- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Μεσάνυχτα, στα σκαλάκια της Καλαμιώτου...
«Μα τι συμβαίνει;» ρωτάει η Ελίνα καθώς η παρέα με τα ημίψηλα καπέλα, τις περούκες και τις καραμούζες μας προσπερνάει. «Είναι Απόκριες» της απαντάει ο Θύμιος. Η ζωή συμβαίνει.
«Είναι απ’ το πρωί ο καφές σου;» τη ρωτάει. «Μόλις τον πήρα. Θες γουλιά;»
Θέλει. Κι εγώ θέλω. Κι ο Γιάννης θέλει. Κι η Τίνα θέλει. Και καθώς πέντε άτομα πίνουν λαίμαργα από το ίδιο χάρτινο ποτηράκι, ακούμε κάποιον από την παρέα με τα ημίψηλα ν’ αναρωτιέται μεγαλόφωνα, πριν στρίψει στη γωνία: «Μα τι τους συμβαίνει;»
«Έχουμε πρόβα» φωνάζει η Μάρα. Το θέατρο συμβαίνει.
Και καθώς φορτώνουμε και ξεφορτώνουμε σωρούς σκουπιδιών από τα παρασκήνια στη σκηνή -την ίδια ακριβώς ώρα που βγαίνουν στην Αθηνάς τα σκουπιδιάρικα- και καθώς η Τίνα ψάχνει μέσα στις μαύρες πλαστικές σακούλες «μια σπασμένη, πορσελάνινη κούκλα, την έχει δει κανείς;» -την ίδια ακριβώς ώρα που τόσοι άλλοι ψάχουν τις μαύρες πλαστικές σακούλες της πόλης- και καθώς η μουσική του Vivaldi πλυμμηρίζει το χώρο και τα φώτα της πλατείας σβήνουν –την ίδια ακριβώς ώρα που στο ισόγειο του Faust η μουσική σταματάει και τα φώτα ανάβουν- αυτά τα δύο, ζωή και θέατρο, θέατρο και ζωή, συνεχίζουν να συμβαίνουν, να συμβαίνουν παράλληλα, ανενόχλητα το ένα από το άλλο, γιατί –άλλωστε- πότε ενοχλήθηκε ο καθρέφτης από την αντανάκλαση, το είδωλο από το σώμα, γιατί άλλωστε πότε ενοχλήθηκε η πραγματικότητα από την τέχνη;
Κι ύστερα, ξεκινάει το πέρασμα. Ξεκινάει το έργο. Και για εξήντα πολύτιμα λεπτά, θέατρο και ζωή διασταυρώνονται, τέμνονται και παλεύουν, γιατί τώρα -στην εκκωφαντική συνάντησή τους- η τέχνη ξεσκεπάζει την πραγματικότητα, γιατί τώρα, πίσω απ’ τις κλειστές πόρτες του θεάτρου, δυο ψυχές ψάχνουν απελπισμένα ανάμεσα στα σκουπίδια να βρουν κάτι για ν’ αγαπήσουν, δυο παιδιά ψάχνουν απεγνωσμένα ανάμεσα στα ερείπια για να βρουν το μονοπάτι που οδηγεί στην ενηλικίωση, γιατί τώρα «μια αχτίδα από το φως το δρόμου τρύπωσε στο σκοτάδι*», γιατί τώρα η τέχνη «απλώνει το χέρι της και σπρώχνει παραπέρα κουτιά από σκόνη πλυσίματος και γυναικεία καλσόν*» και σπρώχνει τα περιττά, τα καθημερινά, τα τετριμμένα και βρίσκει «ένα πολύ μικρό παγωμένο γυμνό μωρό, στα σκουπίδια*», και το φωτίζει, και τώρα δεν μπορούμε να κοιτάξουμε αλλού, γιατί η πραγματικότητα συρρικνώνεται και συμπυκνώνεται εδώ, πάνω στη σκηνή, μπροστά μας, χυδαία και σπάνια, σπαρακτική και κωμική και απαιτεί από μας να την δούμε. Και απαιτεί από μας να την αντιμετωπίσουμε.
«Κοιτάζω τον αδερφό μου*» λεει η Μισέλ στο έργο. «Και κάτι μέσα του έχει άλλαξει. Επίγνωση. Τώρα έχει επίγνωση. Οτι υπάρχουν ζωές διαφορετικές από τη δική μας. Τα πράγματα δε θα είναι πια ίδια*». Και καθώς ακούω συγκινημένη, για πολλοστή φορά, την Ελίνα να δίνει ζωή σ’ αυτές τις λέξεις, σκέφτομαι πως κάθε ουσιαστική παράσταση οφείλει να σου προσφέρει ακριβώς αυτό: επίγνωση. Γιατί αν το θέατρο αποτελεί έναν καθρέφτη για να κοιτάζεται η ζωή, τότε το μυστικό πρέπει να βρίσκεται στην αντανάκλαση: στο συχνά παραμορφωμένο, γκροτέσκο είδωλο που στέκεται απέναντί σου, που τρυπώνει στη σκέψη σου, στη μνήμη σου, που σε κάνει να νιώθεις πως τα πράγματα δε θα είναι πια τα ίδια, γιατί εσύ –ο θεατής της παράστασης- δεν είσαι πια ο ίδιος.
Το «Κουρέλι» είναι μια τέτοια παράσταση. Ένα έργο αβάσταχτα τρυφερό, με τον ποιητικό και απόλυτα προσωπικό λόγο του Ντένις Κέλλυ (στην εξαιρετική μετάφραση της Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη) να σε παρασύρει από την πρώτη στιγμή, να σε εμπλέκει και, τελικά, να σε αλλάζει. Το «Κουρέλι» είναι επίσης το αποτέλεσμα της μακράς και επίπονης και βασανιστικής και υπέροχης διαδρομής του σκηνοθέτη Γιάννη Μόσχου μέσα στο έργο, είναι οι φωνές και τα σώματα και οι ψυχές των ηθοποιών του, του Θύμιου Κούκιου και της Ελίνας Ρίζου, είναι η κινησιολογία της Ανθής Θεοφιλίδου, τα σκηνικά της Τίνας Τζόκα, οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου, οι μουσικές του Νίκου Βίττη... Το «Κουρέλι» είναι η ιστορία δύο παιδιών που ονειρεύονται μια άλλη ζωή. Η ιστορία όσων τολμούν ακόμα να ονειρεύονται. Αλλά κυρίως είναι μια παράσταση γι’ αυτήν την αλλόκοτη Άνοιξη σ’ αυτήν την αλλόκοτη πόλη.
Ξημερώματα, στην Αθηναϊδος. Στο ερειπωμένο κτίριο πιο δίπλα από το Faust, ανάμεσα σε σωρούς από σκουπίδια, άνθισε μια αμυγδαλιά: «Η ελπίδα, η δυνατότητα...*».
Τζούλια Διαμαντοπούλου
Β’ βοηθός σκηνοθέτη
Καλαμιώτου 11 & Αθηναΐδος 12,
πλατεία Αγίας Ειρήνης – Μοναστηράκι
210 3234095
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 21.30
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.