- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Χέρι στο παιδικό εσώρουχο: όταν ο δήμιος μένει σπίτι σου και η παιδοφιλία είναι κανονικότητα
Η εξομολόγηση της Μαρίνας Καλογήρου, οι αντιδράσεις της κοινής γνώμης και η ανύπαρκτη οχύρωσή μας απέναντι στους παιδοβιαστές
Η παιδοφιλία στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο και από εκεί στη ζωή μας, δίπλα στα παιδιά μας, δίπλα - δίπλα με τον τρόμο
Παραδίπλα από τη δική μας ομπρέλα στην παραλία ένα ζευγάρι με τα δύο του παιδιά και τους φίλους του σηκώνει τον τόπο. Δεν δίνουμε σημασία, θα πάει μεσημέρι, θα πάνε να φάνε, θα ησυχάσει η ακτή. «Αυτό το μπρατσάκι θα το φάω, γιατί είμαι ο κακός ο Νίκος», λέει ένας από τους φίλους στο ένα πιτσιρίκι –το κορίτσι- και το αγκαλιάζει σφιχτά.
Το παιδί πασχίζει να ξεφύγει από τα ενήλικα χέρια και όλοι γελάνε. «Αυτό το μπουτάκι θα το φάω, γιατί είμαι ο κακός ο Νίκος». Κοιταζόμαστε παγωμένοι, όσο το κοριτσάκι στριγγλίζει, τη στιγμή που στο ενήλικο χέρι χωράει ολόκληρη η πίσω μεριά του παιδικού εσώρουχου.
Το συζητάμε μετά, με τα στομάχια ανακατεμένα. Μπορεί οι προθέσεις του ανθρώπου να ήταν οι καλύτερες και να είμαστε εμείς καχύποπτοι, με πονηρεμένα μυαλά. Δεν ξέρουμε πώς να νιώσουμε, αλλά οι συνειρμοί και το στομάχι μας δεν μας αφήνουν σε ησυχία. Ο κακός ο Νίκος ίσως και να γνωρίζεται με τον κακό τον λύκο, ίσως και όχι. Όμως, τώρα πια όλοι γνωριζόμαστε με την παιδοφιλία που ζει και βασιλεύει μπροστά σε μακάριους γονείς, μέσα στο σπίτι, κάτω από το φως της μέρας. Δεν έχει ανάγκη από σκοτάδια και καμουφλαρίσματα. Κάποτε σου ψιθύρισε στ’ αυτί ότι έχετε ένα μυστικό που δεν κάνει να το μάθει κανένας άλλος. Κάποτε κάποιο χάδι στα μαλλιά ή στο σώμα ξέραμε ότι ήταν κακό, αλλά δεν ξέραμε το «γιατί» και μετά μας μπέρδεψαν, ίσως και να μας απείλησαν. Κάποτε, κάποια μικρή άλλη πήγε κι άλλη γύρισε και μετά όλα έκρυβαν μέσα τους κι από λίγο τρόμο.
Από τη «Λολίτα» (1955) του Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, μέχρι το «Ροζ Κουφετί» (2002) του Νικολά Τζονς Γκορλέν και από το «Οι άνθρωποι στα δέντρα» (2013) της Χάνια Γιαναγκιχάρα μέχρι τον «Σάγκι Μπέιν» (2020) του Ντάγκλας Στιούαρτ η λογοτεχνία είχε βρει φωνές να μας μιλήσουν για την παιδοφιλία, ανοιχτά, χωρίς περιστροφές, κάποτε παραληρηματικά και κάποτε αβάσταχτα.
Κι ο κινηματογράφος τόλμησε να ρίξει φως σ’ αυτή την πληγή, ακόμα και ο ελληνικός. Το Miss Violence του Αλέξανδρου Αβρανά, για παράδειγμα, δεν το βλέπεις χωρίς να ανακατευτεί το στομάχι σου, κυρίως γιατί ξέρεις ότι ο παιδοβιαστής μπορεί να είναι ο πατέρας /ο θείος / ο νονός, κάποιος πολύ φίλος της οικογένειας, πολύ «υπεράνω πάσης υποψίας», όλα αυτά τα κλισέ μαζί που ευτυχώς δεν φτάνουν (πια) για να κουκουλώσουν τη θηριωδία.
