«Η μορφή των λειψάνων» ψάχνει να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από τις συνωμοσίες
Και ο Juan Gabriel Vásquez μας προσφέρει ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα
Το νέο μυθιστόρημα του Juan Gabriel Vásquez, που έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία, είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα από τα καλύτερα βιβλία των τελευταίων ετών. Ένα πολυδιάστατο μυθιστόρημα που ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί προσπαθώντας να ενσωματώσει ιστορικές αναφορές, φιλοσοφικές αντιλήψεις, στερεότυπα, θεωρίες συνωμοσίες, πολιτικές ίντριγκες και ανθρώπινες στιγμές αδυναμίας, σε μια ιστορία που πηγάζει από τον κόσμο της μυθοπλασίας αλλά φλερτάρει επικίνδυνα με την πραγματικότητα. «Η μορφή των λειψάνων» είναι, με απλά λόγια, ένα εκρηκτικό πολιτικό θρίλερ που απαιτεί την απόλυτη αφοσίωσή σου, για να μπορέσεις να γίνεις ένα με την συναρπαστική εξέλιξη και κορύφωση των γεγονότων και να απολαύσεις την κρυφή δύναμη των λέξεων του αφηγητή.
Ο συγγραφέας έχει αποφασίσει εκ των προτέρων να οδηγήσει, με τον δικό του χαρισματικό τρόπο, τον αναγνώστη στην παράνοια, με τον ίδιο ρυθμό που και ο Καρβάγιο τον οδηγεί στην απόγνωση και την τρέλα. Και το επιτυγχάνει συνδυάζοντας πραγματικά γεγονότα και αληθινά περιστατικά με μυθοπλαστικές καταστάσεις και φανταστικά στοιχεία. Καθώς η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη και αναφέρονται λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή του Vasquez −όπως η γέννηση των δίδυμων κοριτσιών του−, δεν μπορείς να αντιληφθείς πού βρίσκεται αυτή η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα, και εθίζεσαι, παθιάζεσαι, μπαίνεις κι εσύ στο παιχνίδι της συνομωσιολογίας ψάχνοντας απαντήσεις.
«Σχεδόν ποτέ δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή: το ψέμα έχει χίλιες χρήσεις, είναι ελαστικό και υπάκουο παιδί: κάνει ό,τι του ζητάμε, είναι πάντα πρόθυμο να μας εξυπηρετήσει, δεν είναι φιλόδοξο, ούτε εγωιστικό, δε ζητάει τίποτα σε αντάλλαγμα· χωρίς αυτό δεν θα επιβιώναμε ούτε ένα δευτερόλεπτο στη ζούγκλα της κοινωνικής ζωής».
Ο εμμονικός και ιδιόρρυθμος Καρβάγιο βάζει διαρκώς φυτιλιές, βλέπει διαρκώς συνδέσεις ανάμεσα σε πρόσωπα και γεγονότα, παλεύει ενάντια σε όλους για να αποδείξει τη δική του αλήθεια ερμηνεύοντας στοιχεία και ντοκουμέντα με τον δικό του αλλόκοτο τρόπο. Ανακαλύπτει συσχετισμούς, συμπτώσεις, κοινές συνιστώσες και πυροδοτεί το μυαλό του συγγραφέα με σκοπό να βρει άλλον έναν ακόμα δυνατό συνοδοιπόρο και σύμμαχο στον αγώνα του για την αποκάλυψη των παγκόσμιων πολιτικών συγκαλύψεων. Κίνητρό του είναι να μάθει ο κόσμος την αλήθεια.
Ο Καρβάγιο στηρίζει τις τελευταίες του ελπίδες στα λείψανα αυτών των ανθρώπων. Είναι βέβαιος ότι αυτά θα δώσουν τις απαντήσεις στα ερωτήματα που τον ταλανίζουν και θα οδηγήσουν στην αφύπνιση των λαών. Είναι οι αποδείξεις που χρειάζεται. Για τον ίδιο τον συγγραφέα, τα λείψανα αυτά είναι κειμήλια που ενώνουν το χθες με το σήμερα, είναι ο τρόπος να μάθουμε από τα λάθη μας και να προχωρήσουμε μπροστά.
«Τα κειμήλια είναι […] ένας τρόπος να επικοινωνούμε με τους νεκρούς μας».
Αυτές οι δύο αντιφατικές απόψεις οδηγούν σε ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα με εμφωλευμένες ιστορίες που διατηρούν το ενδιαφέρον σου στο ζενίθ και σε παρασύρουν σε σκέψεις για το εγγύς και το απώτερο μέλλον της κοινωνίας, της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης.
«Αν κάτι μας έχει μάθει η εποχή μας[…] είναι ότι πρέπει ν’ αποκτήσουμε συνείδηση των πολλών όντων που φέρουμε μέσα μας. Είμαστε ένα πλήθος μέσα στην ατομικότητά μας, τόσοι άνθρωποι όσες οι γνώμες που εκφέρουμε ή οι ψυχικές καταστάσεις που ζούμε».
Μέσα από την αφήγησή του, ο Vasquez καταφέρνει επίσης να αποτυπώσει τη δύναμη της πατρικής φυσιογνωμίας σε όλες τις πολυεπίπεδες εκφάνσεις της προσφέροντας μια συγκινητική διάσταση στην εξέλιξη των τραγικών και σκοτεινών πολιτικοκοινωνικών γεγονότων που πραγματεύεται. Μια από τις πιο δυνατές σκηνές είναι εκείνη με πρωταγωνίστρια την Άντρεα: η συναισθηματική της κατάρρευση καθώς επαναλαμβάνει τη φράση «Εγώ δεν έχω ιστορίες να πω» θα σε αγγίξει βαθιά.
«Η μορφή των λειψάνων», με την εξαίρετη μετάφραση του Αχιλλέα Κυριακίδη, είναι ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα που προσπαθεί να φωτίσει σκοτεινές πτυχές του χθες ελπίζοντας να προσφέρει ελπίδα για το αύριο.
«Η μορφή των λειψάνων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το «Last Rites» είναι το βιβλίο που έγραψε ο Όζι λίγο πριν φύγει από τη ζωή
Από ένα δάνειο 70.000 λιρών σε πέντε Νόμπελ Λογοτεχνίας
Ο συγγραφέας αναδεικνύει τους δεσμούς ανάμεσα στον Γάλλο συγγραφέα και τον Έλληνα ποιητή
Ο συγγραφέας διερευνά πώς ο σύγχρονος άνθρωπος, υπό την πίεση της επιβίωσης, γίνεται «μηχανιστικός» και χάνει την επαφή με τον εαυτό του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.