Ελλαδα

«Μυρίζει» ομοφοβία ο Μότσαρτ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας - Η κόντρα Γιατρομανωλάκη με τον καλλιτεχνικό διευθυντή

«Δεν έχω ποτέ άνδρες χορευτές θηλυπρεπείς»

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Παράσταση Μότσαρτ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας - Οι ομοφοβικές δηλώσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή Λουκά Θάνου - Η απάντηση του Νικόλα Γιατρομανωλάκη

Στην Πάτρα σε πεδίο αντιπαράθεσης ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας έχει μετατραπεί η παράσταση για τον Μότσαρτ και τη ζωή του. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει αναλάβει γυναίκα ηθοποιός, η οποία παντρεύεται και φιλά μια άλλη γυναίκα κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Οι αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς έφεραν την απάντηση από τον καλλιτεχνικό διευθυντή Λουκά Θάνου, η οποία όμως είχε έντονα ομοφοβικά στοιχεία.

«Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις των γονέων. Εχουν ένα δίκιο. Γιατί πραγματικά σας λέω, δεν ήταν πρόθεσή μου να βάλω μια γυναίκα, να κάνει τον Μότσαρτ. Δεν βρήκα όμως κατάλληλο άνδρα» τόνισε. Και πρόσθεσε: «Το να παροτρύνεις και να πιέζεις ένα άτομο να γίνει ομοφυλόφιλο, επειδή ίσως είναι της μόδας, έχει μεγάλη απόσταση και σε καμία περίπτωση δεν με βρίσκει σύμφωνο. Εγώ έχω ανάγκη να βλέπω ξεχωριστά τα φύλα στη σκηνή και δεν έχω ποτέ άνδρες χορευτές θηλυπρεπείς».

Η συγκεκριμένη τοποθέτηση προκάλεσε την άμεση αντίδραση του υφυπουργού Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη. Σε επιστολή του προς τον Λουκά Θάνο αναφέρει: «Είναι εντυπωσιακό με πόση ευκολία επιλέξατε να ολισθήσετε σε κατεξοχήν και βαθιά ομοφοβικές τοποθετήσεις αντί να τεκμηριώσετε με καλλιτεχνικούς όρους τη διανομή των ρόλων».

Καλλιτεχνικός διευθυντής ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας: «Δεν είχα χορευτή για τον Μότσαρτ, με αυτές τις προδιαγραφές»

Ακολουθούν οι δηλώσεις που έκανε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» μετά τις αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών για την επιλογή γυναίκας στον ρόλο του Μότσαρτ: «Η επιλογή μου να βάλω γυναίκα στον ρόλο του Μότσαρτ, δεν είχε καμία απολύτως σκοπιμότητα. Εγινε απλά και μόνο, διότι δεν μπορούσα να βρω άνδρα χορευτή, με τη μικροσκοπική σωματοδομή και την παιδικότητα στην όψη που απαιτείται να έχει κάποιος για να αναπαραστήσει πειστικά τον Μότσαρτ, ο οποίος ήταν στην πραγματικότητα μικροσκοπικός. Φυσικά άνδρα θα διάλεγα για τον ρόλο, αλλά δεν είχα χορευτή, με αυτές τις προδιαγραφές. Προσπάθησα να φέρω κάποιους από την Αθήνα, αλλά δεν μπορούσαν.

» Καταλαβαίνω τις αντιδράσεις των γονέων! Εχουν ένα δίκιο! Γιατί πραγματικά σας λέω, δεν ήταν πρόθεσή μου να βάλω μια γυναίκα, να κάνει τον Μότσαρτ. Δεν βρήκα όμως κατάλληλο άνδρα. Φυσικό είναι να αντιδράσουν έτσι κάποιοι γονείς. Καταλαβαίνω ότι κάποιους ανθρώπους τούς ενοχλεί. Ειδικά στη σκηνή εκείνη του γάμου, που η Μαρία Κίκινα, ως Μότσαρτ, κάνει χειροφίλημα στη σύζυγό της. Ομως δεν ήθελα να προκαλέσω. Και δεν θα το έκανα ούτε σε πειραματική σκηνή, πόσω μάλλον σε μία παράσταση που απευθύνεται σε παιδιά.

» Δεν έχω κανένα πρόβλημα με την ομοφυλοφιλία, αλλά έχω μεγάλο πρόβλημα να την προκρίνω. Το να παροτρύνεις και να πιέζεις ένα άτομο να γίνει ομοφυλόφιλο, επειδή ίσως είναι της μόδας, έχει μεγάλη απόσταση και σε καμία περίπτωση δεν με βρίσκει σύμφωνο. Εγώ έχω ανάγκη να βλέπω ξεχωριστά τα φύλα στη σκηνή και δεν έχω ποτέ άνδρες χορευτές θηλυπρεπείς».

Νικόλας Γιατρομανωλάκης σε διευθυντή ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας: «Δεν έχετε ανακαλέσει τις ομοφοβικές δηλώσεις»

«Με έκπληξη παρακολουθώ την παράσταση που εκτυλίσσεται δυστυχώς όχι επί σκηνής του ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας αλλά με τις δηλώσεις σας στην εφημερίδα "Πελοπόννησος". Ο τρόπος με τον οποίο επιλέξατε να υπερασπιστείτε μία προσωπική καλλιτεχνική σας επιλογή (να δώσετε τον ρόλο του Μότσαρτ σε μία γυναίκα) είναι εντελώς ανάρμοστος για άνθρωπο που κατέχει αξίωμα στον τομέα του πολιτισμού και που υποτίθεται ότι ενδιαφέρεται για την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση.

