- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Release Athens: Δέκα καλοκαίρια, ένα φεστιβάλ που αλλάζει
Οι άνθρωποι πίσω από το μεγαλύτερο φεστιβάλ της Ελλάδας ετοιμάζονται αυτό το φθινόπωρο για όσα θα δούμε και θα ακούσουμε το 2026
Release Athens Festival: Γιάννης Μιράμπιτας, Θωμάς Μαχαίρας, Ανδρέας Παράβας, Μίνα Αγγελοπούλου και Κατερίνα Δρακούλη μιλούν για τα δέκα χρόνια του φεστιβάλ και τις αλλαγές που σχεδιάζουν.
Κάθε Ιούνιο, η Πλατεία Νερού μετατρέπεται σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από συναυλιακό χώρο. Είναι ο τόπος όπου το Release Athens στήνει το δικό του τοτέμ: ένα φεστιβάλ που μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία έγινε συνώνυμο της ζωντανής μουσικής στην Ελλάδα. Όχι μόνο για τα μεγάλα ονόματα που περνάνε από τη σκηνή του, αλλά για την αίσθηση που σου δίνει ότι είσαι κομμάτι μιας φυλής, μιας επανάληψης που, όμως, κάθε χρόνο μοιάζει με πρώτη φορά. Με σύνθημα την εξωστρέφεια και την αισιοδοξία –σχεδόν πεισματικά απέναντι στις δυσκολίες– το φεστιβάλ έφερε νέα πνοή στα live δρώμενα της πόλης και πίστη στην απελευθερωτική δύναμη της μουσικής. Από αυτή τη δύναμη πήρε και το όνομά του: Release Athens.
Στα παρασκήνια δεν υπάρχουν φωτορυθμικά, μόνο λάμπες φθορίου. Εκεί συναντάς τον Γιάννη Μιράμπιτα, γενικό διευθυντή του φεστιβάλ Release Athens. Δεν μιλάει σαν CEO, μιλάει σαν άνθρωπος που έβαλε το κεφάλι του στον πάγκο κι έμεινε εκεί δέκα χρόνια. «Είμαστε ακόμα η ίδια βασική ομάδα από την πρώτη μέρα», λέει. Η φωνή του έχει εκείνη τη χροιά ανθρώπου που έχει φάει καλοκαίρια με ήλιο, σκόνη και χιλιάδες ντεσιμπέλ. «Μεγαλώσαμε μαζί με το φεστιβάλ. Ήρθαν κι άλλα παιδιά, φρέσκα, με τρέλα και ενέργεια. Αυτό το μείγμα είναι που το κρατάει ζωντανό».
Δεν είναι απλά λόγια. Το Release Athens έχει φιλοξενήσει πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους. Και το πιο σημαντικό, οι περισσότεροι ξανάρχονται. Ένας παιδικός φίλος που γυρνάει με το παιδί του στην πλάτη. Μια παρέα που ξέρει απέξω το πρόγραμμα πριν ανακοινωθεί. Ένας ξένος που ταξιδεύει για να δει τους Massive Attack και βρίσκει μια πόλη που σιγοβράζει. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή της ομάδας: η επιστροφή του κοινού, σαν τελετουργία.