Το βράδυ που η Μαρίνα Καλογήρου αποκάλυψε ότι από τα 4 μέχρι τα 14 της παρενοχλούνταν συστηματικά από άντρες του φιλικού περιβάλλοντος της οικογένειάς της, αυτά που γράφονταν στα social media –και στον ελληνικό Τύπο- θα μπορούσαν να είναι γραμμένα από Στρουμφάκια. Μικρά, μπλε και αθώα που πέφτουν από ζαχαρένια ροζ συννεφάκια και όλα μαζί σε κύκλο συμπονούν μια ενήλικη γυναίκα που με τον πιο ευθύ τρόπο μίλησε για το σκληρότερο βίωμα που θα μπορούσε να έχει ένα παιδί. Σαν τον δικαστικό κλητήρα που θυροκολλά τις σκληρότερες δικαστικές αποφάσεις μοιράστηκε το δουλεμένο τραύμα της, κυριολεκτικά επ’ αγαθώ της κοινωνίας.
Χιλιάδες emoji κατανόησης και νοιαξίματος κάτω από σχετικά posts για την Καλογήρου, αμέτρητα σχόλια συμπαράστασης, που θα έλεγες ότι ζούμε, αν όχι σε κοινωνία αγγέλων, τουλάχιστον σε κοινότητες ώριμων, αποφασισμένων ενηλίκων που γνωρίζουν βαθιά την αξία της Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης.
Κι όμως! Το μάθημα της ΟΣΕ στο ελληνικό σχολείο εξακολουθεί να προκαλεί μικρομέγαλους εμφύλιους στους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και ηθικούς πανικούς σε «πάρα-πολύ-καθωσπρέπει-σπίτια». Μαζεύονται υπογραφές, επιστρατεύονται ιερείς και ενορίες και ακούγονται αναθέματα και κατάρες –τραγικά πράγματα- από γονείς προς τους καθηγητές που έχουν επωμιστεί αυτή τη σημαντική πλην εξαιρετικά δύσκολη δουλειά.
Από τη μία μίσος, οργή και λιντσάρισμα για τον παιδόφιλο (ποιος ξεχνά τις οργισμένες αντιδράσεις και για τον Μίχο;) και από την άλλη μην τολμήσεις και μιλήσεις στα παιδιά για το σώμα τους (ποιος ξεχνά τον σάλο που προκάλεσε η απόφαση εκπαιδευτικού να προβάλλει στην τάξη την ταινία «Αγόρια στο Ντους»;).
Μην τους πεις πώς να προστατευτούν και πώς να αντιμετωπίσουν το αρπακτικό αν τύχει και συναντηθούν μαζί του – πόσω μάλλον μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Μόλις πέρσι, φίλη εκπαιδευτικός δεν προλάβαινε να καθησυχάζει σούπερ αναστατωμένους γονείς που δεν είχαν καμία όρεξη να μάθουν τα παιδιά τους «τέτοια πρόστυχα πράγματα» από τόσo μικρή ηλικία. Που «τι ανωμαλίες είναι αυτές και τι ξεράσματα;» και «ντροπή!».
Πρόπερσι, κατά τη διάρκεια workshop φεμινιστικής εκδήλωσης έφηβη μαθήτρια μας είπε ότι δεν άντεχε να κοιτάξει το έργο γυναίκας φωτογράφου που είχε απαθανατίσει το αιδοίο σε διάφορες στιγμές της γυναικείας ζωής. Όταν τη ρωτήσαμε γιατί, μας απάντησε ότι θεωρεί αυτές τις εικόνες «αποκρουστικές» και «ντροπιαστικές» για τις γυναίκες, ότι «οι γυναίκες δεν πρέπει να ασχολούνται με αυτά, εκεί κάτω, ξέρετε...».
Κι όλη αυτή η αντίθεση – «σε συμπονώ και μισώ τον βιαστή σου, αλλά το δικό μου το παιδί να μην είναι παρόν στο μάθημα της ΟΣΕ» - κυβερνά τη ζωή μας, από το αστυνομικό δελτίο μέχρι το σαλόνι μας. Από το «δώσε ένα φιλάκι στον παππού» μέχρι το «δείξε μας το βρακάκι σου», μέχρι το να γεννιούνται (ανεπιθύμητα) παιδιά από σώματα που αγνοούν τις λειτουργίες τους. Από την κουλτούρα του βιασμού που πλάθει παιδιά που δεν γνωρίζουν ούτε τα δικά τους όρια ούτε των άλλων, μέχρι τα στερεότυπα που θέλουν τις γυναίκες φρόνιμες και υποτακτικές και τους άντρες επιθετικούς και θυμωμένους, χωρίς ενδιάμεση γη καμιά.
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, Μέσα όπως το Vanity Fair αναρωτιούνταν για την παιδοφιλική ματιά στους πίνακες του Μπαλτίς. Αναρωτιούνταν (!) όταν έργα όπως το Μάθημα Κιθάρας, η Τερέζ που Ονειρεύεται και οι Πολαρόιντ του Μπαλτίς με την 11χρονη Anna Wahli στοιχειώνουν ακόμη φιλότεχνους, τεχνοκριτικούς και ιστορικούς Τέχνης. Κανείς δεν αναρωτιέται πια. Γιατί το ενήλικο χέρι στο παιδικό σώμα είναι σχεδόν πάντα αυτό που καταλαβαίνεις – είσοδος στον τρόμο και έξοδος δεν υπάρχει.
Η μαρτυρία της Μαρίας Καλογήρου και το follow up της συνέντευξής της στην Αθηναΐδα Νέγκα με περίπου 1000 μηνύματα ανθρώπων που έζησαν ό,τι έζησε είναι λίγο, ελάχιστο φως, ότι πια μιλάμε. Και ένα απολύτως επιτακτικό σημείο στίξης σε ένα αφήγημα δεκαετιών: ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για διαπραγματεύσεις σε ό,τι αφορά το μάθημα της Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης στα σχολεία και μάλιστα από εξειδικευμένο καθηγητικό προσωπικό. Μιλάμε για αναγκαιότητα και όχι για προαιρετική κατάσταση ή επιλογή. Μιλάμε για διδασκαλία της αυτονομίας του σώματος, της αρχής της συναίνεσης, της προστασίας μικρών παιδιών από διαδικτυακές παγίδες, της συμπερίληψης και όχι για το τι κάνουν οι άνθρωποι στο κρεβάτι τους.
Και αν δεν ληφθεί μια γενναία απόφαση αμεσα, θα συνεχίσουμε να αντιδρούμε σαν Στρουμφάκια. Πολύ πολύ ενήλικα Στρουμφάκια, απολύτως ανόητα και εντελώς συναυτουργά στο διαρκές έγκλημα της παιδοφιλίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στο σημείο επικρατούσαν άσχημες καιρικές συνθήκες
Το χρονικό του περιστατικού
Η απόφαση του Εφετείου
Ο Λίο υπέστη ένα και μόνο, αλλά θανατηφόρο δάγκωμα
Η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ - Διατάχθηκε διοικητική έρευνα
Η επιχείρηση διάσωσης διήρκησε περισσότερο από 24 ώρες
Από την ψυχαγωγία στην καθημερινότητα των κοινοτήτων
Λόγω των κινητοποιήσεων γίνεται εκτροπή κυκλοφορίας
Ποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ισχύουν
Σε δομή αδέσποτων ο σκύλος
Στους δρόμους της Κρήτης αγροτοκτηνοτρόφοι
Ζητά την ενοχή των δύο κατηγορουμένων
Οι πρώτες πληροφορίες για το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι αρχές
Το ότι μια ράτσα μπορεί να είναι πιο επιθετική δεν σημαίνει ότι κάθε σκυλί αυτής της ράτσας θα είναι επιθετικό
«Θα χρειαστεί έρευνα για να ταυτοποιηθούν άτομα», αναφέρει η Κωνσταντία Δημογλίδου.
Δείτε τις αγροτικές κινητοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο
Τα στοιχεία για τους οδηγούς που βρέθηκαν υπό την επήρεια μέθης
Ο νεαρός προσπάθησε να διαφύγει, αλλά ακινητοποιήθηκε από αστυνομικούς της Ομάδας ΔΙΑΣ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.