- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Ένα λεύκωμα που παραδίδει τη Θεσσαλονίκη ολοζώντανη στα μάτια του αναγνώστη. Ένα πορτρέτο της πόλης την τελευταία δεκαετία, που σκιαγραφείται από τις φωτογραφίες του Αλέξανδρου Αβραμίδη, πλαισιώνεται από κείμενα δημοσιογράφων της πόλης και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις IANOS.
Γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός, ο Αλέξανδρος Αβραμίδης αναλύει τη σχέση του με την πόλη: «Τα πρώτα παιδικά μου χρόνια τα έζησα στην Παναγία Φανερωμένη, τη συνοικία στα δυτικά όρια του κέντρου. Το σπίτι μας βρισκόταν ανάμεσα στην εκκλησία και τα κάστρα. Μέχρι τα εφτά μου χρόνια η μεγαλύτερη βόλτα που είχα πάει ήταν μέχρι το σπίτι της γιαγιάς μου στην Ικονίου Προκοπίου, δυο στενά παραπάνω. Με τους σεισμούς του 1978 μετακομίσαμε στα ανατολικά, στη Χαριλάου, δίπλα στο εργοστάσιο της Αλυσίδας. Από το μπαλκόνι μας βλέπαμε το δασάκι της Νέας Ελβετίας. Η περιοχή ήταν γεμάτη προσφυγικές διώροφες κατοικίες και τα απογεύματα μετά το σχολείο παίζαμε στις αλάνες τις γειτονιάς.
»Στο γυμνάσιο οι πρώτες κοπάνες - συνήθως μοναχικές - είχαν προορισμό τη νέα Παραλία. Εκεί ανακάλυψα τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα, το μακρινό ορίζοντα που σε ταξιδεύει αλλά και τη γοητεία της αργόσχολης, άσκοπης περιπλάνησης. Στο λύκειο ήρθε η σειρά του κέντρου. Προξένου Κορομηλά, Ντορέ, τα παλιά καφέ της παραλίας - Αιγαίο, Ματζέστικ, Θερμαϊκός - και παράλληλα ο μαγικός κόσμος της νεανικής διαφορετικότητας και μερικές φορές παραβατικότητας. Τότε ήταν που πρωτοδιάβασα το “Η πρωτεύουσα των προσφύγων” του Γιώργου Ιωάννου. Ιστορίες για τους πρόσφυγες, τους Εβραίους, για τους ανθρώπους της διπλανής πόρτας. Υποψίες για μια άλλη υπόγεια πόλη που έχει όμως αφήσει διάσπαρτα τα σημάδια της στο σήμερα, για καλά φυλαγμένα μυστικά, αριστοτεχνικά κρυμμένα πίσω από το πέπλο μιας πεζής καθημερινότητας.
»Στα δεκαοχτώ μου αισθάνθηκα πως την πόλη την είχα εξαντλήσει. Τη βαριόμουν αφόρητα, ένιωθα πως με έπνιγε. Έφυγα με ένα τρένο και έμοιαζε σαν να έριχνα μαύρη πέτρα πίσω μου. Ταξίδι, περιπλάνηση, σπουδές, στρατός… Και τότε ήταν που έπεσε στα χέρια μου το “Μητέρα Θεσσαλονίκη” του Ν. Γ. Πεντζίκη. Η πόλη βιωμένη με έναν σωματοποιημένο τρόπο. Η πόλη βιωμένη σαν ερωμένη, σαν σύντροφος, σαν μαγική συνέχεια μιας συναρπαστικής ιστορίας που και εγώ είμαι ένα λιθαράκι της, μία ψηφίδα της, κομμάτι ενός παζλ όπου μπορώ, στην τελική, να βρω ένα λόγο ύπαρξης.
»Η επιστροφή σήμαινε εργασία, βιοπορισμός αλλά και επανασύνδεση με χώρους και ανθρώπους που είχα αφήσει πίσω μου. Σήμαινε όμως και νέες ανακαλύψεις. Η Άνω Πόλη με τα στενά δρομάκια της και τις γραφικές γειτονιές της, ο Τζώτζος, το Μακεδονικό, τα προάστια, αστικά, μικροαστικά, λίγο μουντά αλλά γεμάτα ιστορίες και ανθρώπους.
