Βιβλιο

Αλίκη Γεωργούλη: Από τον Λένιν στον Βερσάτσε

Η αυτοβιογραφία της κυκλοφορεί ξανά από τις εκδόσεις Κάκτος και εξακολουθεί να είναι απολαυστική

Μανίνα Ζουμπουλάκη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι μεγαλύτεροι θυμάστε την Αλίκη Γεωργούλη από τους ρόλους της στο «Θίασο» ή τους «Κυνηγούς» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, από τη «Συνοικία το όνειρο» και τον Αλέκο Αλεξανδράκη, ή από το «Θέατρο Αποθήκη Αλίκη Γεωργούλη». Δεν είναι σωστό να λέω «οι μεγαλύτεροι» αλλά δυστυχώς η Αλίκη έφυγε νέα, το 1995, και οι μικρότεροι δεν την πρόλαβαν. Κυρίως δεν πρόλαβαν το «Θέατρο Αποθήκη» επί Αλίκης Γεωργούλη – τις ιδιαίτερες παραστάσεις, τα ασυνήθιστα έργα, την καινούργια ματιά και την σφραγίδα της δημιουργού του πάνω στα θεατρικά που ανέβαιναν στην ωραία, μποστική σκηνή του «Αποθήκη».

Ο Μποστ (Μέντης Μποσταντζόγλου, ζωγράφος, φιλόσοφος, στιχουργός και σπουδαίος καλλιτέχνης) ήταν από τους στενούς φίλους και συνεργάτες της Αλίκης, όπως ο μεγάλος Γιάννης Τσαρούχης, ο ζωγράφος Γιάννης Μιγάδης, η Ελένη Γερασιμίδου, η Εύα Κοταμανίδου, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, ο συγγραφέας Παντελής Καλλιότσος, η συγγραφέας Άννα Δεημέζη, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Σταμάτης Σπανουδάκης, η Μαριέττα Ριάλδη, η Άννα Φόνσου κι ένα σωρό άλλοι σπουδαίοι Έλληνες με βαριά ονόματα – ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συνθέτες, σκηνογράφοι, μουσικοί, συγγραφείς, ποιητές… Ο Μιγάδης έκανε τα σκηνικά στο πρώτο έργο που ανέβηκε στο «Αποθήκη», το «Όλο σπίτι, κρεβάτι και εκκλησία» της Φράνκα Ράμε και του Ντάριο Φο. Φωτισμούς έκανε ο Αριστείδης Καρύδης-Φουκς. Μουσική έγραψε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης σε στίχους του Μποστ. Μιλάμε για το 1981, δεν το πρόλαβα ούτε εγώ το έργο – είδα όμως το καταπληκτικό «Λόξα και Δόξα» του ακόμα καταπληκτικότερου Γιάννη Ξανθούλη μερικά χρόνια αργότερα, μου είχε φανεί το πιο μοντέρνο έργο, το πιο σύγχρονο, και το θέατρο μαγικό, και η παράσταση, μεγαλείο.

Η Αλίκη λοιπόν κατάφερε με πολλές δυσκολίες να πάρει μια παλιά αποθήκη ξυλείας στου Ψυρρή, σε περιοχή χωρίς καθόλου θέατρα, να τη μετατρέψει σε θέατρο και μάλιστα ποιοτικό, αλλάζοντας έτσι το προφίλ μιας άγνωστης ως τότε συνοικίας. Ήταν «δύσκολος άνθρωπος» όπως λένε, και παράλληλα «μεγάλη καλλιτέχνης». Το τελευταίο το λένε και όσοι δεν τη γνώριζαν, εκτός που φαίνεται από τους ρόλους της, κι ας μην ήταν πολλοί. Η ζωή της ήταν ακόμα πιο δύσκολη από την ίδια την Αλίκη, γεμάτη σκαμπανεβάσματα, περιπέτειες, αναποδιές αλλά και σημαντικές προσωπικότητες, από αυτές που με τη σειρά τους άλλαξαν το προφίλ της Ελλάδας ολόκληρης. Τέλος πάντων στο βιβλίο «Από τον Λένιν στον Βερζάτσε» η Αλίκη μιλάει για τη ζωή της, για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το Ελληνικό σταρ-σύστεμ και τους σταρ της δεκαετίας του ΄50-’60, το γάμο της με τον Αλέκο Αλεξανδράκη (1956-1965), και μιλάει ανάλαφρα, απλά, ακόμα και για τα πιο τρομερά θέματα. Οι ελληνικές σόου-μπίζνες περνούν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου και μέσα από τα μάτια μιας «ουσιαστικά αριστερής αστής», όπως αυτοχαρακτηριζόταν η Αλίκη. Με ανέκδοτα, περιστατικά, ιστορίες που μοιάζουν φανταστικές αλλά είναι πραγματικές, με ντεσού, με προσωπικό ύφος και χιούμορ, ζωντανεύει μια εποχή, μια θεατρική πρωτοπορία και μια πορεία… που ξεκινάει από τον Λένιν και φτάνει μέχρι τον Βερσάτσε, πράγματι.

Η Αλίκη άρχισε να γράφει το βιβλίο λίγο πριν αρρωστήσει με «καταραμένο καρκίνο», όπως έλεγε, και είχε μια αγωνία «να προλάβει να τα πει όλα, να μην αφήσει κανέναν και τίποτε απέξω». Έφυγε εξήντα τεσσάρων ετών, και κάτι λιγότερο (είχε γεννηθεί 22/12/1931, «χρεώνομαι όλη τη χρονιά για εννιά μέρες!» διαμαρτυρόταν). Άφησε τη σφραγίδα της στο θέατρο, στον κινηματογράφο… και στη λογοτεχνία, τελικά: ακόμα κι αν δεν την γνωρίσατε, αν δεν πατήσατε ποτέ στα σανίδια του «Θεάτρου Αποθήκη Αλίκη Γεωργούλη», αν δεν θυμόσαστε τον Μποστ, τον Μάνο Κατράκη, τον Αλεξανδράκη ή τον Τσαρούχη… θα ταξιδέψετε μαζί τους, και με την Αλίκη, διαβάζοντας το βιβλίο της. 


«Από τον Λένιν στον Βερζάτσε», Αλίκη Γεωργούλη, αυτοβιογραφία, εκδόσεις Κάκτος.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου