Italian Focus: 4 ιταλικές θεατρικές παραγωγές για την επανάσταση
Οι παραστάσεις πρώτα θα βρεθούν στο θέατρο Αμαλία της Θεσσαλονίκης και στα Δημήτρια 2019
Το Italian Focus φέρνει τέσσερα θεατρικά έργα της Νότιας Ιταλίας στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν και στο θέατρο Γκλόρια
Αυτόν τον Οκτώβριο κλείνουμε 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Με αφορμή αυτή την επέτειο, το Italian Focus έρχεται να βάλει στο κέντρο του την θεματική «επανάσταση», κάθε είδους επανάσταση: πολιτική, οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική, προσωπική.
Το Italian Focus, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από την 1η έως και την 7η Οκτωβρίου, αποτελεί την πρώτη δράση του τριετούς προγράμματος συνεργασίας Ιταλίας και Ελλάδας, το οποίο γεννήθηκε με πρωτοβουλία του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν και τεσσάρων ιταλικών θεατρικών φορέων (Teatro di Sardegna, Primavera dei Teatri Festival, Teatro della Città , Scena Nuda). Το εγχείρημα αποσκοπεί σε καλλιτεχνικές και ευρύτερα πολιτιστικές συναλλαγές μεταξύ των δύο χωρών, οι οποίες ως αποτέλεσμα θα έχουν την μελλοντική δημιουργία ενός μεσογειακού πολιτιστικού δικτύου και κατ’ επέκταση την στήριξη και προώθηση της σύγχρονης δραματουργίας Ελλάδας και – κυρίως Νότιας – Ιταλίας, την υποστήριξη των σκηνοθετών τους, τη μετεκπαίδευση καλλιτεχνών, τις μετακλήσεις και τις ανταλλαγές παραστάσεων, τις συνεργασίες καλλιτεχνικών σχημάτων των δύο χωρών και την δημιουργία διεθνών παραγωγών.
Πρώτο βήμα, λοιπόν, του προγράμματος θα αποτελέσει η έλευση τεσσάρων θεατρικών παραγωγών της Νότιας Ιταλίας στις δύο σκηνές του Θεάτρου Τέχνης και στο θέατρο Γκλόρια, αφότου πρώτα παρουσιαστούν στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αμαλία, από τις 27 μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου, αλλά και στα Δημήτρια 2019. Συγκεκριμένα, οι θεατρικές παραγωγές, που θα παρουσιαστούν με ελληνικούς υπέρτιτλους, αποτελούνται από δύο πρωτότυπα σύγχρονα ιταλικά έργα βασισμένα στην επικαιρότητα, αλλά και από δύο επίσης πρωτότυπα έργα με βασική πηγή έμπνευσης κλασικά κείμενα. Έτσι, από τη μία έχουμε το έργο «Polvere», με θέμα τη γυναικοκτονία, και το «Miracolo», με θέμα τη μετανάστευση, και από την άλλη έχουμε το «Macbettu», που μεταφέρει το «Μακμπέθ» του Σαίξπηρ στη Σαρδηνία σε σαρδηνιακή διάλεκτο, και το «Penelope», το οποίο βασίζεται σε κείμενα του Ομήρου, του Οβιδίου και της Μάργκαρετ Άντγουντ, ώστε να παρουσιάσει έναν μονόλογο πάνω στο μυθικό πρόσωπο της Πηνελόπης.
Αντίστοιχα, κατά τη σεζόν 2019-2020, ελληνικές παραγωγές θα ταξιδέψουν στην Ιταλία, για να συστηθούν στο εγχώριο κοινό της. Για την ώρα, μάλιστα, γνωρίζουμε ότι η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης «Δούλες» του Ζενέ, την οποία μεταφράζει και σκηνοθετεί η Μαριάννα Κάλμπαρη, θα βρεθεί αυτόν τον Νοέμβριο στο φεστιβάλ Scena Nuda της Καλαβρίας.
