Πολιτικη & Οικονομια

Οι Έλληνες με τις καλές ειδήσεις

AthensBook

4662-35212.jpg
Δήμητρα Τριανταφύλλου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
35719-77942.jpg

Η A.V. σε συνεργασία με τη The Newtons Laboratory παρουσιάζουν ιστορίες επιτυχίας μέσα στην κρίση.

Υπάρχουν καλά νέα. Έρχονται από συμπολίτες μας που δημιουργούν και εξελίσσονται μέσα στην κρίση, που μεταφέρουν με επιτυχία στο εξωτερικό ελληνικά προϊόντα και ιδέες. Η A.V. σε συνεργασία με τη The Newtons Laboratory –άλλη μια ελληνική ιστορία επιτυχίας, μια νέα και ήδη βραβευμένη διαφημιστική εταιρεία– παρουσιάζουν ελληνικές ιστορίες επιτυχίας. Αυτή τη φορά μας διηγείται τη δική του ιστορία ο Γιώργος Πάντζαρης, συν-δημιουργός του AthensBook & GeolAds, της εφαρμογής για έξυπνα κινητά και ταμπλέτες – στην ουσία ένας ψηφιακός οδηγός πόλης με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.

«Το καλοκαίρι του 2008, λίγες μέρες πριν η Apple ανοίξει επίσημα την πλατφόρμα του iPhone σε τρίτους developers (σ.σ. προγραμματιστές), ο φίλος και μετέπειτα συνεταίρος μου Δημοσθένης Καπώνης κι εγώ αποφασίσαμε να αφήσουμε για μερικές ημέρες μια άλλη ιδέα που δουλεύαμε και να φτιάξουμε μια βασική χρηστική εφαρμογή για την Αθήνα. Τόσο η πλατφόρμα του iPhone ειδικότερα, όσο και οι δυνατότητες των smartphones γενικότερα, με τη διαρκή συνδεσιμότητα και τον προσδιορισμό θέσης, μας γοήτευαν. Όμως ήταν ακόμη ένα χόμπι για εμάς, αφού βρισκόμασταν και οι δύο στον ακαδημαϊκό χώρο – ο Δημοσθένης έκανε το διδακτορικό του στο Imperial και εγώ το είχα μόλις τελειώσει και εργαζόμουν σε ινστιτούτο ερευνών στο Stanford.

Ξεκινήσαμε από αυτά στα οποία βλέπαμε τη μεγαλύτερη ανάγκη στη πόλη μας: την εύρεση εφημερεύοντων φαρμακείων και ανοιχτών βενζινάδικων (με την τιμή της βενζίνης). Μαζί με την έμπνευση του AthensBook ήρθε και η ακόμη πιο καινοτόμα, για την εποχή της, ιδέα του GEO|ADS: της εμπορικής εκμετάλλευσης του έξυπνου οδηγού πόλης με μια έξυπνη πλατφόρμα διαφήμισης που προβάλλει μηνύματα όχι μόνο σχετικά με την αναζήτησή σου, αλλά και με τη γεωγραφική σου θέση. Η πρώτη υλοποίηση πήρε λίγο παραπάνω από ό,τι υπολογίζαμε και τα AthensBook/GEO|ADS ήταν διαθέσιμα στο κοινό έξι μήνες αργότερα.

Το πιο δύσκολο εμπόδιο ήταν η συγκέντρωση και γεωκωδικοποίηση των δεδομένων. Επίσης, η διαφημιστική αγορά υποδέχθηκε την εφαρμογή σαν κάτι ενδιαφέρον αλλά εξωτικό. Σε αυτό το χώρο υπάρχουν άνθρωποι με παραδοσιακή αντίληψη των πραγμάτων κι άλλοι που έχουν τις κεραίες τους ανοιxτές στο νέο. Ξεκινήσαμε όταν η αγορά κάθε άλλο παρά... άνυδρη ήταν (την άνοιξη του 2009) και καθιερωθήκαμε σε μια εποχή που τα budget είχαν πέσει. Μην ξεχνάτε ότι δουλεύουμε σε κάτι νέο, που τόσο σαν ποσοστό της διαφημιστικής πίτας όσο και σε απόλυτα νούμερα μεγαλώνει. Κι η δουλειά που κάναμε από τις πρώτες μέρες έχει εδώ και αρκετό καιρό ξεκινήσει να αποδίδει καρπούς. Συνεργαζόμαστε με μεγάλες επωνυμίες και διαφημιστικές από το χειμώνα του 2009, αλλά θα έλεγα ότι κινητό έχει αρχίσει να μπαίνει στη μεγάλη σκηνή από τα μέσα του 2012.

n

Το κοινό πάντως υποδέχθηκε τη νέα αυτή υπηρεσία πολύ θερμά, αφού σύντομα αποδείχτηκε ότι η δική μας ανάγκη ήταν ανάγκη και πολλών άλλων. Έτσι, γρήγορα το AthensBook βρέθηκε στο #1 του ελληνικού App Store, όπου και παρέμεινε για περισσότερες από 3 εβδομάδες. Σύντομα έγινε μία από τις εφαρμογές που οι φίλοι σου πρότειναν να εγκαταστήσεις όταν αγόραζες έξυπνο κινητό.

