- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
«Η ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ με Καταλειφό, Καλτσίκη και Ρηγοπούλου στο Αμφιθέατρο
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του συγγραφέα του «Shopping and fucking» στο οποίο καταπιάνεται με τη βία στην οικογένεια και το σχολείο
«Η ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ στο Αμφιθέατρο σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα
Ο Έντουαρντ (Δημήτρης Καταλειφός) μετά από σαράντα πέντε χρόνια διδασκαλίας βγαίνει στη σύνταξη. Περιμένει με ανυπομονησία την αποχαιρετιστήρια γιορτή που οργανώνεται από το σχολείο για να τον τιμήσουν για την πολυετή προσφορά του. Όμως τις τελευταίες μέρες, το σπίτι του πολιορκείται από ένα πλήθος εξαγριωμένων μαθητών που φωνάζει και βρίζει, φτύνει και πετά αντικείμενα. Γιατί τα βάζουν μαζί του; Και όλα αυτά ενώ το σχολείο περνά από αξιολόγηση και στο σπίτι, όπου ζει με τη σύζυγό του Μορίν (Ζωή Ρηγοπούλου), εμφανίζεται η αποξενωμένη, εκπαιδευτικός και η ίδια, κόρη τους Άννα (Αλεξία Καλτσίκη).
Ένας καθηγητής αφοσιωμένος στη δουλειά του αλλά συνάμα και φιγούρα πατριαρχική που δε διστάζει να καταφεύγει στη βία, μια υποταγμένη σύζυγος και μια κόρη προοδευτική αλλά άκαμπτη στο σύστημα των πιστεύω της φέρνει μαζί στη σκηνή «Η Ράβδος» του Μαρκ Ρέιβενχιλ. Από τις 17 Φεβρουαρίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Αμφιθέατρο, από τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα. Γραμμένο το 2018, οπότε και παρουσιάστηκε στο Royal Court του Λονδίνου λαμβάνοντας θερμή υποδοχή, το έργο του επιδραστικού εκπρόσωπου του «in-yer-face theatre» (Shopping and fucking, Τολμηρές Πολαρόιντ, The Product) συγγραφέα, αποτυπώνει το πρόσωπο της βίας μέσα στην οικογένεια αλλά και στο σχολείο.
Και ο τίτλος, πέρα από την κυριολεκτική αναφορά σ’ ένα όργανο επιβολής σωματικής τιμωρίας θα μπορούσε δυνητικά να αποτελεί και μια μεταφορά αφού ο πρωταγωνιστής χρειάζεται τη στήριξη των γυναικών της ζωής του για τα απλά καθημερινά (π.χ. για να ανέβει με σκάλα στη σοφίτα) αλλά και για τα πιο σύνθετα επαγγελματικά (ώστε να συντάξει μια έκθεση για τους σχολικούς επιθεωρητές).
Ο Γιώργος Σκεύας για τη «Ράβδο» που παρουσιάζει στο Αμφιθέατρο
«Ο Μαρκ Ρέιβενχιλ τοποθετώντας τη δράση του έργου στο πλαίσιο μιας οικογένειας –πατέρας, μητέρα, μοναχοκόρη– αλλά ταυτόχρονα και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας, στην οποία ανήκουν και τα τρία πρόσωπα, δημιουργεί μια δραματουργική συνθήκη που μας επιτρέπει να αναλογιστούμε μια σειρά από φλέγοντα ζητήματα: Ποιο είναι το πρόσωπο της βίας μέσα στην οικογένεια αλλά και μέσα στο σχολείο; Πώς αλλάζει ο ορισμός της έννοιας “βία” από γενιά σε γενιά; Γιατί μας ελκύει η αίσθηση της εξουσίας και της επιβολής; Πόση ανάγκη έχουμε από κανόνες και συστήματα; Πώς συνυπάρχουν η μάθηση και ο “σωφρονισμός”, η εκπαίδευση με την “τιμωρία”; Ποια είναι η «ενδεδειγμένη πρακτική» για την αξιολόγηση ενός σχολείου και πώς εφαρμόζεται; Με ποια κριτήρια γίνεται η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού; Τι σημαίνει κατάχρηση εξουσίας, προσωπικός χώρος, εκφοβισμός (bullying); Ποιος είναι ο ρόλος της μνήμης σε σχέση με τη λεγόμενη κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture); Μπορούμε να «ακυρώνουμε» και να διαγράφουμε το παρελθόν όταν δεν «υπακούει» στους κανόνες της σημερινής εποχής; Τι γίνεται όταν κάποιος βρίσκεται ξαφνικά στη “λάθος πλευρά” της Ιστορίας; Ο συγγραφέας, χρησιμοποιώντας μια κοφτερή, τολμηρή γλώσσα, θέτει τα ερωτήματα και μας καλεί να δούμε το “ευρύτερο χάος” γύρω μας, να δούμε τον «τρόμο» που γεννιέται μέσα μας. Να μιλήσουμε για τα “σημάδια” που φανερώνουν την πραγματική φύση μας. Να θυμηθούμε τα “σημάδια” μας».
INFO:
Αμφιθέατρο
Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Ανδριανού
Κρατήσεις: 210-3314088 (11-3.30) και 6985864104
Πρεμιέρα 17 Φεβρουαρίου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 20.30, Σάββατο 18.00 & 21.00, Κυριακή 18.00
Τιμές εισιτηρίων: 12 €, 15 €, 17 €
Διάρκεια παράστασης: 100
Ταυτότητα της παράστασης
Κείμενο Μαρκ Ρέιβενχιλ
Μετάφραση Γιώργος Σκεύας (με τη συνεργασία των ηθοποιών)
Σκηνοθεσία Γιώργος Σκεύας
Σκηνικός χώρος / Κοστούμια Γιώργος Σκεύας
Μουσική / Sounddesign Σήμη Τσιλαλή
Φωτισμοί Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη Γιάννης Σαβουιδάκης
Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου Έμιλυ Κουκουτσάκη
Φωτογραφίες Πάνος Γιαννακόπουλος
Διεύθυνση παραγωγής Κωνσταντίνα Αγγελέτου
Παραγωγή Γιώργος Λυκιαρδόπουλος / Λυκόφως
Παίζουν οι ηθοποιοί
Δημήτρης Καταλειφός (Έντουαρντ)
Αλεξία Καλτσίκη (Άννα)
Ζωή Ρηγοπούλου (Μορίν)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.