- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Ο Βούτσης «έβαλε στο μάτι» την Παλιά Βουλή
Που έχει δοθεί για Εθνικό Ισορικό Μουσείο από το 1932
Το κτίριο της παλιάς Βουλής στην οδό Σταδίου «έχει βάλει στο μάτι» ο πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης.
Λεπτομερέστερα, ο πρόεδρος της Βουλής φέρεται να ορέγεται, για χρήση από την τωρινή Βουλή, την ειδικά τη μεγάλη αίθουσα της παλιάς Βουλής, παρόλο που το κτίριο που λειτουργεί σαν Εθνικό Ιστορικό Μουσείο υπό την εποπτεία της Ιστορικής Εθνολογικής Εταιρίας της Ελλάδας (ΙΕΕΕ), είναι παραχωρημένο από τον Ελευθέριο Βενιζέλο το 1932, και, ανήκοντας στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου, διαθέτει πλήρη θεσμική αυτοτέλεια.
Όπως γράφει ο κ. Νίκος Βατόπουλος στη σημερινή (Παρασκευή) "Καθημερινή": "Είναι σαφές ότι η ΙΕΕΕ κινδυνεύει να απολέσει το κτίριο διά της σταδιακής μεθόδου της υφαρπαγής, παρότι το μέγαρο έχει παραχωρηθεί με πρωτοβουλία του Ελευθερίου Βενιζέλου το 1932 για να στεγαστούν οι συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Το κτίριο, που είχε χρήση Κοινοβουλίου έως το 1935, ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου και ουδέποτε αμφισβητήθηκε η νομιμότητα της παραχώρησης και της χρήσης, καθώς υπάρχει νόμος που είναι μη ανακληθείς (Ν. 666/ΦΕΚ 318/Α/25-9-43). Ο κατοχικός νόμος είχε εκδοθεί με την ευκαιρία της προσωρινής τότε εγκατάστασης του υπουργείου Δικαιοσύνης. Στα πρόσφατα χρόνια (2001, 2008) είχαν και πάλι διατυπωθεί διαθέσεις υπαγωγής της Παλαιάς Βουλής στη Βουλή των Ελλήνων, κυρίως για χρήση της λαμπρής αίθουσας συνεδριάσεων (Παλαιό Κοινοβούλιο) και εγκατάσταση εντευκτηρίου. Οι προθέσεις εκείνες δεν ευδοκίμησαν, καθώς δεν είχαν θεσμική βάση. Πάντως και η σύγχρονη ιδέα του προέδρου της Βουλής Ν. Βούτση εστιάζει –αρχικά– στην ανάληψη του ελέγχου της μεγάλης Αίθουσας Συνεδριάσεων και του χώρου περιοδικών εκθέσεων. Η αίθουσα, ούτως ή άλλως, παραχωρείται από την ΙΕΕΕ όταν υπάρχει σχετικό αίτημα από τη Βουλή των Ελλήνων.
Τα κειμήλια και οι συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, προφανώς, θα περιορίζονταν χωροταξικά, αλλά, σε περίπτωση που προχωρούσε το σχέδιο του προέδρου της Βουλής, ίσως η υπόστασή τους κατέληγε σε μια μορφή κρατικοποίησης, παρότι πρόκειται για δωρεές αναπαλλοτρίωτες που προστατεύονται από το Σύνταγμα. Πώς το σκέφτεται άραγε ο κ. Βούτσης και οι συνεργάτες του; Θα είναι υπαίτιοι για τον μαρασμό μιας εθνικής προσφοράς, καθώς δεν έχει παρουσιαστεί κανένα σοβαρό σχέδιο θεσμικής συνύπαρξης της Βουλής των Ελλήνων και της ΙΕΕΕ, που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Κάτι τέτοιο ούτε προβλέπεται ούτε είναι δυνατό λειτουργικά και χωροταξικά. Αλλωστε, στην ακραία αυτή περίπτωση θα μιλούσε κανείς για κατάργηση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου με ευθύνη της Βουλής. Παγκόσμια πρωτοτυπία.
