- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Γιατί ο Κανίβαλος έφαγε έναν Ρουμάνο;
Ο Δημήτρης Σωτάκης φωτίζει την υπόθεση του νέου του βιβλίου

Σε μια παραθαλάσσια πόλη, στη φτωχική της πλευρά, την ταπεινή, μια τετραμελής οικογένεια Ρουμάνων μεταναστών στήνει εστία προσδοκώντας μια καλύτερη ζωή. Δείχνει πως την καταφέρνουν, καθώς ο Ζερίν, στα όρια της απόλυτης φιλανθρωπίας, τους βοηθά να ορθοποδήσουν. Έτσι ξεκινά το νέο βιβλίο του Δημήτρη Σωτάκη. Και μετά ακολουθούν ανομολόγητα πράγματα και επιθυμίες, που καταλήγουν σε ένα σπλάτερ τέλος. Τον ρωτήσαμε διάφορα. Αλλά ίσως και το σημαντικότερο: Μέχρι πού μπορεί να φτάσει κανείς για να καταφέρει να ευτυχήσει;
Χμ, ξέρω πως τα βιβλία σου κυκλοφορούν από τη Γαλλία, την Ολλανδία και την Κίνα, έως τη Σερβία και την Τουρκία, όμως ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας: αν αυτό κυκλοφορήσει στη Ρουμανία, δεν θα είναι κάπως δύσκολο προς... κατανόηση από το εκεί αναγνωστικό κοινό; Θέλω να πω πως το θέμα-ιστορία έχει όλα τα φόντα για να «παρεξηγηθεί». Ο Ζέριν, κεντρικός ήρωας, μοιάζει τόσο αδίστακτος προκειμένου να αποκτήσει αυτό που θέλει, τη διάλυση δηλαδή μιας οικογένειας δύσμοιρων μεταναστών. Ψάχνουν μια καλύτερη ζωή, νομίζουν πως ο Ζέριν θα τους την προσφέρει, μα σχεδόν σαν διάβολος αυτός, τη διαλύει και την ανασυνθέτει όπως θέλει… Κι εγώ είμαι περίεργος τι εντύπωση θα δημιουργήσει ο τίτλος, αν κυκλοφορήσει στη Ρουμανία. Θεωρώ ότι ο Ζέριν μπορεί να γίνει αντικείμενο παρατήρησης από πολλές οπτικές γωνίες. Καταλαβαίνω ακριβώς τι λες, αλλά δεν είμαι σίγουρος για τις προθέσεις του. Εγώ, πολλές φορές, πιστεύω πως ό,τι έγινε, έγινε χωρίς δόλο. Έγινε επειδή ο Ζέριν ερωτεύτηκε μια ολόκληρη οικογένεια, επιθύμησε μια ζωή που ποτέ δεν κατάφερε να έχει, δεν υπήρχε από μέρους του η πρόθεση να διαλύσει μια οικογένεια, να την αποσυνθέσει, ούτε να καταβροχθίσει, κυριολεκτικά και μεταφορικά έναν άνθρωπο. Από την άλλη, ναι, συνέβη κι αυτό. Αλλά πόσες φορές δεν γεννιέται μέσα μας μια κινητήριος δύναμη, η οποία ξεφεύγει απ’ τα χέρια μας και κατευθύνει εκείνη το βίο μας, αγνοώντας την ίδια μας την ύπαρξη; Κάτι τέτοιο, νομίζω, ότι συνέβη στην περίπτωση του δικού μου Κανίβαλου, η ίδια η ροή της πραγματικότητας παρέκαμψε τους ήρωες, ως όντα με δράση και βούληση. Και πάλι, όμως, διατηρώ και εγώ τις αμφιβολίες μου.
Κατά βάθος, ο Ζέριν επιθυμεί παράφορα την ευτυχία. Αυτό τον οδηγεί και στην τρέλα, πίσω από τον παθιασμένο έρωτα για την Ιονέλα, τα παιδιά της, τη μικροαστική ζωή που επιθυμεί να βιώσει, κρύβεται μια βαθιά ψυχωτική συμπεριφορά: με το χρήμα του θεωρεί πως μπορεί να αγοράσει και να μεθοδεύσει τα πάντα. Μοιάζει να το καταφέρνει. Για ποιο λόγο «προικίζεις» τον κεντρικό σου ήρωα με τέτοια απάνθρωπα χαρακτηριστικά και τον «επιβραβεύεις»; Έχω την εντύπωση ότι, αν δεν τον επιβράβευα, μπορεί ηθικά να ήμουν κάπως πιο ανακουφισμένος, όμως το μυθιστόρημα δεν θα είχε την ίδια αξία. Έπρεπε να φτάσω μέχρι το τέλος, όφειλα να του οπλίσω το χέρι, να του γεμίσω το στομάχι. Δεν ξέρω στ’ αλήθεια αν είναι απάνθρωπος, αν τουλάχιστον το καταλαβαίνει ποτέ, αφού στο δικό του μικρόκοσμο, πράττει για να αποδώσει δικαιοσύνη, δρα για να διορθώσει μια αδικία, να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Έτσι –σου λέει– έπρεπε εκ προοιμίου να είναι η ζωή μου, συμφωνούν και οι υπόλοιποι γύρω μου, ακόμη και το θύμα, ας προχωρήσω, λοιπόν. Συνεπώς δεν πρόκειται ακριβώς για επιβράβευση, όσο για το στίγμα που ήθελα να δώσω γράφοντας αυτό το βιβλίο. Ποιοι είναι οι ρόλοι που καλούμαστε να υποστηρίξουμε στη ζωή μας, ζώντας περικυκλωμένοι από ανθρώπους; Τι σημαίνει είμαι πατέρας, είμαι γιος, εραστής, τι κρύβεται πίσω από μια περιποιημένη ανθρώπινη μάσκα και τι θα θυσιάζαμε προκειμένου να αποκτήσουμε την ευτυχία, φέρνοντάς την ακριβώς στα μέτρα μας;
Υπό το πρίσμα μιας «διεστραμμένης» οπτικής, έγραψες μια απόλυτα ερωτική ιστορία – προκειμένου να ανταμώσουν ιδανικά οι πρωταγωνιστές, κάνουν ανομολόγητα πράγματα. Κυριολεκτικά θυσιάζουν και θυσιάζονται. Το πας τέρμα προκειμένου να δώσεις στον αναγνώστη να νιώσει... τι; Όταν γράφω ένα βιβλίο, ο αναγνώστης δεν βρίσκεται ακριβώς στον καθρέφτη απέναντί μου, δεν στρογγυλοκάθεται δίπλα μου στο δωμάτιο, όμως κάπου είναι κρυμμένος, κάτω απ’ το κρεβάτι ή κοιτώντας με από την κλειδαρότρυπα. Θέλω να πω ότι δεν με αφορά ευθέως η παρουσία του, ωστόσο ξέρω ότι υπάρχει, ότι μπορεί και με παρακολουθεί. Κάπως έτσι λειτούργησα και με τον Κανίβαλο, αρχικά απόλαυσα εγώ ο ίδιος τη συγγραφή του βιβλίου, την ίδια την ιστορία όπως ξεδιπλωνόταν μπροστά στα μάτια μου, όμως την ίδια ώρα είχα τη γνώση ότι όλο αυτό είναι μια πρόταση, μια πρόκληση που θα κληθεί να ανταποκριθεί ο αναγνώστης με τις αισθήσεις του. Ήθελα, λοιπόν, να αισθανθεί ό,τι αισθάνθηκα εγώ, το μυστήριο, το φως και το σκοτάδι αυτής της παράξενης ιστορίας, να μπει, να βουτήξει στον πυρήνα της. Και ύστερα να δώσω το προσωπικό μου στίγμα, να μιλήσω για όλους εμάς, για τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τη ζωή μας, για τα όριά μας, το σύνορο που αναπαύονται τα όνειρά μας και τη ρεαλιστική ταχύτητα που αναπτύσσουμε για να τα πραγματοποιήσουμε. Αυτό ήθελα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια ευφάνταστη ιστορία που περιπαίζει με χιούμορ τη γραφειοκρατία του σοβιετικού καθεστώτος, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει τα αποτελέσματα της λογοτεχνίας στην ψυχοσύνθεση ενός αναγνώστη
Είναι καιρός να καταλάβουμε ότι η όποια δικαίωση των Παλαιστινίων έχει ως προϋπόθεση την ολοκληρωτική συντριβή των σκοταδιστικών καθεστώτων και οργανώσεων
Δέχθηκα να είμαι στην παρουσίαση του βιβλίου του Νιρ Αβισάι Κοέν επειδή αγαπώ τους ειρηνόφιλους εβραίους και μουσουλμάνους της Παλαιστίνης
Το νέο τους βιβλίο παρουσιάζεται την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου στις 19:00 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ένα rom-com για την ημέρα της αγάπης
Ένα μεσημέρι με τους θεματοφύλακες της ελληνικής γλώσσας στην Ουκρανία
Κωνσταντίνα Ρουσσίδη, Μαριάντζελα Κατσιαβριά, Μένια Παπαδοπούλου μιλούν για τα βιβλία τους που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βακχικόν
Στο νέο του βιβλίο µελετά το φαινόµενο του µοντερνισµού και µεταµοντερνισµού, όπως και το αντίκτυπό τους στη σύγχρονη λογοτεχνία
Μιλήσαμε με τον καθηγητή με αφορμή το νέο του βιβλίο «Όταν η γνώση είναι ζωή», μια πραγματεία για την παιδεία, την οικογένεια και τους νέους
Περιπλάνηση στον σκοτεινό εσωτερικό λαβύρινθο με αφορμή το πρόσφατο βιβλίο του «Εσωτερικό ταξίδι μετ’ εμποδίων»
Βιβλία για την πολιτική και τις διεθνείς σχέσεις, για τα μυθιστορήματα και δοκίμια προστίθενται στα αναγνώσματά μας
Σώθηκε τελευταία στιγμή από τα σκουπίδια
Τα βιβλία του, «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» και «Ο Τρυποκάρυδος», συνεχίζουν να πουλιούνται
Οι σχέσεις με τον Υψηλάντη και η μονομαχία που τον οδήγησε στον θάνατο
Μια νέα μετάφραση μας εισάγει στη μαγεία της ποιήσης ενός από τους σημαντικότερους γερμανούς ποιητές
Το φαινόμενο της αυτοκτονίας, από τον Ροδόλφο των Αψβούργων, μέχρι τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Τσέζαρε Παβέζε, τον Άντι Γουόρχολ και τον Κερτ Κομπέιν
Μια εξερεύνηση των σύγχρονων κοινωνικών προβληματισμών φιλτραρισμένη μέσα από έναν καθρέφτη μαγικού ρεαλισμού
Η ιστορία που θα περιβάλλει για πάντα τον μεγάλο λογοτέχνη
Στην πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Ποιήματα-Μπροσούρες 2015-2019» στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας
Μια εμπεριστατωμένη ανάλυση των σχέσεων του κινηματογράφου με την επιστήμη της ιστορίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.