Life

Είναι οι γυναίκες άνω των 50 οι ηγέτιδες του μέλλοντος;

«Μία από τις μεγαλύτερες και πιο υποτιμημένες πηγές καινοτομίας και νέων επιχειρήσεων»

foto_1.jpg
Νικολέττα Σταμάτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
devil_wears.jpg
© TM and2006 Twentieth Century Fox

Ο Joseph F. Coughlin από το AgeLab του MIT εξηγεί γιατί οι γυναίκες που έχουν περάσει τη μέση ηλικία θα κυριαρχήσουν στην «οικονομία της μακροζωίας»

Μπορεί στην εποχή μας να μιλάμε για δεδομένη ισότητα των φύλων, αλλά θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι μόνο λίγες δεν είναι οι φορές που βλέπουμε τις γυναίκες να αγνοούνται. Ειδικά σε ανταγωνιστικά εργασιακά περιβάλλοντα, όπως είναι αυτά των μεγάλων πολυεθνικών, συχνά οι γυναίκες μένουν πίσω, ίσως όχι τόσο εσκεμμένα όσο επειδή υποσυνείδητα έχουμε μάθει ότι «ο άντρας μπορεί να ανταπεξέλθει καλύτερα στη δουλειά».

Αν υπάρχει κάτι δυσκολότερο από το να είσαι γυναίκα σε έναν επαγγελματικό οργανισμό, τότε αυτό πιθανότατα είναι να είσαι γυναίκα άνω των 50. Γιατί; Διότι σε σημαντικό βαθμό η κοινωνία μας έχει καταφέρει να περάσει υπόγεια το μήνυμα ότι η ηλικία, που για τους άντρες είναι η πιο δημιουργική και η νέα τους νιότη, για τις γυναίκες είναι η ημερομηνία λήξης τους και η εποχή που σταματάει πλέον να περνάει η μπογιά τους.

Ωστόσο, ο Joseph F. Coughlin που διευθύνει το AgeLab, το τμήμα του MIT που αναζητά καινοτόμους τρόπους εκμετάλλευσης της τεχνολογίας στον τομέα της υγείας, βλέπει τα πράγματα κάπως διαφορετικά. Ο συγγραφέας του βιβλίου «The Longevity Economy» (Η Οικονομία της Μακροζωίας) όχι απλά δεν θεωρεί ότι οι γυναίκες άνω των 50 είναι «άχρηστα προϊόντα», αλλά τις βλέπει ως τις ηγέτιδες του μέλλοντος, χαρακτηρίζοντας τις «μία από τις μεγαλύτερες και πιο υποτιμημένες πηγές καινοτομίας και νέων επιχειρήσεων».

Ο Coughlin εξήγησε περαιτέρω την άποψη του σε συνέντευξη με τα NBC News:

Γιατί το μέλλον είναι γένος θηλυκού; «Οι γυναίκες κάνουν περισσότερα. Λαμβάνουν μεγαλύτερη μόρφωση από οποιαδήποτε άλλη εποχή. Είναι πιθανό να ζήσουν περισσότερο.

Μία γυναίκα είναι η ερευνήτρια του σπιτιού. Οι γυναίκες είναι πολύ πιο πιθανό να μπουν στο διαδίκτυο όχι μόνο για να κάνουν έρευνα για τον εαυτό τους, αλλά και για χάρη των millennials, που χαρακτηρίζουν τις μεσήλικες μητέρες τους ως τις καλύτερες φίλες τους.

Είναι αυτή που φροντίζει για τα πάντα. Οι γυναίκες φροντίζουν για περισσότερους γονείς από όσους είχαν σχεδιάσει – τους δικούς τους και των συντρόφων τους. Το να φτάνεις τα 100 είναι πλέον τόσο σύνηθες που σε ορισμένα μαγαζιά πουλάνε κάρτες γενεθλίων για τους αιωνόβιους. Μπορεί να υπάρχουν τρεις ή και τέσσερις γενιές υπό την φροντίδα μίας γυναίκας.

Μία γυναίκα είναι η υπεύθυνη κατανάλωσης του σπιτιού. Είναι αυτή που ξέρει τι ψώνια έχουν γίνει, τι λογαριασμοί πρέπει να πληρωθούν, πώς λειτουργεί πραγματικά το σπίτι. Η πλειοψηφία των αγορών αυτοκινήτων είναι άμεσα επηρεασμένη ή γίνεται από γυναίκες. Εάν πρόκειται για αυτοκίνητα πολυτελείας, τα νούμερα ανεβαίνουν ακόμα περισσότερο. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι για κάθε 80-90 σεντς του δολαρίου που ξοδεύονται στο σύστημα υγείας υπεύθυνη είναι μία γυναίκα.

