Βιβλιο

JukeBooks: Τα ακουστικά βιβλία ήρθαν για να μείνουν

Μία συνέντευξη με τον Γιώργο Πούτο, Γενικό Διευθυντή της πλατφόρμας audiobooks του Antenna

kyriakos_1.jpg
Κυριάκος Αθανασιάδης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
JukeBooks: Ένας μεγάλος κατάλογος που εμπλουτίζεται συνεχώς, ποιότητα στην αφήγηση και ελκυστική συνδρομητική τιμή.

JukeBooks: Ένας μεγάλος κατάλογος που εμπλουτίζεται συνεχώς, ποιότητα στην αφήγηση και ελκυστική συνδρομητική τιμή.

Όπως διαβάσαμε στα νέα της οσδέλnet, τη χρονιά που μας πέρασε η παραγωγή audiobook στην Ελλάδα αυξήθηκε κατακόρυφα. Συγκεκριμένα, «παρήχθησαν 534 τίτλοι ηχητικών βιβλίων, έναντι 98 το 2021 και 15 το 2020». Η αγορά, λοιπόν, των audiobook ανοίγει και στη χώρα μας, και αυτό είναι ένα πολύ καλό νέο. Είμαστε βεβαίως ακόμη στην αρχή, αλλά ήδη έχουν γίνει τα πρώτα μεγάλα βήματα στον χώρο. Και μάλιστα με υψηλό επαγγελματισμό και γνώση του αντικειμένου. Επ’ αυτού είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε με τον Γιώργο Πούτο, Γενικό Διευθυντή του JukeBooks, μίας από τις μεγάλες ελληνικές πλατφόρμες ακουστικών βιβλίων, που ανήκει στον όμιλο του Antenna. Τον ευχαριστούμε για τον χρόνο του.

JukeBooks: Ένας μεγάλος κατάλογος που εμπλουτίζεται συνεχώς, ποιότητα στην αφήγηση και ελκυστική συνδρομητική τιμή.

Αγαπητέ κύριε Πούτο, παρακολουθώ την JukeBooks μάλλον από την πρώτη της ημέρα, και αυτό που εξάγω σήμερα σαν συμπέρασμα είναι ότι αναπτύσσεται με, ομολογώ, πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από όση θα περίμενα. Έχετε πλέον πάρα πολλούς τίτλους, και προστίθενται καθημερινά περισσότεροι — ενώ, θυμίζω, ξεκινήσατε με μόλις 280 τίτλους συνολικά. Ταυτόχρονα, ακούω αρκετούς ανθρώπους από τον κύκλο μου που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο ακουστικό βιβλίο, ενώ μέχρι χθες το σνόμπαραν ή το αγνοούσαν. Πόσο ανάλογη είναι η ανάπτυξή σας με τη δημιουργία νέων αναγνωστών/«ακροατών»; Πόσο δηλαδή μεγαλώνει ταυτόχρονα το πελατολόγιό σας; Και ποιος είναι ο στόχος σας για το τέλος της χρονιάς;
Πράγματι, κύριε Αθανασιάδη, από την έναρξή μας μέχρι σήμερα η ελληνική κοινωνία έχει αγκαλιάσει το εγχείρημα. Η αύξηση των ακροατών μας είναι σταθερά υψηλή από τον πρώτο μήνα λειτουργίας, ενώ έχουμε δει διπλασιασμό, ακόμα και τριπλασιασμό των ωρών ακρόασης μήνα με τον μήνα. Επίσης, χαρακτηριστικό είναι πως το 96% των συνδρομητών μας είναι ενεργοί ακροατές κάθε μήνα. Είναι αλήθεια ότι έχουμε ξεπεράσει τις προσδοκίες του αρχικού μας πλάνου, μετρώντας περισσότερες από 250.000 ώρες ακρόασης. Η πλατφόρμα αυτή τη στιγμή αριθμεί κοντά στους 500 τίτλους και η ταχεία ανάπτυξη είναι στο πλάνο να συνεχιστεί με υψηλό ρυθμό.

Ξεκινήσατε με βιβλία συγκεκριμένων εκδοτικών οίκων. Προστέθηκαν και άλλοι στη συνέχεια; Πότε θα μπορούμε να μιλάμε για μία καλή εκπροσώπηση του συνόλου της ελληνικής βιβλιοπαραγωγής; Επιπλέον, ποιοι είναι οι παράγοντες εκείνοι που κάνουν ένα εκδοτικό να το «σκέφτεται» ακόμα;
Οι συγκεκριμένοι εκδοτικοί οίκοι είναι 10 από τους μεγαλύτερους της Ελλάδος. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι από άποψη τίτλων ήδη μιλάμε για μία καλή εκπροσώπηση στις κατηγορίες που μπορούν να «ακουστούν». Οι περισσότεροι εκδότες είναι πολύ θετικοί προς την ανάπτυξη του audiobook και ήδη συζητάμε με αρκετούς νέους ενδιαφερόμενους. Θέματα «σκέψης» που αναφέρετε είναι κυρίως η εξοικείωση με το συνδρομητικό μοντέλο.

