Πολιτικη & Οικονομια

Πρόγραμμα «Φιλία» κατά του bullying στα σχολεία - «Συμμαχία» γονέων και εκπαιδευτικών

Ενιαία πρωτόκολλα δράσης - Το σχέδιο που επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας

tonia-zaravela.jpg
Τόνια Ζαραβέλα
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Έφηβος κάθεται μόνος του και ξυπόλυτος κρύβοντας το πρόσωπό του που βρίσκεται βυθισμένο στα χέρια του - Η εικόνα παραπέμπει σε νεαρό αγόρι που κλαίει
Συνεχή τα φαινόμενα bullying με θύματα μαθητές © Pixabay / Wokandapix

Bullying στα σχολεία και ενδοσχολική βία: Οι διατάξεις του Προγράμματος «Φιλία» που επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας

Ενιαίο τρόπο δράσης για την πρόληψη και τον χειρισμό φαινομένων bullying και ενδοσχολικής βίας διαρθρώνει το Υπουργείο Παιδείας με νέες διατάξεις που βρίσκονται υπό επεξεργασία. Το Υπουργείο προχωρά στη σύσταση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, η οποία θα χαράξει τα πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση των θλιβερών φαινομένων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με τον νέο σχεδιασμό, οι αναφορές από μαθητές και γονείς θα καταχωρούνται επίσημα σε μία ενιαία βάση και οι Ομάδες Δράσεις σε επίπεδο σχολικής μονάδας και Διευθύνσεων θα καλούνται να διαχειριστούν τα περιστατικά· γεγονός που βάζει τέλος στα «σπασμένα τηλέφωνα» και την «αναζήτηση ευθυνών» για τον σχολικό εκφοβισμό. Αυξημένος θα είναι και ο ρόλος των εκπαιδευτικών, αφού δάσκαλοι και καθηγητές θα κληθούν να επιμορφωθούν στον νέο «κώδικα».

Ήδη από το 2020, το Υπουργείο Παιδείας είχε θέσει ιεραρχικά υψηλά την αντιμετώπιση του bullying στα σχολεία, αναζητώντας τις σωστές παρεμβάσεις. Σύμφωνα με όσα ανέφεραν πηγές του Υπουργείου Παιδείας στην ATHENS VOICE, η ηγεσία και οι αρμόδιες διευθύνσεις του ΥΠΑΙΘ επεξεργάζονται το πρόγραμμα «Φιλία», για τη δημιουργία ενός νέου περιβάλλοντος για την αντιμετώπιση του bullying στις σχολικές μονάδες. Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Νίκη Κεραμέως είχε κάνει μία πρώτη αναφορά στο πρόγραμμα, ωστόσο οι επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται με την άφιξη του 2023.

Πρόγραμμα «Φιλία»: Σε ποιους απευθύνονται οι διατάξεις για το bullying

Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Παιδείας, «το Πρόγραμμα “Φιλία” αποτελεί πολυεπίπεδη, οργανωμένη και εξειδικευμένη απάντηση του σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού». Το πρόγραμμα έχει σκοπό τη διάρθρωση εκπαιδευτικής προσέγγισης για την προστασία των παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας, αλλά και τη δημιουργία «ασφαλών, ενταξιακών σχολικών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών και εκπαιδευμένων».
Μάλιστα, πηγές του Υπ. Παιδείας επισημαίνουν στην ATHENS VOICE ότι δεν πρόκειται για ένα πρόγραμμα που απευθύνεται μόνο σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, αλλά και στα στελέχη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Απεικόνιση του bullying με ξύλινες φιγούρες που παραπέμπουν στην απομόνωση ατόμου από άλλη παρέα
© Pixabay / Alexas Fotos

Πρόγραμμα «Φιλία»: Αναλαμβάνει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων - Ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Πληροφορίες της ATHENS VOICE αναφέρουν ότι το Υπουργείο Παιδείας στρέφεται στη σύσταση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, προκειμένου να δοθούν οι κατάλληλες απαντήσεις στα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού. Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων θα αναλάβει την εκπόνηση ειδικών πρωτοκόλλων πρόληψης και χειρισμού φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού. Ο ρόλος της θα είναι καταλυτικός για την εποπτεία και την επιμέλεια του προγράμματος «Φιλία».

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας εξετάζει τη δημιουργία νέων δομών, τόσο σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, όσο και σχολικής μονάδας. Συγκεκριμένα, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, συζητείται η δημιουργία τετραμελών Ομάδων Δράσης, που θα αποτελούνται από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, έναν Συμβούλου Εκπαίδευσης, έναν ψυχολόγο και έναν κοινωνικό λειτουργό. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης θα έχουν την εποπτεία του προγράμματος σε τοπικό επίπεδο.

Επιπλέον, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο Διευθυντής μαζί με έναν εκπαιδευτικό που ορίζεται από εκείνον (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) ή τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής (στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) θα είναι Υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού και θα λειτουργούν ως σημείο αναφοράς και ενημέρωσης για θέματα σχολικού εκφοβισμού, θα υλοποιούν εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα ευαισθητοποίησης στη σχολική μονάδα τους και θα επιλαμβάνονται περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, σε άμεση επικοινωνία με την τετραμελή Ομάδα Δράσης της Διεύθυνσής στην οποία υπάγονται.

Στο τραπέζι του Υπουργείου βρίσκεται και το ζήτημα των συστηματικών επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών. Ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιμόρφωση για θέματα διαχείρισης σχολικής βίας, μέσω της οποίας επιμορφώθηκαν 202 στελέχη εκπαίδευσης. Είναι ενδεικτικό ότι από το Υπουργείο Παιδείας έχουν ήδη διατεθεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής 500.000 ευρώ.

Πρόγραμμα «Φιλία»: Πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών bullying

Στις υπό επεξεργασία διατάξεις, το Υπουργείο Παιδείας στρέφεται προς την ανάπτυξη πλατφόρμας για την καταχώριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα σχολικού εκφοβισμού να μιλήσουν, αλλά και να βρουν υποστήριξη. Σύμφωνα με πληροφορίες της ATHENS VOICE, η πλατφόρμα πρόκειται να αναπτυχθεί από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με την κεντρική επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Στην πλατφόρμα θα μπορούν να μπαίνουν μαθητές και γονείς, προκειμένου να καταγγείλουν τα περιστατικά bullying και βίας που έχουν υποστεί τα παιδιά στο σχολείο τους. Η πλατφόρμα, μάλιστα, θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να καταγγείλουν τα περιστατικά είτε επώνυμα, είτε ανώνυμα.
Αποδέκτες αυτών των αναφορών θα είναι οι Υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού του κάθε σχολείου, αλλά και οι Ομάδες Δράσεις. Το Υπουργείο Παιδείας προσδοκά ότι η πλατφόρμα για αποτελέσει «κεντρικό ψηφιακό κόμβο για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.

Ήδη το Υπουργείο Παιδείας εκτιμά ότι έχει ρίξει τα πρώτα θεμέλια για την αντιμετώπιση του bullying και της ενδοσχολικής βίας, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, τη «Σχολική Διαμεσολάβηση», αλλά και την επιμόρφωση πάνω από 125.000 εκπαιδευτικών.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