Release Athens Festival: Οι διοργανωτές μιλούν για τα 10 χρόνια του φεστιβάλ και το μέλλον του
Το 2026 το Release Athens Festival κλείνει 10 χρόνια, να περιμένουμε κάτι διαφορετικό; «Δέκα χρόνια φεστιβάλ δεν είναι απλώς μια αριθμητική επέτειος. Είναι δέκα καλοκαίρια, δεκάδες ονόματα καλλιτεχνών και εκατοντάδες χιλιάδες θεατές που πέρασαν από την Πλατεία Νερού. Το 2026 δεν θέλουμε απλώς να στήσουμε μια σειρά επιτυχημένων συναυλιών, θέλουμε να κοιτάξουμε πίσω, να πούμε “ευχαριστώ” και ταυτόχρονα να τολμήσουμε πράγματα που δεν έχουμε κάνει ξανά. Αυτό μπορεί να σημαίνει μια special έκδοση με επιστροφές αγαπημένων καλλιτεχνών, συνεργασίες-έκπληξη και φυσικά, αυτό που εμάς αφορά περισσότερο, να νιώσουν όλοι όσοι μας στήριξαν αυτά τα 10 χρόνια ότι το Release Athens είναι κάτι που τους ανήκει. Όλα αυτά αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη σημασία, γιατί το 2026 θα είναι η τελευταία φορά που το Release Athens θα πραγματοποιηθεί στην Πλατεία Νερού, τον χώρο που φιλοξένησε όλη τη διαδρομή αυτής της δεκαετίας και έγινε συνώνυμο του φεστιβάλ, πριν μεταφερθεί σε έναν νέο χώρο, με ακόμη μεγαλύτερη χωρητικότητα και σύγχρονη υποδομή, έτοιμο να υποδεχθεί την επόμενη δεκαετία του Release Athens» αποκαλύπτει ο Γιάννης Μιράμπιτας, Γενικός Διευθυντής του φεστιβάλ Release Athens.
Release Athens: Η συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Το 2023 απολαύσαμε μια εντυπωσιακή συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το καλοκαιρινό του φεστιβάλ SNF Nostos. Είναι κάτι που θα επαναληφθεί στα επόμενα χρόνια; «Η συνεργασία μας, το 2023, με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και το SNF Nostos ήταν μια από τις πιο ξεχωριστές στιγμές στην πορεία του φεστιβάλ. Συνδυάστηκαν δύο διοργανώσεις με κοινές αξίες και υψηλό επίπεδο παραγωγής, αλλά και με διαφορετική προσέγγιση στο πώς αντιλαμβάνονται τη μουσική και την εμπειρία του κοινού. Μάθαμε πολλά, οι ομάδες μας συνεργάστηκαν εξαιρετικά, το κοινό απόλαυσε κορυφαία shows σε δύο σκηνές, ενώ, στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, το Ίδρυμα προχώρησε σε σημαντικές δωρεές (ύψους 500.000 ευρώ) για τη στήριξη της ψυχικής υγείας μέσω της μουσικής. Το 2026 είναι μια χρονιά-ορόσημο. Τριάντα χρόνια ΙΣΝ και δέκα χρόνια Release Athens Festival! Καλύτερη συγκυρία για να ξανασυναντηθούμε δημιουργικά δύσκολα θα μπορούσε να υπάρξει. Με το Ίδρυμα μας ενώνει ο σεβασμός και η κοινή ανάγκη να προσφέρουμε εμπειρίες που έχουν αξία και μένουν στον κόσμο για μια ζωή. Ευελπιστούμε ότι θα το καταφέρουμε ξανά, στο πολύ κοντινό μέλλον», εξηγεί ο Γιάννης Μιράμπιτας.
Τι απαντά στην κριτική για τον μικρό αριθμό καλλιτεχνών του lineup κάθε ημέρας; «Κάθε κριτική είναι καλοδεχούμενη και λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας τις προτάσεις των επισκεπτών του φεστιβάλ. O αριθμός των διεθνών καλλιτεχνών παραμένει ο ίδιος, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων (και αυτό εξαιτίας περιορισμών που είχαν να κάνουν, για παράδειγμα, με το μέγεθος της παραγωγής ενός συγκροτήματος ή ακόμη και την επιθυμία του headliner να μην υπάρχουν opening acts). Πράγματι, τα τελευταία δύο χρόνια δεν εντάσσουμε ελληνικά support σχήματα στο άνοιγμα των ημερών του φεστιβάλ. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, μεταξύ των οποίων και η κλιματική αλλαγή, που καθιστά τις συνθήκες ιδιαίτερα δύσκολες, τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για το κοινό, κατά τις πρώτες απογευματινές ώρες. Παράλληλα, εκκρεμεί από τις αρμόδιες αρχές η έγκριση για μια μικρή παράταση του -θερινού- ωραρίου των πολιτιστικών εκδηλώσεων, κάτι που θα μας έδινε τη δυνατότητα να προσθέσουμε τουλάχιστον μία ακόμη εμφάνιση στο πρόγραμμα».
