Η Σοφία Φιλιππίδου γράφει στην A.V για την παράσταση «Μπάρτλεμπυ, ο γραφιάς» στο Από Μηχανής Θέατρο όπου παίζει και σκηνοθετεί.
Ο «Μπάρτλεμπυ, ο γραφιάς» (1854) του μεγάλου Αμερικανού συγγραφέα Χέρμαν Μέλβιλ, είναι μια αινιγματική νουβέλα πάνω στην ιστορία ενός χλωμού, ισχνού υπαλλήλου ενός δικηγορικού γραφείου στην Γουόλ Στριτ στις αρχές του 19 αιώνα, που βρήκε την φόρμουλα να τρελάνει τους πάντες. Η δουλειά του Μπάρτλεμπυ, όπως και των άλλων τριών υπαλλήλων Διάνου Τσιμπήδα και Πιπέρη είναι να αντιγράφει χειρόγραφα και το κάνει πολύ καλά, γιατί είναι φιλότιμος και εργατικός (ο καλύτερος γραφιάς του κόσμου) μέχρι τη στιγμή που αποφασίζει για δικούς του ανεξήγητους λόγους να σταματήσει την αντιγραφή και οποιαδήποτε άλλη μικροδουλειά του αναθέτουν λέγοντας την φράση «θα προτιμούσα όχι»!
Η παράξενη αυτή άρνηση, που δεν είναι ακριβώς ένα άμεσο επιθετικό αγενές όχι, αλλά μια δήλωση μιας προτίμησης, που μεταφέρει την ευθύνη στον άλλο, ανατρέπει την «κανονικότητα» της εργασιακής ρουτίνας με τα σκαμπανεβάσματα και τις συνηθισμένες συμπεριφορές και θερμοκρασίες και εισαγάγει με τον παραλογισμό της και την λοξότητα της, το καινούργιο, το παράξενο, το ανατρεπτικό και ακατανόητο: το «ξένο» αυτό το μη οικείο και σύνηθες... το «άλλο»! Αυτό το άγνωστο ξένο πράγμα» «Μπάρτλεμπυ» ξυπνά στον δικηγόρο- αφεντικό (που κατά τα άλλα επιθυμεί να ζει ήσυχα και ειρηνικά «περνώντας καλά») κοιμισμένα συναισθήματα και συγκινήσεις απωθημένες επιθυμίες, καταχωνιασμένα πάθη μέχρι και συνειδησιακά προβλήματα και τον αναγκάζει να επιστρατεύσει κάθε μέσον (βάζοντας και τους άλλους στο παιχνίδι του) προκειμένου να «λύσει» τους «κόμπους» να κατανοήσει και να κάνει δικό του αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει... να το καθυποτάξει!
Τι είναι ο Μπάρτλεμπυ; Η έκφραση μιας παθητικής αντίστασης; Μια άρνηση του «γράφοντος» - (συγγραφέα) να συνεχίσει να γράφει απαλλάσσοντας τον εαυτό του από το κόστος της δημοφιλίας, η συνειδητότητα του ανέφικτου της επικοινωνίας: ο ανεπίδοτος λόγος ή μήπως ένας μικρός σύγχρονος παράλογος Ιησούς;
Ό τι και είναι ο μικρός, φτωχός και τίμιος, λοξός Μπάρτλεμπυ καταφέρνει να κάνει άνω κάτω όχι μόνο το γραφείο αλλά και τα μυαλά των ανθρώπων και να υποστηρίξει την «προτίμηση» του μέχρι του οριστικού τέλους!
Η Ταυτότητα της Παράστασης
Mετάφραση: Μένης Κουμανταρέας
Θεατρική διασκευή – Σκηνοθεσία: Σοφία Φιλιππίδου
Παίζουν οι: Αλέξανδρος Ιορδανίδης, Κώστας Καζανάς, Άκης Λυρής, Σήφης Πολυζωίδης, Ορέστης Μαυρόπουλος, Σοφία Φιλιππίδου
Μια συμπαραγωγή της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) με τη Λυκόφως
Σύνοψη
Ένας αξιοσέβαστος και επιτυχημένος δικηγόρος, προσλαμβάνει τον Μπάρτλεμπυ ως γραφέα, ενώ απασχολεί ήδη στο γραφείο του, στη Γουόλ Στριτ, δύο άλλους γραφείς και έναν μικρό για όλες τις δουλειές. Όπως διαπιστώνει ο εργοδότης του, «Κατ´ αρχάς ο Μπάρτλεμπυ, σαν ένας άνθρωπος λιμασμένος από καιρό γι’ αντιγραφή, κατάπινε λαίμαργα τα έγγραφα μου. Νύχτα και μέρα δε σήκωνε κεφάλι, αντιγράφοντας με το φως της μέρας και κάτω από το φως των κεριών».
