Κοσμος

Πτώση μετεωρίτη στη Γη: Εντοπίστηκε κρατήρας μεγαλύτερος από το λεκανοπέδιο Αττικής (εικόνες)

Κάτω από τους πάγους στη Γροιλανδία

greenland.jpg
EPA/Magnus Kristensen

Εντυπωσιακή είναι η ανακάλυψη επιστημόνων στη Γροιλανδία, η οποία φέρνει στο φως μια άγνωστη πρόσκρουση μετεωρίτη στη Γη.

Ένας τεράστιος κρατήρας, διαμέτρου 31 χλμ., είναι το σημάδι που άφησε πίσω του ένας μετεωρίτης, διαμέτρου ενός χλμ., που προσέκρουσε στην επιφάνεια του πλανήτη. Η επιστημονική ομάδα που έκανε τη δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances», δεν μπορεί να πει με ακρίβεια πότε συνέβη αυτό, ωστόσο δεν αποκλείει το γεγονός να εκτυλίχθηκε ακόμη και πριν από 12.000 χρόνια.

greenland-1.jpg
Πηγή: independent.co.uk

Με διάμετρο μεγαλύτερη από το λεκανοπέδιο της Αττικής, ο συγκεκριμένος κρατήρας είναι ο πρώτος που εντοπίζεται κάτω από τους πάγους. Εκτιμάται ότι ο μετεωρίτης είχε σύσταση κυρίως από σίδηρο.

greenland-2.jpg
Πηγή: independent.co.uk

Τη δημοσίευση έκαναν επιστήμονες από τη Δανία, τη Γερμανία (Ινστιτούτο Άλφρεντ Βέγκενερ) και τις ΗΠΑ (Πανεπιστήμιο Κάνσας). Επικεφαλής της έρευνας είναι ο καθηγητής Κουρτ Κγιάερ του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης.

«Απρόσμενα καλά διατηρημένος»

Η αρχική ανακάλυψη είχε γίνει το 2015 στην περιοχή του παγετώνα Hiawatha, στο βόρειο τμήμα της Γροιλανδίας, ωστόσο χρειάσθηκαν τρία χρόνια μέχρι να επιβεβαιωθεί το μέγεθος του κρατήρα.

«Ο κρατήρας είναι απρόσμενα καλά διατηρημένος, πράγμα απρόσμενο, καθώς οι παγετώνες έχουν απίστευτα μεγάλη ικανότητα διάβρωσης, η οποία κανονικά θα έπρεπε γρήγορα να είχε σβήσει τα ίχνη της πρόσκρουσης. Το ότι αυτό δεν συνέβη, σημαίνει πως ο κρατήρας είναι μάλλον "νεαρός" από γεωλογική άποψη. Μέχρι στιγμής δεν έχει καταστεί δυνατό να χρονολογήσουμε άμεσα τον κρατήρα. Εκτιμούμε, όμως, ότι δημιουργήθηκε αφότου οι πάγοι κάλυψαν τη Γροιλανδία, συνεπώς έχει ηλικία μικρότερη των τριών εκατομμυρίων ετών και πιθανώς είναι πολύ πρόσφατος, πριν από 12.000 χρόνια, προς το τέλος της τελευταίας εποχής των πάγων» εξήγησε ο Κγιάερ.

Το Γεωλογικό Μουσείο της Κοπεγχάγης διαθέτει ήδη έναν σιδερένιο μετεωρίτη, βάρους 20 τόνων, ο οποίος είχε εντοπιστεί κοντά στο σημείο του κρατήρα. Οι επιστήμονες προσπαθούν μεταξύ άλλων να δώσουν απάντηση στο κατά πόσο η πτώση ενός τόσο μεγάλου μετεωρίτη επηρέασε τις κλιματολογικές συνθήκες στη Γη.