- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης: Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες της νέας του παράστασης
Η παράσταση «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή» ξεκινά στις 15 Νοεμβρίου στο θέατρο Βρετάνια
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή» στο θέατρο Βρετάνια - Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες
Η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του έργου «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή» πλησιάζει και συγκεκριμένα έχει προγραμματιστεί για τις 15 Νοεμβρίου. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης έχει αναλάβει, πέρα από τη σκηνοθεσία, και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, έπειτα από το σοβαρό ατύχημα του Άκη Σακελλαρίου, που τον ανάγκασε να απέχει για ένα διάστημα από τα θεατρικά δρώμενα. Στο πλευρό του η Γαλήνη Χατζηπασχάλη. Να σημειώσουμε ότι αναμένεται στο επόμενο διάστημα να γίνει διπλή διανομή των ρόλων, όταν αναρρώσουν πλήρως οι δυο αρχικοί πρωταγωνιστές του έργου, Άκης Σακελλαρίου και Νάντια Κοντογεώργη.
Το έργο της Sarah Ruhl, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, παίρνει ιστορικά γεγονότα και τα πλέκει, με χιούμορ, ευφυΐα και τρυφερότητα, σε μια τολμηρή ιστορία αγάπης και κατανόησης. Όπως αναφέρει άλλωστε και ο ίδιος, πρόκειται για μια σοβαρή κωμωδία για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό.
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης υποδύεται τον Δρ. Γκίβινγκς, τον γιατρό πίσω από την εφεύρεση του δονητή
Βρισκόμαστε στη βικτοριανή Νέα Υόρκη, στα τέλη του 1880, σε μια εποχή όπου βασιλεύει ο πουριτανισμός. Ο ηλεκτρισμός αποτελεί ακόμη μια πολύ νέα και πρωτοπόρα εφεύρεση. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης υποδύεται έναν γιατρό που εκμεταλλεύεται τον ηλεκτρισμό για να φέρει στην επιφάνεια μια νέα συσκευή που λειτουργεί με ρεύμα και φέρεται να γιατρεύει τις γυναίκες -κυρίως- από την υστερία. Ο Δρ. Γκίβινγκς είναι κατά τα άλλα ένας αφοσιωμένος επιστήμονας και οικογενειάρχης...
Ο Δρ. Γκίβινγκς είναι πολύ ενθουσιασμένος με τα αποτελέσματα της νέας του συσκευής, καθώς με τη μηχανή του διεγείρει τις ασθενείς του σ’ αυτό που τότε ονόμαζαν ευτυχισμένους παροξυσμούς (ή, όπως τους ξέρουμε σήμερα, οργασμούς). Έτσι ενώ φέρεται να είναι απόλυτα αφοσιωμένος στις γυναίκες ασθενείς του, ξεχνά τη δική του γυναίκα. Στο βικτωριανό σπίτι του, όπου στεγάζεται και το ιατρείο του, η νέα και πανέξυπνη σύζυγος του Κάθριν, απασχολημένη με θέματα που αφορούν τη νεογέννητη κόρη τους, προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στο «διπλανό δωμάτιο». Όταν μια νέα «υστερική» ασθενής κάνει την εμφάνιση της μαζί με τον σύζυγο της, φέρνοντας μαζί τους την προβληματική σχέση τους αλλά και μία τροφό, το ζεύγος Γκίβινγκς θα κληθεί να αναθεωρήσει και τη δική του σχέση, όπως και τι σημαίνει τελικά να αγαπάς κάποιον πραγματικά.
