«Untitled for now: an old fable»: Είδαμε την παράσταση του Co-OPERAtive στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης ανέλαβε να αφηγηθεί όχι με λόγια, αλλά με εικόνες, animation και διαρκή κίνηση, μια παλιά ιστορία
«Untitled for now: an old fable»: Εντυπώσεις από την παράσταση του Co-OPERAtive, σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Η πρόσκληση να παρακολουθήσω την περασμένη Κυριακή (3/7) μια παράσταση του Co-OPERAtive, του πρώτου διαπολιτισμικού φυτώριου όπερας για εφήβους στην Ευρώπη, σίγουρα μου κέντρισε την περιέργεια. Από τον τίτλο Untitled for now: an old fable και τα λίγα λόγια που είχα διαβάσει για τη νέα παραγωγή της ΕΛΣ, στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών της Δράσεων, δεν είχα καταλάβει ακριβώς τι πρόκειται να δω. Όμως γνωρίζοντας τη δουλειά του Θέμελη Γλυνάτση που υπογράφει τη σκηνοθεσία, το ένστικτό μου μου έλεγε ότι κάτι ενδιαφέρον με περιμένει. Και δεν έκανε λάθος.
Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη ήταν το πολύχρωμο, πολυφυλετικό νεανικό κοινό που, ίσως για πρώτη φορά, είδα να γεμίζει τη μικρή αίθουσα της Εναλλακτικής . Ήταν οι φίλοι και οι συγγενείς της «μεικτής ομάδας Αθηναίων εφήβων και ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων άσυλο από τις δομές Κοινωνικό ΕΚΑΒ και Ευρωπαϊκή Έκφραση», των πρωταγωνιστών αυτής της πρωτότυπης παράστασης όπερας.
Γιατί πρωτότυπης; Γιατί η «όπερα» που θα παρακολουθούσαμε σε λίγο ήταν ουσιαστικά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που προέκυψε από τα εργαστήρια του προγράμματος Co-OPERAtive. Το βραβευμένο αυτό πρόγραμμα, φιλοδοξεί να φέρει την όπερα κοντά στο νεανικό κοινό και συγχρόνως να αναδείξει τόσο τη διαπολιτισμική ποικιλομορφία της σύγχρονης Αθήνας όσο και τη σπουδαιότητα της κοινωνικής συνοχής. Και το έκανε πράξη. Μέσα από τις εβδομαδιαίες συναντήσεις με καλλιτέχνες και εκπαιδευτικούς από τον χώρο της μουσικής, του θεάτρου, του χορού και της όπερας, έφηβοι με διαφορετικές εθνικότητες και καταβολές και χωρίς προηγούμενη μουσική εμπειρία, είχαν την ευκαιρία να βιώσουν ένα νέο κόσμο. «Είδαμε ταλέντα να ξεδιπλώνονται και τα παιδιά μας να σμίγουν και να ανθίζουν με τη μουσική, με τον χορό, με την καινούρια τους παρέα. Μπορεί στην αρχή να μην πίστευαν ότι μπορούν να τα καταφέρουν, αλλά, χάρη στα μέλη της ομάδας δράσεων, ένιωσαν ασφάλεια και απελευθέρωσαν τους εαυτούς τους» σημειώνουν οι υπεύθυνοι των εργαστηρίων.
Γι’ αυτήν ακριβώς την ιδιαίτερη ομάδα, ο Άντης Σκορδής, λαμβάνοντας υπόψη τις δεξιότητες των παιδιών, δημιούργησε μια ενδιαφέρουσα μινιμαλιστική σύνθεση για φωνές και κρουστά τα οποία εκτελούνται από τους συμμετέχοντες και συνοδεύονται από ένα πιάνο και μια ηλεκτρική κιθάρα, με επαναλαμβανόμενα ρυθμικά μοτίβα επηρεασμένα κυρίως από τη μουσική Γκαμελάν της Ινδονησίας. Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης ανέλαβε από την πλευρά του να αφηγηθεί όχι με λόγια, αλλά με εικόνες, animation και διαρκή κίνηση, μια παλιά ιστορία. Ένα παραμύθι για έναν δράκο που ρίχνει ένα αστέρι στη γη και καταστρέφει τον κόσμο και τις περιπέτειες μιας ομάδας νέων που χάνουν τη φωνή τους εξαιτίας αυτής της καταστροφής.
Η παράσταση αρχίζει και ένα-ένα τα παιδιά, βγαίνουν στη σκηνή με κινήσεις που φανερώνουν ένταση, αρθρώνοντας ήχους που ολοένα και δυναμώνουν. Το ηθελημένα παράταιρο ντύσιμό τους-ένα fusion από κοστούμια βεστιαρίου, παραδοσιακές φορεσιές και σύγχρονα ρούχα- δημιουργεί από την πρώτη στιγμή μια αίσθηση διαπολιτισμικής ποικιλομορφίας μέσα σε ένα θεατρικό περιβάλλον. Η «όπερα χωρίς λόγια», χωρισμένη σε μικρές ιστορίες -ο τίτλος κάθε ιστορίας προβάλλεται στο βίντεο animation- αρχίζει να παίρνει μορφή. Οι λευκοί κύβοι, το σκηνικό της παράστασης, μετακινούνται διαρκώς και γίνονται τείχη, ασήκωτοι βράχοι, ποτάμια. Κάποια από τα αγόρια και τα κορίτσια, κάθονται μπροστά στα κρουστά που βρίσκονται στη σκηνή και με το βλέμμα καρφωμένο στις κινήσεις του Άντη Σκορδή, που διευθύνει, μπαίνουν κι αυτά στο μουσικό παιχνίδι. Κάποια άλλα, γίνονται σκιές πίσω από το λευκό πανί και πολεμούν τον δράκο. Και ένα τραγούδι-το μοναδικό του έργου- από όλες αυτές τις άγουρες αλλά όμορφες φωνές, μοιάζει να δίνει τη λύση στις περιπέτειές τους και μαζί να σημαίνει το τέλος της ιστορίας.
Μέσα σε μια ώρα που διαρκεί η «αφήγηση» , φανερώνεται μπροστά στο θεατή, όλη η δημιουργικότητα, η λαχτάρα αυτών των εφήβων, η αυτοπεποίθησή τους αλλά και μια μοναδική αίσθηση ομαδικότητας και αλληλοϋποστήριξης, που σβήνει κάθε ίχνος απειρίας και απογειώνει την παράσταση. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους προκαλεί βαθιά συγκίνηση, κάτι που λίγες επαγγελματικές παραγωγές μπορούν να προσφέρουν. Τους οφείλουμε ένα μεγάλο μπράβο.
* Η σπουδαία αυτή δουλειά αξίζει να «συναντηθεί» με ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό. Μαθαίνω πως η Εναλλακτική Σκηνή σκέφτεται να παρουσιάσει ξανά την επόμενη σεζόν το Untitled for now: an old fable. Αν ισχύει, μην το χάσετε. Είναι εμπειρία.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Επιλέξαμε έργα που είτε κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες είτε επαναλήψεις από προηγούμενη σεζόν που θα παίζονται για λίγο καιρό ακόμη
Η Ειρήνη Μουντράκη ανέλαβε τη διασκευή του λογοτεχνήματος του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε περιεκτικό δραματικό κείμενο
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.