Κοσμος

Εύθραυστη αρμονία στη Φιλαρμονική της Βιέννης με νέες κατηγορίες για ναζιστικά κατάλοιπα

Πρόκειται για την πλέον ξακουστή ορχήστρα παγκοσμίως. Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της μεταδίδεται παραδοσιακά σε περισσότερες από 70 χώρες, ενώ δε νοείται μύστης της κλασικής μουσικής δίχως ευάριθμες ηχογραφήσεις της στη συλλογή του. Παρόλα αυτά, η Φιλαρμονική της Βιέννης, βρίσκεται για πολλοστή φορά αντιμέτωπη με κριτική για τη σχέση της με τους γερμανούς ναζιστές στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
32235-71894.jpg

Πρόκειται για την πλέον ξακουστή ορχήστρα παγκοσμίως. Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της μεταδίδεται παραδοσιακά σε περισσότερες από 70 χώρες, ενώ δε νοείται μύστης της κλασικής μουσικής δίχως ευάριθμες ηχογραφήσεις της στη συλλογή του. Παρόλα αυτά, η Φιλαρμονική της Βιέννης, βρίσκεται για πολλοστή φορά αντιμέτωπη με κριτική για τη σχέση της με τους γερμανούς ναζιστές στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τη συζήτηση άνοιξε το Κόμμα των Πρασίνων της αυστριακής αντιπολίτευσης, ζήτησε στις 26/12 επίσημα τη σύσταση μιας ανεξάρτητης επιτροπής ιστορικών, κάτι που, όμως, απορρίπτει μέχρι τώρα η διεύθυνση της ορχήστρας.

Σε δηλώσεις του, ο βουλευτής των Πρασίνων και ιστορικός, Χάραλντ Βάλζερ, επισημαίνει πως στην ιστοσελίδα της ορχήστρας, ο διευθυντής της Κλέμενς Χέλμπεργκ, συνεχίζει να εμφανίζει την καθιέρωση της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας το 1939 - σχεδόν ένα χρόνο μετά την προσάρτηση της Αυστρίας στο ναζιστικό Γ' Ράιχ - ως ανάμνηση στον «αυστριασμό» και ως ένα είδος «αντίστασης» στους ναζιστές, τη στιγμή που έχει αποδειχθεί από τους ιστορικούς ότι η συναυλία υπήρξε το αποτέλεσμα μιας «εθνικοσοσιαλιστικής πολιτικής».

Ο βουλευτής και ιστορικός καταγγέλλει επίσης πως η Φιλαρμονική δεν ήταν μέχρι σήμερα σε θέση να τιμήσει τη μνήμη των μελών

της, που είχαν θανατωθεί στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ δεν ενοχλείται από το γεγονός πως ακόμη και το 1966 είχε απονείμει την ανώτατη διάκριση της ορχήστρας, το «δακτυλίδι τιμής», στον καταδικασθέντα για ναζιστικά εγκλήματα πολέμου, Μπαλντούρ φον Σίραχ.

Ο Βάλζερ, ο οποίος είχε προτείνει ήδη πριν δύο χρόνια σχέδιο για τη σύσταση μιας επιτροπής ιστορικών, προκειμένου να διερευνηθεί η ιστορία της Φιλαρμονικής, διατείνεται πως με την αρνητική στάση της η ορχήστρα «δεν βλάπτει μόνον την ίδια αλλά απλώνει και μια σκιά πάνω από ολόκληρη την

Αυστριακή Δημοκρατία».

Παράλληλα, κριτική ασκείται από την επιστημονική κοινότητα και στον μεγάλο αυστριακό αρχιμουσικό του προηγούμενου αιώνα, Χέρμπερτ φον Κάραγιαν.

Ο ιστορικός και καθηγητής Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Βιέννης, Ολιβερ Ράτκολμπ, ερευνώντας μέχρι στιγμής άγνωστα αρχεία, διαπιστώνει πως ήδη το 1933, ο Κάραγιαν ήταν μέλος του χιτλερικού γερμανικού Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος προ δεκαημέρου παρουσιάζοντας στη Βιέννη τα αποτελέσματα των ερευνών του.

Όπως σημειώνει, η γερμανο-εθνικιστική πεποίθηση του αρχιμουσικού, εμφανίζεται ήδη στα νεανικά του χρόνια, όταν ως μαθητής γυμνασίου στο Σάλτσμπουργκ είχε προσχωρήσει στην Πανγερμανική Αδελφότητα «Ρούγκια», ενώ σε μια πληθώρα επιστολών του, άγνωστων μέχρι τώρα, ο Ράτκολμπ ανακαλύπτει τις ανοικτά αντισημιτικές του τοποθετήσεις και είναι χαρακτηριστικές σε αυτές οι εκφράσεις του Κάραγιαν, όπως «εβραϊκοκρατούμενη» Λαϊκή Όπερα της Βιέννης, «στην οποία ποτέ δεν θα διεύθυνε μια ορχήστρα».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