Στα audiobooks η ποιότητα της ακουστικής εμπειρίας είναι σχεδόν εξίσου σημαντική με την ποιότητα των τίτλων που εκδίδετε. Από τη δική μου εμπειρία, που ομολογώ ότι δεν είναι μεγάλη, νομίζω πως πράγματι το αποτέλεσμα είναι ελκυστικό. Αν μάλιστα θα έπρεπε να ξεχωρίσω κάτι, είναι ότι οι συνεργάτες σας δεν υπερβάλλουν όταν διαβάζουν σκηνές ή διαλόγους — αυτό το βρίσκω πολύ σημαντικό, γιατί έχει τύχει να ακούσω αποσπάσματα ηχητικών βιβλίων που μου θύμιζαν περισσότερο θέατρο παρά ανάγνωση. Και δεν τα αγόρασα.
Σας ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια. Η αλήθεια είναι ότι, από την αρχή του σχεδιασμού του JukeBooks, θεωρούμε την ποιότητα τόσο της αφήγησης, όσο και της επιμέλειας παραγωγής πολύ σημαντικό στοιχείο. Ένα audiobook έχει κατά μέσον όρο γύρω στις 10 ώρες διάρκεια. Προκειμένου να το πετύχουμε αυτό, δημιουργήσαμε inhouse στούντιο, ενώ ακολουθούμε μία συγκεκριμένη διαδικασία δοκιμής, αξιολόγησης και επιλογής φωνών, με κριτήρια που επιτυγχάνουν την υψηλή ποιότητα αφήγησης που θέλουμε. Το όνομα και η αναγνωσιμότητα δεν είναι απαραίτητα στοιχεία για αυτό.

Τώρα, ποιο είναι κυρίως το κοινό σας; Πού απευθύνεστε; Σε ανθρώπους που ταξιδεύουν, ας πούμε; Ή που οδηγούν; Πώς βλέπετε το ακουστικό βιβλίο στη θάλασσα; Δεδομένου, δε, ότι οι πάντες έχουν ένα κινητό δίπλα τους στην παραλία — ενώ δεν έχουν όλοι ένα χάρτινο βιβλίο.
Είναι πολύ νωρίς ακόμα να ξεχωρίσουμε ένα συγκεκριμένο προφίλ, αυτό, ωστόσο, που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι έχουμε πολλές διαφορετικές ηλικίες και ανθρώπους που είτε διαβάζουν πολύ φυσικό βιβλίο, είτε και καθόλου. Και ακούνε σε πολλές και διάφορες περιστάσεις. Άλλοι στο αυτοκίνητο ή στα μέσα μαζικής μεταφοράς, άλλοι μαζί με τις δουλειές εντός ή εκτός σπιτιού. Ο καθένας βρίσκει τη δική του στιγμή στην καθημερινότητά που τον βολεύει να ακούει audiobook. Σίγουρα το ακουστικό βιβλίο έχει ένα πλεονέκτημα έναντι του φυσικού σε κάποιες περιστάσεις όπως είναι η παραλία, καθώς σου προσφέρει την ελευθερία να απολαμβάνεις και το όμορφο περιβάλλον στο οποίο μπορεί να βρίσκεσαι.

Πόσο συμφέρει τον συνδρομητή το μοντέλο που επιλέξατε; Με 9,99€ τον μήνα έχει πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενό σας. Υπάρχουν άλλα μοντέλα με αγορά μεμονωμένων τίτλων; Θα σκεφτόσασταν ένα μεικτό μοντέλο;
Η μηνιαία μας συνδρομητική τιμή είναι αρκετά ελκυστική, συγκρίνοντάς τη με το μέσο κόστος ενός φυσικού βιβλίου. Ας μην ξεχνάμε ότι στο πλαίσιο μιας συνδρομητικής πλατφόρμας όπως του JukeBooks οι ακροατές/αναγνώστες μπορούν να ακούσουν όποιο audiobook επιθυμούν μέσα από την πλατφόρμα, κάτι το οποίο σε βοηθάει να ανακαλύψεις νέους αγαπημένους συγγραφείς και audiobooks, με πολύ χαμηλό, τελικά, κόστος. Στην παρούσα φάση δεν σκεφτόμαστε κάποιο άλλο οικονομικό μοντέλο.

