«Eίχαμε ένα όνειρο» του Jake Lamar, εκδόσεις Πόλις, σελίδες 482, μετάφραση Mαρία Σκαμάγκα
O χρόνος: το προσεχές μέλλον, που ενδεχομένως έχει ήδη συναντηθεί με το πραγματικό παρόν. O τόπος: η Aνατολική Aκτή των HΠA. Tα πρόσωπα: τα εξής δύο. Σε πρώτο επίπεδο, η Aφροαμερικανίδα φωτογράφος Έμα Πέρσον, η οποία συνδέεται ερωτικά μ’ έναν λευκό, με αποτέλεσμα να βρεθούν κι οι δυο εγκλωβισμένοι ανάμεσα σε δύο «αντίπαλα» στρατόπεδα. Σε δεύτερο επίπεδο, ο επίσης Aφροαμερικανός Mέλβιν Xάντσινσον, διακεκριμένος νομικός και υπουργός Δικαιοσύνης των συντηρητικών, ο οποίος διεκδικεί το χρίσμα για την αντιπροεδρία έχοντας ως σημαία του τη «μηδενική ανοχή» και τον «πόλεμο κατά των ναρκωτικών και του εγκλήματος». Mόνο που ένα μυστικό που κουβαλά από το παρελθόν και μια προδιάθεση αλκοολισμού απειλούν να τον θέσουν πρόωρα εκτός κούρσας...
Mε φόντο τις ζωές αυτών των δύο ανθρώπων, ο 47χρονος Jake Lamar, γέννημα θρέμμα του Mπρονξ, στο 6ο του μυθιστόρημα περιγράφει μια υποθετική Aμερική, μπρος στην οποία ωχριά ακόμη κι ο “Patriot Act” του Tζορτζ Mπους. Mια χώρα όπου επιβάλλονται σκληροί περιορισμοί, όπου αναβιώνει το «κυνήγι μαγισσών» κι οι δημόσιες εκτελέσεις μεταδίδονται ζωντανά από την τηλεόραση. Mια Aμερική «διαβρωμένη από την οργή και των μίσος, μια χώρα που μοιάζει να έχει απολέσει την ίδια της την ψυχή».
M’ ένα χιούμορ που δεν γνωρίζει ιερό και όσιο, το βιβλίο του Lamar δεν έχει τίποτα το πολιτικά ορθό. Ίσα-ίσα που προκαλεί ακόμη και τους ομοεθνείς του, απαντώντας ως εξής στο ερώτημα εάν υπάρχει ελευθερία στις HΠA: «Για μερικούς. Aν το θέλουν. Aπό την άλλη πάλι, σκέφτομαι αυτό που είπε κάποτε κάποιος: O σκλάβος δεν θέλει την ελευθερία του, αλλά ένα δικό του σκλάβο».
O Lamar βάζει το μαχαίρι ως το κόκαλο όταν αναλύει στις πραγματικές του διαστάσεις το ζήτημα των φυλετικών διακρίσεων. Tολμά να θίξει –ήπια– ακόμη και το θέμα του σεπαρατισμού, χωρίς όμως να επικροτεί αυτή τη λύση. Όχι, δεν ασπάζεται κατά γράμμα το “by all means necessary” του Mάλκολμ X. Oύτε όμως αναπολεί το «Όνειρο» του Mάρτιν Λούθερ Kινγκ, που φαντάζει πια ξεθωριασμένο.
«Η γέννηση τηε βασίλισσαε του σκακιού» της Μarilyn Yalom, εκδόσεις Άγρα, σελίδες 312, μετάφραση Εύη Κλαδούχου
Η ιστορία της βασίλισσας του σκακιού όπως την αφηγείται η Marilyn Yalom είναι συναρπαστική σαν την ίδια την ιστορία του κόσμου. Αποτέλεσμα μιας εξονυχιστικής φιλολογικής, αρχαιολογικής και λογοτεχνικής έρευνας, το βιβλίο ανατρέχει ανά τους αιώνες. Η Yalom ενδιαφέρεται κυρίως για τη φεμινιστική παράμετρο του θέματος. Εξετάζει πρωτίστως το πώς εξελίχθηκε η δύναμη της βασίλισσας στο σκάκι αναφορικά με την παράλληλη εξέλιξη της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία. Ξεκινά από την πηγή, από εκεί όπου πρωτοπαίχθηκε το παιχνίδι. Από την Ινδία και την Περσία του 6oυ αιώνα, δύο κατεξοχήν ανδροκρατούμενες κοινωνίες, όπου δεν υπήρχε καν βασίλισσα και τη θέση της στη σκακιέρα κατείχε ο βεζύρης. Εν συνεχεία περνάει στους Άραβες, που εισήγαγαν το σκάκι στη νότια Ευρώπη. Τότε ακριβώς, κατά τον 8ο αιώνα, κάνει την εμφάνισή της κι η βασίλισσα, χωρίς ωστόσο να έχει τη σημερινή της ισχύ. Προχωρώντας στο χρόνο, περιγράφει το πώς το σκάκι έφτασε στη Γαλλία, στην Αγγλία και στην Ιταλία, παραβάλλει τη δύναμη της βασίλισσας με τη λατρεία της Παρθένου, παραθέτει ρομάντζα του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης με αναφορές στο σκάκι και συσχετίζει τις κινήσεις της βασίλισσας με τον ερωτισμό. Σαν να θέλει να σου πει ότι, με την ελευθερία κινήσεων που διαθέτει στη σκακιέρα, η βασίλισσα δεν είναι μόνο ο πιο δυνατός απ’ τους πεσσούς, αλλά κι ο πιο ερωτικός. Όπως η Ντάναγουεϊ τότε που έγδυσε με τα μάτια της τον ΜακΚουίν μπροστά σε εξήντα τέσσερα ασπρόμαυρα τετράγωνα. l
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Η συγγραφέας φωτίζει τα παράδοξα και τις αντιθέσεις της ιταλικής κοινωνίας
Αν δεν υπήρχε καμιά εξωτερική επίπτωση, τιμωρία, θα άλλαζες κάτι από τις επιλογές στη ζωή σου;
Ανήκε στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά των Ελλήνων πεζογράφων
Απόψε στις 7:30 μμ. παρουσιάζεται το βιβλίο «Συνομιλίες με πρόσωπα της Υγείας» των εκδόσεων ATHENS VOICE BOOKS
Η δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός μιλά για μια από τις ηρωίδες της ζωής της
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το νέο του βιβλίο με τίτλο, το τρίτο και τελευταίο μέρος της «Τριλογίας των Φάρων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γραφή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.