Βιβλιο

Το Βιβλιοπωλείο της Ραχήλ

Σ’ ένα δικό τους χώρο, η οικογένεια Καπόν, η Ρολς Ρόις των ελληνικών εκδόσεων, υποδέχεται τους φανατικούς πιστούς της

4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
124184-278715.jpg

Επιτέλους το όνειρο της Ραχήλ έγινε πραγματικότητα. Μετά από 36 χρόνια στο τιμόνι των εκδόσεων Καπόν, οι πολυτελείς εκδόσεις θα βρίσκονται συγκεντρωμένες στο δικό τους χώρο, που δε θα μπορούσε να είναι άλλος από το «Βιβλιοπωλείο της Ραχήλ».

Με πολύ αγάπη ο Μωυσής Καπόν, σύζυγός και στήριγμά της σε όλη την επαγγελματική της πορεία, επιμελήθηκε αρχιτεκτονικά το χώρο του νέου βιβλιοπωλείου προσέχοντας και την τελευταία λεπτομέρεια. Σε έναν καλαίσθητο χώρο στο Κολωνάκι, στην οδό Πλουτάρχου, σε πολύ κοντινή απόσταση από τον σταθμό του Μετρό «Ευαγγελισμός», στεγάζεται πλέον όλη η ευρεία γκάμα της πολυετούς δουλειάς των εκδόσεων Καπόν, όπως ταιριάζει σε εκδόσεις που έχουν βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών.

image

Όταν φτάσαμε εκεί για τη φωτογράφιση του χώρου, ο κύριος Καπόν είχε φροντίσει να είναι όλα όπως πρέπει. Δεν του αρέσει το πρόχειρο, ήθελε να είναι παρών και να στολίσει το βιβλιοπωλείο, όπως στολίζει και τα βιβλία, τους βάζει τα καλά τους.

Γι’ αυτό και στη διακόσμηση δεν είναι τίποτα τυχαίο. Ακόμα και τα σταντ των βιβλίων είναι φερμένα από το εξωτερικό για να είναι λίγο διαφορετικά απ’ ότι έχει συνηθίσει το μάτι, ενώ αν δεν είστε ήδη πιστοί αναγνώστες των εκδόσεων Καπόν, ίσως δεν ξέρετε ότι εκτός από πολυτελή λευκώματα, εκδίδουν και λογοτεχνικά βιβλία. Η λογοτεχνική σειρά εστιάζει κυρίως σε κείμενα με θέμα το Ολοκαύτωμα και αποτελείται από ιστορικά μυθιστορήματα και βιβλία ντοκουμέντου. Φυσικά, στα ράφια πρωταγωνιστούν οι πολυτελείς εκδόσεις, σήμα κατατεθέν των Καπόν, με θεματικές γύρω από την αρχαιολογία, την Ιστορία, την τέχνη και την αρχιτεκτονική.

image

Συνάντησα την κυρία Καπόν ένα πρωί στο γραφείο της στη Μακρυγιάννη με θέα το μουσείο Ακρόπολης και εκτός του βιβλιοπωλείου μιλήσαμε για πολλά και διάφορα.

Η αρχή

Όλα ξεκίνησαν από τον σπουδαίο αρχαιολόγο Γιώργο Χουρμουζιάδη με τον οποίο έγινε το πρώτο βιβλίο των εκδόσεων και αφορούσε τα αρχαιολογικά ευρήματα της Μαγνησίας, «Για τη συγκεκριμένη έκδοση δημιουργήσαμε φωτογραφικές συνθέσεις γκρουπάροντας τα αρχαιολογικά αντικείμενα. Οι πρωτόγνωρες για την εποχή αυτή συνθέσεις ζωντάνευαν τα αντικείμενα παρουσιάζοντάς τα με μια άλλη, σύγχρονη αισθητική αντίληψη, προσιτή στο ευρύ κοινό. Ήταν, όντως κάτι τόσο πρωτοποριακό, που ο φωτογράφος Μάκης Σκιαδαρέσης είχε ζητήσει να μη μπει αρχικά το όνομά του στην έκδοση, γιατί φοβόταν ότι κανένας αρχαιολόγος δεν θα του ξαναέδινε δουλειά. Το βιβλίο αυτό, αν και δεν έγινε best seller πωλήσεων, εκτιμήθηκε και βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 1982 και μας ώθησε να συνεχίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση», θυμάται η κυρία Καπόν.