Οι νύχτες του 2025
Ο Θωμάς Μαχαίρας, καλλιτεχνικός διευθυντής, έχει το βλέμμα εκείνου που μετράει κάθε setlist σαν προσευχή. «Θα μπορούσα να μιλήσω για όλους», ξεκινάει. Και το κάνει. «Αισθάνομαι πως θα μπορούσα να πω τα καλύτερα λόγια για καθεμία από τις μπάντες και καθέναν από τους solo καλλιτέχνες που εμφανίστηκαν φέτος στο Release Athens. Θεωρώ πως, πέρα από τον μεγάλο αριθμό θεατών που το παρακολούθησε, το φεστιβάλ πέτυχε απόλυτα σε καλλιτεχνικό επίπεδο.
Αναφερόμενος αρχικά μόνο στους headliners, θα πω ότι απόλαυσα κάθε στιγμή των εμφανίσεων της Kylie Minogue και του Παύλου Παυλίδη, στις δύο ημέρες που συγκέντρωσαν τον περισσότερο κόσμο.
Χάρηκα πολύ με τον μεγάλο αριθμό νέων ανθρώπων που αποτέλεσαν την πλειοψηφία του κοινού στις άψογες εμφανίσεις των Avenged Sevenfold και Fontaines D.C., δέχτηκα με χαρά άλλη μία καταιγιστική επίθεση από τους The Prodigy, ενθουσιάστηκα με την πολύ δυνατή επιστροφή των London Grammar (με τη Hannah Reid εμφανώς σε πολύ καλή φόρμα).
Οι IDLES ήταν εκπληκτικοί, κάτι που απλά το περιμέναμε όλοι, οι Supergrass και οι The Damned απέδειξαν πως οι παλιοσειρές της βρετανικής σκηνής εξακολουθούν να παίζουν σαν να μη πέρασε μια ημέρα από το ξεκίνημά τους, σεβόμενοι το κοινό και τους εαυτούς τους, και οι Dream Theater έκλεισαν το φεστιβάλ με ένα εντυπωσιακό δίωρο show που άφησε βαθιά ικανοποιημένο ακόμα και τον απαιτητικότερό φίλο τους.
Για το τέλος, αφήνω την ουσιαστική απάντηση στην ερώτησή σας - όμως ήθελα να αναφέρω όλους τους παραπάνω. Οι Gojira υπήρξαν ισοπεδωτικοί. Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα καλύτερα metal shows που έχω παρακολουθήσει ποτέ, από μία μπάντα που βαδίζει ολοταχώς προς την κορυφή του παγκόσμιου στερεώματος του σκληρού ήχου. Οι Glass Beams δικαίωσαν τη φήμη που τους ακολουθούσε και τις προσδοκίες μας. Έδωσαν ίσως την πιο ιδιαίτερη εμφάνιση του φεστιβάλ, επιβεβαιώνοντας το ότι θα μας απασχολήσουν πολύ στο μέλλον. Τέλος, η Aurora ήταν κυριολεκτικά απολαυστική. Πηγαία και επικοινωνιακή, μας χάρισε ένα άψογο σετ, αισθητικά και εκτελεστικά».
Η φωνή του έχει ακόμα δέος, σαν να μιλάει για κάτι που συνέβη χθες. Αυτό είναι το Release Athens: μια αλυσίδα από στιγμές που αφήνουν αποτύπωμα.
