Θεατρο - Οπερα

«Η ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ με Καταλειφό, Καλτσίκη και Ρηγοπούλου στο Αμφιθέατρο

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του συγγραφέα του «Shopping and fucking» στο οποίο καταπιάνεται με τη βία στην οικογένεια και το σχολείο

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
"Η Ράβδος" του Μαρκ Ρέιβενχιλλ σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα στο Αμφιθέατρο
"Η Ράβδος" στο Αμφιθέατρο με τους Δημήτρη Καταλειφό, Αλεξία Καλτσίκη και Ζωή Ρηγοπούλου © Πάνος Γιαννακόπουλος

«Η ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ στο Αμφιθέατρο σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα

Ο Έντουαρντ (Δημήτρης Καταλειφός) μετά από σαράντα πέντε χρόνια διδασκαλίας βγαίνει στη σύνταξη. Περιμένει με ανυπομονησία την αποχαιρετιστήρια γιορτή που οργανώνεται από το σχολείο για να τον τιμήσουν για την πολυετή προσφορά του. Όμως τις τελευταίες μέρες, το σπίτι του πολιορκείται από ένα πλήθος εξαγριωμένων μαθητών που φωνάζει και βρίζει, φτύνει και πετά αντικείμενα. Γιατί τα βάζουν μαζί του; Και όλα αυτά ενώ το σχολείο περνά από αξιολόγηση και στο σπίτι, όπου ζει με τη σύζυγό του Μορίν (Ζωή Ρηγοπούλου), εμφανίζεται η αποξενωμένη, εκπαιδευτικός και η ίδια, κόρη τους Άννα (Αλεξία Καλτσίκη).

Ο Δημήτρης Καταλειφός στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ
Ο Δημήτρης Καταλειφός στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ © Πάνος Γιαννακόπουλος

Ένας καθηγητής αφοσιωμένος στη δουλειά του αλλά συνάμα και φιγούρα πατριαρχική που δε διστάζει να καταφεύγει στη βία, μια υποταγμένη σύζυγος και μια κόρη προοδευτική αλλά άκαμπτη στο σύστημα των πιστεύω της φέρνει μαζί στη σκηνή «Η Ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ. Από τις 17 Φεβρουαρίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Αμφιθέατρο, από τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα. Γραμμένο το 2018, οπότε και παρουσιάστηκε στο Royal Court του Λονδίνου λαμβάνοντας θερμή υποδοχή, το έργο του επιδραστικού εκπρόσωπου του «in-yer-face theatre» (Shopping and fucking, Τολμηρές Πολαρόιντ, The Product) συγγραφέα, αποτυπώνει το πρόσωπο της βίας μέσα στην οικογένεια αλλά και στο σχολείο.

Ο Γιώργος Σκεύας σκηνοθετεί τη "Ράβδο" στο Αμφιθέατρο
Ο Γιώργος Σκεύας σκηνοθετεί τη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ © Πάνος Γιαννακόπουλος

Και ο τίτλος, πέρα από την κυριολεκτική αναφορά σ’ ένα όργανο επιβολής σωματικής τιμωρίας θα μπορούσε δυνητικά να αποτελεί και μια μεταφορά αφού ο πρωταγωνιστής χρειάζεται τη στήριξη των γυναικών της ζωής του για τα απλά καθημερινά (π.χ. για να ανέβει με σκάλα στη σοφίτα) αλλά και για τα πιο σύνθετα επαγγελματικά (ώστε να συντάξει μια έκθεση για τους σχολικούς επιθεωρητές).

