- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Χάντκε - Μπέρνχαρντ: Αυτοβιογραφικοί και μόνοι
Ο Πέτερ Χάντκε και ο Τόμας Μπέρνχαρντ έδωσαν τα πιο λαμπρά δείγματα αυτοβιογραφικού λόγου
Η πρόσφατη επανακυκλοφόρηση της «Αυτοβιογραφίας» του Τόμας Μπέρνχαρντ (Εξάντας) και το Νόμπελ του Πίτερ Χάντκε
Είναι πολύ παλιά υπόθεση η εισβολή του αυτοβιογραφικού στοιχείου στη λογοτεχνία· από την εποχή των «Εξομολογήσεων» του Ρουσώ εκατοντάδες συγγραφείς θέλησαν να ανασκάψουν την ιδιότυπη περιοχή του εγώ, μήπως και απαλλαγούν από το βάρος της ύπαρξης μέσω της αποδελτίωσης της προσωπικής περιπέτειας. Είναι συγγραφείς που είδαν τον κόσμο σαν μια ύλη βουβή, «μιαν ύλη που δεν αποκρίνεται», κι έτσι στράφηκαν στον εαυτό καθιστώντας τον ταυτόχρονα τεχνουργό, πρώτη ύλη και τελικό προϊόν της γραφής τους.
Περί τα μέσα της δεκαετίας του ’70, την εποχή της περίφημης «νέας υποκειμενικότητας» –σε αντιδιαστολή με τη «νέα αντικειμενικότητα» του Μεσοπολέμου, που διατράνωνε την προσήλωση στο τεκμηριωμένο γεγονός–, ο Χάντκε αυτοανακηρύχθηκε μόνιμος κάτοικος του περίφημου χρυσελεφάντινου πύργου του και επέμεινε πως η μόνη δυνατότητα να κινητοποιήσει η λογοτεχνία τον αναγνώστη είναι σε προσωπικό, υπαρξιακό επίπεδο. Είχε ήδη γράψει την «Αμέριμνη δυστυχία» υπό το κράτος του πένθους για την αυτοκτονία της μητέρας του, ένα σύντομο κείμενο που μετεωρίζεται ανάμεσα στην προσωπική εμπλοκή και την αποστασιοποίηση απ’ αυτόν τον θάνατο, και από το ατομικό εκβάλλει συγκρατημένα στο καθολικό. Όταν το 1977 κυκλοφορήσει το «ημερολόγιο της εσωτερικής ζωής» του, μια σειρά καθημερινών στοχασμών που κατέγραψε στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι από τον Νοέμβριο του 1975 ως τον Μάρτιο του 1977, με τίτλο «Το βάρος του κόσμου», ο κριτικός του περιοδικού Der Spiegel θα σημείωνε θορυβημένος την απουσία «κάθε συγκίνησης» από το κείμενό του, την «ψυχρότητα» απέναντι στα καθημερινά συμβάντα. Αλλά φυσικά εγγραφές όπως αυτή: «Όταν, όπως συμβαίνει μερικές φορές, χάνω το αίσθημα της ζωής μου της ίδιας, ο τρόπος ζωής των άλλων ανθρώπων μου δίνει την εντύπωση απειλής· οι αναίσχυντοι ορισμοί τους για την πραγματικότητα ανακτούν τη δύναμη να με εκβιάζουν», αυτή: «Στην είδηση του θανάτου του φίλου μου είδα τον κόσμο σαν ένα δωμάτιο που το είχε εγκαταλείψει μετά την κηδεία του: μέσα, σαν σε γκαράζ, κείτεται το σώμα του με τα μαλλιά ακόμη ανάστατα απ’ το θάνατο· έξω, στο ρείθρο, η στάχτη απ’ το τσιγάρο του ακόμα καπνίζει» ή αυτή «Στο φούρνο έδωσαν στους άλλους πελάτες χαρτί να τυλίξουν το ψωμί, όχι όμως στον Βορειοαφρικανό» μόνο ψυχρότητα δεν αποπνέουν.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο που δεν μιλάει για τις γυναίκες αλλά τις δίνει χώρο να μιλήσουν μόνες τους
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:30
Η ελευθερία είναι ευάλωτη. Ζει μόνο εκεί όπου οι πολίτες μπορούν να αμφισβητούν, να κρίνουν, να διορθώνουν. Και πεθαίνει όταν κάποιος αποφασίζει ότι «ξέρει καλύτερα για όλους».
Από τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα μέχρι απλούς κατοίκους, ένα βιβλίο-ταξίδι σε 201 ιστορίες. Ο Χρήστος Πιπίνης, «ψυχή» της ομάδας, μάς είπε περισσότερα
Τα δεκατέσσερα κείμενα του βιβλίου αναφέρονται στις πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές εξελίξεις που διαμόρφωσαν το νεοελληνικό κράτος και την νεοελληνική κοινωνία
Στην ποιητική συλλογή «Les Grottes – Excavating Insanity» προσπαθεί να βρει τον δρόμο της επιστροφής προς τη νηφαλιότητα και την επιβίωση γράφοντας
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.