Η βασική ομάδα απαρτίζεται από εμάς τους δύο, με κάποιους συνεργάτες που μας βοηθούν με συγκεκριμένες δουλειές. Αυτό τον καιρό αναζητούμε έναν ακόμα μηχανικό λογισμικού, που θα μας βοηθήσει να αναπτύξουμε την πλατφόρμα μας πιο γρήγορα και να την εξάγουμε εκτός Ελλάδας. Ανιχνεύουμε τις πληροφορίες που παρέχει η εφαρμογή με τρεις τρόπους: είτε με αξιοποίηση δημόσιας πληροφορίας (π.χ. φαρμακεία, δημόσιες υπηρεσίες, νοσοκομεία, βενζινάδικα, αρχαιολογικοί χώροι) είτε με αξιοποίηση της μεγάλης κοινότητας των χρηστών μας (π.χ. εστιατόρια, μπαρ) είτε με συνεργασίες με παρόχους πληροφορίας (π.χ. την κίνηση στους δρόμους που παίρνουμε από το myroute.gr της Infotrip ή τις χιλιάδες κριτικές εστιατορίων που ενσωματώνουμε σε συνεργασία με την κοινότητα του ask4food.gr)

Πάντως, η πιο δημοφιλής κατηγορία του AthensBook είναι τα φαρμακεία: δεν υπάρχει πιο απλός τρόπος να βρεις το πλησιέστερο ανοιxτό, είτε είσαι έξω στο δρόμο είτε στο σπίτι. Τα εστιατόρια του AthensBook είναι η πιο ραγδαία ανερχόμενη ενότητά μας. Αυτή τη στιγμή οι χρήστες πλησιάζουν τον αριθμό των 200.000. To AthensBook έχει λίγο περισσότερους από 160.000 χρήστες στις 3 πλατφόρμες που υποστηρίζει σήμερα (iOS, Android, Windows 8) και το ThessBook άλλους 30.000.

Παρακολουθώντας τα γενικά χαρακτηριστικά της χρήσης της εφαρμογής την τελευταία τετραετία (και λέω τα γενικά γιατί μόνο τέτοια καταγράφουμε, αφού η προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών είναι βασική προτεραιότητά μας), βλέπουμε μια σταδιακή στροφή από την αναζήτηση χρηστικής πληροφορίας σε διαφορετικές δραστηριότητες στην πόλη, συμπεριλαμβανομένης της διασκέδασης. Εν μέρει αυτό οφείλεται στον εμπλουτισμό της εφαρμογής με πολύ καλή πληροφορία για εστιατόρια, μπαρ και σινεμά, αλλά και στη μεγαλύτερη εξοικείωση των χρηστών με τις δυνατότητες των συσκευών τους.

Η τεχνολογική πλατφόρμα μας ήταν εξαρχής σχεδιασμένη για να είναι εξαγώγιμη. Αλλά για να δημιουργήσεις AthensBook για άλλες πόλεις εκτός Ελλάδας, με την ίδια συνταγή (προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε αγοράς, οικονομική αυτάρκεια από νωρίς), χρειάζεσαι δύο ακόμη βασικά συστατικά: ποιοτικό περιεχόμενο και τοπική αγορά πωλήσεων και marketing. Η εύρεση συνεργατών σε πόλεις του εξωτερικού που μπορούν να φέρουν σε πέρας αυτά τα δύο είναι μια πρόκληση. Αυτή την εποχή είμαστε σε συζητήσεις για δύο ακόμη μεγάλες πόλεις και ελπίζουμε να έχουμε νεότερα μέσα στο ’13.Τα μελλοντικά πλάνα μας περιλαμβάνουν την έξοδο σε άλλες αγορές, τη διαθεσιμότητα του AthensBook σε ακόμη περισσότερες συσκευές αλλά και τον περαιτέρω εμπλουτισμό του, τόσο με νέο περιεχόμενο όσο και με υπηρεσίες που θα κάνουν τη ζωή στην πόλη απλούστερη.

Όσο για το στερεοτυπικό «να κάνουμε την κρίση ευκαιρία» δεν είναι απλή υπόθεση. Η ελληνική κρίση είναι μια πραγματικότητα που γεμίζει την καθημερινότητά μας, κάνοντας την «επιχειρηματικότητα ευκαιρίας» να μοιάζει πολύ δύσκολη. Αλλά δημιουργεί και δεξαμενές ταλέντου, απελευθερώνει δημιουργικότητα και ανοίγει πόρτες που προ-κρίσης ήταν ερμητικά κλειστές. Ταυτόχρονα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η ψηφιακή επιχειρηματικότητα σιγά-σιγά ξεπερνά τους περιορισμούς της γεωγραφίας. Στο βαθμό που είμαστε ικανοί να δώσουμε τέτοιες συμβουλές, θα λέγαμε στους ανθρώπους που μοιράζονται το δικό μας πάθος να κυνηγήσουν αυτό που ονειρεύονται, να πειραματιστούν, να συνεργαστούν και να σκέφτονται εξαρχής ότι απευθύνονται σε δισεκατομμύρια ανθρώπους. Και αν ανήκουν στην πλειονότητα που βλέπει μπροστά της μια επαγγελματική ζωή χωρίς βεβαιότητες, να ρισκάρουν λίγο περισσότερο από όσο ήταν έτοιμοι να ρισκάρουν πέρυσι».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