Το κοινό που μεγαλώνει
Από το 2016 μέχρι σήμερα, το φεστιβάλ άλλαξε και το κοινό του. Πόσο όμως; «Βλέπουμε πολύ περισσότερους νέους», λέει ο Θωμάς Μαχαίρας. Το Release Athens είχε εξαρχής ως στόχο του την πολυσυλλεκτικότητα, με lineups που καλύπτουν σχεδόν όλα τα μουσικά είδη και απευθύνονται σε κάθε μουσικόφιλο, χωρίς περιορισμούς και στεγανά. Υπάρχουν άνθρωποι που μας ακολουθούν από το ταπεινό μας ξεκίνημα, το 2016, μέχρι σήμερα αλλά στην πορεία προστέθηκαν πολλοί περισσότεροι, έχοντας δει στην πράξη πως όχι μόνο προσπαθούμε να φέρουμε μεγάλους headliners και ονόματα με ποιότητα και ουσία αλλά, κυρίως, πως έρχονται σε ένα φεστιβάλ που - με τις όποιες αδυναμίες και τα όποια λάθη του - σέβεται τους επισκέπτες του, προσφέροντάς τους μια συνολικά καλή και σωστή εμπειρία την οποία, άλλωστε, τους καλεί να χτίσουν μαζί. Το πιο ευχάριστο είναι πως πλέον βλέπουμε πολύ περισσότερο κόσμο νεαρής ηλικίας, πράγμα που δείχνει πως υπάρχει ένα μεγάλο μέρος της νέας γενιάς που, σε αντίθεση με τα trends της εποχής, αρέσκεται σε rock / pop ακούσματα και αναζητά τη live εμπειρία. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως για άλλη μία χρονιά είχαμε πολλούς επισκέπτες από το εξωτερικό».
Παρατηρούμε στα διεθνή φεστιβάλ, να επιλέγονται headliners που δεν έχουν τόσο μεγάλη ιστορία ή καριέρα. Πώς ερμηνεύεται αυτό και κατά πόσο θα επηρεάσει τις αντίστοιχες επιλογές του φεστιβάλ μελλοντικά; «Αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Έχει να κάνει με την εκάστοτε αγορά και με τον προσανατολισμό των φεστιβάλ. Υπάρχουν εκείνες οι περιπτώσεις όπου το lineup σχηματίζεται με γνώμονα το τι είναι εμπορικό τη δεδομένη στιγμή, όπου συχνά η μουσική περνάει ακόμα και σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με αυτή καθαυτή την παρουσία κάποιων λεγόμενων “stars” ή και διάσημων επισκεπτών, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν και πολλές διοργανώσεις που στοχεύουν πρωτίστως σε μεγάλα ιστορικά ονόματα ως headliners.
Ποια είναι η σύγχρονη τάση στη ζωντανή μουσική κατά τη γνώμη του στο εξωτερικό; Και κατά πόσο θα επιδράσει θετικά ή αρνητικά στη χώρα μας; «Σε συνέχεια της προηγούμενης απάντησης, θα έλεγα πως η σύγχρονη τάση στη μουσική, γενικά, αφορά - εδώ και καιρό - στην ανάδειξη κυρίως solo καλλιτεχνών. Οι νέες μπάντες που χαρακτηρίζονται από δημιουργικότητα και ταυτόχρονα διαθέτουν τη στόφα του headliner τείνουν να εξαφανιστούν. Περιπτώσεις σαν αυτή των Fontaines D.C. αποτελούν φωτεινές εξαιρέσεις μέσα σε ένα τοπίο γεμάτο «αστέρες» οι οποίοι, στην πλειοψηφία τους, με την πάροδο των χρόνων μάλλον θα αποδειχθούν διάττοντες. Κάπως έτσι, τείνουν να χάσουν το νόημά τους και οι εκάστοτε ετικέτες και χαρακτηρισμοί για μουσικά είδη. Για παράδειγμα, το τι θεωρείται πλέον ως “alternative” ή “indie” μάλλον αγγίζει τη σφαίρα του κωμικού.
