Ελλαδα

Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου - Ξανανοίγει ο φάκελος για το δυστύχημα στο Άδενδρο

Νέα στοιχεία για την τραγωδία στα Τέμπη ζήτησε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων

Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τέμπη - Σύγκρουση τρένων: Η εισαγγελική έρευνα - Το δυστύχημα στο Άδενδρο - Η κατάθεση από τον πρώην σταθμάρχη

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η πολύπλευρη έρευνα για τα Τέμπη και τα αίτια που οδήγησαν στη φονική σύγκρουση τρένωνενώ η υπόθεση ανοίγει με τη Δικαιοσύνη να εξετάζει πλέον τη συνολική εικόνα του εκσυχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και των όσων έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα.

Ειδικότερα, την ώρα που ο σταθμάρχης στη Λάρισα ισχυρίστηκε στην απολογία του ότι «αν ο μηχανοδηγός μου έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή δεν θα γινόταν τίποτα», η αρμόδια ανακρίτρια για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ.

Ήδη, ο πρώην σταθμάρχης Λάρισας κατέθεσε για την τηλεδιοίκηση και το πότε ακριβώς σταμάτησε να λειτουργεί. Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του απάντησε σε σειρά ερωτήσεων της ανακρίτριας αναφορικά με τη λειτουργία των τρένων και το τι ακριβώς κάνει η τηλεδιοίκηση.

«Η τηλεδιοικηση επέβλεπε και καθόριζε την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιων. Ήξεραν ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται κάθε τρένο και πού θα πρέπει κινηθεί. Όλα αυτά ήταν θέματα της τηλεδιοικησης» ξεκαθάρισε, εκτιμώντας ότι το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση.

Παράλληλα, αναμένονται οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται για τα αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Έμφαση δίνεται επίσης, όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, στα έργα εκσυγχρονισμού στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, με τον φάκελο για το δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017 να ξανανοίγει, έπειτα από παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου.

Στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών έχουν μπει ακόμη οι βάρδιες των σταθμαρχών τόσο την ημέρα της τραγωδίας στα Τέμπη όσο και το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καθώς δεν σταματούν οι καταγγελίες εργαζομένων για ελλείψεις στο προσωπικό.

Ανοίγει ξανά ο φάκελος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης

Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με παραγγελία του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου.

Ακόμη, ο κ. Ντογιάκος θα εξετάσει, αν κριθεί αναγκαίο, να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 μετά τα νέα δεδομένα της τραγωδίας στα Τέμπη.

Επίσης, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ζήτησε τη δικογραφία για να μελετήσει το σκέλος εκείνο που αφορά τη διάπραξη τυχόν άλλων αδικημάτων από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες. Κι αυτό γιατί, οι καταγγελίες τότε μιλούσαν για άθλια συνθήκες στον σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες το 2017 δεν ερευνήθηκαν και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο

Υπενθυμίζεται ότι το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη.

Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ άλλοι δέκα τραυματίστηκαν.

Παράλληλα, ένας μηχανοδηγός παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά τελικά αθωώθηκε. Συγκεκριμένα, στις 10.10.2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό, ενώ το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.

Έφοδος στα γραφεία του ΟΣΕ από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων

Νωρίτερα, έφοδο στα γραφεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) πραγματοποίησαν την Τρίτη στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), στο πλαίσιο της έρευνας που έχει ξεκινήσει η υπηρεσία για τον εντοπισμό στοιχείων (εγγράφων και ηχογραφημένων συνομιλιών), τα οποία θα συμβάλλουν στην έρευνα προσδιορισμού των αιτιών που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Κλιμάκιο Αξιολογητών της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ζήτησε και έλαβε, τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την Ηellenic Train, στοιχεία και τεκμήρια, τα οποία αφορούν τις διαδικασίες ασφαλείας. Πρόκειται για ηχογραφήσεις, ηχητικές συνομιλίες, στοιχεία που αφορούν την εκπαίδευση των σταθμαρχών, τα οποία θα αξιολογηθούν προκειμένου να συσταθεί άμεσα το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής ώστε να διαλευκανθούν τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας των Τεμπών.

Τα ευρήματα της έρευνας της ΡΑΣ θα σταλούν στον εισαγγελέα που ερευνά την υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη, αλλά και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Πηγές της ΡΑΣ ανέφεραν ότι ο έλεγχος είναι στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας και οι αρμοδιότητες της Αρχής είναι ο έλεγχος της τήρησης των διαδικασιών ασφαλείας των εταιρειών ΟΣΕ και Hellenic Train.

Νέα στοιχεία για την τραγωδία στα Τέμπη ζήτησε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων

Παράλληλα, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που ανέλαβε τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, εξέδωσε ανακοίνωση, γνωστοποιώντας ότι αποφάσισε να καλέσει στελέχη και υπαλλήλους των εμπλεκομένων φορέων για παροχή στοιχείων και διευκρίνιση ενεργειών ή παραλείψεων αναφορικά με τα συστημικά προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η Επιτροπή θα αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και θα καταθέσει το πόρισμά της στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις της. Ειδικότερα, αποφάσισε:

  • «Να ζητήσει την άμεση παροχή στοιχείων από τους εμπλεκόμενους φορείς για το δυστύχημα των Τεμπών.
  • »Να καλέσει στελέχη και υπαλλήλους των εμπλεκομένων φορέων για παροχή στοιχείων και διευκρίνιση ενεργειών ή παραλείψεων αναφορικά με τα συστημικά προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
  • »Να συνεκτιμήσει και να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και να καταθέσει το Πόρισμά της στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις της για την άρση των προβλημάτων και δυσλειτουργιών που θα εντοπιστούν».

Τι ισχυρίστηκε ο σταθμάρχης Λάρισας στην απολογία του για την τραγωδία στα Τέμπη

Υπενθυμίζεται ότι ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, όταν ρωτήθηκε για το πώς μπήκε το τρένο στη γραμμή και έγινε το δυστύχημα, ισχυρίστηκε ότι «αυτό που θυμάμαι είναι πως σίγουρα δεν έδωσα εντολή να ακολουθήσει η αμαξοστοιχία τη γραμμή καθόδου για Θεσσαλονίκη».

Όσον αφορά στο μοιραίο κλειδί, το οποίο φέρεται να ξέχασε να γυρίσει, ο σταθμάρχης ισχυρίστηκε πως έχει «κενό μνήμης», πως δεν μπορεί δηλαδή να θυμηθεί ακριβώς τι συνέβη.

«Από τις 11 παρά τέταρτο το δίκτυο φόρτωνε με κίνηση και ήμουν μόνος μου για να ελέγχω ολόκληρο το κεντρικό κομμάτι του σιδηροδρόμου» δήλωσε. Και πρόσθεσε: «Θεωρώ σίγουρο πως γύρισα το κλειδί, γιατί είναι μια μηχανική κίνηση που γίνεται αυτόματα. Έχω όμως κενό μνήμης για το κλειδί. Λόγω του φόρτου εργασίας μου, δυστυχώς δεν θυμάμαι να ξανακοίταξα αργότερα το συγκεκριμένο σημείο του πίνακα».

Ο ίδιος σημείωσε ότι «εάν ο μηχανοδηγός μου έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή δεν θα γινόταν τίποτα».

Σημειώνεται ότι ο 59χρονος δεν εμφανίστηκε με απολογητικό υπόμνημα και απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων της ανακρίτριας και του εισαγγελέα. Ολοκλήρη η απολογία του σταθμάρχη (ΕΔΩ) για τη μοιραία σύγκρουση τρένων στη Λάρισα.