Georges Simenon στις καλύτερες στιγμές του στο «Στριπτήζ»
Ο αξεπέραστος συγγραφέας πυρπολεί τον κόσμο της νύχτας


Το πάθος έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει τα ανθρώπινα πλάσματα, κάτι που κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα από τον Simenon, του οποίου τα βιβλία είναι πεδία μάχης σπαρμένα κουφάρια που θυσιάστηκαν στους πολέμους της καρδιάς.
Ταυτόχρονα, το κυριολεκτικά απροσπέλαστο έργο του (έγραψε περισσότερα από 400 μυθιστορήματα προλαβαίνοντας παράλληλα να πλαγιάσει με περίπου 10.000 γυναίκες –κατά τον ισχυρισμό του), αποτελεί μνημείο υπαρξισμού μηδενιστικών αποχρώσεων, πλημμυρισμένο από χαρακτήρες που εξαναγκάζουν το κακό ριζικό να ασχοληθεί μαζί τους και προκαλούν ανενδοίαστα τη μοίρα να τους αποτελειώσει.
Πράγματι, στους εκατόν δέκα και πλέον τίτλους όπου άφησε κατά μέρους τον Μαιγκρέ για να εξασκήσει αυτό που ονόμαζε «μυθιστόρημα – μυθιστόρημα» ή «σκληρό μυθιστόρημα», ο Georges Simenon κατέθεσε δουλειές που θα μπορούσαν κάλλιστα να πλασαριστούν στο πλάι ενός Καμύ. Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς του εικοστού αιώνα, και παρά την άδικη υποδοχή που του επιφύλαξε η κριτική στα χρόνια της ακμής του, η καθολική αποκατάσταση των τελευταίων ετών παρηγορεί τις λεγεώνες των μυριάδων φανατικών του.
Η Penguin επανεκδίδει το σύνολο της βιβλιογραφίας του αστείρευτου Βέλγου στα αγγλικά, ενώ και ο έλληνας αναγνώστης εμπλουτίζει από το 2002 τα ράφια του αδιάκοπα, χάρη στις 22 άρτιες μεταφράσεις των εκδόσεων Άγρα, που προσθέτουν σήμερα έναν επιπλέον τίτλο στη συλλογή μας, το σκοτεινά ηδονικό «Στρηπτίζ».
Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1958, εκτυλίσσεται στις Κάννες και πραγματεύεται την καθημερινότητα των εργαζομένων του Μονικό, ενός καμπαρέ με καθημερινό σόου στριπτήζ. Η Σελίτα είναι το πρόσωπο που δεσπόζει στον μικρόκοσμο του κλαμπ, του οποίου τις αντιζηλίες, τους φθόνους, τα μικρά μίση και τα αβυσσαλέα πάθη ο Simenon περιγράφει με χειρουργική ακρίβεια, όσο και κλινική αποστασιοποίηση.
Στα τριανταδύο της, η Σελίτα δεν έχει καμία πιθανότητα να ανέβει στην ιεραρχική κλίμακα της νύχτας, αλλά διατρέχει κάθε κίνδυνο να γλιστρήσει μέχρι το ρείθρο του πεζοδρομίου. Είναι ο τύπος της γυναίκας που αισθάνεται πως η ζωή είχε προσπαθήσει να την πνίξει, πως κρατά με το ζόρι το κεφάλι έξω από το νερό, και είναι αναγκαίο για την ίδια, «για την ιδέα που είχε για τον εαυτό της, να κερδίσει τουλάχιστον αυτή την παρτίδα».
Το έπαθλο της παρτίδας που εξωθεί τη Σελίτα να αφιερώσει όλο της το πάθος, όλη της τη θέληση, είναι ο Λεόν, συνιδιοκτήτης του Μονικό και σύζυγος της μαντάμ Φλοράνς, από τη φροντίδα της οποίας η πεισματική στιπτιζέζ προσπαθεί να τον υφαρπάξει. Το πλάνο μοιάζει να λειτουργεί, ωσότου στο κλαμπ εμφανίζεται η δεκαεννιάχρονη Μωντ, που παρουσιάζει στα εμβρόντητα πρόσωπα του δράματος ένα σόου που προκαλεί ντελίριο.
Σύντομα, η νεαρή γίνεται αυτουργός ενός θεάματος το οποίο υποχρεώνει «όλα αυτά τα αυτοκίνητα, από τα οποία ορισμένα άξιζαν εκατομμύρια, ανήκαν σε άντρες, σε ζευγάρια, που είχαν πληρώσει για να δούνε τέσσερις γυναίκες να γδύνονται και, κυρίως, για να δούνε τη Μωντ να τους παίζει την άθλια κωμωδία της γυναίκας που εκστασιάζεται επειδή οι άντρες διεγείρονται βλέποντάς τη γυμνή». Αναπόφευκτα ο Λεόν λησμονεί κάθε επιθυμία για τη Σελίτα και σπιτώνεται με την καινούργια σταρ του προγράμματος.
Ιδιοσυγκρασία δραματική, η Σελίτα «πάντα έπαιζε θέατρο, όχι μόνο με τον κόσμο, αλλά και με τον εαυτό της, και ίσως, αν ένιωθε την ανάγκη να παίζει κάποιους ρόλους ή να υπερβάλλει τον δικό της, ήταν επειδή δεν μπορούσε ν’ αντέξει τη ζωή έτσι όπως ήταν». Επομένως, το νέο σκηνικό δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε τραγικές παρεκτροπές που επιβεβαιώνουν το χειρότερο σενάριο.
Παρά την πληθώρα των ιδιορρυθμιών του, όλος αυτός ο υπόκοσμος της νύχτας και της φτωχολογιάς αντιμετωπίζεται με διακριτική στοργή και χωρίς την παραμικρή επίκριση από το συγγραφέα, ο οποίος φροντίζει μονάχα να τον σκιαγραφήσει με απόλυτο ρεαλισμό και βαθιά ψυχολογική διεισδυτικότητα που εμπνέει πυρετικές αναγνώσεις. Το «Στριπτήζ» είναι μια βόλτα στην άγρια πλευρά του κλασικού, ανυπέρβλητου Simenon.
Georges Simenon, Στριπτήζ, 224 σελίδες, εκδόσεις Άγρα, μετάφραση Αργυρώ Μακάρωφ
photo © Ani Jo, behance.net/anijostudio
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα βιβλία του, «Ακόμα και οι καουμπόισσες μελαγχολούν» και «Ο Τρυποκάρυδος», συνεχίζουν να πουλιούνται
Οι σχέσεις με τον Υψηλάντη και η μονομαχία που τον οδήγησε στον θάνατο
Μια νέα μετάφραση μας εισάγει στη μαγεία της ποιήσης ενός από τους σημαντικότερους γερμανούς ποιητές
Το φαινόμενο της αυτοκτονίας, από τον Ροδόλφο των Αψβούργων, μέχρι τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Τσέζαρε Παβέζε, τον Άντι Γουόρχολ και τον Κερτ Κομπέιν
Μια εξερεύνηση των σύγχρονων κοινωνικών προβληματισμών φιλτραρισμένη μέσα από έναν καθρέφτη μαγικού ρεαλισμού
Η ιστορία που θα περιβάλλει για πάντα τον μεγάλο λογοτέχνη
Στην πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Ποιήματα-Μπροσούρες 2015-2019» στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας
Μια εμπεριστατωμένη ανάλυση των σχέσεων του κινηματογράφου με την επιστήμη της ιστορίας
Η ποιήτρια μας μιλάει για το έργο της «Χαμένη θεά» που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης 2024
Ο συγγραφέας και κορυφαίος σκηνοθέτης καταγράφει την υποβαθμισμένη και «σκοτεινή» πλευρά της Ρώμης μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο
Μια συζήτηση με την ψυχαναλύτρια και ιδρύτρια της Κοιτίδας με αφορμή το νέο της βιβλίο «Διαδρομές γονεϊκότητας. Πώς γινόμαστε ή δεν γινόμαστε γονείς» (εκδ. Παπαδόπουλος)
Ελληνική και ξένη λογοτεχνία, ποίηση και θεατρικά έργα προστίθενται στα αναγνώσματά μας
Περίμενα με μεγάλη αγωνία το βιβλίο του, και είναι από τα λίγα που αγόρασα την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του
Χιλιάδες βίντεο όπου χρήστες και αναγνώστες συστήνουν, διαβάζουν και αναλύουν τέτοια βιβλία
«Τι φοβάσαι σήμερα περισσότερο;» «Το σήμερα». Ο συγγραφέας Βασίλης Παπαθεοδώρου μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice μετά την οριστική αθώωσή του από το δικαστήριο
Ανακοινώθηκε η λίστα των νικητών - Αναλυτικά τα ονόματα
Το κόμικ με τις περισσότερες μεταφράσεις στον κόσμο - Κυκλοφορεί σε 120 γλώσσες και διαλέκτους
Ο χρόνος δεν είναι παρά μόνο η εσφαλμένη εμπειρία του πέρατος μιας ανεπανάληπτης δήθεν ζωή
Έρευνα που εκδόθηκε από το Harvard University Press περιγράφει τις αλλαγές στον λόγο των ΜΜΕ στην Ελλάδα από την πτώση της δικτατορίας ως σήμερα
Μια κατάθεση για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: αριστεία και «βαθύ πανεπιστήμιο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.