Χορος

Human Behaviour: Σύγχρονος χορός του Μπαλέτου της ΕΛΣ στην GNO TV

Χορογραφίες που μετεωρίζονται μεταξύ κλασικής και σύγχρονης τεχνοτροπίας

alexandra_skaraki.jpg
Αλεξάνδρα Σκαράκη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Human Behaviour, Lieder Ohne Worte σε χορογραφία και σκηνικά του Κωνσταντίνου Ρήγου
Human Behaviour, Lieder Ohne Worte σε χορογραφία και σκηνικά του Κωνσταντίνου Ρήγου/Εναλλακτική Σκηνή

Human Behaviour: Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει το τρίπτυχο σύγχρονου χορού που θα παρακολουθήσουμε από τις 24/3 έως τις 31/12 στην GNO TV

Χορογραφίες που μετεωρίζονται μεταξύ κλασικής και σύγχρονης τεχνοτροπίας, χορευτές που πειραματίζονται σε νέες φόρμες και μικρότερη κλίμακα και live μουσική από διακεκριμένους μουσικούς. Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην πρώτη του παραγωγή για την Εναλλακτική Σκηνή, παρουσιάζει ένα τρίπτυχο σύγχρονου χορού με τίτλο Human Behaviour. Την παράσταση θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από τις 24 Μαρτίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021, στην GNO TV.

Human Behaviour, Lieder Ohne Worte
Human Behaviour, Lieder Ohne Worte © Ανδρέας Σιμόπουλος

Πιο συγκεκριμένα, ο Γιάννης Μανταφούνης χορογραφεί το Point of No Return σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη, η Ερμίρα Γκόρο το Plan B σε μουσική Δήμητρας Τρυπάνη και ο διευθυντής Μπαλέτου Κωνσταντίνος Ρήγος το Lieder ohne Worte σε μουσική Δημήτρη Τερζάκη.

Το Human Behaviour αρχικά παρουσιάστηκε ως δίπτυχο σύγχρονου χορού για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον Οκτώβριο του 2020. Η παραγωγή ήταν προγραμματισμένο να επαναληφθεί –πλέον ως τρίπτυχο με την προσθήκη της χορογραφίας του Κωνσταντίνου Ρήγου– τον περασμένο Φεβρουάριο στην Εναλλακτική, όμως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού οι παραστάσεις ανεστάλησαν.

Στοχεύοντας σε μια υψηλής ποιότητας κινηματογράφηση, η παράσταση βιντεοσκοπήθηκε τον Φεβρουάριο, με σύστημα τελευταίας τεχνολογίας, οκτώ κάμερες και ειδική κινηματογραφική σκηνοθεσία, στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος. 

Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ: Τα έργα του τρίπτυχου σύγχρονου χορού Human Behaviour

Human Behaviour, Point of No Return
Human Behaviour, Point of No Return © Ανδρέας Σιμόπουλος

 

Point of No Return 

Ένα σύγχρονο χορευτικό έργο με κινησιολογικά στοιχεία βαθιά ριζωμένα στην παράδοση του κλασικού χορού. Ο διεθνώς αναγνωρισμένος χορευτής και χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης δημιουργεί τη χορογραφία και οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ στον τόνο της μουσικής του Γιώργο Κουμεντάκη, επικεντρώνουν την ερμηνεία του στη διαφάνεια και την αυθεντικότητα της κίνησης μέσα από το πρίσμα του κλασικού βηματολογίου.  

