Ο Γιάννης Βαλυράκης «Ανάμεσα» στο πλήθος
Καινούργια έκθεση, παλιές αφορμές: καπνός, μοναξιά, μαρκίζες διαφημίσεων, φανταστικές ιστορίες μοναξιάς αληθινών αγοριών και κοριτσιών
Καινούργια έκθεση, παλιές αφορμές: καπνός, μοναξιά, μαρκίζες διαφημίσεων, φανταστικές ιστορίες μοναξιάς αληθινών αγοριών και κοριτσιών καταμεσής της αστικής φαντασμαγορίας. Που κοιτά περίεργα τη δική τους μελαγχολία! Χαρακτήρες με πρόσωπο. Σε άλλους πάλι πίνακες, νέτα σκέτο σώμα.
Ποπ κουλτούρα, νέος εξπρεσιονισμός, μπελ επόκ και κόμικς, στριτ αρτ, διαφήμιση, μετρονομημένες πινελιές αλλά και ταυτόχρονα αυτοσχεδιασμός. Δεν κολλάει σε μια ακαδημαϊκή ή στάνταρ φόρμα παράδοσης. Συνθέτει περισσότερο με την ατάσθαλη ροή των εικόνων του Διαδικτύου. Όταν του το επισημαίνει, λέει: «Δεν έχω διακηρύξει ακόμη... μανιφέστο, αυτό είναι σίγουρο. Μου αρέσει να κινούμαι αβίαστα από μορφή σε μορφή, από χρώμα σε χρώμα, από πινέλο σε πινέλο, από υφή σε υφή. Ένα μανιφέστο, όπως το λες, σε προσδιορίζει με τρόπο που, πολλές φορές, πιθανόν και να σε περιορίζει».
Οι μοναχικοί άνθρωποι, ειδικά στις μητροπόλεις, έχεις την αίσθηση πως είναι πολλοί ή απλώς μια ατυχήσασα μειοψηφία; Μοιράζεις εμμονικά προσηλωμένος στο κόνσεπτ «I'm so lonesome I could die»...
Δεν είμαι μοναχικός τύπος, αντίθετα είμαι πολύ κοινωνικός. «Τρέφομαι» από τις σχέσεις με τους γύρω μου, από τις κουβέντες, από τις εξόδους, από τα γέλια. Η δουλειά, όμως, στο εργαστήριο, είναι μοναχική. Τις περισσότερες φορές, είμαι ατελείωτες ώρες απομονωμένος εκεί, με τα μούτρα πεσμένος στα χρώματα και τον καμβά, ώστε, όταν βγαίνω έξω, ψάχνω άνθρωπο να μιλήσω. Αυτό ίσως και να βγαίνει στον πίνακα, ίσως και όχι. Ο καθένας τι βλέπει…
Γιατί πολλές από τις φιγούρες σου καπνίζουν, αλλά εσύ όχι;
Κάπνιζα… Είναι αυτή η μηχανική κίνηση του καπνίσματος, που σου μένει. Που με τα χρόνια, στους ανθρώπους που καπνίζουν καιρό, γίνεται τόσο φυσική, όσο και το άπλωμα του χεριού να αγγίξεις ένα αγαπημένο πρόσωπο, να βάλεις τα μαλλιά πίσω από το αυτί. Μου αρέσουν τα χέρια και οι ιστορίες που λένε. Και εκείνα που καπνίζουν λένε εξόχως ενδιαφέρουσες...
Δουλεύεις καθημερινά; Ή οπότε πεις: Τώρα;
Δουλεύω καθημερινά και με αυστηρό ωράριο. Συνήθως ξυπνάω αρκετά πρωί, περνώ λίγο χρόνο στο σπίτι και οδεύω για το στούντιο. Η μέρα είναι μεγάλη, αλλά οι πρωινές ώρες είναι για μένα πάντα οι πιο παραγωγικές, οι πιο δημιουργικές. Δουλεύω με τον ήλιο και το φυσικό φως. Ακούω ατελείωτες ώρες μουσική και ζωγραφίζω. Δίνω και ρεπό στον εαυτό μου, αλλά προσπαθώ να κρατιέμαι «ζεστός» και να ζωγραφίζω κάθε μέρα, έστω και λίγο. Μπορεί να με δεις να σκιτσάρω τους ανθρώπους στο μετρό ή και σε μια παραλία το καλοκαίρι.
Ποιο τραγούδι ή θέμα, ένα όμως μόνο, θα μπορούσε να παίζει στο ριπίτ, για τον θεατή αυτής της έκθεσης;
Δυσκολεύομαι πολύ με το ριπίτ. Αν ρωτήσεις τους κοντινούς μου ανθρώπους, θα σου το πουν αυτό. Δεν μπορώ να ακούω κομμάτια στο ριπίτ. Ούτε έφηβος δεν το άντεχα. Ας πούμε έναν δίσκο; Το v2.0 από τους Βρετανούς GoGo Penguin… Τους άκουγα πολύ όσο ζωγράφιζα αυτούς τους πίνακες.
Ποια είναι η τελευταία σύγχρονη ταινία που είδες και σε «χτύπησε»;
Σύγχρονη, αλλά όχι και τόσο πρόσφατη: η «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» του Godry.
Δίνεις «εικαστικές» συμβουλές στη μαμά σου (η ζωγράφος Μίνα Βαλυράκη);
Καμιά φορά, ναι. Με ακούει όμως, είναι ανοιχτή σε αυτόν τον διάλογο.
Εκείνη; Πώς «στέκεται» απέναντι στα έργα σου;
Με αγάπη και δημιουργική κριτική.
Έκθεση «Ανάμεσα» του Γιάννη Βαλυράκη στον Εικαστικό Κύκλο Sianti (Βασ. Αλεξάνδρου 2 και Μιχαλακοπούλου, Αθήνα, Πίσω από την Εθνική Πινακοθήκη), Τηλ: 210 7245432, 210 3648335.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες στον Οδηγό της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.