Αναλυτικά οι ιταλικές παραγωγές που θα βρεθούν στην Ελλάδα:
1-3 Οκτωβρίου -Θέατρο Τέχνης Φρυνίχου
SCENA VERTICALE (Castrovillari-Ν. Ιταλία)
«POLVERE» (σκόνη) του Saverio La Ruina
Διάλογος ανάμεσα σε άντρα και γυναίκα
Κείμενο-σκηνοθεσία: Saverio La Ruina
Με τους Saverio La Ruina και Cecilia Foti
Πρωτότυπη μουσική: Gianfranco De Franco
Σύμβουλος δραματουργίας: Jo Lattari
Σύμβουλος σκηνοθεσίας: Dario De Luca
Βοηθός σκηνοθέτη: Cecilia Foti
Σχεδιασμός φωτισμού: Dario De Luca
Ήχος και φώτα: Mario Giordano
Διευθυντής παραγωγής: Settimio Pisano
Παραγωγή : Scena Verticale
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού Ιταλίας
Ευχαριστίες στο White Dove - Genova
Βραβεία
Πρώτο βραβείο Lo Straniero 2015 καλύτερης παράστασης
Πρώτο βραβείο Enriquez 2015 καλύτερου έργου
Πρώτο βραβείο Enriquez 2015 καλύτερου ηθοποιού
Πρώτο βραβείο Annibale Ruccello 2015 καλύτερου έργου
Το ξύλο είναι το πιο «σωματικό» μέρος μιας κακοποιητικής σχέσης. Ο φόνος είναι το τελικό μέρος. Υπάρχει όμως μια πρώτη, άυλη, ανεπαίσθητη, φευγαλέα σκόνη που σηκώνεται αργά-αργά γύρω από μια γυναίκα, την αγκαλιάζει, την καλύπτει, κατεδαφίζει όποια βεβαιότητα υπάρχει μέσα της, καταστρέφει τη δύναμή της, το κουράγιο της, εξαφανίζει το χαμόγελό της και την ικανότητά της να ονειρεύεται. Μια αδιαπέραστη σκόνη που της καλύπτει τα μάτια, μια σκόνη φτιαγμένη από λέξεις που ταπεινώνουν και πονούν, πασπαλισμένη με λ ί γ η αγένεια, χαμένη αξιοπρέπεια και βεβιασμένη τρυφερότητα. (λόγια κοινωνικής λειτουργού σε κέντρο για κακοποιημένες γυναίκες)
«Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό το έργο μιλάει για τη γυναικοκτονία. Σίγουρα όμως μιλάει για τις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα στο ζευγάρι. Σημάδια από αυτές τις σχέσεις βρίσκονται παντού». Saverio La Ruina
Το κείμενο επιλέχθηκε από το πρόγραμμα «Διεθνείς φωνές 2016» και παρουσιάστηκε σε μορφή αναλογίου στο Victory Gardens Theater - Chicago τον Απρίλιο 2016. Ανέβηκε επίσης στο Καράκας τον Νοέμβριο 2017,σε ισπανική παραγωγή της Diana Volpe.
Ο Saverio La Ruina είναι Ιταλός ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης. Το 1992 ίδρυσε την εταιρία Scena Verticale στο Castrovillari, που βρίσκεται στα νότια της Καλαβρίας, μακριά από τα κρατικά κέντρα πολιτισμού. Ως ηθοποιός ο La Ruina έχει κερδίσει το ιδιαίτερα σημαντικό ιταλικό βραβείο Premio Ubu, για τους δύο μονολόγους του σε καλαβριανή διάλεκτο «Dissonorata» και «La Borto», στους οποίους ερμηνεύει το χαρακτήρα μιας γυναίκας που θυματοποιείται από τους αδυσώπητους κανόνες τιμής που ισχύουν ακόμα σε πολλά μέρη της ιταλικής επαρχίας.
Τα έργα του «La Borto», «Italianesi» και «Dissonorata», παρουσιάστηκαν στην Γαλλία στο Théâtre de la Ville (Παρίσι), στο Festival Act Oral (Μασσαλία) και στο Théâtre National Populaire de Lyon Villeurbanne. Έργα του έχουν μεταφραστεί και εκδοθεί και στα γαλλικά.
Η Scena Verticale βρίσκεται στο Castrovillari, στη Νότιο Ιταλία. Ιδρύθηκε το 1992 από τον Saverio La Ruina και τον Dario De Luca, που είναι και οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του. To 2001 ο Settimio Pisano ανέλαβε τη διοίκηση του Θεάτρου. Η Scena Verticale θεωρείται αυτή τη στιγμή ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα θεατρικά σχήματα του σύγχρονης ιταλικής σκηνής.
Τα τελευταία χρόνια οι παραγωγές του έχουν κερδίσει σημαντικά κρατικά βραβεία και διακρίσεις και έχουν παιχτεί στα μεγαλύτερα εθνικά θέατρα και φεστιβάλ καθώς και στο εξωτερικό σε περιοδείες στην Αμερική, Αργεντινή, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ρωσία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Κροατία, Βοσνία, Αλβανία και Ελβετία.
Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η Scena Verticale οργανώνει και διευθύνει το Primavera dei Teatri Festival, φεστιβάλ που έχει καταφέρει να γίνει πολύ σημαντικό για τη σύγχρονη ιταλική δραματουργία, συγκεντρώνοντας στο Castrovillari, αυτή την υποβαθμισμένη περιοχή της Ιταλίας, πλήθος νέων αλλά και δόκιμων καλλιτεχνών. www.primaveradeiteatri.it – www.europeconnection.it - Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.scenaverticale.it/.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Αμαλία στις 27 Σεπτεμβρίου
2- 4 Οκτωβρίου, Θέατρο Γκλόρια (Αθήνα)
SARDEGNATEATRO (Cagliari, Nuoro-Σαρδηνία)
«MACBETTU» (Μακμπέθ) του AlessandroSerra
Παράσταση βασισμένη στον «Μακμπέθ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Σκηνοθεσία-σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Alessandro Serra
Μετάφραση στη σαρδηνιακή διάλεκτο-γλωσσικός σύμβουλος: Giovanni Carroni
Σύμβουλος κίνησης: Chiara Michelini
Σύνθεση ηχοτοπίου: Pinuccio Sciola
Sound Stones composition: Marcellino Garau
Η παράσταση υποστηρίζεται από το Pinuccio Sciola Foundation και το CEDAC Sardegna
Παίζουν: Fulvio Accogli, Andrea Bartolomeo, Leonardo Capuano, Andrea Carroni, Giovanni Carroni, Maurizio Giordo, Stefano Mereu, Felice Montervino
O σαιξπηρικός Μακμπέθ σε μια πρωτότυπη διασκευή με την υπογραφή ενός από τους πιο σημαντικούς Ιταλούς σκηνοθέτες, του Alessandro Serra. Η ιστορία του στρατηγού Μακμπέθ που αναρριχήθηκε στο βασιλικό θρόνο μέσα από φόνους και δολοπλοκίες. Μια παράσταση υψηλής εξπρεσιονιστικής αισθητικής, που κινείται ανάμεσα στο όνειρο και τον εφιάλτη, την πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση. Παραγωγή του Θεάτρου της Σαρδηνίας.
Ο Alessandro Serra μεταφέρει τη δράση από το βασίλειο της Σκωτίας στο ιταλικό νησί της Σαρδηνίας, εμπλέκοντας τα ήθη, τα έθιμα, τα χρώματα, τα σχήματα και τους ήχους του νησιού στη διασκευή του. Πιστός στο πνεύμα του ελισαβετιανού θεάτρου, αναθέτει όλους τους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς. Το πρωτότυπο είναι μεταφρασμένο στη σαρδηνιακή διάλεκτο με ήχους, χρώματα, μουσικές φερμένες από τα βάθη ενός παρελθόντος που αντηχεί στη μεσογειακή ψυχή.
Η παράσταση έλαβε διθυραμβικές κριτικές από κοινό και κριτικούς στην Ιταλία ενώ κέρδισε το σημαντικό ιταλικό βραβείο UBU 2017καλύτερης ερμηνείας καθώς και το βραβείο της Ένωσης Ιταλών Κριτικών. Έχει παρουσιαστεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και έχει κερδίσει τη «Χρυσή Δάφνη» για καλύτερη σκηνοθεσία στο MESS festival στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη.
O Alessandro Serra ξεκίνησε την καριέρα του παρουσιάζοντας θεατρικές διασκευές των ταινιών του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Είναι ιδρυτής του θεατρικού σχήματος Teatropersona Company με το οποίο έχει παρουσιάσει πολλές δουλειές του ως συγγραφέας, σκηνοθέτης και σκηνογράφος-ενδυματολόγος τόσο στην Ιταλία όσο και στην Γαλλία, Ελβετία, Ρωσία, Πολωνία, Κορέα και αλλού. Πρόκειται να παρουσιάσει δουλειά του στην Μπιεννάλε της Βενετίας.
Η παράσταση θα παιχτεί στη Θεσσαλονίκη στα «Δημήτρια 2019» στις 29 Σεπτεμβρίου
5 - 7 Οκτωβρίου, Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν- Φρυνίχου
Teatro della Città
«Miracolo» (Θαύμα) του Giuseppe Massa
Κείμενο-σκηνοθεσία: Giuseppe Massa
Σκηνικά-κοστούμια: Mela Dell'Erba
Φωτισμοί: Michele Ambrose
Ήχος: Giuseppe Rizzo
Βοηθός στη δραματουργία: Giuseppe Tarantino
Βοηθός σκηνοθέτη: Marco Leone
Βοηθός παραγωγής: Elena Amato
Παίζουν: Glory Arekekhuegbe, Gabriele Cicirello, Paolo Di Piazza
Περίληψη
Δύο αδέλφια που δουλεύουν προσωρινά ως νεκροθάφτες, καλούνται να θάψουν έναν μετανάστη. Στο νεκροταφείο της πόλης όμως δεν υπάρχει πλέον χώρος. Μια τρελή περιπέτεια ξεκινά από τη στιγμή που τα δύο αδέλφια προσπαθούν, χωρίς επιτυχία να ξεφορτωθούν το πτώμα. Ώσπου συμβαίνει το «θαύμα»…
Σημείωση
Το «Θαύμα» γεννήθηκε μέσα από το Write 2016 (πρόγραμμα δημιουργικού residency με Σικελούς και άλλους Ευρωπαίους δραματουργούς στο μοναστήρι της Mandanici, Messina). Το έργο εμπνέεται από τα κύματα μεταναστών που διασχίζουν τη Μεσόγειο προκειμένου να διερευνήσει το πόσο απάνθρωπη γίνεται προοδευτικά η κοινωνία μας. Απέναντι σε αυτή τη διαδικασία εκφυλισμού της κοινωνίας ο συγγραφέας θέτει το ζήτημα της “αγιοσύνης”. Η αντιπαράθεση ανάμεσα στα δύο στοιχεία αποτελεί και τη βάση του έργου: το άγιο απέναντι στο ανθρώπινο, το ανθρώπινο απέναντι στο ζωώδες, το φως απέναντι στο σκοτάδι.
