Ένας μεγάλος Μικρόκοσμος
Ο Ανδρέας Σωτηρακόπουλος, είναι ιδιοκτήτης του εναλλακτικού κινηματογράφου «Μικρόκοσμος»
Είναι 44 ετών, ροκ οικογενειάρχης, μαυροντυμένος, με φαβορίτες, βολτάρει στο κέντρο (και το απόκεντρο), πάει σε συναυλίες, φανατικός Πανιώνιος –μου δείχνει με ενθουσιασμό τη νέα κάρτα μέλους του–, λάτρης της ισπανόφωνης κουλτούρας και του κινηματογράφου. Ταξιδεύει σε φεστιβάλ και ανακαλύπτει άγνωστες ταινίες και ντοκιμαντέρ. Ο Ανδρέας Σωτηρακόπουλος, εκτός των άλλων, είναι ιδιοκτήτης του εναλλακτικού κινηματογράφου «Μικρόκοσμος» και γι’ αυτό τον πάμε ακόμα περισσότερο.
Ακόμα κι αν είναι σχετικά καινούργιος, ο «Μικρόκοσμος» είναι ένας vintage κινηματογράφος με στιλ και συγκεκριμένη γραμμή. Ένα αθηναϊκό στέκι το οποίο φτιάχνει γύρω του ένα μικρόκοσμο με όλα αυτά που επειδή δεν είναι εμπορικά, ή θεωρούνται underground, συνήθως μένουν πίσω. Ο Ανδρέας Σωτηρακόπουλος, ο μπαμπάς του «Μικρόκοσμου», θεωρεί ότι στην Ελλάδα δεν έχουν γίνει «επιθετικές» κινήσεις στο θέμα κινηματογράφος, καθώς σπάνια ανοίγουν νέες αίθουσες κι όχι πολυσινεμά. «Έκανα αυτό που ήθελα από μικρός. Αγαπούσα τον κινηματογράφο αλλά δεν ήθελα να κάνω ταινίες, ήθελα να τις προβάλλω» λέει. Στα κινηματογραφικά πράγματα από το ’92, με τη Σπέντζος films, σκεφτόταν πολλά χρόνια να φτιάξει ένα διαφορετικό σινεμά, «όχι απλώς μπες - δες ταινία - βγες». «Ήθελα να φτιάξω κάτι που να αντιπροσωπεύει την Αθήνα τού τώρα κι όχι μια αντιγραφή από το εξωτερικό» κι αυτό πήρε χρόνια για να ωριμάσει, μετά από συζητήσεις με φίλους και άτομα του χώρου, αλλά και έρευνα για κατάλληλο μέρος. Το προσωπικό είναι άνθρωποι που σύχναζαν εδώ και το κοινό είναι συγκεκριμένο.
Το νησί Φιξ
«Δεν είχε γίνει κάποια απόπειρα στα νότια της πόλης, υπήρχε ένα κινηματογραφικό κενό» λέει. Μου εξηγεί ότι η περιοχή ήταν κατάλληλη για το εγχείρημα γιατί είναι ιδιαίτερη, είναι το «νησί Φιξ». Όπως παλιότερα με τον Ιλισό περιτριγυριζόταν από ρεύματα νερού, έτσι και τώρα είναι ανάμεσα σε δύο κυκλοφοριακά ποτάμια: τη Συγγρού και την Καλλιρρόης. Άλλωστε το συγκεκριμένο κτίριο είχε και συναισθηματική αξία γι’ αυτόν, γιατί από μικρός ερχόταν σινεμά εδώ. Στο 106 της Συγγρού αρχικά στεγαζόταν κινηματογράφος, αργότερα, μέχρι το 1985, το θέατρο Βασιλάτου. Από τότε παρέμεινε κλειστό. «Όταν το βρήκαμε, ήταν ένας εντελώς αποδομημένος κι εγκαταλειμμένος θεατρικός χώρος. Ένα ερείπιο. Χρειάστηκε να κάνουμε ολική εκκαθάριση και να κρατήσουμε μόνο το δομικό σκελετό» λένε οι αρχιτέκτονες του γραφείου GFRArchitects που επιμελήθηκαν το έργο, το οποίο ήταν δαπανηρό και με γραφειοκρατικά κωλύματα.
Το concept του χώρου
Το concept ήταν να ξεφύγει ο χώρος από το αναμενόμενο και να δημιουργηθεί –εκτός από την αίθουσα– ένα ιδιαίτερο φουαγιέ, όπου θα μπορεί ο κόσμος να συναντηθεί, να συζητήσει, να πιει ένα ποτό. Ακόμα και οι μικρότερες λεπτομέρειες είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να δοθεί το κλίμα, η αίσθηση, το ύφος. Οι οικονομικές δυσκολίες ήταν τεράστιες, καθώς επιλέχτηκαν υλικά και τεχνικές που είχαν ρίσκο: τρίχρωμα καθίσματα, ταμείο που γίνεται κονσόλα μουσικής, μεγάλη επιφάνεια δέρματος στο μπαρ, τοίχος με νίκελ λεπτομέρειες που «παίζει» με το φως της εκάστοτε ταινίας… «Δουλέψαμε ανορθόδοξα. Ήμασταν πιστοί μόνο στις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα του σινεμά, όλα τα άλλα τα πειράξαμε» εξηγεί η ομάδα του GRFA.
