Life in Athens

Scooter Survival Kit: Όσα αλλάζουν για τα e-scooters

Τον Αύγουστο ξεκινά μια νέα εποχή… με ρόδες. Αν είσαι χρήστης ηλεκτρικού πατινιού, ενημερώσου και ετοιμάσου

123648844_3742119349154412_1469692113229505605_n1.jpg
Κατερίνα Καμπόσου
ΤΕΥΧΟΣ 967
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Πατίνια
© Claudio Schwar/ Unsplash

Από την 1η Αυγούστου τίθεται σε ισχύ ένας νέος «κώδικας κυκλοφορίας» για τους χρήστες e-scooters στην Αθήνα

Πρωί στο κέντρο της Αθήνας: ένα πατίνι μπλοκάρει την είσοδο μιας πολυκατοικίας, άλλο ένα έχει αφεθεί πάνω σε ράμπα ΑμεΑ, ενώ ένα τρίτο κινείται κάνοντας ζιγκ-ζαγκ ανάμεσα σε πεζούς στην Αιόλου. Οι εικόνες αυτές είναι γνώριμες για τους Αθηναίους… ένα «άγριο τοπίο» μικροκινητικότητας, χωρίς όμως ξεκάθαρους κανόνες. Τέλος στο χάος επιχειρεί να βάλει ο Δήμος Αθηναίων από την 1η Αυγούστου, με μια νέα σειρά κανόνων και ρυθμίσεων, έχοντας όραμα να εντάξει τη μικροκινητικότητα στη ζωή της πόλης, αλλά πιο αρμονικά.

Πατίνια
© Lukas S / Unsplash

Ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ - Τι αλλάζει από 1η Αυγούστου

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας και κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών σχεδιάστηκε σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και με τις ίδιες τις εταιρείες ενοικίασης, με γνώμονα την ασφάλεια όλων - κατοίκων, επισκεπτών, πεζών και οδηγών. Aλλαγές που επηρεάζουν χιλιάδες χρήστες ιδιωτικών ΕΠΗΟ, δηλαδή όλων των ειδών τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα.

«Είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε τέλος στην αναρχία των e-scooters. Η μικροκινητικότητα στην πόλη είναι στοιχείο εξέλιξης των μορφών μετακίνησης και βιωσιμότητας των πόλεων. Πρέπει όμως να πραγματοποιείται με κανόνες, χωρίς να δυσχεραίνει την ομαλή συμβίωση με τους πεζούς και τα λοιπά οχήματα. Οι ρυθμίσεις αφορούν όλους τους χρήστες-οδηγούς των ΕΠΗΟ, ενώ υπάρχουν και ειδικότερες ρυθμίσεις που αφορούν τους παρόχους ενοικίασης πατινιών», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας. Τι λένε όμως οι πολίτες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πρωτεύουσας;

Ο Κώστας Χατζηβασιλείου είναι ιδιοκτήτης της τουριστικής ομάδας Athens Walks, που οργανώνει περιπάτους στο ιστορικό κέντρο, και όπως τονίζει η απαγόρευση των πατινιών σε τουριστικές ζώνες, π.χ. στην Πλάκα, πιθανότατα θα έχει μεικτές συνέπειες: «Από τη μία, σε μια πόλη όπου συχνά επικρατεί έλλειψη οδικής παιδείας και ουσιαστικής αστυνόμευσης, τα πατίνια είναι άλλο ένα μέσο που θέτει σε κίνδυνο τον χρήστη του αλλά και τους πεζούς. Από την άλλη, το πρόβλημα συχνά δεν είναι τα ίδια τα πατίνια, αλλά η ανεξέλεγκτη στάθμευσή τους. Πρόσφατα, χρησιμοποιώντας πατίνι στην Κοπεγχάγη, διαπίστωσα πόσο σημαντικό είναι το γεγονός ότι εκεί δεν μπορείς να ολοκληρώσεις τη μίσθωση, αν δεν αφήσεις το πατίνι σε ειδικά προκαθορισμένο σημείο στάθμευσης. Αν εφαρμοζόταν και στην Αθήνα μια τέτοια πολιτική, θα λυνόταν ενδεχομένως το πρόβλημα με τα πατίνια, που παραμένουν διάσπαρτα πάνω σε πεζοδρόμια, σε στροφές ή μπροστά από καταστήματα, εμποδίζοντας τη διέλευση».