Όταν όμως ο δικηγόρος ζητάει από τον Μπάρτλεμπυ να τον βοηθήσει στην αντιπαραβολή ενός εγγράφου, εκείνος αρνείται ευγενικά με την απλή φράση «θα προτιμούσα όχι». Σταδιακά με την παράδοξη ανοχή του εργοδότη, που αδυνατεί να αντιδράσει, ο Μπάρτλεμπυ «πελιδνά άμεμπτος, θλιβερά σεβαστός, αθεράπευτα μόνος», θα εγκατασταθεί μόνιμα στο δικηγορικό γραφείο χωρίς να προσφέρει καμία υπηρεσία, χωρίς να μιλάει σχεδόν καθόλου, χωρίς καλά-καλά να τρώει.
Ο αφηγητής – δικηγόρος, παλινδρομώντας μεταξύ οργής και ευσπλαχνίας, λογικής και συναισθήματος, δεν θα καταφέρει ποτέ να τον απομακρύνει από εκεί, αντιθέτως θα μετακομίσει ο ίδιος το γραφείο του σε άλλο κτίριο αφήνοντας τον Μπάρτλεμπυ στη μοίρα του, την οποία πληροφορούμαστε στο τέλος του έργου.
Από 18/11, Δευτ. 21.30, Τρ. 21.30 , Τετ. 19.00, ( €14-10),Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231131
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το περίφημο έργο του Σαίξπηρ σε ελληνοτουρκική παραγωγή, αλλά και οι σκέψεις του γνωστού σκηνοθέτη για τον έρωτα, το μίσος, τη βία
Σε αναγνώριση της καλύτερης ερμηνείας νέων ηθοποιών
«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στο Μέγαρο, «Η γραμμή του ορίζοντος» στο Ρεξ, «Κήτος» στο Θέατρο Τέχνης, «Ο ξεπεσμένος δερβίσης» στην Αγγλικανική εκκλησία κ.ά.
Κερδίστε 30 διπλές προσκλήσεις
Στην παράσταση «Ικέτιδες» του Αισχύλου
Ένας εκλεκτός πολυμελής θίασος πρωταγωνιστών, σχόλιο, ανατροπές, χιούμορ, μουσική και χορός στη νέα θεατρική παράσταση που ξεκινά στις 15 Ιουνίου
Η νέα της παράσταση, η αναζήτηση της ελευθερίας, τα όνειρα και η συνθήκη του ατομικισμού
Προσωπικές ιστορίες που «ακουμπούν» στην έντονη επιθυμία όλων των ανθρώπων του κόσμου για ελευθερία, ισότητα και ουσιαστική αποδοχή της διαφορετικότητας
Τι θα δούμε στο Σύγχρονο Θέατρο, σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη
«Περιμένοντας τον Γκοντό» στη Στέγη, «Κοππέλια» στην ΕΛΣ, «Ένας εχθρός του λαού» στο Ρεκτιφιέ, «Και λέγε λέγε» στο Τέχνης, «Αίμα στη σκηνή» στο Σύγχρονο κ.ά.
Ένας Πολυχώρος Πολιτισμού στο Κέντρο της Αθήνας
Από 19 Μαΐου έως 2 Ιουνίου 2024, δεκάδες νέοι καλλιτέχνες από όλους τους κλάδους δημιουργούν πρωτότυπα καινοτομικά projects σε όλους τους χώρους της Αμαξοστοιχίας. Είσοδος ελεύθερη.
Μιλήσαμε για την αγάπη του για τα παραμύθια, τα όνειρα, τη θνητότητα. Αφορμή η νέα του παράσταση στο Bios.
Γιατί σε ένα καλύτερο μέλλον τον πρώτο λόγο έχει πάντα ο πολιτισμός.
Σ’ ένα μανέζ στις πλαγιές του Ταϋγέτου η καταξιωμένη ηθοποιός ερμηνεύει τον εμβληματικό ήρωα του Σαίξπηρ με το χάραμα και το σούρουπο
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο Φουαγιέ του Δημοτικού Θέατρου Πειραιά
«La Rondine» από την MET στο Μέγαρο, «Τάξη» στο Θέατρο Σταθμός, «Μοσκώβ-Σελήμ» στον Φάρο ΚΠΙΣΝ, «Emotional Dogs» στο Bios κ.ά.
Διεθνής διάκριση για το ελληνικό θέατρο που σηκώνει αυλαία τον Μάιο στο The Tank Theater
Ο διεθνούς φήμης Έλληνας σκηνοθέτης και το θεατρικό έργο που καθόρισε τον 20ό αιώνα, στην πρώτη παρουσίασή του στη Στέγη
«Αν βάλεις όριο στην κωμωδία, αυτό ακυρώνει την ίδια της τη φύση»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.