Ελλαδα

Πρώτοι σε αγορές προϊόντων – «μαϊμού» στη Ευρώπη οι νέοι Έλληνες

Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σχεδόν 1 στους 10 Έλληνες έχει αγοράσει προϊόντα-μαϊμού εν αγνοία του
Προϊόντα-μαϊμού © EPA Pool

Σχεδόν δύο στους τρεις Έλληνες, ηλικίας 15-24 ετών, ή το 62%, έχουν αγοράσει τουλάχιστον μια φορά κάποιο παραποιημένο προϊόν.

Περισσότεροι από τους μισούς (62%) νέους που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν απομίμησης στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, εσκεμμένα ή χωρίς πρόθεση, και το ένα τρίτο (33%) είχε αποκτήσει πρόσβαση σε παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο.

Ποσοστό το οποίο είναι το υψηλότερο στην ΕΕ των 27, σύμφωνα με την έρευνα Intellectual Property and Youth Scoreboard που έδωσε σήμερα στην δημοσιότητα το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO). 

Η νέα έρευνα επιβεβαίωσε ότι το 37 % των νέων στην ΕΕ αγόρασαν σκόπιμα ένα ή περισσότερα αντιγραμμένα προϊόντα, γεγονός που αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με τα προηγούμενα αποτελέσματα (14 % το 2019). Ο αριθμός αυτός ποικίλλει κυρίως ανά χώρα, με το υψηλότερο ποσοστό να είναι στην Ελλάδα (62 %). 

Ωστόσο, οι νέοι παραπλανούνται πολλές φορές στην αγορά παραποιημένων προϊόντων: Η ακούσια αγορά ανέρχεται στο 37 %, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως οι ερωτηθέντες αναγνώρισαν δυσκολίες στη διάκριση των γνήσιων αγαθών από τα αντίστοιχα παραποιημένα. Το 48 % δεν είχε αγοράσει τέτοια προϊόντα ή δεν ήταν βέβαιο αν είχαν ή όχι.

Διαδικτυακή πειρατεία

Σε ό,τι αφορά το ψηφιακό περιεχόμενο, η πρόσβαση από νόμιμες πηγές κερδίζει έδαφος μεταξύ των νεότερων γενεών. Το 60% δήλωσε ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει, παίξει, κάνει λήψη ή παρακολουθήσει σε πραγματικό χρόνο περιεχόμενο από παράνομες πηγές κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, σε σύγκριση με το 51% το 2019 και το 40% το 2016, επιβεβαιώνοντας την τάση.

Ωστόσο, η εσκεμμένη πειρατεία παραμένει σταθερή και το 21% των νεαρών καταναλωτών (ένας στους πέντε) παραδέχονται ότι είχαν εν γνώσει τους αποκτήσει πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο κατά τους τελευταίους 12 μήνες. Σημαντικό ποσοστό των νέων απέκτησαν πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο επειδή παραπλανήθηκαν. Το 12% απέκτησε πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο κατά λάθος και το 7% δεν γνωρίζει αν είχε αποκτήσει τέτοια πρόσβαση. Τα κύρια είδη πειρατικού περιεχομένου ήταν οι ταινίες (61%) και οι τηλεοπτικές σειρές (52%), ακολουθούμενες από τη μουσική (36%), κυρίως μέσω εξειδικευμένων ιστοτόπων, εφαρμογών και καναλιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Θύμα κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Η παραποίηση όχι μόνο επηρεάζει τους καταναλωτές, αλλά συνεπάγεται επίσης σημαντική  ζημία για την οικονομία της ΕΕ και, ιδίως, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Συγκεκριμένα, 1 στις 4 ΜΜΕ  στην Ευρώπη ισχυρίζεται ότι έχει πληγεί από παραβίαση διανοητικής ιδιοκτησίας, ενώ μόνο για την Ελλάδα  το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 15,8%.

Εταιρείες που κατέχουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, όπως εμπορικά σήματα ή  διπλώματα ευρεσιτεχνίας, ανέφεραν απώλεια κύκλου εργασιών (33%), ζημία στη φήμη τους  (27%) και απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος (15%) λόγω παραβίασης των  δικαιωμάτων τους.

Σήμερα λιγότερο από το 9% του συνόλου των ΜΜΕ στην ΕΕ κατέχουν καταχωρισμένα  δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας. Ωστόσο, για όσους καταχωρίζουν δικαιώματα ΔΙ, η  διαφορά είναι μεγάλη: Οι ΜΜΕ που είναι κάτοχοι ΔΔΙ, όπως διπλώματα ευρεσιτεχνίας, σχέδια ή σήματα, έχουν κατά 68% υψηλότερα έσοδα ανά εργαζόμενο από όσες δεν είναι κάτοχοι ΔΔΙ,  και οι υπάλληλοί τους αμείβονται με υψηλότερους μισθούς.

Για να αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με την αξία της διανοητικής ιδιοκτησίας και να  βοηθήσει τις ΜΜΕ να αξιοποιήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά, το EUIPO  εγκαινίασε το πρόγραμμα Ideas Powered for Business, συμπεριλαμβανομένου ενός ταμείου  για τις ΜΜΕ ύψους 20 εκατ. ευρώ, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα γραφεία  διανοητικής ιδιοκτησίας των κρατών μελών. Η πρωτοβουλία αυτή επιδοτεί τόσο τις υπηρεσίες  αξιολόγησης ΔΙ όσο και το 50% των τελών για τις αιτήσεις σημάτων και σχεδίων/υποδειγμάτων  σε εθνικό, περιφερειακό ή ενωσιακό επίπεδο, και βοηθά χιλιάδες ΜΜΕ να αναπτύξουν τις  στρατηγικές τους στον τομέα της διανοητικής ιδιοκτησίας.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
 
ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ

 

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