»Τώρα πια μένω και εγώ σε ένα προάστιο. Έκανα οικογένεια και παιδιά, και αντιμετωπίζω τις δυσκολίες της καθημερινότητας, τις ατελείωτες ώρες αναμονής στα μποτιλιαρίσματα, την αναζήτηση ελεύθερων χώρων για να παίξουν τα παιδιά, την αναγκαστική διέξοδο στα εμπορικά κέντρα, γιατί πολλές φορές η πόλη μπορεί να γίνεται και λίγο αφόρητη. Και μέσα σε όλα αυτά μία πόλη που αλλάζει, “ανακαινίζεται” και “εκσυγχρονίζεται” και πολλές φορές μοιάζει σαν να “ξεχνάει το όνομά της”.
«Στην Παναγία Φανερωμένη τώρα πια μένουν κυρίως ξένοι. Από το σπίτι στη Χαριλάου, η θέα στο δασάκι της Νέας Ελβετίας έχει χαθεί προ πολλού, μαζί της και τα διώροφα και οι αλάνες. Τα παλιά καφέ στην παραλία έχουν γίνει “μοντέρνα” και τα γραφικά στενά της Άνω Πόλης έχουν γεμίσει ιμιτασιόν παραδοσιακά διώροφα και αμάξια. Παρ' όλα αυτά, η πόλη δεν έπαψε ποτέ να γεννά καινούριες ιστορίες, έρωτες, ελπίδες και απογοητεύσεις, δεν έπαψε ποτέ να είναι ζωντανή και δεν έπαψε ποτέ -το βασικότερο απ' όλα- να βρίσκει τον τρόπο της να με εκπλήσσει».
Το λεύκωμα «Μια πόλη που ξεχνάει το όνομά της» είναι μια γοητευτικότατη και πολύτιμη έκδοση που προσφέρεται για συναισθηματικές ταυτίσεις.
*Ο Αλέξανδρος Αβραμίδης δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο χώρο του φωτορεπορτάζ, έχει συνεργαστεί με πλήθος εντύπων και διδάσκει φωτογραφία στην ομάδα φωτογραφίας της Θεραπευτικής Κοινότητας Ιθάκη. Δουλειές του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Ένα συλλογικό εγχείρημα της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Αρχείων Πηνελόπης Μασούρη με έργα 30 φωτογράφων στους Δήμους Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων και Σοφικού Κορινθίας
Το «Σετσέκ» βρίσκει τις θεολογικές του ρίζες στον Σεΐντ Αλί Σουλτάν, ο οποίος έζησε στην περιοχή τον 15ο αιώνα
Οκτώ γυναίκες φωτογράφοι γράφουν στην ATHENS VOICE για την Παγκόσμια Μέρα Φωτογραφίας
Η Ελληνίδα φωτογράφος που άνοιξε νέους δρόμους στην εγχώρια φωτογραφία
Μόνο δυο μουσικοί βρίσκονται εν ζωή από εκείνη την μέρα
Το λεύκωμα «Paris» από τις εκδόσεις Taschen είναι ένα ουμανιστικό ταξίδι στην «Πόλη του Φωτός»
Μενέλαος Μυρίλλας, Neil Shape, Νίκος Αλιάγας, Τάσος Ανέστης, Κοσμάς Κουμιανός, Τάσος Βρεττός, Αντώνης Νικολόπουλος, Γιάννης Λάριος και Θοδωρής Τσεκούρας μοιράζονται φωτογραφίες του καλοκαιριού
Ο θυελλώδης έρωτας με τον Ρόμπερτ Κάπα που της έμαθε τα «μυστικά» της φωτογραφίας
To workshop της «φωτογράφου ζωής» στη μεγαλύτερη Ιχθυόσκαλα της χώρας
Στη μετάβαση από τον παλιό κόσμο στον καινούργιο, τι από τον εαυτό μας θα παραμείνει ίδιο; Ο φωτογράφος απαντά μέσα από την έκθεσή του «ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)»
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Jacob Moe μας μυεί στη ναυτική κουλτούρα πέντε νησιών του Αιγαίου. Τι θα δούμε στην έκθεση.
Μια συζήτηση για τη σχέση του με την τέχνη της φωτογραφίας με αφορμή την ατομική του έκθεση «Καταστροφή και Αναγέννηση»
Σύντομη συζήτηση της Σώτης Τριανταφύλλου με τον διευθυντή φωτογραφίας με αφορμή την αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ιδέα γεννήθηκε από την προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της
Σπουδαία κλικ του 20ού και 21ου αιώνα σε μια έκθεση αφιερωμένη στην απαράμιλλη συλλογή του εκκεντρικού μουσικού και του συζύγου του στο V&A
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.