Περιβαλλον

Project Ρεστία: Κομμωτής καθαρίζει τις ελληνικές θάλασσες με τα μαλλιά μας

Ο Δημήτρης Γκίρτζαλης φτιάχνει φίλτρα καθαρισμού των θαλασσών από τις τρίχες των μαλλιών μας.

123648844_3742119349154412_1469692113229505605_n1.jpg
Κατερίνα Καμπόσου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ρεστία

Ο κομμωτής Δημήτρης Γκίρτζαλης δημιουργεί φίτλρα θαλάσσιου καθαρισμού από τρίχες με το Project Ρεστία

Πώς μπορείς να σώσεις τον πλανήτη κουρεύοντας απλώς τα μαλλιά σου; Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα δίνει ο Δημήτρης Γκίρτζαλης, ένας 36χρονος κομμωτής με οικολογική συνείδηση που αγαπούσε ανέκαθεν τη θάλασσα και ονειρευόταν έναν καλύτερο κόσμο για τις επόμενες γενιές. Με αφορμή το ναυάγιο του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ, αποφάσισε να πάρει την πρωτοβουλία και να δημιουργήσει το project ΡΕΣΤΙΑ, έναν κοινωνικό συνεταιρισμό με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος. Mέσα από τη δράση του συλλέγει τρίχες σε συνεργασία με κομμωτήρια και pet groomers σε όλη την Ελλάδα, με τις οποίες δημιουργεί φίλτρα καθαρισμού των θαλάσσιων υδάτων. Ο ίδιος εξηγεί στην ATHENS VOICE τον τρόπο.

Ρεστία

«Ως κομμωτής γνωρίζω πως τα μαλλιά λαδώνουν και συγκρατούν την λιπαρότητα. Υπέθεσα
λοιπόν ότι οι τρίχες που πετιούνται στα σκουπίδια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την περισυλλογή πετρελαιοειδών από τη θάλασσα. Αυτό φάνηκε εξάλλου και στην πράξη μετά το ατύχημα, καθώς παρατηρήσαμε ότι όποια ζώα από αυτά που είχαν έρθει σε επαφή με το μαζούτ είχαν τρίχωμα, ήταν πολύ δύσκολο να καθαριστούν, έπρεπε να τα κουρέψουμε. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το ΕΛΚΕΘΕ μέσα από πτυχιακές που εξέδωσαν καθώς και έρευνες απέδειξαν και στην χώρα μας ότι η τρίχα ειναι ο καλύτερος συλλέκτης πετρελαιοειδών που υπάρχει αυτή τη στιγμή.» Περιγράφει ο Δημήτρης.

Αντίστοιχη δράση είχε προηγηθεί στην Αμερική μετά το ατύχημα στον κόλπο του Μεξικού απο την "Matter of Trust", μια αμερικάνικη μη κερδοσκοπική οργάνωση. Οι ίδιοι καθοδήγησαν τον Δημήτρη και την ομάδα που σχημάτισε σχετικά με το πως φτιάχνονται τα φίλτρα και έτσι δημιουργήθηκε η ΡΕΣΤΙΑ, αρχικά ως ΚΟΙΝΣΕΠ (κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση), που πλέον εξελίχθηκε σε ΑΜΚΕ (αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία). 

Ποια είναι η Restia? και γιατί θέλει τα μαλλιά μας;

«Kαι από μόνος του μπορεί κανείς να δοκιμάσει την απορροφητικότητα του φίλτρου συλλέγοντας καμμένο λάδι μηχανής σε ένα λεκανάκι. Παραλαμβάνουμε τις τρίχες μέσα σε σακούλες που τις κραταμε κλειστές για τρεις μήνες ώστε να εξαφανιστούν οι παθογόνοι μικροοργανισμοί. Έπειτα ξεχωρίζουμε τις μακριές από τις κοντές για να ξεκινήσει η διαδικασία της πλέξης. Στην παρούσα φάση κατασκευάζουμε 1000 Φίλτρα τον μήνα» μας λέει ο κομμωτής. Οι τρίχες συλλέγονται από κομμωτήρια και pet groomers με σκοπό τη δημιουργία των ειδικών αυτών φίλτρων που λειτουργούν ως συλλέκτες πετρελαιοειδών.

Για την παραγωγή τους χρησιμοποιείται ένα μηχάνημα που λέγεται πιληματοποιητής, με τον οποίο έφτιαχναν παλιά τις τσόχινες κάπες του στρατού. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, κάθε χρόνο γίνονται κατά μέσο όρο 8 με 9 ατυχήματα με πετρελαιοειδή στην θάλασσα προκαλώντας σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Λόγω περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων, αυτή τη στιγμή έχουν τοποθετηθεί πιλοτικά κάποια φίλτρα για ερευνητικούς λόγους. Στόχος της ΡΕΣΤΙΑ είναι αυτά τα φίλτρα να παρέχονται δωρεάν σε περίπτωση ανάγκης.

Ρεστία

«Πολλά κομμωτήρια συνεργάζονται με χαρά μαζί μας, μας παίρνουν τηλέφωνο από μόνοι τους για να προσφέρουν και αυτοί. Το βασικό όμως είναι να φτάσει στο σημείο να είναι βιώσιμη η ΡΕΣΤΙΑ. Στηρίζεται προς το παρόν σε προσωπικά κεφάλαια και ευελπιστούμε σε κάποια χρηματοδότηση ώστε να τη γιγαντώσουμε και να προσφέρει το έργο που μπορεί να κάνει. Χρειάζονται πολλές εργατοώρες για να γίνει αυτό και προσωπικό. Ευτυχώς οι νέες γενιές δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθησία σε θέματα που έχουν σχέση με το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα του. Από την πλευρά μας, αφού έχουμε λύσει τα θέματα της έρευνας, της πρώτης ύλης και της παραγωγής θέλουμε να παρέχουμε δωρεάν τα φίλτρα σε περίπτωση ατυχήματος. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα ρύπανσης στη χώρα. Αλλά θα καταφερουμε να εχουμε τις θάλασσες...στην τρίχα!»

Περισσότερα για την δράση της ΡΕΣΤΙΑ εδώ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