Φυσικά, τα πράγματα εξελίσσονται και δεν γίνεται να μένουμε κολλημένοι μόνιμα στο παρελθόν και τις όποιες φόρμες του, αλλά έχω την αίσθηση ότι τώρα, περισσότερο από ποτέ, η μελλοντική πορεία της σύγχρονης μουσικής εξαρτάται από την τεχνολογία, τις διαρκώς μεταβαλλόμενες μεθόδους παραγωγής και τα συμφέροντα εταιρειών τύπου Spotify. Θα ήθελα πολύ να πιστέψω πως μια συνθήκη όπως είναι η θριαμβευτική επιστροφή των Oasis θα μπορούσε να αλλάξει κάπως τα πράγματα αλλά, προς το παρόν, μοιάζει να έχει απλά την αίσθηση της νοσταλγίας για μία εποχή που έχει παρέλθει, παρά τη συγκινητικά μαζική απήχηση που έχει στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Support acts και μύθοι
Το θέμα των ελληνικών support acts έχει γίνει αστικός μύθος. Αμείβονται για να εμφανιστούν στο Release Athens; «Όλες οι ελληνικές μπάντες που έπαιξαν στο Release πληρώθηκαν», ξεκαθαρίζει ο Θωμάς Μαχαίρας. «Αυτή είναι μία καινούργια ερώτηση που έχουμε κληθεί να απαντήσουμε το τελευταίο διάστημα, εξηγώντας τα αυτονόητα. Ναι, όλες οι ελληνικές μπάντες που έχουν εμφανιστεί στο Release Athens, από το 2016 μέχρι σήμερα, έχουν αμειφθεί. Δεν αναφέρομαι σε ονόματα που αποτέλεσαν headliners ή sub-headliners (Αγγελάκας, Παυλίδης, The Last Drive, Στέρεο Νόβα, Κ Βήτα, Διάφανα Κρίνα, 1000mods) αλλά σε όλες ανεξαιρέτως τις μπάντες και τους καλλιτέχνες που ανέλαβαν να καλύψουν τα πρώτα slots στο φεστιβάλ, ακόμα κι αν κλήθηκαν να εμφανιστούν πολύ νωρίς το απόγευμα, κάτω από καυτό ήλιο και μπροστά σε συγκριτικά ολιγάριθμο κοινό.
Πριν περίπου δύο χρόνια, παρατηρήσαμε να διαδίδονται κάποιες ανυπόστατες φήμες και μια εντελώς αβάσιμη παραφιλολογία περί support acts που καλούνταν να… πληρώσουν ώστε να εμφανιστούν στο φεστιβάλ – και μάλιστα, σύμφωνα με κάποιους έξυπνους που συνήθως επικαλούνταν πηγές που για κάποιο λόγο δεν μπορούσαν να θυμηθούν ποιες είναι, παχυλά ποσά που ανέρχονται σε χιλιάδες ευρώ! Αρχικά, γελάσαμε και στη συνέχεια εξοργιστήκαμε - κυρίως εγώ που, ως καλλιτεχνικό διευθυντή, το θέμα με αφορά άμεσα. Έχουν υπάρξει άνθρωποι οι οποίοι, ενεργώντας ως managers, πρότειναν το λεγόμενο buy-in για κάποιες μπάντες που εκπροσωπούν και εισέπραξαν ένα κατηγορηματικό όχι από εμάς, αφού η συγκεκριμένη πρακτική δεν μας αφορά. Υπάρχουν κι άλλοι που ασχολούνται επαγγελματικά με την προώθηση νέων συγκροτημάτων και καλλιτεχνών, στέλνοντας προσεγμένα EPKs και κρατώντας μια σταθερή επικοινωνία μαζί μας, προφανώς χρεώνοντας τις συγκεκριμένες υπηρεσίες σε όσους εκπροσωπούν, πράγμα που είναι θεμιτό αλλά αφορά αποκλειστικά στις μεταξύ τους σχέσεις και σε καμία περίπτωση δεν σχετίζεται με την αμοιβή που δίνει το Release Athens σε όλους. Δεν γνωρίζω με στοιχεία το τι γίνεται σε άλλα εγχώρια φεστιβάλ, μεγάλα και μικρότερα, αλλά στο τέλος της ημέρας δεν μας αφορά κιόλας. Το μόνο που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι πως όλες οι μπάντες που επιλέξαμε, μέσα στο χρόνια που υπάρχει το Release Athens, πληρώθηκαν, προωθήθηκαν μέσα από τις καμπάνιες μας, και αντιμετωπίστηκαν με τον σεβασμό και τον επαγγελματισμό που αρμόζει σε καλλιτέχνες που καλούνται να εμφανιστούν σε ένα φεστιβάλ του 21ο αιώνα» εξηγεί.
