Ελλαδα

12μηνος τουρισμός: Πιο κοντά από ποτέ στο στοίχημα του τουρισμού διαρκείας η Ελλάδα

Ολοένα και εγγύτερα στη 12μηνη τουριστική σεζόν πλησιάζει η χώρα μας

Απόστολος Σκουμπούρης
ΤΕΥΧΟΣ 844
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Tουρισμός
© Unsplash

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η τουριστική Ελλάδα αρχίζει και ωριμάζει, πετυχαίνοντας την επιμήκυνσή της και το «άπλωμα» σε περισσότερους μήνες.

Αν και υπάρχει δρόμος ακόμη που πρέπει να καλυφτεί, ενώ η φετινή τουριστική χρονιά δεν είναι και η πλέον αντιπροσωπευτική δεδομένου ότι ήταν η πρώτη χωρίς τους περιορισμούς της πανδημίας οπότε είχε χαρακτηριστικά  ξεσπάσματος, τα στοιχεία δείχνουν ότι η τουριστική Ελλάδα αρχίζει και ωριμάζει, πετυχαίνοντας αργά αλλά σταθερά τον απώτερο στόχο: την επιμήκυνσή της και το «άπλωμα» σε περισσότερους μήνες και εί δυνατόν σε όλη τη χρονιά, αναλογικά. Πρόκειται για κυρίαρχο στόχο των επαγγελματιών του κλάδου, ώστε να διευρυνθεί η τουριστική σεζόν, να απλωθεί το αποτύπωμα των εσόδων σε ολοένα και περισσότερους και να πάψει το μονοδιάστατο και μονοφασικό προφίλ του ελληνικού τουρισμού όπου το 70% των εσόδων προέρχονται το «χρυσό» τρίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου - Σεπτεμβρίου.

Το στοίχημα δεν είναι ούτε εύκολο, ούτε απλό, ενώ –εκτός των άλλων– προϋποθέτει και σημαντική αλλαγή στη νοοτροπία πολλών επαγγελματιών του κλάδου, που είχαν μάθει να «καθαρίζουν» έσοδα μιας σεζόν σε 2-3 μήνες, υποβαθμίζοντας και υποτιμώντας εκ των πραγμάτων τις υποδομές και τις βάσεις που πρέπει να υπάρχουν όλο το υπόλοιπο διάστημα για να υποστηριχτεί αυτή η υπεραπόδοση αυτών των μηνών. Τα στοιχεία λοιπόν δείχνουν ότι τουλάχιστον φέτος η σεζόν διευρύνεται καθώς υπάρχουν κρατήσεις έως και τον Νοέμβριο, πολλά ξενοδοχεία θα μείνουν ανοικτά έως τέλη Οκτωβρίου και κάποια θα πάνε έως τα μέσα του επόμενου μήνα, ανάλογα με τις κρατήσεις, ενώ και οι στατιστικές των πτήσεων μαρτυρούν ένα momentum που επίσης συνηγορεί προς αυτή την κατεύθυνση.

Ένα σημαντικό ζήτημα που χρόνια αποτελεί παθογένεια είναι να υπάρχουν υποδομές (καταλύματα ανοικτά, εστιατόρια, συγκοινωνίες κ.λπ.) σε τουριστικούς προορισμούς, ακόμα και όταν παραδοσιακά η ζήτηση είναι μειωμένη. Γιατί, την ώρα που υπάρχουν πτήσεις και φέρνουν κόσμο, όταν ένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός υπολειτουργεί, ή λειτουργεί μόνο το 20% των υποδομών του, τότε εκ των πραγμάτων δεν προδιαθέτει για ενίσχυση της ζήτησης, την επόμενη σεζόν. Ήδη ο Οκτώβριος, όπως λένε οι ξενοδόχοι, κινείται εξαιρετικά από πλευράς ζήτησης τόσο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς που αποτελούν και τους κυρίαρχους «κράχτες», όπως Ρόδος, Κρήτη, Μύκονος και Σαντορίνη.

