Πόπη Γκανά, ποια είναι η μαγεία του έντυπου βιβλίου;
Ένας μικρός εκδοτικός οίκος με το όνομα «Μελάνι» έκανε την έκπληξη στο ήδη φορτωμένο ελληνικό τοπίο.
H εκδότρια και σύζυγος του ποιητή Μιχάλη Γκανά, Πόπη, μιλάει στην ATHENS VOICE για την ίδρυση του εκδοτικού οίκου «Μελάνι».
Η Μαρία Λαϊνά συναντά την Πόπη Γκανά
Τα τελευταία χρόνια ένας μικρός εκδοτικός οίκος με το όνομα Μελάνι έκανε την έκπληξη στο ήδη φορτωμένο ελληνικό τοπίο. Με καλόγουστες εκδόσεις και δυνατά ονόματα, όπως της Σώτης Τριανταφύλλου, της Λένας Διβάνη, της Παυλίνας Νάσιουτζικ, του Ντέιβιντ Σεντάρις, του Γιάννη Ευσταθιάδη κ.ά., η εκδότρια και σύζυγος του ποιητή Μιχάλη Γκανά παλεύει επί ίσοις όροις με τους «μεγάλους» εκδοτικούς. Η A.V. μίλησε μαζί της για όλα...
Τι σημαίνει μικρός εκδότης;
Μικρός εκδότης μπορεί να είναι ο νέος εκδότης που έχει στόχο να γίνει κάποτε μεγάλος, αλλά κι αυτός που έμεινε μικρός γιατί δεν είχε τα απαιτούμενα κεφάλαια. Μικρός είναι επίσης κι αυτός που βγάζει λίγα και καλά βιβλία, επιλεγμένα με φροντίδα και, κυρίως, διαβασμένα όλα από τον ίδιο, που συνήθως επιμελείται και την εμφάνισή τους. Νομίζω μόνο αυτός μπορεί, αν μπορεί, να πλεονεκτεί έναντι του μεγάλου εκδότη σ’ αυτό και μόνο: έχει πιο ευδιάκριτο στίγμα και πιο πιστό αναγνωστικό κοινό.
Πόσα βιβλία βγάζεις το χρόνο;
Γύρω στα 35. Αλλά αυτά τα 35 φτάνουν παντού. Μπορεί να κοστίζει κάτι παραπάνω, στόχος μου όμως είναι να μη χάνουμε ούτε έναν αναγνώστη.
Ποίηση εναντίον πεζογραφίας. Μπορείς να μου πεις τουλάχιστον τρεις διαφορές τους;
Γιατί ποίηση εναντίον πεζογραφίας, γιατί το θέτεις έτσι;
Έτσι το αισθάνομαι…
Κοίτα, η ποίηση είναι συμπυκνωμένος λόγος και χρειάζεται κάποια εξοικείωση για να μπορέσεις να την κατανοήσεις, γι’ αυτό έχει φανατικούς αλλά λίγους αναγνώστες. Η πεζογραφία είναι πιο βατή, επομένως πιο εμπορική. Στην ποίηση, κατά παράδοση, έχουμε τις καλύτερες επιδόσεις. Επειδή όμως δεν είναι εμπορική, ούτε οι εκδότες ούτε οι βιβλιοπώλες την προτιμούν, κι έτσι δεν έχει τη θέση που της αξίζει. Μπορεί και να την έχει. Μπορεί αυτή να είναι η θέση που της αξίζει: να μην την προτιμούν οι εκδότες και οι βιβλιοπώλες. Δεν είναι και λίγο να μη σε προτιμούν! Ίσως έχεις δίκιο, η ποίηση έχει τη θέση που της αξίζει ανεξάρτητα από την εμπορική της αξία. Η πεζογραφία είναι πιο βατή, όχι ότι όλα τα πεζογραφικά βιβλία είναι το ίδιο κατανοητά. Όλοι δέχονται ότι η ποίηση είναι «ανώτερη τέχνη», αλλά μόνο το 20%, και πολύ λέω, τη διαβάζει.
Επομένως σήμερα μετράει το εμπορικό. Αυτό δεν προκύπτει απ’ όσα λέμε;
Δεν φαίνεται και από τις λίστες των ευπώλητων που υπάρχουν σ’ όλα τα έντυπα; Aυτές οι λίστες μπλοκάρουν τις πωλήσεις αξιόλογων βιβλίων και ωθούν πολλούς εκδότες να ψάχνουν το best seller σε θολά νερά.
Ποια είναι τα θολά νερά;
Οι επιλογές που γίνονται με κριτήριο τι έχει πέραση τη συγκεκριμένη στιγμή. Ας είναι ό,τι να ’ναι, φτάνει να πουλήσει.
Τι σημαίνει για σένα βιβλίο; Χαρτί; Μήπως άδικα χάνουμε τον καιρό μας αφού σε λίγο όλα θα είναι ηλεκτρονικά;
Για μένα το βιβλίο είναι καταφύγιο και παρηγοριά μου. Τώρα για το βιβλίο στην ηλεκτρονική μορφή, τι να πω; Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει μέχρι πού μπορεί να φτάσει η τεχνολογία. Το καινούργιο μπορεί να ανατρέψει όλα όσα ισχύουν μέχρι τώρα. Αλλά για τις γενιές που έχουν μεγαλώσει με το έντυπο βιβλίο πιστεύω ότι τίποτα δεν θα μπορέσει να το αντικαταστήσει.
Πες μου ένα βιβλίο που το έβγαλε κάποιος άλλος, μεγαλοεκδότης ας πούμε, και λυπάσαι που δεν το έβγαλες εσύ.
Το μυθιστόρημα του Μπόρις Πάστερνακ «Δόκτωρ Ζιβάγκο».
Πες μου μια ιστορία.
Κάποιος, άγνωστος τοις πάσι, με βομβαρδίζει με επιστολές για να μου πει ότι, αν αποφάσιζα να εκδώσω τα βιβλία του, θα μου χρωστούσε αιώνια ευγνωμοσύνη, ισόβια «πίστη», πως θα γινόμουνα πλούσια από τις πωλήσεις των βιβλίων του. Πως με τις διασυνδέσεις που έχει με τη Σουηδική Ακαδημία είναι βέβαιο ότι θα «παίρναμε» το Νόμπελ, θα ήμουνα η μόνη Ελληνίδα εκδότρια, μετά τον Ίκαρο, που θα είχε νομπελίστα στον κατάλογό της. Κυκλοφορούν πολλά ψώνια στο χώρο μας.
Πες μου κάτι που δεν σ’ αρέσει. Πες μου κάτι που σ’ αρέσει.
Λατρεύω το δημιουργικό κομμάτι της δουλειάς: από την επιλογή των τίτλων μέχρι το εξώφυλλο. Μετά βίας ανέχομαι τη σκληρή πραγματικότητα του εμπορίου, των ποσοστών, των επιταγών.
Πώς τα πας με την πολιτική και με την εξουσία; Παίζουν ρόλο στον εκδοτικό χώρο;
Είμαι πολιτικοποιημένη, αλλά δεν έχω σχέση με την εξουσία.
Γιατί; Ή, πώς κι έτσι;
Μπορεί ν’ ακούγεται απλοϊκή η ερώτηση αλλά η απάντηση δεν είναι αυτονόητη. Δεν ενδιαφέρομαι για την εξουσία. Η πολιτεία, πάντως, θα μπορούσε να κάνει πολλά για τη διάδοση του βιβλίου. Να δημιουργήσει, ας πούμε, νέες σχολικές βιβλιοθήκες (πρόγραμμα που έμεινε στη μέση χρόνια τώρα) ή να βρει άλλους τρόπους, γνωστούς σε όλους μας.
Για πες έναν άλλο τέτοιο τρόπο.
Μην το θεωρείς δεδομένο ότι είναι γνωστοί σε όλους μας. Να καλούν στα σχολεία συγγραφείς οι οποίοι θα αμείβονται, για να έρχονται οι μαθητές σε επαφή με το έργο τους και να συζητούν μαζί τους. Να μυήσουν τα παιδιά στην τέχνη της ανάγνωσης. Μόνο η παιδεία μπορεί να δημιουργήσει συνειδητοποιημένους αναγνώστες.
Πώς θ’ απαντούσες σε κάποιον που θα σου πρόσφερε 10.000 ευρώ για να βγάλεις το βιβλίο του;
Εξαρτάται. Αν δεν μου άρεσε το περιεχόμενο, δεν θα το συζητούσα καθόλου. Αν μου άρεσε, ήταν στο πνεύμα των εκδόσεών μου, αλλά βιβλίο δύσκολο, καθόλου εμπορικό, μπορεί και να δεχόμουνα, εν είδει χορηγίας.
Είμαι αισιόδοξη γιατί λατρεύω τη ζωή
Το καλό επιβαρύνει. Είσαι απαισιόδοξη;
Όχι. Αισιόδοξη.
Για ποιο πράμα;
Γενικώς, είμαι αισιόδοξη γιατί λατρεύω τη ζωή, με τρελαίνει η ζωή...
Τι απεχθάνεσαι στην Ελλάδα;
Το χαμηλό επίπεδο παιδείας μαζί με το σύνδρομο του παντογνώστη. Επίσης, ότι το χρήμα έχει γίνει πρώτη αξία. Στην εποχή μας δεν μετράει πια η εντιμότητα, η αξιοπρέπεια, η καλοσύνη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Η συγγραφέας φωτίζει τα παράδοξα και τις αντιθέσεις της ιταλικής κοινωνίας
Αν δεν υπήρχε καμιά εξωτερική επίπτωση, τιμωρία, θα άλλαζες κάτι από τις επιλογές στη ζωή σου;
Ανήκε στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά των Ελλήνων πεζογράφων
Απόψε στις 7:30 μμ. παρουσιάζεται το βιβλίο «Συνομιλίες με πρόσωπα της Υγείας» των εκδόσεων ATHENS VOICE BOOKS
Η δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός μιλά για μια από τις ηρωίδες της ζωής της
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το νέο του βιβλίο με τίτλο, το τρίτο και τελευταίο μέρος της «Τριλογίας των Φάρων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γραφή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.