Η τεχνική μαγεία
Ο Ανδρέας Παράβας, τεχνικός διευθυντής, μιλάει ως μηχανικός, που ξέρει ότι το show δεν στήνεται με ευχές. «Το Release δεν διαφέρει μόνο από ελληνικά, αλλά και από αρκετά διεθνή φεστιβάλ», λέει. Το μυστικό; Εμπειρία, ακρίβεια και εξοπλισμός τελευταίας γενιάς. «Αυτό έχει αναγνωριστεί από το κοινό, τους επαγγελματίες του χώρου και κυρίως από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, που συχνά μας ευχαριστούν για την οργάνωση και τη συνέπεια, χαρακτηρίζοντας τη διοργάνωση “απόλυτα ευρωπαϊκού επιπέδου”. Η ομάδα πίσω από το Release διαθέτει πολυετή εμπειρία, δουλεύοντας όλο τον χρόνο σε συναυλίες και μουσικές σκηνές όπως το Fuzz Club και το Floyd Live Venue, με βαθιά γνώση των διεθνών standards και της ελληνικής πραγματικότητας. Δεν αντιμετωπίζουμε το φεστιβάλ ως μια απλή διοργάνωση, αλλά ως μια σταθερή ποιοτική πρόταση, βασισμένη στην αξιοπιστία. Ένα απλό αλλά ουσιαστικό παράδειγμα είναι η χρονική ακρίβεια των εμφανίσεων και η ομαλή ροή μεταξύ των acts, ακόμα και σε ημέρες με πολλές μπάντες και απαιτητικά back to back προγράμματα. Η τεχνική διεύθυνση καλείται να προβλέπει, να οργανώνει και να λύνει ζητήματα σε πραγματικό χρόνο, και αυτό φαίνεται ότι γίνεται αποτελεσματικά. Η ποιότητα ήχου, φωτισμού και video walls είναι αντικειμενικά εξαιρετική. Επενδύουμε κάθε χρόνο σε εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας από διεθνείς εταιρείες, βασιζόμενοι στον δικό μας τεχνικό στόλο, εξασφαλίζοντας σταθερότητα και υψηλή ποιότητα παραγωγής. Τέλος, κάτι που έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην εξέλιξη της τεχνικής μας ποιότητας είναι η διαδικασία του post-mortem. Καταγράφουμε τι δούλεψε και τι όχι, τεκμηριώνουμε τεχνικά ζητήματα, συγκεντρώνουμε feedback από όλες τις ομάδες και κάθε χρονιά προσπαθούμε να είμαστε ακόμα καλύτεροι».
Τι ισχύει για τη ρύθμιση του ήχου; Αλλάζει ή όχι το «ηχοσύστημα» του φεστιβάλ από εκδήλωση σε εκδήλωση και ποιος ευθύνεται για το τελικό -ηχητικό- αποτέλεσμα; «Το Release Athens επενδύει σε επαγγελματικό εξοπλισμό υψηλής ευκρίνειας, διασφαλίζοντας σταθερά υψηλό επίπεδο. Ο system engineer του φεστιβάλ ρυθμίζει το σύστημα, παρακολουθεί τα επίπεδα έντασης και κάνει παρεμβάσεις σε πραγματικό χρόνο, λαμβάνοντας υπόψη συνθήκες όπως ο άνεμος ή η θερμοκρασία, ώστε ο ήχος να καλύπτει σωστά όλο τον χώρο. Από εκεί και πέρα, το σύστημα παραδίδεται στον ηχολήπτη του κάθε καλλιτέχνη, ο οποίος έχει την πλήρη ευθύνη για τη μίξη κατά τη διάρκεια του live, διαμορφώνοντας τον τελικό ήχο του συγκροτήματος σύμφωνα με τη δική του αισθητική και τεχνική προσέγγιση» διευκρινίζει ο τεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Release Athens, Ανδρέας Παράβας.