Θέλετε να έχετε τίτλους που θα βγαίνουν αποκλειστικά σαν ακουστικά βιβλία; Υπάρχει τέτοια παραγωγή στο εξωτερικό; Βιβλία, ενδεχομένως, που θα έχουν και ήχους, ή μουσική κλπ.;
Το αποτέλεσμα που έχουμε στο JukeBooks βασίζεται στη στενή συνεργασία με τους αρχικούς συνεργάτες μας, 10 από τους κορυφαίους εκδοτικούς οίκους στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό ήδη είχαμε δύο κυκλοφορίες βιβλίου τα οποία κυκλοφόρησαν πρώτα σε audiobook και μετά σε φυσικό βιβλίο. Προς το παρόν δεν έχουμε σκοπό να κάνουμε κάτι διαφορετικό από αυτό που ήδη κάνουμε πολύ καλά. Όσον αφορά τους ήχους και τη μουσική, υπάρχουν διάφορες τεχνοτροπίες παραγωγής audiobooks. Εμείς από την πλευρά μας, όμως, έχουμε επιλέξει να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα της αφήγησης.

JukeBooks: Τα ακουστικά βιβλία ήρθαν για να μείνουν

Σκέφτεστε το ενδεχόμενο να γίνετε και οι ίδιοι εκδότες; Να εκδίδετε δηλαδή απευθείας εσείς βιβλία πρωτοεμφανιζόμενων, ενδεχομένως, συγγραφέων, που ανάλογα με την πορεία τους θα μπορούσαν στη συνέχεια να εκδοθούν και σε χάρτινο βιβλίο. Ή, να μην κάνετε απλώς την παραγωγή υφιστάμενων τίτλων, αλλά «κόνσεπτ» σειρές, «πακέτα» βιβλίων που θα ήταν ελκυστικά για να προταθούν στους αναγνώστες.
Προς το παρόν δεν έχουμε τέτοιες βλέψεις. Η συνεργασία μας με τους εκδοτικούς οίκους είναι άρτια και μας εξασφαλίζει το περιεχόμενο που χρειαζόμαστε. Παράγουμε και πρωτογενές υλικό, αλλά πρόκειται για υποστηρικτικούς λόγους, που βοηθάει δηλαδή τους ακροατές να επιλέγουν τι θα ακούσουν, όπως συνεντεύξεις των συντελεστών.

Πείτε μας τα έως τώρα μπεστ-σέλερ σας.
Οι ακροατές μας έχουν αγαπήσει τίτλους από όλες τις θεματικές κατηγορίες, όπως για παράδειγμα τους «Επιβάτες της αποβάθρας 5», το οποίο είναι μυθιστόρημα, το «Ανάμεσα σε ηλίθιους» από την κατηγορία της αυτοβελτίωσης, το «Αριστοτέλης Ωνάσης» από τις βιογραφίες, το «Χωράει όλη η αρχαιότητα στο ασανσέρ» από τις κοινωνικές επιστήμες. Αυτό μάς δείχνει ότι οι ακροατές δοκιμάζουν όλων των ειδών τις κατηγορίες, το διαφορετικό στιλ αφήγησης και, το κυριότερο, ότι μένουν ευχαριστημένοι από αυτά.

Και κάποια από τα υπό έκδοση; Από τις νέες αφίξεις σε τίτλους, για την ακρίβεια;
Οι νέες αφίξεις στη συλλογή είναι αρκετές, καθώς φροντίζουμε να την εμπλουτίζουμε κάθε εβδομάδα. Όλοι οι τίτλοι έχουν ενδιαφέρον, αν και κάποιοι γίνονται άμεσα ανάρπαστοι στους ακροατές. Αναφέρω ενδεικτικά την «Κληρονομιά» του Σπύρου Πετρουλάκη που «ακούγεται» αποκλειστικά στο JukeBooks και κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με το φυσικό βιβλίο, το «Όχι πια άνθρωπος», δημοφιλής τίτλος και στο BookTok, το «Οικογενειακά Μυστικά» που είδαμε πρόσφατα και ως ενδιαφέρουσα τηλεοπτική σειρά.

Για να τελειώσουμε. Τα audiobooks ήρθαν για να μείνουν, και αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους εκείνα που τα κάνουν να ξεχωρίζουν; Πώς προσπαθείτε να πείθετε έναν τακτικό αναγνώστη, και πώς έναν περιστασιακό;
Το audiobook είναι μία διαφορετική εμπειρία ανάγνωσης και σίγουρα ο αφηγητής παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο τι είδους εμπειρία θα είναι αυτή. Δεν έχουμε ξεχωριστό τρόπο που προσπαθούμε να πείσουμε έναν τακτικό ή έναν περιστασιακό αναγνώστη, καθώς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το τελικό αποτέλεσμα να είναι αντάξιο των προσδοκιών μας, αλλά και των προσδοκιών των αρχικών συνεργατών μας. Σίγουρα, όπως είπαμε και παραπάνω, τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα audiobook να ξεχωρίζει είναι και η δυνατότητα να ψυχαγωγηθεί κάποιος, ακόμη και σε χρόνους και περιστάσεις που δεν θα μπορούσε να διαβάσει ένα φυσικό βιβλίο. Και αυτό τους δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, τόσο για τους ανθρώπους που αγαπούν το βιβλίο, όσο και για εκείνους που δεν τους αρέσει το διάβασμα.

Σας ευχαριστώ θερμά!

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