Παρότι το ομαδικό βίωμα των σωμάτων τους αντικατοπτρίζει μια άκρως κλασική χορογραφική προσέγγιση, στους ερμηνευτές διακρίνεται ένα προσωπικό στίγμα και μια ιδιαίτερα σύγχρονη αντιμετώπιση της παρουσίας και ερμηνείας της κίνησης, εμφανή στοιχεία που σηματοδοτούν την υπογραφή του χορογράφου σε κάθε του νέο έργο. «Έχοντας ως γνώμονα τον τίτλο της μουσικής σύνθεσης, Point of No Return, το χορευτικό αυτό έργο διαπραγματεύεται την ανάδειξη της κλασικής τεχνικής όπως θα τη χόρευε ένας χορευτής σήμερα, χωρίς όμως να την αλλοιώσει. Η χαρά, η επικοινωνία, η πολύπλοκη χορογραφία και η αμεσότητα των ερμηνευτών είναι κάποια από τα στοιχεία που θα δει και θα μοιραστεί το κοινό μαζί με τους χορευτές», λέει ο Γιάννης Μανταφούνης. Η μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη, τόσο στο Point of No Return για κουαρτέτο εγχόρδων (2008, αφιερωμένο στο Kronos Quartet) όσο και στο Typewriter Tune για σόλο βιολί (2004), ακολουθεί τα χνάρια των «ανώνυμων» του δημοτικού τραγουδιού, «ανασυντάσσοντας ή ανασυνθέτοντας παραδοσιακά μουσικά θέματα, διατηρώντας την ενέργεια και τη λεπτότητά τους, την αυθεντικότητα του αρχέγονου μοντέλου τους, τον παλμό και την ψυχή τους».

Human Behaviour, Plan B
Human Behaviour, Plan B © Valeria Isaeva

Plan B

Η καλλιτέχνις κίνησης και χοροθεάτρου Ερμίρα Γκόρο, η οποία βρίσκεται πάντα σε αναζήτηση νέων μορφών έρευνας και επικοινωνίας των ιδεών της, λέει για τη χορογραφία του έργου Plan B: «Το Plan B είναι ένας χορογραφικός πειραματισμός πάνω σε αυστηρά δομημένες, ασύμμετρες ηχητικές φόρμες. Οι χορευτές κινούνται στον χώρο σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη ροή από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο και τανάπαλιν. Plan B, γιατί το Plan A δεν κατέστη δυνατό και το Plan C συμβαίνει ήδη». Παράλληλα, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη παρομοιάζει τη μουσική της με την «ηχητική αποτύπωση ενός φαντασιακού παιχνιδιού βιντεογκέιμ σε περιβάλλον με ένα μόνο επίπεδο, το οποίο οφείλει να διανύσει ο παίχτης. Μέσα σ’ αυτό το ένα επίπεδο, όμως, υπάρχουν πολλά “δωμάτια-παγίδες”, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο γρήγορα, απρόσμενα και, συχνά, απροειδοποίητα. Στόχος, φυσικά, είναι να “επιβιώσει” ο παίχτης μέχρι να βγει και από το τελευταίο “δωμάτιο-παγίδα” του παιχνιδιού».

Human Behaviour, Lieder Ohne Worte σε χορογραφία και σκηνικά του Κωνσταντίνου Ρήγου
Human Behaviour, Lieder Ohne Worte σε χορογραφία και σκηνικά του Κωνσταντίνου Ρήγου/Εναλλακτική Σκηνή

Lieder ohne Worte

Αρχαιοελληνική κληρονομιά και νεότερη ελληνική ιστορία. Από αυτά τα θέματα εμπνεύστηκε ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνος Ρήγος ο οποίος βασίζει τη χορογραφία του τρίτου σκέλους αυτού του «εναλλακτικού ταξιδιού» σε τρία έργα του συνθέτη Δημήτρη Τερζάκη. Τα Τραγούδια χωρίς λόγια (Lieder ohne Worte), φωνητικό έργο του 1994 που εδώ παρουσιάζεται στην πρόσφατη (2019) εκδοχή του για σόλο βιόλα, είναι μια αποθέωση της μελωδίας στηριγμένη στο μουσικό σύστημα της αρχαιότητας: «Για να μπορέσουν να αποδοθούν οι απειροελάχιστες μελωδικές αποχρώσεις και οι ταχέως μεταβαλλόμενοι χαρακτήρες», σημειώνει ο συνθέτης, «η ερμηνεία αυτής της σύνθεσης μπορεί και πρέπει να είναι απείρως ελεύθερη, ποιητική, τραγουδιστική, απαγγελτική και, ναι, “παλιομοδίτικη” – όπως στο αρχαίο θέατρο».