«Μη γελάτε! Αυτά τα πράγματα συμβαίνουν στ’ αλήθεια..!»
Ο Massa γράφει ένα κείμενο εξωφρενικά αστείο, γκροτέσκο, άγριο. Μια δραματική κωμωδία τρόμου! Ένα κείμενο που ζωντανεύει τα ωραιότερα στοιχεία της διαλέκτου του Παλέρμο. Και το σκηνοθετεί με ορμή και ένταση και ισορροπία ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία.
Ο Giuseppe Massa γεννήθηκε το 1978 στο Παλέρμο. Ξεκίνησε ως ηθοποιός το 1997. Το 2006 ίδρυσε με τον Fabrizio Feracanne και τον Giuseppe Provinciano τη θεατρική ομάδα Suta Scuppa, που πήρε το όνομά της από το πρώτο έργο που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Μassa. Σκηνές από το έργο περιλαμβάνονται στην ταινία του Wim Wenders «the Palermo Shooting». Έργα που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Massa: Rintra
U Cùori, Mamma Mafia, Kamikaze Number Five, Chi Ha Paura Delle Badanti? (βραβείο Museo Fratteli Cervi –Reggio Emilia), Nelfuoco και άλλα. Στα έργα του τον έχει απασχολήσει πολύ το ζήτημα της μετανάστευσης.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Αμαλία στις 28 Σεπτεμβρίου
4-6 Οκτωβρίου, Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο
SCENA NUDA
«Penelope» (Πηνελόπη) του Matteo Tarasco
Μια παράσταση που φέρνει στο φως το μυθικό πρόσωπο της Πηνελόπης μέσα από κείμενα του Ομήρου, του Οβιδίου και της Μάργκαρετ Άντγουντ.
Κείμενο-σκηνοθεσία: Matteo Tarasco
Με την Teresa Timpano
Πρωτότυπη μουσική: Mario Incudine
Σκηνικά-κοστούμια: Francesca Gambino, Laura Laganà Διευθυντής σκηνής: Paolo Pannaccio Φωτογραφίες: Pino Le Pera
Συμπαραγωγή: Accademia di Belle Arti di Reggio Calabria και Scena Nuda - Festival Miti Contemporane
Η «Penelope (Πηνελόπη)» από τη Scena Nuda της Κάτω Ιταλίας (Calabria) είναι ένας θεατρικός μονόλογος βασισμένος σε κείμενα του Ομήρου, του Οβιδίου και της Μάργκαρετ Άντγουντ, σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Matteo Tarasco. Η ματιά του δραματουργού- σκηνοθέτη MatteoTarascoκαι της πρωταγωνίστριας (και καλλιτεχνικής διευθύντριας της Scena Nuda, Teresa Timpano) εστιάζει όχι στη μυθική αλλά στην ανθρώπινη πλευρά της Πηνελόπης. Μια γυναίκα «σάρκινη», μια γυναίκα αληθινή, που αγάπησε, ονειρεύτηκε, λαχτάρησε, περίμενε, πόνεσε… και στο τέλος; Ανταμείφθηκε; «Μα εγώ Οδυσσέα, έζησα όλη μου τη ζωή μέσα από τα δικά σου μάτια…». Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ «Miti Contemporane» (σύγχρονοι μύθοι) της Καλαβρίας. Ένα κείμενο και μια παράσταση-γέφυρα ανάμεσα στον ελληνική και τον ιταλική πολιτιστική παράδοση.
Η παράσταση θα παιχτεί στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Αμαλία 29-30 Σεπτεμβρίου
Ώρα έναρξης όλων των παραστάσεων είναι 21.15
Τιμές εισιτηρίων για κάθε παράσταση είναι 16€ γενική είσοδος και 12€ μειωμένη
18€ οι διακεκριμένες θέσεις του θεάτρου Γκλόρια
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.