Η υστερία ως ασθένεια
Οι γιατροί χρησιμοποιούσαν συσκευές δόνησης για τη θεραπεία της «υστερίας», την οποία θεωρούσαν ως το πιο κοινό πρόβλημα υγείας μεταξύ των γυναικών της εποχής. Η υστερία ήταν ένας ιατρικός όρος που αναπτύχθηκε για να περιγράψει την εκδήλωση ψυχικής ή συναισθηματικής δυσφορίας μιας γυναίκας, συμπεριφορά που τότε την θεωρούσαν ασθένεια που χρειαζόταν θεραπεία. Αν και η ύπαρξη της υστερίας ως ασθένειας διαψεύστηκε από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία το 1952, οι ειδικοί ιατροί από την εποχή του Ιπποκράτη μέχρι και τον 20ό αιώνα πίστευαν ότι η υστερία εξέφραζε την αντίδραση της μήτρας κατά της σεξουαλικής στέρησης. Το μασάζ των γεννητικών οργάνων αποτελούσε συνήθη θεραπεία για την υστερία- στόχος του ήταν να προκαλέσει «υστερικό παροξυσμό» (γνωστότερο ως οργασμό) στην ασθενή. Μια τέτοια θεραπεία απαιτούσε τόσο χειρωνακτική επιδεξιότητα όσο και αρκετό χρόνο, οπότε οι γιατροί των αρχών του αιώνα ήταν ενθουσιασμένοι με την αποτελεσματικότητα, την ευκολία και την αξιοπιστία των φορητών δονητών. Υπό το πρίσμα της ιστορικής κληρονομιάς της υστερίας, μπορούμε να δούμε ότι η ταξινόμηση της υστερίας ως ασθένειας ήταν μια άρνηση να αναγνωριστεί η γυναικεία σεξουαλικότητα ως ανθρώπινο χαρακτηριστικό ισότιμο με την ανδρική σεξουαλική λειτουργία, καθώς και μια άρνηση να αναγνωριστεί ο οργασμός ως φυσιολογική λειτουργία της γυναικείας σεξουαλικότητας.
Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης: Σκηνοθετικό σημείωμα για την παράσταση «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή»
Ποιος θα το περίμενε, ένα θεατρικό έργο να βάζει επί σκηνής «θεραπείες» με ηλεκτρικό δονητή; Ποιος θα περίμενε αυτό το έργο να είναι ταυτόχρονα τόσο αστείο και τόσο τρυφερό; Τόσο διασκεδαστικό και, την ίδια στιγμή, τόσο διεισδυτικό στην ανθρώπινη φύση; Το έργο αυτό μας ταξιδεύει σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι ήξεραν περισσότερα για την Αφρικανική Ήπειρο απ’ όσα ήξεραν για το ίδιο τους το σώμα. Σε μια εποχή όπου η επιστήμη και η τεχνολογία φαίνονταν να καλπάζουν με ρυθμούς ασύλληπτους, όπου κάθε ερώτημα φαινόταν έτοιμο να απαντηθεί και οι άνθρωποι ήταν γεμάτοι βεβαιότητες. Δε διέφεραν, λοιπόν, πολύ από εμάς, σήμερα. Κοιτάζοντάς τους απ’ τον 21ο αιώνα, με αγάπη και συμπόνια για την άγνοιά τους, για τις προκαταλήψεις και τις ιδεοληψίες τους, έχουμε μια ευκαιρία να αναρωτηθούμε για τις δικές μας βεβαιότητες – και να τις επανεξετάσουμε. Κι όλο αυτό, διασκεδάζοντας.
Info
«Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή» στο θέατρο Βρετάνια
Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Δημήτρης Σαμόλης, Κωνσταντίνα Κλαψινού, Δημήτρης Δεγαίτης, Ελευθερία Μπενοβία, Δανάη Ομορεγκιέ Νεάνθη
Ώρες παραστάσεων: Πέμπτη & Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & 21:00, Κυριακή στις 19:15
Εισιτήρια: Πέμπτη 21:00: 25 ευρώ (Α ζώνη: πλατεία), 22 ευρώ (Β ζώνη: Εξώστης, Θεωρεία), 20 ευρώ (Γ ζώνη: Εξώστης). Παρασκευή 21:00: 25 ευρώ (Α ζώνη: πλατεία), 22 ευρώ (Β ζώνη, Εξώστης, Θεωρεία), 20 ευρώ (Γ ζώνη: Εξώστης). Σάββατο 18:00: Γενική είσοδος 18 ευρώ (λαϊκή απογευματινή). Σάββατο 21:00: 25 ευρώ (Α ζώνη: πλατεία), 22 ευρώ (Β ζώνη, Εξώστης, Θεωρεία), 20 ευρώ (Γ ζώνη: Εξώστης). Κυριακή 19:15: 25 ευρώ (Α ζώνη: πλατεία), 22 ευρώ (Β ζώνη, Εξώστης, Θεωρεία), 20 ευρώ (Γ ζώνη: Εξώστης). Φοιτητικό: 16 ευρώ (εκτός βραδινής Σαββάτου). Κάθε Πέμπτη: Ανέργων: 13 ευρώ, Άνω των 65, ΑΜΕΑ και έως 26 ετών: 16 ευρώ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.