image

Το 2010 η ίδια βραβεύτηκε ξανά από την Ακαδημία για τη μεγάλη συνεισφορά της εκδοτικής δουλειάς της ως προς τη φροντίδα για την άρτια αισθητική παρουσίαση των τόμων, τη σαφήνεια και γλαφυρότητα των κειμένων, καθώς και την πρωτότυπη, υψηλής ποιότητας, εικονογράφηση.

Η Ραχήλ

Πάντως, η Ραχήλ Καπόν δε νιώθει εκδότης, αλλά δημιουργική γραφίστας, αφού έτσι ξεκίνησε άλλωστε στη Σχολή Δοξιάδη. Έτυχε να βρεθεί στην Εκδοτική Αθηνών ως πρώτη υπάλληλος του ατελιέ, όπου έμαθε την τέχνη του βιβλίου. Δε φανταζόταν με τίποτα αυτό που θα ακολουθούσε και παρά τους σπουδαίους ανθρώπους που τη στήριξαν σε όλη την πορεία της, χρειάστηκε πολλές φορές να βουτήξει στα βαθιά, αλλά τόλμησε και τελικά τα κατάφερε.

Μας είπε ότι αν αγαπάς αυτό που κάνεις, θα τα καταφέρεις, αρκεί το πάθος για τη ζωή να είναι κινητήριος δύναμη. Η αγάπη και το πάθος για τη δουλειά της είναι αυτά που την ωθούν να μένει όλη μέρα στο γραφείο και να τρέχει στα τυπογραφεία καθημερινά. Παρακολουθεί στενά κάθε στάδιο της δημιουργίας ενός βιβλίου, από την επιλογή του θέματος, τη φωτογράφιση και την επιμέλεια των κειμένων μέχρι το τελικό στήσιμο και το σχεδιασμό του εξωφύλλου, που είναι και το τελικό στάδιο.

image

Θέλει να μην πάψουμε να ελπίζουμε σε πείσμα των δύσκολων καιρών. Κυρίως οι νέοι. Έτσι κι αλλιώς εκείνη δεν έχασε ποτέ την ελπίδα της ακόμα και στις μεγάλες φουρτούνες και δεν ήταν λίγες. Άλλωστε, ο χώρος του βιβλίου έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο από την οικονομική κρίση που είναι φυσικό να έχει αντίκτυπο στην αγορά του βιβλίου, αλλά και από τις άστοχες ενέργειες της πολιτείας.

Μπορεί τις περισσότερες πωλήσεις μέχρι σήμερα να έχουν κάνει «Η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα» και οι «Μεγάλες Στιγμές της Ελληνικής αρχαιολογίας», αλλά η Ραχήλ δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσει κάποιο από τα βιβλία που έχει φτιάξει. «Αν έπρεπε να διαλέξω οπωσδήποτε θα έλεγα ότι μία από τις κορυφαίες δουλειές μας είναι αναμφισβήτητα τα “Ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης”, διότι είναι ένα βιβλίο επιστημονικά τεκμηριωμένο, αλλά και πλαισιωμένο με εξαιρετικής ποιότητας φωτογραφίες. Επίσης θα ξεχώριζα τις “Μεγάλες Στιγμές της Αρχαιολογίας”, όπου παρουσιάζονται είκοσι μία μεγάλες αρχαιολογικές ανακαλύψεις που πραγματοποιήθηκαν στον ελληνικό χώρο κατά τους δύο τελευταίους αιώνες. Ανασκαφές που σημάδεψαν την εποχή τους και συνέβαλαν με τα ευρήματά τους στην πρόοδο της αρχαιολογικής επιστήμης. Και τέλος, το βιβλίο “Η Ελλάδα” του Τλούπα, στο οποίο ο καλλιτέχνης προσπαθεί να δείξει πώς έβλεπε τη φύση και τους ανθρώπους μέσα από το φωτογραφικό του φακό, έτσι ώστε να μας δώσει τις αλήθειες ενός κόσμου που εμείς οι άλλοι δεν έχουμε μάθει να βλέπουμε».

