- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Scooter Survival Kit: Όσα αλλάζουν για τα e-scooters
Τον Αύγουστο ξεκινά μια νέα εποχή… με ρόδες. Αν είσαι χρήστης ηλεκτρικού πατινιού, ενημερώσου και ετοιμάσου
Από την 1η Αυγούστου τίθεται σε ισχύ ένας νέος «κώδικας κυκλοφορίας» για τους χρήστες e-scooters στην Αθήνα
Πρωί στο κέντρο της Αθήνας: ένα πατίνι μπλοκάρει την είσοδο μιας πολυκατοικίας, άλλο ένα έχει αφεθεί πάνω σε ράμπα ΑμεΑ, ενώ ένα τρίτο κινείται κάνοντας ζιγκ-ζαγκ ανάμεσα σε πεζούς στην Αιόλου. Οι εικόνες αυτές είναι γνώριμες για τους Αθηναίους… ένα «άγριο τοπίο» μικροκινητικότητας, χωρίς όμως ξεκάθαρους κανόνες. Τέλος στο χάος επιχειρεί να βάλει ο Δήμος Αθηναίων από την 1η Αυγούστου, με μια νέα σειρά κανόνων και ρυθμίσεων, έχοντας όραμα να εντάξει τη μικροκινητικότητα στη ζωή της πόλης, αλλά πιο αρμονικά.
Ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ - Τι αλλάζει από 1η Αυγούστου
Το νέο πλαίσιο λειτουργίας και κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών σχεδιάστηκε σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και με τις ίδιες τις εταιρείες ενοικίασης, με γνώμονα την ασφάλεια όλων - κατοίκων, επισκεπτών, πεζών και οδηγών. Aλλαγές που επηρεάζουν χιλιάδες χρήστες ιδιωτικών ΕΠΗΟ, δηλαδή όλων των ειδών τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα.
«Είμαστε αποφασισμένοι να βάλουμε τέλος στην αναρχία των e-scooters. Η μικροκινητικότητα στην πόλη είναι στοιχείο εξέλιξης των μορφών μετακίνησης και βιωσιμότητας των πόλεων. Πρέπει όμως να πραγματοποιείται με κανόνες, χωρίς να δυσχεραίνει την ομαλή συμβίωση με τους πεζούς και τα λοιπά οχήματα. Οι ρυθμίσεις αφορούν όλους τους χρήστες-οδηγούς των ΕΠΗΟ, ενώ υπάρχουν και ειδικότερες ρυθμίσεις που αφορούν τους παρόχους ενοικίασης πατινιών», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας. Τι λένε όμως οι πολίτες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πρωτεύουσας;
Ο Κώστας Χατζηβασιλείου είναι ιδιοκτήτης της τουριστικής ομάδας Athens Walks, που οργανώνει περιπάτους στο ιστορικό κέντρο, και όπως τονίζει η απαγόρευση των πατινιών σε τουριστικές ζώνες, π.χ. στην Πλάκα, πιθανότατα θα έχει μεικτές συνέπειες: «Από τη μία, σε μια πόλη όπου συχνά επικρατεί έλλειψη οδικής παιδείας και ουσιαστικής αστυνόμευσης, τα πατίνια είναι άλλο ένα μέσο που θέτει σε κίνδυνο τον χρήστη του αλλά και τους πεζούς. Από την άλλη, το πρόβλημα συχνά δεν είναι τα ίδια τα πατίνια, αλλά η ανεξέλεγκτη στάθμευσή τους. Πρόσφατα, χρησιμοποιώντας πατίνι στην Κοπεγχάγη, διαπίστωσα πόσο σημαντικό είναι το γεγονός ότι εκεί δεν μπορείς να ολοκληρώσεις τη μίσθωση, αν δεν αφήσεις το πατίνι σε ειδικά προκαθορισμένο σημείο στάθμευσης. Αν εφαρμοζόταν και στην Αθήνα μια τέτοια πολιτική, θα λυνόταν ενδεχομένως το πρόβλημα με τα πατίνια, που παραμένουν διάσπαρτα πάνω σε πεζοδρόμια, σε στροφές ή μπροστά από καταστήματα, εμποδίζοντας τη διέλευση».
124 καθορισμένα σημεία στάθμευσης για ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ
Ένα από τα βασικά νέα μέτρα είναι η δημιουργία 124 καθορισμένων σημείων στάθμευσης για τα πατίνια των παρόχων ενοικίασης, ώστε οι εικόνες με πατίνια πεταμένα στα πεζοδρόμια, στις εισόδους πολυκατοικιών, σε πλατείες ή σε δημόσιους χώρους να αποτελέσουν παρελθόν. Τα λεγόμενα «parking hubs» θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία της πόλης, βάσει κυκλοφοριακών και πολεοδομικών δεδομένων, και θα φέρουν ειδική σήμανση. Οι χρήστες που σταθμεύουν εκτός των εγκεκριμένων σημείων θα ειδοποιούνται μέσω της εφαρμογής, ενώ ενδέχεται να αντιμετωπίζουν και κυρώσεις.
Όρια ταχύτητας και έλεγχος μέσω GPS
Στο νέο πλαίσιο εντάσσεται και η ρύθμιση για το ανώτατο όριο ταχύτητας. Το όριο των 25 χιλιομέτρων την ώρα καθιερώνεται επίσημα και θα επιβάλλεται αυτόματα μέσω GPS. Πρόκειται για ένα τεχνικά εφικτό μέτρο, που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά και καθιερώνεται, με σκοπό να μειωθούν τα ατυχήματα, κυρίως σε δρόμους και περιοχές με έντονη παρουσία πεζών. Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν εξ αποστάσεως τα οχήματά τους, να τα προσαρμόζουν σε συγκεκριμένες ζώνες και να εφαρμόζουν ποινές για τους χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες, πέρα από τα διοικητικά πρόστιμα που μπορεί να επιβάλει ο ίδιος ο Δήμος.