Η γραμμή με τους θεατές
Αν το Release είχε φωνή εκτός σκηνής, θα ήταν η Μίνα Αγγελοπούλου, διευθύντρια υποστήριξης πελατών. «Δεχόμαστε εκατοντάδες κλήσεις τη μέρα πριν το φεστιβάλ», λέει. Πώς διαχειρίζεται την επικοινωνία με το κοινό πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το φεστιβάλ; «Η επικοινωνία με το κοινό είναι κρίσιμη σε κάθε στάδιο ενός φεστιβάλ, γιατί επηρεάζει άμεσα την εμπειρία του επισκέπτη και την εικόνα της διοργάνωσης. Πριν το φεστιβάλ, φροντίζουμε να παρέχουμε ξεκάθαρες και έγκαιρες πληροφορίες μέσω όλων των διαθέσιμων καναλιών, όπως το πρόγραμμα ημέρας, πληροφορίες πρόσβασης και survival tips στο φεστιβάλ. Είμαστε διαθέσιμοι και μέσω του τηλεφωνικού μας κέντρου - να σημειωθεί ότι λαμβάνουμε εκατοντάδες κλήσεις καθημερινά - για άμεσες ερωτήσεις ή ειδικά αιτήματα από το κοινό. Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, η επικοινωνία είναι πιο άμεση και δυναμική. Είτε μέσω φυσικής παρουσίας (π.χ. info desk), είτε μέσω social media και live ενημερώσεων, δίνουμε άμεσες απαντήσεις, κατευθύνσεις, και διαχειριζόμαστε τυχόν παράπονα ή έκτακτα περιστατικά. Η παρουσία μας είναι συνεχής, φιλική και υποστηρικτική. Μετά το φεστιβάλ, διατηρούμε επαφή με το κοινό, ευχαριστώντας το για τη συμμετοχή, ζητώντας feedback (μέσω ερωτηματολογίων ή σχολίων), και δημοσιεύοντας φωτογραφίες ή στιγμιότυπα από κάθε show. Το feedback αξιοποιείται για τον σχεδιασμό της επόμενης διοργάνωσης. Σε όλες τις φάσεις, στόχος μας είναι να δημιουργούμε μία θετική, συνεπή και ανθρώπινη εμπειρία επικοινωνίας, που ενισχύει τη σχέση του φεστιβάλ με το κοινό του.
Πόσο δύσκολη εμπειρία ήταν η ακύρωση της εμφάνισης του Morrissey στο φεστιβάλ; «Η ακύρωση μιας εκδήλωσης ή της εμφάνισης ενός καλλιτέχνη είναι μια από τις πιο απαιτητικές εμπειρίες στον χώρο μας, καθώς έχει επιπτώσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Συναισθηματικά είναι δύσκολο, γιατί υπάρχει μεγάλη προσπάθεια και προσδοκία πίσω από κάθε εκδήλωση. Παράλληλα, πρέπει να διαχειριστούμε την απογοήτευση του κοινού με ειλικρίνεια, επαγγελματισμό και διαφάνεια. Η συγκεκριμένη ακύρωση ήταν σίγουρα μια πρόκληση, όπως κάθε απρόβλεπτη αλλαγή σε ένα τόσο μεγάλο φεστιβάλ, ωστόσο, δουλέψαμε σκληρά ώστε να ενημερώσουμε άμεσα το κοινό με διαφάνεια. Προσφέραμε μια σειρά επιλογών στους κατόχους εισιτηρίων, ανάμεσα στις οποίες και η δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν τη συγκεκριμένη ημέρα με το υπόλοιπο lineup, που περιλάμβανε τους Supergrass, The Damned και τους ανερχόμενους The Lobsters, χωρίς να χάσουν το δικαίωμα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου τους. Επιπρόσθετα, το show πραγματοποιήθηκε με ελεύθερη είσοδο για όλους τους κατόχους εισιτηρίων των υπολοίπων ημερών του φεστιβάλ, κάτι που εκτιμήθηκε από χιλιάδες φίλους του Release Athens» απαντά η διευθύντρια υποστήριξης πελατών του φεστιβάλ Μίνα Αγγελοπούλου.
