Θεατρο - Οπερα

Δονούμενη Αντιγόνη

Η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

dimitris_tsatsoylis.jpg
Δημήτρης Τσατσούλης
ΤΕΥΧΟΣ 727
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

Ο Δημήτρης Τσατσούλης γράφει κριτική για την παράσταση «Αντιγόνη» σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος.

Στην πρώτη του αναμέτρηση με την αρχαία τραγωδία, ο Σάββας Στρούμπος κάνει περισσότερο από ποτέ άλλοτε αισθητή τη θεατρική καταγωγή του από τον δάσκαλό του, τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

Στις έως τώρα σκηνοθεσίες του σε έργα του διεθνούς ρεπερτορίου, καθιστώντας εμφανή τη Μέθοδο Τερζόπουλου, κατέθετε ταυτόχρονα τη διαρκώς εξελισσόμενη προσωπική του ταυτότητα τόσο ως προς τα υποκριτικά στοιχεία και τη φωνητική εκμετάλλευση των ηθοποιών του όσο και ως προς τη διευθέτηση του σκηνικού χώρου, τον τρόπο ανέλιξης της δράσης.

Στην αναμέτρησή του με την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή είχε ένα μεγάλο εφόδιο: την εκπληκτική μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη, ο οποίος γνωρίζει όσο κανείς άλλος να εκμεταλλεύεται τον γλωσσικό συνθετικό πλούτο της νεοελληνικής και να δημιουργεί λέξεις που και μόνη η σωστή εκφορά τους απαιτεί βύθιση στα ενδότερα στρώματα του ηθοποιού, ώστε όταν εκφερθεί να δημιουργεί φωνητική και σωματική έκρηξη.

Ο Στρούμπος έχει δημιουργήσει μια ομάδα της οποίας τα βασικά στελέχη διαθέτουν όλη την κατάλληλη εκπαίδευση αλλά και δυναμική για να προκαλέσουν ερμηνευτικές εκρήξεις πάνω στη σκηνή.  Η ομάδα, ως σύνολο, με τη γεωμετρημένη της κινησιολογία, τη χρήση παραγλωσσικών σημείων και φωνητικών που συνδυάζονταν ή αναδύονταν μέσα από την ομολογουμένως ενδιαφέρουσα μουσική του Λεωνίδα Μαριδάκη, λειτούργησε ως ένα άψογα οργανωμένο σύνολο, ειδικά στα χορικά ή και συνοδεύοντας φωνητικά το εκάστοτε  δραματικό πρόσωπο που διαχωριζόταν από το σώμα της.
«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

Η δραματουργική ανάγνωση του Στρούμπου, ακολουθώντας την παραδοσιακή προσέγγιση του έργου, κρατά εμφανώς σε δεύτερο επίπεδο τον Κρέοντα, αναδεικνύοντας την Αντιγόνη σε κινητήρια δύναμη της τραγωδίας αλλά και σε μνημείο αγωνιστικότητας και εξέγερσης απέναντι σε κάθε εξουσία. Η Έβελυν Ασουάντ, στην οποία ανατίθεται ο ρόλος της Αντιγόνης, μετατρέπεται έτσι σε ένα διαρκώς παλλόμενο σώμα με καταπληκτικές  φωνητικές δυνατότητες που απογειώνονται στα τραγουδιστικά μέρη των μονολόγων της, αποδεικνύοντας ότι διαθέτει πράγματι πρωταγωνιστική στόφα. Απέναντί της, ο Κρέων του Κωνσταντίνου Γώγουλου φαίνεται εξ αρχής να έχει παραιτηθεί του όποιου δίκαιου πρεσβεύει και θα αιτιολογούσε τις πράξεις του, καθώς και υποκριτικά διεξάγει έναν αγώνα άνισο.

Η Έλλη Ιγγλίζ, ως κορυφαία αλλά και ως Τειρεσίας, αποτελεί υποκριτικά το αντίπαλον δέος της Αντιγόνης-Ασουάντ, καθώς και αυτή διαθέτει με τη βαθιά φωνή της πλείστες δυνατότητες που ξετυλίγει σταδιακά, για να φτάσει, ως Τειρεσίας, σε ερμηνευτική απογείωση. Δίπλα τους, στέκει με γερά εφόδια, η πολλά υποσχόμενη ως Ισμήνη (και Αγγελιαφόρος) Ανδρομάχη Φουντουλίδου.

Ενδιαφέρουσα, παρά το συριστικό της εκφοράς του, ως ερμηνεία στον ρόλο του Αίμονα ο Γιάννης Γιαραμαζίδης. Την ομάδα συμπληρώνουν θετικά η Ρόζυ Μονάκη (Ευρυδίκη) και ο Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος (Φύλακας και Εξάγγελος).

Η δύναμη της παράστασης, ωστόσο, πέραν της ερμηνείας της Ασουάντ, βρίσκεται στην άρτια οργάνωση και εκτέλεση των συλλογικών εικόνων όπου όλα τα μέλη λειτούργησαν με ακρίβεια τόσο κινησιολογική όσο και φωνητική.

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου με την ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις - Νέος Χώρος

Ο χώρος και οι επιμέρους δράσεις φωτίστηκαν, όπως πάντα, εύστοχα από τον Κωνσταντίνο Μπεθάνη. Τη διαμόρφωση χώρου και τα κοστούμια επιμελήθηκε ο σκηνοθέτης. Ο γυμνός κορμός στους άνδρες και το μαύρο χρώμα στα ομοιόμορφα σε όλους παντελόνια όπως και στα μπλουζάκια των γυναικών ή στο δερμάτινο μπουφάν του Κρέοντα παρέπεμπε για ακόμη μια φορά στην αισθητική των παραστάσεων του Τερζόπουλου και, ίσως, παρά τη σκηνική του λειτουργικότητα, θα μπορούσε να αποφευχθεί με την επιλογή ενός άλλου χρώματος ή χρωμάτων, καθώς, πέραν του Τερζόπουλου, ο οποίος σε παλαιότερες παραστάσεις του το χρησιμοποίησε εμβληματικά, παραπέμπει σε πρόβες νεανικών θιάσων και εξετάσεις δραματικών σχολών. Πιστεύω ότι ο Σάββας Στρούμπος θα μπορούσε, με την επιλογή άλλου χρώματος στα κοστούμια του, να δηλώσει, σε ένα θέαμα διαποτισμένο από τη Μέθοδο Τερζόπουλου, τη δική του διαφοροποίηση και αισθητική πρόταση πάνω στην αρχαία τραγωδία. 

Η παρατηρήσεις αυτές δεν μειώνουν φυσικά την αρτιότητα της δικής του παράστασης, τη σκληρή σκηνοθετική δουλειά που έχει προηγηθεί και το υποκριτικό επίτευγμα των ηθοποιών του, αλλά αντίθετα αποβλέπουν στην καλύτερη ανάδειξη της όλης σκηνικής κατάθεσης. Οι φωτογραφίες είναι της Αντωνίας Κάντα.


Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημήτρης Φιλιππίδης: Συνέντευξη με τον νέο ηθοποιό
Δημήτρης Φιλιππίδης: «Το χιούμορ είναι το πιο αποτελεσματικό κοινωνικό εργαλείο. Μιλάω και προσωπικά»

Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα

Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή
Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή

Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.