Η Αλεξία Καλτσίκη στον ρόλο της Άννας στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ
Η Αλεξία Καλτσίκη στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ © Πάνος Γιαννακόπουλος

Ο Γιώργος Σκεύας για τη «Ράβδο» που παρουσιάζει στο Αμφιθέατρο

«Ο Μαρκ Ρέιβενχιλ τοποθετώντας τη δράση του έργου στο πλαίσιο μιας οικογένειας –πατέρας, μητέρα, μοναχοκόρη– αλλά ταυτόχρονα και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας, στην οποία ανήκουν και τα τρία πρόσωπα, δημιουργεί μια δραματουργική συνθήκη που μας επιτρέπει να αναλογιστούμε μια σειρά από φλέγοντα ζητήματα: Ποιο είναι το πρόσωπο της βίας μέσα στην οικογένεια αλλά και μέσα στο σχολείο; Πώς αλλάζει ο ορισμός της έννοιας “βία” από γενιά σε γενιά; Γιατί μας ελκύει η αίσθηση της εξουσίας και της επιβολής; Πόση ανάγκη έχουμε από κανόνες και συστήματα; Πώς συνυπάρχουν η μάθηση και ο “σωφρονισμός”, η εκπαίδευση με την “τιμωρία”; Ποια είναι η «ενδεδειγμένη πρακτική» για την αξιολόγηση ενός σχολείου και πώς εφαρμόζεται; Με ποια κριτήρια γίνεται η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού; Τι σημαίνει κατάχρηση εξουσίας, προσωπικός χώρος, εκφοβισμός (bullying); Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης σε σχέση με τη λεγόμενη κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture); Μπορούμε να «ακυρώνουμε» και να διαγράφουμε το παρελθόν όταν δεν «υπακούει» στους κανόνες της σημερινής εποχής; Τι γίνεται όταν κάποιος βρίσκεται ξαφνικά στη “λάθος πλευρά” της Ιστορίας; Ο συγγραφέας, χρησιμοποιώντας μια κοφτερή, τολμηρή γλώσσα, θέτει τα ερωτήματα και μας καλεί να δούμε το “ευρύτερο χάος” γύρω μας, να δούμε τον «τρόμο» που γεννιέται μέσα μας. Να μιλήσουμε για τα “σημάδια” που φανερώνουν την πραγματική φύση μας. Να θυμηθούμε τα “σημάδια” μας».

Η Ζωή Ρηγοπούλου ερμηνεύει τη Μορίν, την υποταγμένη σύζυγο του Έντουαρντ (Δ. Καταλειφός) στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ
Η Ζωή Ρηγοπούλου ερμηνεύει τη Μορίν, την υποταγμένη σύζυγο του Έντουαρντ (Δ. Καταλειφός) στη "Ράβδο" του Μαρκ Ρέιβενχιλ © Πάνος Γιαννακόπουλος

 

INFO:

Αμφιθέατρο

Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Ανδριανού

Κρατήσεις: 210-3314088 (11-3.30) και 6985864104

Πρεμιέρα 17 Φεβρουαρίου

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 20.30, Σάββατο 18.00 & 21.00, Κυριακή 18.00

Τιμές εισιτηρίων: 12 €, 15 €, 17 €

Διάρκεια παράστασης: 100

 

Ταυτότητα της παράστασης

Κείμενο Μαρκ Ρέιβενχιλ

Μετάφραση Γιώργος Σκεύας (με τη συνεργασία των ηθοποιών)

Σκηνοθεσία Γιώργος Σκεύας

Σκηνικός χώρος / Κοστούμια Γιώργος Σκεύας

Μουσική / Sounddesign Σήμη Τσιλαλή

Φωτισμοί Λευτέρης Παυλόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη Γιάννης Σαβουιδάκης

Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου Έμιλυ Κουκουτσάκη

Φωτογραφίες Πάνος Γιαννακόπουλος

Διεύθυνση παραγωγής Κωνσταντίνα Αγγελέτου

Παραγωγή Γιώργος Λυκιαρδόπουλος / Λυκόφως

 

Παίζουν οι ηθοποιοί

Δημήτρης Καταλειφός (Έντουαρντ)

Αλεξία Καλτσίκη (Άννα)

Ζωή Ρηγοπούλου (Μορίν)

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημήτρης Φιλιππίδης: Συνέντευξη με τον νέο ηθοποιό
Δημήτρης Φιλιππίδης: «Το χιούμορ είναι το πιο αποτελεσματικό κοινωνικό εργαλείο. Μιλάω και προσωπικά»

Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα

Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή
Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή

Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.