» Είναι εντυπωσιακό με πόση ευκολία επιλέξατε να ολισθήσετε σε κατεξοχήν και βαθιά ομοφοβικές τοποθετήσεις αντί να τεκμηριώσετε με καλλιτεχνικούς όρους την διανομή των ρόλων, ή, να δείτε σαν μία ευκαιρία τις ενοχλήσεις ορισμένων γονέων και/ή εκπαιδευτικών προκειμένου να τους εξηγήσετε φερ’ ειπείν ότι συχνά στο θέατρο, από την αρχαιότητα, το φύλο του ηθοποιού και το φύλο του ρόλου δεν ταυτίζονται. Παρά τις όποιες “διορθωτικές” σας ύστερες κινήσεις, δεν έχετε στα αλήθεια ανακαλέσει ή απολογηθεί για το ομοφοβικό σκέλος των δηλώσεών σας, ενώ παράλληλα εγκαλείτε τρίτους για ομοφοβία.

» Ως υφυπουργός Πολιτισμού αλλά και ως ανοιχτά ομοφυλόφιλος άνδρας δεν μπορώ να μην εκφράσω την μεγάλη μου απογοήτευση για τους χειρισμούς σας».

Διευκρινίσεις για την παράσταση Μότσαρτ από τον διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Σε ανάρτησή του στο Facebook ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας Λουκάς Θάνος διευκρινίζει:

«Προς το τέλος της περασμένης Άνοιξης σκέφτηκα να δημιουργήσω ένα Λιμπρέτο με στιγμιότυπα από την ζωή του Μότσαρτ χρησιμοποιώντας το, κυρίως, ως αφορμή για να χορογραφήσω μερικές συναρπαστικές μουσικές του στιγμές με κεντρικό άξονα το Ιερό Ρέκβιεμ του. Όσο προχωρούσα βεβαιωνόμουν όλο και περισσότερο ότι θα άξιζε να το ανεβάσω ως πρώτη φετινή παραγωγή στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας, που είμαι και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του και έτσι προς το τέλος του καλοκαιριού ξεκίνησε η διαδικασία της έγκρισης και κατόπιν της προετοιμασίας.

» Ήδη από το περασμένο έτος είχα δημιουργήσει το Μπαλέτο του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας με μία βασική σύνθεση πολύ καλών χορευτών που ανεβάσαμε στο πανέμορφο Θέατρο Απόλλων, δύο πολύ επιτυχημένες παραγωγές, τον Καρυοθραύστη και τις Εκκλησιάζουσες. Έχοντας λοιπόν τους υπέροχους αυτούς χορευτές Μαρία Κίκινα Kikina Maria Kikina , Ερρικ Νουρ Errik Nour , Ηλία Μανιατόπουλο ilias Elias Maniatopoulos , Ανναθαλία Καράμπελα Ανναθαλία Καρ , Κατερίνα Μαραγκάκη Katerina Maragkaki , Θεανώ Ανδρώνη Theano Androni , Κωνσταντίνα Ντιναπόγια Konstantina Ntinapogia , Κωνσταντίνα Καλλιαντάση Konstantina Kalliantasi ... το δύσκολο αυτό εγχείρημα του Μότσαρτ άρχισε να φαντάζει κάπως ευκολότερο.

» Από την αρχή σχεδόν πού άκουγα την Μουσική και έγραφα το Λιμπρέτο, μου ερχόταν συνέχεια στο νου η Μαρία Κίκινα για τον ρόλο του Μότσαρτ και από τις πρώτες πρόβες μας κιόλας είχα καταλάβει ότι είχα μάλλον δίκιο. Ότι είχα εντελώς δίκιο το αντελήφθην όταν άρχισα στις παραστάσεις πια να παρατηρώ τις αντιδράσεις του κόσμου, αλλά κυρίως των παιδιών. Εκεί ακριβώς με τα συνεχή ξεσπάσματα ενθουσιασμού σε κάθε παράσταση άρχισα να νιώθω μια υπέρτατη αγαλλίαση.

» Πολλές φορές στην τέχνη τίθενται ηθικά ερωτήματα από φοβισμένους κυρίως ανθρώπους μεσαιωνικού τύπου, έτσι και για την παράσταση μου, Μότσαρτ, τέθηκε το ερώτημα, γιατί τον Μότσαρτ να τον υποδυθεί γυναίκα. Καταλαβαίνω τους φόβους, τους ενδοιασμούς τις ομοφοβικες δολοπλοκίες αλλά ως δημιουργός, ελεύθερος προς την τέχνη μου όλα αυτά και άλλα πολλά δεν τα συμμερίζομαι και προχωρώ με βασικό στήριγμα αυτό που νιώθω και που εγώ το ονομάζω Βιολογική Ελευθερία. Λέγοντας Βιολογική Ελευθερία εννοώ την συμφιλίωση του Κορμιού με την Σκέψη.

» Το αντίθετο προκαλεί ακραία ψυχικά τραύματα και δύσκολη ,αλλά και απομακρυσμένη από την ευτυχία ζωή. Μην βιάζεστε κάποιοι να χαρείτε δείχνοντας μοχθηρά τα σαπισμένα δόντια σας. Οι τοξικές, ομοφοβικες, μεσαιωνικές τακτικές δεν με αγγίζουν. Η Αισθητική είναι η μόνη μου Ηθική. Και η αισθητική για μένα αυτό τον καιρό είναι μονάχα τα χαμόγελα των παιδιών και τα ξαφνικά και αυθόρμητα ξεσπάσματα των χειροκροτημάτων Τους καθώς παρακολουθούν κατανυκτικά την παράσταση Μότσαρτ, στον Ιερό Ναό της Τέχνης που είναι το Θέατρο Απόλλων, της αγαπημένης μου Πάτρας».