Θετικό ρόλο σε αυτό παίζει και ο καλός καιρός που υπάρχει έως τώρα στη χώρα μας, που επίσης αποτελεί κυρίαρχο ελκυστικό παράγοντα για ανθρώπους που θέλουν να απολαύσουν τη γλύκα της θάλασσας και ενός νησιού, πέρα από τις υπερβολές και τις δυσχέρειες που προξενεί η πολυκοσμία του Ιουλίου ή του Αυγούστου. Ένα άλλο ζήτημα που δύναται να συμβάλει καταλυτικά στην προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, είναι ότι πρέπει να υπάρξει και γεωγραφικό άπλωμα του τουρισμού. Μπορεί δηλαδή ένας τουρίστας να μην έχει λόγους να πάει στη Σαντορίνη τον Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο, όπως μπορεί κάλλιστα να εντρυφήσει σε μορφές εναλλακτικού τουρισμού, όπως ο τουρισμός γαστρονομίας, ο περιπατητικός τουρισμός, ο αναρριχητικός και όλες οι άλλες μορφές που ακόμη στη χώρα μας έχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

Επίσης, υπάρχουν σημαντικές μορφές τουρισμού που η χώρα μας ξεκινά από πολύ χαμηλή βάση, όπως είναι ο συνεδριακός, ο ιατρικός, ο ιαματικός, αλλά και ο τουρισμός υγείας και ευεξίας που επίσης έχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.

Η «άνθιση», η προβολή και η υποστήριξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα της πολιτείας αλλά και των επαγγελματιών του κλάδου σε όλη την Ελλάδα. Ένα στοίχημα που μπορεί να απλώσει το αποτύπωμα του τουρισμού σε μέρη που είναι τουριστικά… απάτητα έως τώρα.

Βάζοντας στο «παιχνίδι» κι άλλους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στις εναλλακτικές μορφές, ή ζουν και εργάζονται σε ακριτικούς τόπους, μακριά από το… κράτος των Αθηνών ή δεν ανήκουν στην κάστα των μεγάλων τουριστικών brands, κάποια εκ των οποίων έχουν «ταβανώσει» τουριστικά.

Τι δείχνει το κρεσέντο των πτήσεων
Λίαν ελπιδοφόρα είναι και τα στοιχεία για τον αριθμό των πτήσεων προς τη χώρα μας από τον ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol). Σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, ο αριθμός πτήσεων θα διατηρηθεί έως τις 20 Νοεμβρίου πολύ υψηλά και πιο πάνω από το 2019, δίνοντας άλλο ένα εχέγγυο ότι τα έσοδα φέτος θα ξεπεράσουν τη χρονιά ρεκόρ. Σύμφωνα με το Eurocontrol, λοιπόν, που «σκανάρει» την αεροπορική κίνηση ολόκληρης της Ευρώπης, έως τις 20 Νοεμβρίου ο αριθμός των εσωτερικών και διεθνών πτήσεων στην Ελλάδα, βάσει των προγραμμάτων των αερομεταφορέων και των δεσμευμένων χρονοθυρίδων των αεροδρομίων, θα ξεπεράσει την πτητική δραστηριότητα της ίδιας περιόδου του 2019. Εξυπακούεται ότι η αυξημένη πτητική δραστηριότητα που υπερβαίνει τα επίπεδα του 2019, έχει άμεση αντανάκλαση στον αριθμό των διακινούμενων επιβατών, καθώς τα στοιχεία προέρχονται από αγορασμένα εισιτήρια, προκρατήσεις και δεσμευμένες χρονοθυρίδες των αεροπορικών.

Σε κάθε περίπτωση φέτος τα τουριστικά έσοδα αναμένεται να κάνουν νέο ρεκόρ όλων των εποχών, ξεπερνώντας τα 18,2 δισ. ευρώ του 2019. Μιλώντας πρόσφατα σε συνέδριο του Κύκλου Ιδεών, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι φέτος η Ελλάδα θα φτάσει σε έσοδα τα  19 δισ. ευρώ, κάτι πολύ σημαντικό αν σκεφτούμε ότι ο φετινός προϋπολογισμός προέβλεπε το 80% των εσόδων του 2019. Δημιουργείται, λοιπόν, ένα σημαντικό μαξιλάρι», τόνισε ο Γ. Ρέτσος.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