Χορος

Γιόζεφ Νατζ: Η χορευτική παράσταση «OMMA» στην Ελευσίνα

Μια παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021

alexandra_skaraki.jpg
Αλεξάνδρα Σκαράκη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιόζεφ Νατζ, «OMMA»
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιόζεφ Νατζ, «OMMA» © Sophie Carles

Γιοζέφ Νατζ: Η χορευτική παράσταση «ΟΜΜΑ» για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 15, 16/9 στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα - Η προπώληση ξεκίνησε

Ένα μοναδικό ταξίδι οκτώ χορευτών στις πανάρχαιες ρίζες του Χορού και στον βαθύτερο εαυτό, μέχρι εκεί που αποκαλύπτεται η ισορροπία του σύμπαντος. Ο διεθνούς φήμης, βραβευμένος χορογράφος Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη χορευτική παράσταση «OMMA», στις 15 & 16 Σεπτεμβρίου 2021 στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στην Ελευσίνα. Πρόκειται για μια παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021. Η προπώληση γι’ αυτή την «παράσταση - αποκάλυψη», έχει ξεκινήσει.

[[{"fid":"898823","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Το «ΟΜΜΑ» συνθέτουν αναπνοές, φωνές, σιωπή και τζαζ ρυθμοί που σε συνδυασμό με την απόκοσμη ατμόσφαιρα του έργου οδηγούν σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού. Οι χορευτές, που προέρχονται από το Μάλι, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Μπουρκίνα Φάσο, το Κονγκό – Μπραζαβίλ και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, δημιουργούν μια παράσταση με επιρροές από ποικίλα καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτισμούς και ανθρώπινες ιστορίες.

Μέσα από την παράσταση, ο Γιόζεφ Νατζ επιδιώκει να αποδείξει με την κίνηση ως ουσία και το σύμπαν ως ορίζοντα, την υπόθεσή του ότι ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα. Οπότε η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος.

Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιόζεφ Νατζ, «OMMA»
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιοζέφ Νατζ, «OMMA» © Sophie Carles
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιόζεφ Νατζ, «OMMA»
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιοζέφ Νατζ, «OMMA» © Severine Charrier

Το όνομα «OMMA» «προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη “ὄμμα”, υποψιάζοντας το κοινό για την ικανότητα της θέασης πέρα από την αίσθηση της όρασης, τοποθετώντας το σε μια συνθήκη βαθύτερης ενδοσκόπηση του εαυτού. Το αρχαίο ελληνικό νόημα της λέξης OMMA αποκτά νέα διάσταση: “μάτι” αλλά και “ό,τι βλέπει ή κοιτάζει”. Εκεί, άλλωστε, βρίσκεται η πρόκληση: αν οι αισθήσεις τεθούν σε εγρήγορση, τότε το κοινό θα κατανοήσει σε βάθος αυτόν τον αφιερωμένο χορό στη γένεση της ανθρωπότητας, θα μπορέσει να δει σε βάθος τι κρύβεται μέσα του, το κοινό πεπρωμένο».

Για τον Γιόζεφ Νατζ, «το ΟΜΜΑ οφείλει να αφορά πρωτίστως τα σώματα και την κίνηση• πάνω στην απογυμνωμένη σκηνή, δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από τα σώματα, το φως και τον ήχο. Σε έναν κενό χώρο που είναι άπειρος αλλά και πεπερασμένος, οι οκτώ χορευτές εμφανίζονται  με σακάκια και μαύρα παντελόνια, ως μια αναφορά στη διαχρονική σιλουέτα του χορογράφου. Δανείζοντας τη φορεσιά του, ο Γιόζεφ Νατζ δεσμεύει κάθε χορευτή του να μην περπατήσει στα χνάρια του, αλλά να αποκαλύψει τη δική του μοναδικότητα. Ο καθένας φέρει το δικό του σύμπαν, τη δική του γλώσσα, τον δικό του χορό, ενώ όλοι μαζί, ως ενιαίο σώμα και πολλαπλός οργανισμός, δημιουργούν ένα αυτοτελές είδος ανθρωπότητας, κοσμογονίας ακόμη, που αφηγείται την αρχή της πλάσης. Ένας συναρπαστικός κύκλος ανατροφοδότησης μεταξύ ομάδας και ατόμου γεννιέται, οδηγώντας αναπόφευκτα στον άνθρωπο ως καθολικό ον».

Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιόζεφ Νατζ, «OMMA»
Στιγμιότυπο από τη χορευτική παράσταση του Γιοζέφ Νατζ, «OMMA» © Sophie Carles

Λίγα λόγια για τον Γιόζεφ Νατζ
Ο Γιόζεφ Νατζ γεννήθηκε στην Κάντζια, επαρχία της πρώην Γιουγκοσλαβίας και  σημερινής Σερβίας. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, για να σπουδάσει τη μιμική τέχνη. Συγχρόνως, ξεκίνησε να ασχολείται ως περφόρμερ με το tai chi, το butoh και τον σύγχρονο χορό, κοντά στους Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverrès και François Verret.