Εφαλτήριο για την προώθηση του σχεδίου υπαγωγής του μεγάρου της Παλαιάς Βουλής στη Βουλή των Ελλήνων είναι το έργο αποκατάστασης της παρακείμενης Μπενακείου Βιβλιοθήκης, η οποία ανήκει στη Βουλή. Ευρύτερο σχέδιο του προεδρείου της Βουλής είναι η σύνδεση των δύο κτιρίων (που έχουν άλλον ιδιοκτήτη, άλλη χρήση, άλλη διοίκηση και άλλο νομικό καθεστώς), χωρίς να αποσαφηνίζεται το πλήθος των θεσμικών, λειτουργικών, χωροταξικών και νομικών παραμέτρων που προκύπτουν από αυτήν την ακροβασία.
Τεράστια ασάφεια προκύπτει επίσης από την ενδεχόμενη μεικτή χρήση της Παλαιάς Βουλής ως ενός μεγάρου με πολιτική, πλέον, λειτουργία και με παράλληλη λειτουργία ως μουσείου. Θα υπάρχει η διεθνής πρωτοτυπία να υποχρεωθεί αυτό το μουσείο-κιβωτός με την τεράστια εθνική προσφορά να λειτουργεί με τους όρους ασφαλείας και γραφειοκρατίας ενός αυστηρά ελεγχόμενου κτιρίου πολιτικής χρήσης. Η δυσλειτουργία είναι σίγουρη ακόμη και στη χωροταξική διευθέτηση, καθώς όλοι οι χώροι της Παλαιάς Βουλής αξιοποιούνται από τις συλλογές, τα αρχεία, τη βιβλιοθήκη και τα εργαστήρια συντήρησης. Οπως και να προχωρήσει το σχέδιο του προέδρου της Βουλής, εφόσον προχωρήσει, μιλάμε για συρρίκνωση της εθνικής κιβωτού, που είναι το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Προφανώς δεν ενδιαφέρει και τόσο πολύ.
Το γεγονός ότι το μέγαρο της Παλαιάς Βουλής έχει διασωθεί οφείλεται στις ενέργειες της ΙΕΕΕ στη δεκαετία του ’50, όταν το κτίριο, μετά τον πόλεμο, είχε περιέλθει σε κακή κατάσταση. Η κατεδάφιση απεφεύχθη και τα έργα του Αναστασίου Ορλάνδου μας έδωσαν το κτίριο και το περιβάλλον που γνωρίζουμε. Το έργο και η προσφορά του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου είναι πολύ μεγαλύτερα μεγέθη από τους μεγαλοϊδεατισμούς εφήμερων προσώπων".
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γίνεται η πρώτη μαύρη ηθοποιός με δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία μιούζικαλ/κωμωδίας
Ο ηγέτης των Rolling Stones σε ένα ιδιαίτερα προκλητικό φιλμ που αρχικά έμεινε εκτός διανομής
Από τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα μέχρι απλούς κατοίκους, ένα βιβλίο — ταξίδι σε 201 ιστορίες. Ο Χρήστος Πιπίνης, «ψυχή» της ομάδας, μάς είπε περισσότερα
Frankenstein, Γκράντε, Ερίβο και «Adolescence» κλέβουν την παράσταση
Φήμες για πιθανή συνεργασία στο soundtrack της νέας ταινίας
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός του Ανόρα τοποθετείται
Η 91χρονη θρυλική ηθοποιός μιλά για την επιδείνωση της όρασης και της μνήμης της
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:30
Επιστημονική συνάντηση στο ΕΚΠΑ (9/12) και μαρτυρίες στο Γαλλικό Ινστιτούτο (16/12) για το ιστορικό ταξίδι του 1945
Τα δεκατέσσερα κείμενα του βιβλίου αναφέρονται στις πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές εξελίξεις που διαμόρφωσαν το νεοελληνικό κράτος και την νεοελληνική κοινωνία
Προάγγελος των Όσκαρ τα βραβεία της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Λος Άντζελες
Το αστικό δράμα του σκηνοθέτη «νίκησε» δύο κακοκαιρίες και το κοινό γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Η πρωτότυπη ταινία διαφέρει σε κάποια στοιχεία από την Ειδική Έκδοση του 1997
Οι ηγέτες της νορβηγικής black metal σκηνής για ένα μοναδικό show στην Αθήνα, στο Floyd Live Music Venue
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.