Vasistas & Αργυρώ Χιώτη
Domino: η-παράσταση-που-δεν-πρέπει-να-χάσεις. Vasistas: μία από τις πιο δυναμικές θεατρικές ομάδες. Η σκηνοθέτρια μάς οδηγεί στα βήματά τους
Vasistas. Μία από τις πιο δυναμικές θεατρικές ομάδες. «Domino». Μία ιδιοσυγκρασιακή παράσταση που όταν παίχτηκε στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου έγινε σε μια νύχτα η-παράσταση-που-δεν-πρέπει-να-χάσεις και ευτυχώς επαναλαμβάνεται στο θέατρο Ροές. Η σκηνοθέτρια Αργυρώ Χιώτη μάς οδηγεί στα βήματά τους.
Τι κρύβει ο τίτλος της ομάδας, Vasistas;
Κρύβει μια μεταμόρφωση, μια μετάλλαξη, μια ιδιοποίηση... Η λέξη σημαίνει «φεγγίτης» στα γαλλικά, αλλά προέρχεται από το γερμανικό Was ist das που σημαίνει «τι είναι αυτό». Όταν οι Γερμανοί ήταν στη Γαλλία κατά τον πόλεμο ρωτούσαν τι είναι το παραθυράκι αυτό ψηλά στην πόρτα. Οι Γάλλοι κράτησαν τη λέξη και τη μετέτρεψαν σε «vasistas». Στις πρώτες μας δουλειές με την Ariane, τη Naima και τον Ευθύμη (Ελλάδα, Γαλλία, Μεξικό) παίζαμε πολύ με τη γλώσσα και τη σημασία των λέξεων, την ανάγκη και τους κώδικες επικοινωνίας και τις μεταμορφώσεις που αυτή επιφέρει.
«Όταν είσαι σκατά ως το λαιμό δεν μένει παρά να τραγουδάς» διατείνεται ο Μπέκετ κι εσείς το κάνετε «μότο» στην παράστασή σας. Μέσα από ποιες συνθήκες η φράση δεν είναι παρεξηγήσιμη;
Για μένα είναι άκρως πολιτική αυτή η φράση. Δηλαδή, λέει, ακόμα κι όταν φαινομενικά δεν υπάρχει κανένα περιθώριο δράσης, ακόμα και τότε, δεν εγκαταλείπεις αλλά δρας με το μόνο μέσο που σου έχει απομείνει, τη φωνή σου, και μάλιστα με τρόπο υπερβατικό, μετατρέποντας τη φρίκη σε τραγούδι. Απαντάς στην πραγματικότητα με υπέρβαση, με μια άλλη πραγματικότητα που πάντα έχεις τη δύναμη να δημιουργείς. Αν έμενες παθητικός, απλώς θα βούλιαζες. Έτσι διαβάζω εγώ αυτή τη φράση.
Ποιοι είναι οι αφηγηματικοί κώδικες και ποια η σκηνική σας γλώσσα στη συγκεκριμένη παράσταση;
Αναίρεση, αμφισβήτηση, αποκωδικοποίηση, μιλάμε πιο πολύ. Αφαιρούμε, αδειάζουμε και μετά βλέπουμε τι μένει. Οι αφηγηματικοί αυτοί κώδικες έχουν να κάνουν με τη μη γραμμικότητα μιας ιστορίας, ενός κειμένου, μιας σχέσης, του χρόνου... δεν γνωρίζουμε κάθε φορά εκ των προτέρων τη σκηνική γλώσσα που θα διαμορφωθεί, εξελίσσεται στην πορεία των προβών σε έναν κόσμο που ναι μεν υπάρχει στο παρόν, στο τώρα, αλλά που δεν είναι πραγματικός με την έννοια της ρεαλιστικής απεικόνισης. Απομακρυνόμαστε από την κανονικότητα μιας καθημερινότητας και ερευνούμε εσωτερικές συγκρούσεις, ποιότητες, κινήσεις του σώματος και του πνεύματος, που εκδηλώνονται με τρόπο απρόβλεπτο. Παλιότερα, νομίζω, είχα περισσότερη ανάγκη να εξηγώ τα πράγματα που συμβαίνουν επί σκηνής, τώρα έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτό που προκύπτει και προσπαθώ απλώς να το αφήνω να συμβαίνει. Με αυτή την έννοια υπάρχει εξέλιξη στη σκηνική γλώσσα.
Παίζετε Domino με τον παραδοσιακό τρόπο ή ο τίτλος της παράστασης έχει να κάνει με τα ντόμινο που το ένα σπρώχνει το άλλο; Σε κάθε περίπτωση, ποιο είναι το πρώτο πούλι;
Στο Domino δεν έχει σημασία ποιος είναι το πρώτο πούλι. Σημασία έχει η παραδοχή/συνειδητοποίηση του ότι όλοι είναι πούλια του ίδιου παιχνιδιού και ότι είναι αλληλοεξαρτώμενοι. Με αυτούς τους όρους καλούνται να παίξουν, να δράσουν και να αντιδράσουν. Έχοντας απόλυτη συναίσθηση πως αν το διπλανό τους πούλι πέσει, θα παρασύρει και τα υπόλοιπα.
Νέα ομάδα, μόνη, ψάχνει... στο ελληνικό θεατρικό τοπίο ή έχει βρει συνοδοιπόρους πια; Εκλεκτικές συγγένειες με...;
Το «νέα ομάδα» δεν ξέρω πόσο ισχύει πια, κλείνουμε δέκα χρόνια δουλειάς στο θεατρικό τοπίο, με συνοδοιπόρους συνεργάτες όπως η Εύα Μανιδάκη (σκηνικά), ο Τάσος Παλαιορούτας (φώτα) ή ο Παύλος Θανόπουλος (κοστούμια) με τους οποίους μας συνδέει πολύχρονη και σταθερή σχέση. Σε επίπεδο δομών, χώρων ή δικτύων είναι το Bios, το MIRfestival, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το KOMM’N’ACT στη Γαλλία και πρόσφατα το Res Ratio Network με τους οποίους έχουμε σίγουρα συγγένεια καλλιτεχνική και επαγγελματική.

Το βραβείο Ελευθερία Σαπουντζή, το οποίο κερδίσατε, αναφέρεται μεταξύ άλλων στο «καλλιτεχνικό ήθος που τη διακρίνει». Τι σημαίνει καλλιτεχνικό ήθος, κατά τη γνώμη σας;
Σημαίνει σεβασμός στη δουλειά σου, στους συνεργάτες σου και στη δουλειά των άλλων ανθρώπων στο χώρο γύρω σου.
Info: Ερμηνεύουν: Ελένη Βεργέτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη κ.ά. Θέατρο Ροές, Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312, Παρ.-Κυρ. 21.00.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εκτροφείο τεράτων» στον Μικρό Κεραμεικο
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Το σπίτι στην Εθνική- ένα ήσυχο μέρος» μας μιλά για τον ρόλο της και όχι μόνο
Μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Αλεξανδρή, που μας γυρίζει πίσω στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90
Μιλήσαμε με τους δημιουργούς και συμπρωταγωνιστές της παράστασης «Τζόνι Μπλε»
Χιούμορ, συγκίνηση και πολλή μουσική
Την αγαπήσαμε για τη θρυλική της ατάκα «Σας αγαπώ». Τώρα τη συναντήσαμε με αφορμή την παράσταση «Blue Train», στην οποία πρωταγωνιστεί και της ζητήσαμε να μας μιλήσει για όλα.
Ο Λεωνίδας Μικρόπουλος και η υπαρξιακή διαδρομή προς την αυθεντικότητα
Για δύο παραστάσεις, στις 16 & 17 Δεκεμβρίου
Η εκρηκτική διασκευή του Βρετανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άικ συνεχίζει για 22 ακόμη παραστάσεις
Γιατί παραδινόμαστε στη ρουτίνα, αφήνοντας τη ζωή να περνά με εμάς απόντες;
Μιλήσαμε με τη διακεκριμένη Ελληνίδα κοντράλτο λίγο πριν τη συναυλία της στο ΚΠΙΣΝ
Η Λένα Μποζάκη, η Μαγδαληνή Σπίνου και η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση με έντονη σωματικότητα στο Bios
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.