No ride zones
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται και στις ζώνες όπου απαγορεύεται εντελώς η κυκλοφορία πατινιών, γνωστές ως «no-ride zones». Σ’ αυτές πλέον περιλαμβάνονται η Ερμού, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου, καθώς και περιοχές της Πλάκας, για λόγους που αφορούν τον ιστορικό χαρακτήρα τους και τον τουριστικό όγκο. Αντίστοιχη απαγόρευση ισχύει και για όλα τα άλση και τους λόφους της πόλης, για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας. Τα πατίνια θα απενεργοποιούνται αυτόματα μόλις πλησιάσουν τις ζώνες αυτές, ενώ η εφαρμογή θα ειδοποιεί εγκαίρως τον χρήστη για την απαγόρευση.
Mέτρα εποπτείας
Η νέα πολιτική περιλαμβάνει μέτρα διαφάνειας και ελέγχου. Οι πάροχοι θα είναι υποχρεωμένοι να διαμοιράζουν δεδομένα στόλου και χρήσης στον Δήμο Αθηναίων, ώστε να υπάρχει πραγματική εικόνα για τη δραστηριότητά τους και τη συμμόρφωση με το πλαίσιο. Κάθε πατίνι θα φέρει μοναδικό σειριακό αριθμό, που θα επιτρέπει την ταυτοποίηση και την επιβολή προστίμων σε περίπτωση παραβάσεων. Επιπλέον, οι εταιρείες θα καταβάλλουν τέλη για τη χρήση του δημόσιου χώρου, όπως προβλέπεται από τη νέα ρύθμιση και τη σχετική νομοθεσία.
Στην ουσία, από την 1η Αυγούστου τίθεται σε ισχύ ένας νέος άτυπος «κώδικας κυκλοφορίας» για τους χρήστες e-scooters στην Αθήνα, με βασικές αρχές τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο, την ασφάλεια των πεζών και την τήρηση των νέων ζωνών κυκλοφορίας. Πιο συγκεκριμένα: παρκάρεις μόνο σε επιτρεπόμενα σημεία, δεν ξεπερνάς τα 25 χλμ./ώρα, κινείσαι με ταχύτητα πεζού σε κοινόχρηστους χώρους, δεν κυκλοφορείς σε τουριστικές ζώνες υψηλής πεζής κίνησης, ελέγχεις την εφαρμογή σου για περιορισμούς πριν ξεκινήσεις. Γενικότερα σέβεσαι τον δημόσιο χώρο και τους υπόλοιπους χρήστες της πόλης.
Η Αθήνα επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη νέα εποχή μετακίνησης και στη λειτουργικότητα της πόλης. Το μόνο που μένει να φανεί είναι αν αυτό το νέο πλαίσιο θα αλλάξει πραγματικά την καθημερινότητά μας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Πότε επιτέλους θα παραδοθεί στους πολίτες;» ρωτά ο δήμαρχος Αθηναίων
Ο δήμαρχος Αθηναίων έκανε λόγο για καθυστερήσεις
Ζωντανή εκπομπή με την Επιστήμη Μπινάζη και τον Διονύση Νοταράκη
Δεν χάνουμε το πιο χαρούμενο, πολύχρωμο, πολυφυλετικό χριστουγεννιάτικο μπαζάρ της πόλης, που διοργανώνουν «Οι φίλοι του Παιδιού» με τη συμμετοχή 35 και πλέον Πρεσβειών
Τι ισχύει και τι θα πρέπει να αλλάξει
Χάρης Δούκας και Γιάννης Βρούτσης ανακοίνωσαν την πλήρη αναβάθμιση του Δημοτικού Γηπέδου στο Μητροπολιτικό Πάρκο
Αλλαγή χρονιάς με την Ελένη Φουρέιρα
Ένα ξενοδοχείο που ζει στον ρυθμό της πόλης και μετατρέπει την τέχνη σε εμπειρία
Αύριο ξεκινούν επίσημα η εορταστικές εκδηλώσεις από τον περιφερειάρχη με ένα συναρπαστικό light show.
Παρουσιαστές της βραδιάς ο Κρατερός Κατσούλης και η Ντόρα Μακρυγιάννη
Ιστορίες της αθηναϊκής ζωής ανθρώπων που κατέληξαν να αποκαλούν την πρωτεύουσα σπίτι τους
Πότε ανοίγει τις πύλες του για μικρούς και μεγάλους
Σήμα εκκίνησης για τις εορταστικές εκδηλώσεις στην Αθήνα
Παρουσιαστές της βραδιάς θα είναι ο Κρατερός Κατσούλης και η Ντόρα Μακρυγιάννη
Στις 27 Νοεμβρίου η φωταγώγηση του
Μια περιήγηση στο αγαπημένο τοπόσημο των Εξαρχείων
Ένα forum που έγινε θεσμός, την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.
Ποιοι τα διοργανώνουν; Πού και πότε πραγματοποιούνται; Τι θα αντιμετωπίσουμε; Ποιες ευκαιρίες να ψάξουμε;
Το παράδειγμα της οδού Σκουφά στο Κολωνάκι
Με απόφαση Χάρη Δούκα, παραχωρείται για 5 χρόνια σε μη κερδοσκοπικούς φορείς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.