Λόγω όλων αυτών των παραγόντων, είναι το άτομο που μπορεί να κατανοήσει πολύ καλύτερα τα οφέλη των νέων επαγγελμάτων και ευκαιριών που προκύπτουν από τη μακροζωία».

Παράλληλα, οι μεγαλύτερες γυναίκες είναι εκείνες που κρατούν τα ηνία των προσωπικών σχέσεων. Ο Coughlin αναφέρει: «Τα περισσότερα διαζύγια στις ΗΠΑ πραγματοποιούνται μεταξύ ζευγαριών άνω των 50, ενώ αποτελούν κυρίως πρωτοβουλία της γυναίκας.

Όταν ρωτάμε τους άντρες πώς φαντάζονται τη συνταξιοδότησή τους, μοιάζει σχεδόν με γιορτή: Εάν εξοικονομήσουν αρκετά χρήματα, την βλέπουν ως την κατάλληλη ώρα για να παίξουν γκολφ, να κάνουν το ταξίδι που πάντα ήθελαν, να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο. Και συχνά αναφέρονται στο να περάσουν χρόνο με τις γυναίκες τους.

Δεν μπορώ να υπολογίσω πόσες γυναίκες μου έχουν πει “Δεν ξέρω ποιος είναι αυτός ο άντρας στον καναπέ μου, αλλά ελπίζω να σηκωθεί να βρει μία δουλειά. Έχω τη ρουτίνα μου, έχω πράγματα να κάνω και αυτός βρίσκεται συνεχώς εκεί ρωτώντας με τι θα κάνουμε μετά”.

Νομίζω ότι οι άντρες, ειδικά οι άνω των 50, πρέπει να ανεβούν επίπεδο. Ειλικρινά πρέπει να πάρουμε από τις γυναίκες το μάθημα ότι η ζωή είναι περισσότερα από τη δουλειά, ότι πρέπει να αναπτύξουμε νέα ενδιαφέροντα και να κρατήσουμε ζωντανό τον ρομαντισμό.

Η σχέση ξεκίνησε πριν δεκαετίες βάσει του τι είχε ο καθένας σας να προσφέρει και των πραγμάτων που δημιουργήσατε μαζί. Ξαφνικά με το πέρασμα των χρόνων, οι άντρες κολλάνε στη ρουτίνα – μερικώς λόγω της εργασίας και του τρόπου ζωής τους – τόσο ώστε να ξεχνάνε ότι πρέπει να συνεχίσουν να είναι συναρπαστικοί και ευχάριστοι».

Πώς, λοιπόν, οι μεγαλύτερες γυναίκες αλλάζουν το εργασιακό περιβάλλον; «Το νέο κίνημα των γυναικών είναι η επιχειρηματικότητα. Όταν είσαι νέος, είσαι πρόθυμος να ενταχθείς σε μία μεγάλη επιχείρηση και να αντέξεις τη γραφειοκρατία. Δεν έχεις την υπομονή να συνεχίσεις να την αντέχεις αργότερα. Μέχρι να φτάσεις τα 40, τα 50 ή τα 60, οι πιθανότητες είναι πως θα έχεις κάνει οικογένεια, θα διαχειρίζεσαι ένα σπίτι, θα έχεις ολοκληρώσει την εκπαίδευσή σου και θα έχεις πλέον κάνει το εταιρικό σου πέρασμα.

Αυτό που αρχίζουμε να παρατηρούμε είναι πως οι μεγαλύτερες γυναίκες ίσως πέφτουν πάνω σε τοίχο όσον αφορά τις μεγάλες εταιρείες και από το γεγονός αυτό μόνο οι εταιρείες έχουν να χάσουν. Γίνονται μηχανές καινοτομίας υπό τον δικό τους έλεγχο, ξεκινώντας εταιρείες συμβουλευτικής, νέα καταστήματα και ιστοσελίδες».

Βάσει όλων αυτών, ο Coughlin τελικά εξηγεί τι ακριβώς πρέπει να κάνει μία γυναίκα ώστε να εκμεταλλευτεί στο μέγιστο τα μετά την μέση ηλικία χρόνια της, «Εξοικονομείστε χρήματα. Προσπαθήστε να συγκεντρώσετε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους. Πάρτε το παράδειγμα από τις γενιές των μητέρων σας και αναγνωρίστε ότι οι κοινωνικές επαφές είναι τόσο σημαντικές όσο η καλή οικονομική κατάσταση. Διατηρείστε ένα δίκτυο υποστήριξης – όχι μόνο για τους ανθρώπους που έχουν κάτι να σας προσφέρουν, αλλά και για τα πράγματα που δίνουν νόημα στη ζωή σας και θα μείνουν μαζί σας μακροπρόθεσμα». 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