Το δεύτερο έργο, Απόηχος της κόλασης Ι (Der Hölle Nachklang I, 1992) για άλτο σαξόφωνο και πιάνο, αποτελεί τη συναισθηματικά φορτισμένη αντίδραση του συνθέτη στην αφόρητη ανάμνηση της γερμανικής κατοχής κατά την παιδική του ηλικία, την περίοδο 1941-1944, ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τα Λόγια του ανέμου (Sprüche im Wind), έργο του 2009 που αποτελείται από δέκα σύντομα «χαϊκού» για βιολί και πιάνο.


Info: Μπαλέτο ΕΛΣ Human Behaviour Τρίπτυχο Σύγχρονου Χορού. Συντελεστές: Point of No Return Χορογραφία, επιμέλεια κοστουμιών Γιάννης Μανταφούνης Μουσική Γιώργος Κουμεντάκης Φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας Συμμετέχουν οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ Γυναίκες Γιοβάνκα Ζάριτς, Έλενα Κέκκου, Μαργαρίτα Κώστογλου, Άννα-Μαρία Μαρκοπούλου, Αγιούκα Νίττα, Ρίνα Σιμάντα, Ελευθερία Στάμου, Ρέα Τσαντούρη Άνδρες Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Γκάντσιος, Κρίστιαν Λούτσε, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Τζορντάνο Μπότσα, Έλτον Ντιμρότσι, Γιώργος Χατζόπουλος. Plan B Χορογραφία Ερμίρα Γκόρο Μουσική Δήμητρα Τρυπάνη Σκηνικά, Κοστούμια Χρήστος Δεληδήμος Φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας Συμμετέχουν οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ Γυναίκες Έλενα Κέκκου, Αγιούκα Νίττα, Ελευθερία Στάμου, Ρέα Τσαντούρη, Ζωή Σχοινοπλοκάκη Άνδρες Γιάννης Γκάντσιος, Γιάννης Μητράκης, Έλτον Ντιμρότσι, Γιώργος Παπαδόπουλος Κουαρτέτων εγχόρδων Αντώνης Σουσάμογλου (βιολί Ι), Ντέιβιντ Μπόγκοραντ (βιολί ΙΙ), Θανάσης Σουργκούνης (βιόλα), Γιάννης Στέφος (βιολοντσέλο). Lieder ohne Worte Πρώτη Παρουσίαση Χορογραφία, Σκηνικά Κωνσταντίνος Ρήγος Μουσική Δημήτρης Τερζάκης Κοστούμια Γιώργος Μεσημέρης Φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας Συνεργάτιδα Αρχιτέκτονας Μαίρη Τσαγκάρη Συμμετέχουν οι Α’ χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ Γυναίκες Ελεάνα Ανδρεούδη, Αιμιλία ΓάσπαρηΜαρία Κουσουνή Άνδρες Γιώργος Βαρβαριώτης, Ντανίλο Ζέκα, Βαγγέλης Μπίκος, Στράτος Παπανούσης, Ίγκορ Σιάτζκο Μουσικοί Γκουίντο ντε Φλάβιις (άλτο σαξόφωνο), Στέφανος Νάσος (πιάνο), Αντώνης Σουσάμογλου (βιολί), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα).


Info
24 Μαρτίου έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την παράσταση ΕΔΩ
Για τη μετάδοση του Human Behaviour από την GNO TV προπωλούνται από τις 18 Μαρτίου 2021 εισιτήρια των 5 ευρώ, ΕΔΩ και ΕΔΩ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