Οι ταινίες
Η πρώτη ταινία που παίχτηκε ήταν το «Καφές και τσιγάρα» του Τζάρμους –που είναι και το «θέμα» του μπαρ– στις 15 Οκτωβρίου του 2004. «Αναρωτιέμαι συχνά τι ζώδιο είναι ο Μικρόκοσμος; Μετράει όταν άνοιξε για το κοινό ή όταν το φτιάξαμε;» αστειεύεται ο Ανδρέας.
Αν κάποια ταινία δεν έχει βρει διανομή στην Ελλάδα αλλά ο Ανδρέας θέλει να την προβάλει, την αγοράζει ο ίδιος, όπως είχε γίνει με το «Τσίου» ή το “La Antena” και με την ταινία “Tricks”, που θα προβληθεί τον Νοέμβριο. Στηρίζει το ντοκιμαντέρ και σκοπεύει να το κάνει ακόμα περισσότερο, με απογευματινές προβολές για όλους. Οι προβολές συνδυάζονται με πάρτι, μουσικές και εκθέσεις, και «είναι σα να υπάρχει μια μυστική συνεννόηση και να με προσεγγίζουν άνθρωποι που σέβονται και ψάχνουν έναν αμιγώς κινηματογραφικό χώρο για να παρουσιάσουν τις δουλειές τους».
Εδώ βρίσκουν στέγη και οι μικρομηκάδες, με φεστιβάλ καθώς και με το διεθνή διαγωνισμό “Betting on shorts”, που φέτος θα γίνει τον Νοέμβριο. Από Σεπτέμβριο θα προβάλλεται πριν από κάθε προβολή μία ταινία μικρού μήκους με εισιτήριο € 1,50.
Info: 9-15 Οκτώβρη ο Μικρόκοσμος φιλοξενεί ταινίες του Ευρωπαϊκού Πανοράματος Κινηματογράφου της «Ελευθεροτυπίας». 30/10 - 5/11 αναμένουμε το αφιέρωμα στις ταινίες του Γερμανού εικαστικού Τζον Μποκ.
www.mikrokosmos.gr, αναμένουμε την under construction ιστοσελίδα, www.gfra.gr, το αρχιτεκτονικό γραφείο που είχε αναλάβει το χώρο.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
How to Shoot a Ghost: Η ταινία που στοιχειώνει την Αθήνα στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συμπρωταγωνιστεί η Αμάντα Σέιφριντ - Πρεμιέρα την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου
Διεκδικεί 9 βραβεία - Η πλήρης λίστα υποψηφίων
Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από την τηλεόραση, κυρίως τη δεκαετία του 1980
Από τον Μπαράκ Ομπάμα μέχρι τη Τζέιμι Λι Κέρτις, μηνύματα οδύνης για «έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες»
Το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο μεγάλου μήκους της διακεκριμένης Κύπριας σεναριογράφου – σκηνοθέτιδας
Επιβεβαιώνει ότι ο CR7 θα εμφανιστεί στο μεγάλο φινάλε της σειράς ταινιών
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Αμερικανίδας συγγραφέα Μάργκαρετ Μίτσελ που κυκλοφόρησε το 1936
Η επιστροφή του Μίκυ Μάους, τα θετικά σχόλια και ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος
Η πρεμιέρα της ταινίας είναι προγραμματισμένη για τις 16 Οκτωβρίου του 2026
Η ξαδέλφη του Σούπερμαν έχει τη δική της ταινία - Πρεμιέρα τον Ιούνιο 2026
Οι πρωταγωνιστές της αρχικής σειράς ταινιών επιστρέφουν στο πολυαναμενόμενο prequel
Επιστρέφει στην ελληνική σκηνή μετά από 15 χρόνια και μιλάει για την ζωή στην Αμερική, το νέο του ρόλο στο Ριφιφί, την αχονδροπλασία και το δικαίωμα να στέκεσαι όρθιος
Ετοιμάζεται η κινηματογραφική διασκευή του κλασικού βιβλίου του Μπουλγκάκοφ
Οι δύο σταρ πρωταγωνιστούν ως ένα αρραβωνιασμένο ζευγάρι που η σχέση του δοκιμάζεται
Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2026 - Δεύτερη μεγάλου μήκους παραγωγή της εποχής Τζέιμς Γκαν
Ένα παράδοξο ερωτικό θρίλερ που καταφέρνει να είναι πετυχημένο στα όχι και τόσο εύκολα ανιχνεύσιμα υπαρξιακά μυστικά του
Μια φιλόδοξη και ατμοσφαιρική ταινία που ξεκινά από το μοτίβο του «cabin in the wood»
Ένα σκληρό χρονικό ενηλικίωσης που πιάνει εύστοχα τις αγωνίες της προεφηβικής ηλικίας
Απέσπασε την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου αλλά και το βραβείο ερμηνείας για τη Ρόουζ Μπερν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.