Οι χορηγοί και το στοίχημα για το μέλλον
Κάπου ανάμεσα στα μεγάλα logos και τα freebies βρίσκεται η Κατερίνα Δρακούλη, εμπορική διευθύντρια. Πόσο σημαντική είναι η παρουσία των εμπορικών χορηγών σε ένα φεστιβάλ όπως το Release Athens; «Η παρουσία των εμπορικών χορηγών αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι της διοργάνωσης του Release Athens Festival. Η οικονομική τους συμβολή διασφαλίζει την υψηλή ποιότητα παραγωγής, ενώ οι ενέργειες τους στον χώρο του φεστιβάλ, όπως activations, πρακτικά giveaways και προσφορές, εμπλουτίζουν την εμπειρία των επισκεπτών. Παράλληλα, οι συνεργασίες σε επίπεδο επικοινωνίας και διαγωνισμών ενισχύουν την προβολή του φεστιβάλ και προσφέρουν στους χορηγούς άμεση πρόσβαση σε ένα ευρύ και ενεργό κοινό».
Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται οι εμπορικοί χορηγοί κάθε χρόνο; «Τα κριτήρια επιλογής των εμπορικών μας συνεργατών είναι πολυδιάστατα, με βασικότερο τη διάθεση για ουσιαστική επένδυση στη μεταξύ μας συνεργασία και την εμπιστοσύνη στο όραμα του Release Athens Festival. Ως διοργάνωση με υψηλά standards, επιδιώκουμε να συνεργαζόμαστε με brands που μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία και επαγγελματισμό. Παράλληλα, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο να καλλιεργούμε μακροχρόνιες και σταθερές σχέσεις, αποφεύγοντας συνεργασίες εφήμερου χαρακτήρα».
Πώς εξηγεί το γεγονός ότι οι περισσότεροι χορηγοί είναι σταθερά στο φεστιβάλ, τα τελευταία χρόνια; «Είναι γεγονός ότι μεγάλα εμπορικά brands, που αγαπούν το συναυλιακό κοινό, συνεργάζονται σταθερά με το Release Athens Festival εδώ και πολλά χρόνια. Ο λόγος είναι απλός. Η συνεργασία αποδίδει. Οι συνεργάτες μας λαμβάνουν με συνέπεια όλα όσα έχουν συμφωνηθεί, αλληλεπιδρούν με το κοινό τόσο στον ψηφιακό όσο και στο φυσικό περιβάλλον και ωφελούνται από τη φήμη και την αναγνωρισιμότητά του Release Athens Festival προβάλλοντας τις εν λόγω συνεργασίες!
Το Release Athens δεν είναι απλά ένα line-up. Είναι μια κατάσταση που δημιουργεί αναμνήσεις. Δεκάδες καλοκαίρια συμπυκνωμένα σε οκτώ εβδομάδες μουσικής. Σκηνές που καίνε σαν καλοκαίρι, βράδια που καταλήγουν σε θάλασσα, πρόσωπα που λιώνουν κάτω από τα φώτα. Είναι η εμμονή μιας ομάδας να στήσει κάτι που στέκεται απέναντι στη μιζέρια της χώρας και να το κάνει με διεθνή standards.
Το Release Athens δεν είναι τέλειο. Έχει λάθη, παραλείψεις και μια συνεχή πάλη με τις ελληνικές συνθήκες. Αλλά αυτό το καθιστά ζωντανό. Γιατί η τέλεια διοργάνωση είναι ψέμα· το αληθινό φεστιβάλ είναι αυτό που ιδρώνει, κάνει θόρυβο και κουβαλάει το χάος της ίδιας της πόλης που το φιλοξενεί. Και, όπως λέει ο Γιάννης Μιράμπιτας, «χωρίς το κοινό, δεν θα υπήρχε τίποτα να γιορτάσουμε».