Πατίνια
© Menelaos Myrillas / Sooc

124 καθορισμένα σημεία στάθμευσης για ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ

Ένα από τα βασικά νέα μέτρα είναι η δημιουργία 124 καθορισμένων σημείων στάθμευσης για τα πατίνια των παρόχων ενοικίασης, ώστε οι εικόνες με πατίνια πεταμένα στα πεζοδρόμια, στις εισόδους πολυκατοικιών, σε πλατείες ή σε δημόσιους χώρους να αποτελέσουν παρελθόν. Τα λεγόμενα «parking hubs» θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία της πόλης, βάσει κυκλοφοριακών και πολεοδομικών δεδομένων, και θα φέρουν ειδική σήμανση. Οι χρήστες που σταθμεύουν εκτός των εγκεκριμένων σημείων θα ειδοποιούνται μέσω της εφαρμογής, ενώ ενδέχεται να αντιμετωπίζουν και κυρώσεις.

Όρια ταχύτητας και έλεγχος μέσω GPS

Στο νέο πλαίσιο εντάσσεται και η ρύθμιση για το ανώτατο όριο ταχύτητας. Το όριο των 25 χιλιομέτρων την ώρα καθιερώνεται επίσημα και θα επιβάλλεται αυτόματα μέσω GPS. Πρόκειται για ένα τεχνικά εφικτό μέτρο, που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά και καθιερώνεται, με σκοπό να μειωθούν τα ατυχήματα, κυρίως σε δρόμους και περιοχές με έντονη παρουσία πεζών. Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν εξ αποστάσεως τα οχήματά τους, να τα προσαρμόζουν σε συγκεκριμένες ζώνες και να εφαρμόζουν ποινές για τους χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες, πέρα από τα διοικητικά πρόστιμα που μπορεί να επιβάλει ο ίδιος ο Δήμος.

No ride zones

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται και στις ζώνες όπου απαγορεύεται εντελώς η κυκλοφορία πατινιών, γνωστές ως «no-ride zones». Σ’ αυτές πλέον περιλαμβάνονται η Ερμού, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου, καθώς και περιοχές της Πλάκας, για λόγους που αφορούν τον ιστορικό χαρακτήρα τους και τον τουριστικό όγκο. Αντίστοιχη απαγόρευση ισχύει και για όλα τα άλση και τους λόφους της πόλης, για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας. Τα πατίνια θα απενεργοποιούνται αυτόματα μόλις πλησιάσουν τις ζώνες αυτές, ενώ η εφαρμογή θα ειδοποιεί εγκαίρως τον χρήστη για την απαγόρευση.

Πατίνια
© Giorgos Kontarinis/ Eurokinissi

Mέτρα εποπτείας

Η νέα πολιτική περιλαμβάνει μέτρα διαφάνειας και ελέγχου. Οι πάροχοι θα είναι υποχρεωμένοι να διαμοιράζουν δεδομένα στόλου και χρήσης στον Δήμο Αθηναίων, ώστε να υπάρχει πραγματική εικόνα για τη δραστηριότητά τους και τη συμμόρφωση με το πλαίσιο. Κάθε πατίνι θα φέρει μοναδικό σειριακό αριθμό, που θα επιτρέπει την ταυτοποίηση και την επιβολή προστίμων σε περίπτωση παραβάσεων. Επιπλέον, οι εταιρείες θα καταβάλλουν τέλη για τη χρήση του δημόσιου χώρου, όπως προβλέπεται από τη νέα ρύθμιση και τη σχετική νομοθεσία.

Στην ουσία, από την 1η Αυγούστου τίθεται σε ισχύ ένας νέος άτυπος «κώδικας κυκλοφορίας» για τους χρήστες e-scooters στην Αθήνα, με βασικές αρχές τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο, την ασφάλεια των πεζών και την τήρηση των νέων ζωνών κυκλοφορίας. Πιο συγκεκριμένα: παρκάρεις μόνο σε επιτρεπόμενα σημεία, δεν ξεπερνάς τα 25 χλμ./ώρα, κινείσαι με ταχύτητα πεζού σε κοινόχρηστους χώρους, δεν κυκλοφορείς σε τουριστικές ζώνες υψηλής πεζής κίνησης, ελέγχεις την εφαρμογή σου για περιορισμούς πριν ξεκινήσεις. Γενικότερα σέβεσαι τον δημόσιο χώρο και τους υπόλοιπους χρήστες της πόλης.

Η Αθήνα επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη νέα εποχή μετακίνησης και στη λειτουργικότητα της πόλης. Το μόνο που μένει να φανεί είναι αν αυτό το νέο πλαίσιο θα αλλάξει πραγματικά την καθημερινότητά μας.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY