- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Κάπου πήγα, κάτι είδα: H ζωή της Dalida από την Εύα Κοτανίδη
Στη σκηνή της αίθουσας διδασκαλίας της Μουσικής βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τραγουδήσαμε, συγκινηθήκαμε, γελάσαμε
H παράσταση «Dalida» με την Εύα Κοτανίδη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ήταν σοφή η απόφαση της Εύας Κοτανίδη να παρουσιάζονται μεταφρασμένοι οι στίχοι των τραγουδιών της Dalida σε υπέρτιτλους στη διάρκεια της παράστασης «Dalida, τραγουδώντας μέχρι το τέλος». Με τον τρόπο αυτό, καταλάβαινες πως, αν και δεν έγραφε εκείνη τα τραγούδια της, τραγούδησε τη ζωή της, παρουσίασε κάθε πτυχή της στη σκηνή, που αποτέλεσε το καταφύγιό της.
Στην παράσταση παρακολουθούμε την ίδια να διηγείται και να τραγουδά τη ζωή της. Με τη συντροφιά του πιανίστα Παντελή Μπενετάτου, η Εύα διαπερνά σε πρώτο πρόσωπο τη ζωή και την καριέρα της Dalida. Της Γιολάντα από το Κάιρο, της Dalila (έτσι συστηνόταν αρχικά) που έφτασε στο Παρίσι με σκοπό να ξεχωρίσει. Του κοριτσιού που το κορόιδευαν στο σχολείο λόγω του προβλήματος στραβισμού που είχε. Η πρώτη της διάκριση ήταν σε καλλιστεία, έγινε ηθοποιός για να μείνει στην ιστορία ως μια από τις σπουδαιότερες φωνές της Γαλλίας. Γεννήθηκε το 1933, έφυγε το 1987.
Στη σκηνή της αίθουσα διδασκαλίας της Μουσικής βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα τραγουδήσουμε, θα συγκινηθούμε, θα γελάσουμε Όλοι γνωρίζουμε τα τραγούδια της: Paroles, Malade, Laissez moi dancer, Les Temps des Flairs, Gigi in Paradisco. Προσωπικά δεν γνώριζα τον πόνο που έκρυβε κάθε της στίχος από τις μπαλάντες της. Όσο η καριέρα της κορυφωνόταν και τη γέμιζε φως, τόσο η απόγνωση της μοναξιάς, οι ματαιώσεις και οι απώλειες την οδηγούσαν στο σκοτάδι.
Το 1967, ο τότε σύντροφός της, Λουίτζι Τένκο, ο Gigi, αυτοκτονεί στο δωμάτιο 219 του Savoy στο Σανρέμο. Το τραγούδι που της είχε γράψει δεν κατάφερε να μπει στη δεκάδα των διαγωνιζόμενων του θρυλικού διαγωνισμού Sanremo. Το ίδιο βράδυ, αυτοκτονεί με μια σφαίρα στον αριστερό κρόταφο κι αφήνει ένα οργισμένο κι απελπισμένο σημείωμα. Τον βρήκε εκείνη. Μερικές εβδομάδες μετά, στο ξενοδοχείο Prince de Galles στο Παρίσι, προσπάθησε μάταια να μιμηθεί την πράξη του. Δεν ήταν ακόμη η ώρα της, όπως λέει και η Εύα στην παράσταση.
Πολύ σύντομα θα γνωρίσει τον Λούτσιο. «Είχε μόλις κλείσει τα 18», θα τραγουδούσε μετά από χρόνια για τον νεότερό της εραστή. Μένει έγκυος αλλά αποφασίζει να μην κρατήσει το παιδί. Η επιτυχία της είναι πια διεθνής, γεμίζει θέατρα και συναυλιακούς χώρους. Το 1975, ο πρώτος σύζυγός της, Λουσιέν Μορίς, αυτοκτονεί κι εκείνος. Μαζί του είχε γνωρίσει τον έρωτα και την επιτυχία. To 1983 αυτοκτονεί και ο επί μια δεκαετία σύντροφός της, η αμφιλεγόμενη προσωπικότητα Ρίτσαρντ Τσάνφρεϊ. Είχαν χωρίσει δυο χρόνια πριν. Στο σημείωμά που άφησε έγραφε: φεύγω και την παίρνω μαζί μου γιατί μου μοιάζει τόσο.
Από τη στιγμή που ξεκινά η παράσταση, η Εύα γίνεται Dalida. Με το σατέν φόρεμα και την πλούσια κώμη. Η σκιά της που πέφτει στον τοίχο είναι της Dalida. Η φωνή της, το χαρακτηριστικό ρο της, το σουλούπι. «Θυμάμαι να ακούω τα τραγούδια της στο ραδιόφωνο κάποια καλοκαίρια που παραθέριζα στους παππούδες μου στη Βρετάνη. Τραγούδια από όλες τις καλλιτεχνικές δεκαετίες της, είτε ρετρό, είτε ντίσκο, είτε ποπ, μιας και η Dalida, από το 1955 που εμφανίστηκε έως και τα τέλη της δεκαετίας του '80, όταν αυτοκτόνησε, τραγούδησε ένα εντυπωσιακό εύρος ρεπερτορίων, ζώντας ταυτόχρονα μια ταραγμένη ζωή. Τα της ζωής της βέβαια άρχισα να τα ψάχνω και να τα μαθαίνω πολλά χρόνια αργότερα, όταν, μετά τη δραματική σχολή του Εθνικού, συνέχισα τις σπουδές μου στο Παρίσι», θα πει στον Στέφανο Τσιτσόπουλο.
Η Dalida έφυγε από τη ζωή με τον τρόπο που τη δίδαξαν οι εραστές της. Στις 2 Μαΐου του 1987. «Η ζωή μου είναι ανυπόφορη. Συγχωρήστε με», θα γράψει. Είμαι σίγουρος ότι θα την ξαναδούμε αυτήν την παράσταση. Σε άλλον χώρο, στον ίδιο χώρο, ποιος ξέρει. Είναι μια δουλειά που αξίζει να τη δει περισσότερος κόσμος. Για την ερμηνεία, για τη φωνή και τα τραγούδια, για τον μύθο και τη μυθιστορηματική ζωή της Dalida. Τον Μιτεράν, τον Ντελόν, τη ντίσκο, τη αέναη νιότη της.
Info
«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»
Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτης: Χριστιάννα Μαριόλη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Πάνος Κούλης
Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας Μαντζούφα
Οργάνωση Παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου | Τέχνης Πολιτεία
Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα
Χορογράφος: Άννα Αθανασιάδη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή
Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης Music Art Lab
Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι
Με την υποστήριξη των Εκδόσεων Κάκτος
Με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού
Μετά τη μεγάλη επιτυχία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η μουσικοθεατρική παράσταση παράσταση "Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος", επιστρέφει από τις 10 ως 19 Οκτωβρίου 2023 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας, Αίθουσα Διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι Φίλοι της Μουσικής»).
Παραστάσεις: 10, 11, 12, 17, 18, 19 Οκτωβρίου 2023, 9:00 μ.μ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική και άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Το πρώτο έργο προσβάσιμο σε όλους είναι «Οι περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων»
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διασκευάζει το έργο του Σοφοκλή μεταφέροντάς το στο σήμερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.