Η ανατρεπτική προσέγγισή του τον καθιέρωσε τη δεκαετία του '80 ως πρωτοπόρο του σύγχρονου χορού. Από το «Canard Pékinois» (1987), το θεμελιώδες έργο του, ο Γιόζεφ Νατζ καταπιάνεται με ένα είδος απαιτητικής και παθιασμένης χορογραφίας. Είτε εξερευνά κείμενα σπουδαίων συγγραφέων (Beckett, Kafka, Michaux) είτε συνεργάζεται επί σκηνής με εικαστικούς καλλιτέχνες (Miquel Barceló) και μουσικούς (Akosh Szelevényi, Joëlle Léandre), ο Γιόζεφ Νατζ αναζητά συνθήκες  απόλυτης ελευθερίας. Μεταξύ πραγματικότητας και ονειρισμού, παράδοσης και νεωτερικότητας, θέτει πάντα το θεμελιώδες ερώτημά του: τη σχέση του ανθρώπου με τον εαυτό του. Χορογράφος και χορευτής, αλλά και εικαστικός καλλιτέχνης και φωτογράφος, βλέπει την ανθρωπότητα με ένα ποιητικό και παθιασμένο βλέμμα, αναζητώντας πάντα νέες φόρμες. Ο Γιόζεφ Νατζ έχει δημιουργήσει περισσότερα από 40 έργα χορού, ενώ εκθέσεις του  έχουν διοργανωθεί σε σχεδόν 50 χώρες. Έχει φιλοξενηθεί καλλιτεχνικά σε σημαντικές διεθνείς εκδηλώσεις (Φεστιβάλ Αβινιόν, Διεθνές Φεστιβάλ Τσέχοφ, κ.ά.). Με τα χρόνια, οι δημιουργίες του έχουν γίνει αδιαμφισβήτητα παρακαταθήκες στο ρεπερτόριο του σύγχρονου χορού. Το 2002, ο Γιόζεφ Νατζ ανακηρύχθηκε Ιππότης του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλίας για τη συμβολή του έργου του στην προώθηση των τεχνών στη Γαλλία και παγκοσμίως. Το 2011 προήχθη στον βαθμό του Αξιωματικού. Διετέλεσε επικεφαλής του Εθνικού Κέντρου Χορογραφίας της Ορλεάνης από το 1995 έως το 2016. Το 2017 ίδρυσε στο Παρίσι τη δική του εταιρεία, την Atelier 3+1.


Info: ΟΜΜΑ. Συντελεστές Χορογραφία και Κοστούμια Γιόζεφ Νατζ, Χορευτές Djino Alolo Sabin, Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard Irié, Jean-Paul Mehansio, Marius Sawadogo, Boukson Séré, Καλλιτεχνική Συνεργασία Ivan Fatjo, Σχεδιασμός Φωτισμού: Rémi Nicolas, Soundtrack: Tatsu Aoki & Malachi Favors Maghostut, Peter Brötzmann & Han Bennink, Eureka Brass Band, Jigsaw, Lucas Niggli, Peter Vogel, Τεχνικός Διευθυντής Sylvain Blocquaux, Μηχανικός Ήχου Ivan Fatjo, Παραγωγή & Touring: Bureau PLATÔ - verine an, Emilia Petrakis, Υπεύθυνος Παραγωγής: Atelier 3+1

Αρχαίο Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, Ώρα Έναρξης 20:30, Γενική Είσοδος 10€, Μειωμένο 5€, Διάρκεια 55 λεπτά. Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 14 ετών.

Προπώληση εισιτηρίων: Γραφεία Κ.Ε.Δ.Ε. (Παγκάλου & Κίμωνος 11, Ελευσίνα): Δευτέρα - Παρασκευή 09:00-18:00 & Σάββατο 09:00-13:00, Παλαιό Ελαιουργείο, παραλία Ελευσίνας: 19:00-21:00 και αποκλειστικά για τις παραστάσεις της ημέρας, Πλατεία Ηρώων (Ελευσίνα): Κυριακή - Παρασκευή 19:00 – 23:00, Ηλεκτρονικά, μέσω viva.gr

Αισχύλια covid free | Για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, η είσοδος των θεατών στις φετινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αισχύλεια θα πραγματοποιείται αποκλειστικά με: Πιστοποιητικό εμβολιασμού σε ισχύ (ενεργοποιείται 14 ημέρες μετά τη β’ δόση εμβολίου ή 14 ημέρες μετά το μονοδοσικό εμβόλιο), Πιστοποιητικό νόσησης σε ισχύ (εκδίδεται 30 ημέρες μετά το θετικό test και ισχύει για 180 ημέρες), Αρνητικό PCR test (72 ωρών) ή rapid test (48 ωρών) πριν την εκδήλωση. Μόνο οι θεατές κάτω των 18 ετών μπορούν να εισέρχονται με self-test (24 ωρών), με υπογεγραμμένη από γονέα και πρωτοκολλημένη δήλωση μέσω του self- testing.gov.gr. Δεν θα γίνονται δεκτές χειρόγραφες βεβαιώσεις. Δεν θα επιτρέπεται η είσοδος σε θεατές που δεν πληρούν μία από τις παραπάνω προϋποθέσεις.
15 &16/9/2021 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο χορογράφος Ζερόμ Μπελ
Ζερόμ Μπελ: «Δεν πιστεύω στην προσωπική έκφραση του καλλιτέχνη»

Λίγο πριν δυο έργα του συναντήσουν το κοινό στην Πειραιώς 260, ο Γάλλος διάσημος χορογράφος μας μιλά για την θρυλική Ισιδώρα Ντάνκαν, την τέχνη του και τη δέσμευσή του για την προστασία του περιβάλλοντος

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY