- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Θέατρο του Νέου Κόσμου: 6 παραστάσεις που σοκάρουν, συγκινούν και προκαλούν διάλογο με την κοινωνία
Από τον «Εχθρό του λαού» σε σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ μέχρι τους «Δημοκράτορες» του Γιάννη Αποσκίτη και το «Μάθε με να φεύγω» του Άκη Δήμου
Θέατρο του Νέου Κόσμου: Η Κεντρική Σκηνή του ΘτΝΚ, το Θέατρο Κνωσός και το Θέατρο Χώρα φιλοξενούν και φέτος μεγάλες παραγωγές
Το Θέατρο του Νέου Κόσμου ανοίγει τη σεζόν 2025-26 με ένα φιλόδοξο, πολυφωνικό ρεπερτόριο. Η Κεντρική Σκηνή του ΘτΝΚ, το Θέατρο Κνωσός και το Θέατρο Χώρα φιλοξενούν και φέτος μεγάλες παραγωγές. Η κεντρική παραγωγή για φέτος είναι η συνεργασία του ΘτΝΚ με τη Schaubühne Berlin και τον Τόμας Οστερμάιερ που σκηνοθετεί Ίψεν στο θέατρο Κνωσός. Ακολουθούν δυνατά σύγχρονα έργα που θα μας προβληματίσουν, σύγχρονες διασκευές σε κλασικά κείμενα από ταλαντούχους καλλιτέχνες, αλλά και νέα έργα σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών με πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα. Εμείς εστιάζουμε σε 6 μεγάλες παραγωγές του, που θέλουμε οπωσδήποτε να δούμε.
Εχθρός του λαού
Στο κέντρο του προγραμματισμού του θεάτρου ξεχωρίζει η συνεργασία με τον διεθνώς καταξιωμένο σκηνοθέτη Τόμας Οστερμάιερ, που σκηνοθετεί τον «Εχθρό του λαού» του Χένρικ Ίψεν, μια παραγωγή της Schaubühne Berlin σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης δουλεύει αυτή την παράσταση αρκετά χρόνια, αλλά είναι η πρώτη φορά που την παρουσιάζει με Έλληνες ηθοποιούς. Η σύγχρονη ματιά του στο κλασικό κείμενο του προσδίδει ακόμη εντονότερη πολιτική χροιά και το συνδέει πιο στενά με το σήμερα. Ο Οστερμάιερ, γνωστός για την αρχετυπική του χρήση συλλογικών σωμάτων και για την ικανότητά του να μετασχηματίζει τον ρεαλισμό σε πολυεπίπεδη θεατρική εμπειρία, τοποθετεί τον Ίψεν σε ένα πλαίσιο που καθρεφτίζει την εποχή μας: τη διαχείριση κρίσεων, τα συμφέροντα που συγκαλύπτονται και την εκ των υστέρων τιμωρία εκείνων που λένε την αλήθεια.
Το έργο μάς μεταφέρει σε μια λουτρόπολη. Πρωταγωνιστές είναι δυο αδέρφια, ένα δίπολο σε σύγκρουση. Από τη μία έχουμε τον δήμαρχο της λουτρόπολης (Μιχάλης Οικονόμου), που υπερασπίζεται τα οικονομικά και πολιτικά του συμφέροντα για το «καλό» της πόλης, κι από την άλλη τον γιατρό Στόκμαν (Κωνσταντίνος Μπιμπής), που αποκαλύπτει μια αλήθεια που φαίνεται καταστροφική για τον τουρισμό της πόλης. Οπότε μετατρέπεται σε εχθρό του λαού. Η μικρή πόλη του Νότου γίνεται μικρογραφία μιας κοινωνίας που επιλέγει την άνεση της άγνοιας και απορρίπτει την αλήθεια. Τους δύο κεντρικούς ήρωες πλαισιώνει ένα καστ αξιόλογων ηθοποιών που επέλεξε ο Οστερμάιερ κατόπιν οντισιόν: Λένα Παπαληγούρα, Άλκηστις Ζιρώ, Ιάσων Άλυ, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Στέλιος Δημόπουλος.
Η σκηνοθετική γραμμή του Οστερμάιερ στο κλασικό κείμενο του Ίψεν αποφεύγει την ιστορική μουσειοποίηση. Η πόλη-σκηνικό δεν είναι μουσείο – είναι ζωντανή, θορυβώδης, αμείλικτη: ομάδες ανθρώπων σχηματίζουν και διαλύουν συμμαχίες, τα μέσα ενημέρωσης και οι τοπικοί επιχειρηματικοί κύκλοι ενεργοποιούνται, και η κοινότητα ως σώμα επί σκηνής αποκτά κεντρικό ρόλο στην αφήγηση. Η παράσταση δουλεύει με το πλήθος ως δραματουργικό εργαλείο· οι σκηνές συλλογικού πανικού, επιβεβαίωσης ή καταδίκης είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε ο θεατής να αισθάνεται το βάρος της απόφασης – όχι σαν εξωτερικός θεατής, αλλά σαν συμμέτοχος στην ηθική κρίση. Άλλωστε υπάρχει και ένα σημείο στο έργο όπου πραγματοποιείται ένας αληθινός διάλογος μεταξύ σκηνής και πλατείας, μια συνέλευση που ενεργοποιεί το κοινό.
Το σκηνικό, οι φωτισμοί και η μουσική είναι πολύ καλά μελετημένα ώστε να αποδίδουν και να ενισχύουν τα μηνύματα που θέλει να μας περάσει ο σκηνοθέτης με την προσέγγισή του. Ένας μαυροπίνακας όπου βλέπουμε γραμμένα με κιμωλία σκέψεις, συνθήματα και μαθηματικές εξισώσεις. Είναι τα σχέδια, οι ανακαλύψεις αλλά και τα όνειρα του Στόκμαν, που ο αδερφός του, ο δήμαρχος, θέλει να σβήσει. Από την άλλη, η ζωντανή μουσική μάς ταξιδεύει σε κομμάτια με πολιτική χροιά και όμορφα λόγια για ένα καλύτερο και πιο δίκαιο αύριο, για ελευθερία και αλήθεια.
Στο τέλος, ο «Εχθρός του λαού» του Οστερμάιερ δεν δίνει εύκολες απαντήσεις. Είναι παράσταση για την εποχή μας, για τις φωνές που επιμένουν, για τις συμμαχίες που δομούνται γύρω από το συμφέρον και για το υψηλό τίμημα της αποστασιοποίησης από την αλήθεια.
Παραστάσεις
Πέμπτη & Παρασκευή στις 21:00
Σάββατο στις 21:15, Κυριακή στις 18:00
Τετάρτη στις 20:00
Θέατρο Κνωσός
Κνωσού 11, Κυψέλη, 2108677070
Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται το τελευταίο και πολυσυζητημένο έργο της Μπεθ Στηλ, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες Βρετανίδες θεατρικές συγγραφείς εμπνέεται από τις προσωπικές της καταβολές –κόρη ανθρακωρύχου– και δημιουργεί ένα έργο που εξερευνά τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης και των κοινωνικών ανισοτήτων στην εργατική τάξη της Αγγλίας.
Τι συμβαίνει όταν η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής ενός ζευγαριού ανοίγει την πόρτα σε ένα νέο, αβέβαιο και τρομακτικό μέλλον; Μια οικογένεια από την εργατική τάξη της Αγγλίας συγκεντρώνεται για να γιορτάσει τον γάμο της νεότερης από τις τρεις αδελφές, της Σύλβιας (Ελίνα Ρίζου), με τον Μάρεκ (Δαυίδ Μαλτέζε), έναν Πολωνό μετανάστη που προσπαθεί να ριζώσει σε μια ξένη χώρα. Η Χέιζελ (Σύρμω Κεκέ) φτάνει με τον άντρα της Τζον (Χρίστος Στυλιανού) και τις δύο τους κόρες (Υακίνθη Κωνσταντοπούλου και Μαντώ Μιχαλιού), κουβαλώντας μαζί τους εντάσεις και σιωπές, ενώ η τρίτη αδελφή, η Μάγκι (Άννα Καλαϊτζίδου), επιστρέφει στο πατρικό σπίτι ύστερα από καιρό. Στο οικογενειακό τραπέζι κάθονται επίσης ο πατέρας της νύφης, Τόνι (Κώστας Φλωκατούλας), κι ο αδερφός του, Πιτ (Χάρης Γρηγορόπουλος), που δεν έχουν ανταλλάξει λέξη εδώ και σαράντα χρόνια, μαζί με τη θεία Κάρολ (Μαρία Κατσιαδάκη), που ταράζει τη βραδιά με το καυστικό της χιούμορ.
Μέσα στη γιορτινή ατμόσφαιρα, με χορό, τραγούδι και άφθονο αλκοόλ, αναδύονται παλιές πληγές, μυστικά και απωθημένα. Απόηχοι της εποχής της Θάτσερ και του αγώνα των ανθρακωρύχων στοιχειώνουν τη νέα γενιά. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος προσεγγίζει το κείμενο με ευαισθησία και ανθρωπιά, αναδεικνύοντας τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία. Μια παράσταση για τη μνήμη, την αντοχή και τη δύναμη της ζωής να συνεχίζεται – μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα.
Παραστάσεις
Πέμπτη & Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:30 & 21:15 Κυριακή στις 18:00
Τετάρτη στις 20:00
Θέατρο Χώρα
Αμοργού 20
Κυψέλη
2108673945
Intra muros
Το έργο του Αλεξίς Μισαλίκ, σε σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη, μας μεταφέρει μέσα σε ένα σωφρονιστικό κατάστημα. Ο Ρισάρ, πρώην σκηνοθέτης, οργανώνει θεατρικό εργαστήρι σε φυλακές, όπου μόνο δύο κρατούμενοι συμμετέχουν. Μέσα από παιχνίδια ρόλων αποκαλύπτονται κρυμμένες αλήθειες, ιστορίες ζωής και συνδέσεις μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Το έργο εξερευνά τους πιο σκληρούς δεσμούς των ανθρώπων, την προσωπική φυλακή και την ανάγκη για ζωή, ισορροπώντας μεταξύ αληθινού και φαντασιακού.
Παραστάσεις
Τετάρτη & Σάββατο στις 21:15, Πέμπτη στις 21:00, Κυριακή στις 18:15
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα
2109212900
Μάθε με να φεύγω
Το αριστούργημα του Άκη Δήμου που ανέβηκε για πρώτη φορά την περσινή σεζόν στο Hood art Space από τη bijoux de Kant, αλλάζει φέτος στέγη. Σε ένα ξενοδοχείο, μια γυναίκα και ο αδελφός της βλέπουν τη ζωή τους να ανατρέπεται από την επιστροφή ενός μυστηριώδους άντρα. Η παράσταση συνδυάζει πικρές ερωτικές ιστορίες με έντονο εικαστικό χαρακτήρα, υπό την ανατρεπτική σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Σκουρλέτη.
Παραστάσεις
Παρασκευή στις 21:00, Κυριακή στις 21:15, Τετάρτη & Σάββατο στις 18:15
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα
2109212900
Οι Δημοκράτορες
Μια γκροτέσκα φάρσα εμπνευσμένη από το διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, που μας μεταφέρει στο φανταστικό κράτος της Ωρυγίας. Στο νέο έργο του Γιάννη Αποσκίτη, που σκηνοθετεί ο ίδιος, ο διδακτορικός φοιτητής ψυχιατρικής Τζον Ντόε συμμετέχει σε ένα «θεραπευτικό» πείραμα για τον σχιζοφρενή ασθενή που αυτοαποκαλείται «Δημοκράτορας της Ωρυγίας», διερευνώντας τις αυταρχικές φαντασιώσεις του. Η παράσταση εξετάζει τη σύγχρονη πολιτική και κοινωνική παρανοϊκότητα, συνδυάζοντας μαύρη κωμωδία, σάτιρα και εξωφρενικά κωμικά στοιχεία.
Πρεμιέρα 18 Νοεμβρίου
Παραστάσεις
Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα
2109212900
Οι καρέκλες
Μια σύγχρονη ανάγνωση του έργου του Ευγένιου Ιονέσκο, σε σκηνοθεσία του Πάνου Παπαδόπουλου και της Μαρίας Διακοπαναγιώτου, οι οποίοι μάλιστα το ερμηνεύουν και επί σκηνής. Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι ζει απομονωμένο στον φάρο ενός ξεχασμένου νησιού και περιμένουν –μάταια;– καλεσμένους για να τους διηγηθούν τη ζωή τους. Έτσι γεμίζουν το σπίτι με καρέκλες για να υποδεχτούν τους ξένους. Το έργο κινείται ανάμεσα στη φάρσα και τη φιλοσοφική σχολαστικότητα, αναζητώντας νόημα μέσα στη μοναξιά και τις ψευδαισθήσεις.
Πρεμιέρα 30 Ιανουαρίου
Παραστάσεις
Παρασκευή & Κυριακή στις 21:15, Τετάρτη & Σάββατο στις 18:15
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα
2109212900
Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Αθήνα, 2109212900
Θέατρο Κνωσός Κνωσού 11, Κυψέλη, 2108677070
Θέατρο Χώρα Αμοργού 20, Κυψέλη, 210867945
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική και άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Το πρώτο έργο προσβάσιμο σε όλους είναι «Οι περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων»
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διασκευάζει το έργο του Σοφοκλή μεταφέροντάς το στο σήμερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.