image

Περνάει δύσκολα και το βιβλίο

Ψηφίζοντας μέτρα που αναστέλλουν πολλές εκδοτικές δραστηριότητες, η ευθύνη της πολιτείας είναι μεγάλη. Παραδείγματος χάριν χρόνια ολόκληρα περίμενε ο εκδοτικός κόσμος του αρχαιολογικού και τουριστικού βιβλίου να καταλήξουν οι αρμόδιοι του υπουργείου πολιτισμού στο ύψος του ποσού των δικαιωμάτων, που οφείλουν να καταβάλουν οι εκδότες για την φωτογράφιση και δημοσίευση των μνημείων.

Πριν από λίγα χρόνια το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε και ανακοίνωσε μονομερώς υπέρογκα ποσά για τον σκοπό αυτό, καθιστώντας αδύνατη την επαναλειτουργία του μηχανισμού των αρχαιολογικών και τουριστικών εκδόσεων που έχει παραλύσει για τον λόγο αυτό εδώ και πολλά χρόνια. Αποτέλεσμα; Η αύξηση της ανεργίας στον κλάδο και τα άδεια πωλητήρια των Μουσείων. Σήμερα, δηλαδή, πολλά μουσεία στερούνται εκδόσεων για μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και τουριστικών οδηγών, σε αντίθεση με όλα τα μουσεία στον κόσμο.

«Οι αστοχίες αυτές όχι μόνο μας εκθέτουν στους τουρίστες αλλά καταδικάζουν και δεκάδες επαγγέλματα στην ανεργία και στερούν στο κράτος ένα μεγάλο έσοδο, που εισέπραττε πουλώντας τις εκδόσεις αυτές στα πωλητήρια των μουσείων χωρίς να επενδύει δικό του κεφάλαιο» εξηγεί η κυρία Καπόν.

Ο Έλληνας και το βιβλίο, μία θολή σχέση

Όπως μας είπε η ίδια, «ο Έλληνας μπαίνει ακόμα σε βιβλιοπωλεία και ενδιαφέρεται για νέους τίτλους. Πολλοί μένουν πιστοί στο χαρτί και προτιμούν ν’ αγγίζουν το βιβλίο, παρά να το χαζέψουν στην οθόνη. Ωστόσο, μην ξεχνάμε την οικονομική συγκυρία που περιορίζει τις αγορές βιβλίων. Το Βιβλιοπωλείο της Ραχήλ θα βρεις πάντως εβδομαδιαίες προσφορές και εκπτώσεις».

image

Στόχος είναι να εξελιχθεί σε ένα στέκι για όσους αγαπούν τις ποιοτικές εκδόσεις, ένας χώρος που θα μπορούν να ξεφυλλίσουν τα βιβλία, να τα γνωρίσουν καλύτερα με τη βοήθεια των ενημερωμένων συνεργατών μας και να αποκτήσουν τις εκδόσεις μας σε προνομιακές τιμές.

Όταν δεν είναι στο δικό της βιβλιοπωλείο, η Ραχήλ Καπόν ονειρεύεται το βιβλιοπωλείο Carturesti της οδού Lipscani στο Βουκουρέστι, που εύχεται να έρθει σύντομα η μέρα που θα το επισκεφτεί. Για την ώρα ετοιμάζει μία καινούργια έκδοση με τίτλο «Η Προκυμαία της Σμύρνης», ιδέα δύο νέων ανθρώπων που βρήκαν καταφύγιο στις εκδόσεις Καπόν, ώστε να πραγματοποιήσουν ένα όνειρο: τη συνολική αποτύπωση των κτηρίων της πολύπαθης προκυμαίας, φωτίζοντας άγνωστες πτυχές της ιστορίας της.

image

Για τις προσφορές και τις δράσεις της νέας σεζόν μπορείτε να ενημερώνεστε στο newsletter και στο Facebook των εκδόσεων Καπόν.

Το Βιβλιοπωλείο της Ραχήλ, Πλουτάρχου 22, Κολωνάκι, 210 72 41 442

Φωτό: Θανάσης Καρατζάς

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