1821 Digital Gallery
Η Εύα Κοτανίδη μεταμορφώνεται σε Dalida

Η Εύα Κοτανίδη μεταμορφώνεται σε Dalida

Μια μουσικοθεατρική παράσταση επιχειρεί να συστήσει ξανά στο ελληνικό κοινό μια τόσο ενδιαφέρουσα και αντιφατική καλλιτεχνική προσωπικότητα
Η Εύα Κοτανίδη μιλά για την παράσταση «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος», που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ανταμώνουμε στο The Blind Beggar της στοάς Atrium. Οι καναπέδες, οι πολυθρόνες και τα αμπαζούρ φιλοτεχνούν ένα παριζιάνικο ντεκόρ, που θα μπορούσε να ξεπηδά από τα roring 20s και τη Γαλλία της Μπελ Επόκ. Παραγγέλνει ζεστή σοκολάτα και μπαίνουμε κατευθείαν στο θέμα: «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος» («En chantant jusqu’ au bout»). Η Εύα Κοτανίδη και οι συνεργάτες της ετοίμασαν μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη ζωή και τα τραγούδια της Dalida, της εμβληματικής γυναίκας που έγραψε ιστορία στη γαλλική αλλά και την παγκόσμια μουσική σκηνή.

Ανεβαίνει από τις 27 μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και η πρώτη μου ερώτηση είναι το πού, το πότε και το γιατί η Dalida«Θυμάμαι να ακούω τα τραγούδια της στο ραδιόφωνο κάποια καλοκαίρια που παραθέριζα στους παππούδες μου στη Βρετάνη. Τραγούδια από όλες τις καλλιτεχνικές δεκαετίες της, είτε ρετρό, είτε ντίσκο, είτε ποπ, μιας και η Dalida, από το 1955 που εμφανίστηκε έως και τα τέλη της δεκαετίας του '80, όταν αυτοκτόνησε, τραγούδησε ένα εντυπωσιακό εύρος ρεπερτορίων, ζώντας ταυτόχρονα μια ταραγμένη ζωή. Τα της ζωής της βέβαια άρχισα να τα ψάχνω και να τα μαθαίνω πολλά χρόνια αργότερα, όταν, μετά τη δραματική σχολή του Εθνικού, συνέχισα τις σπουδές μου στο Παρίσι».

Η Εύα Κοτανίδη με τη σκηνοθέτρια της παράστασης Νεκταρία Γιαννουδάκη.
Η Εύα Κοτανίδη με τη σκηνοθέτρια της παράστασης Νεκταρία Γιαννουδάκη. © Patroklos Skafidas

Με τον τίτλο της παράστασης «δανεισμένο» από το τραγούδι «Να πεθάνω επί σκηνής» (“Mourir sur scène”), 35 χρόνια μετά τον θάνατο της Dalida, η παράσταση που θα ανεβάσει η ελληνογαλλίδα Εύα Κοτανίδη, βασισμένη σε κείμενα δικά της και σε σκηνοθεσία της Νεκταρίας Γιαννουδάκη, επιχειρεί να συστήσει ξανά στο ελληνικό κοινό την τόσο ενδιαφέρουσα και αντιφατική προσωπικότητα.

Σχετικα
Ο Ρένος Χαραλαμπίδης μας ξεναγεί στη δική του Αθήνα
Ο Ρένος Χαραλαμπίδης μας ξεναγεί στη δική του Αθήνα

«Κινήθηκε σε όλη της τη ζωή από το φως στο σκοτάδι και έζησε μέσα στις τραγικές αντιφάσεις της. Ερμήνευε τραγούδια που οι στίχοι τους ήταν κυριολεκτικά ρόλοι. Και μπορεί η φήμη και η δόξα να έπεφταν στα πόδια της, χαρίζοντάς της όλα όσα επιθυμούν οι κοινοί θνητοί, παρ' όλα αυτά ένα μαύρο φεγγάρι σκίαζε το είναι της, βυθίζοντάς την σε απανωτές καταθλίψεις». Η Εύα Κοτανίδη διάβασε και μελέτησε εξοντωτικά τη ζωή της Dalida. Εφημερίδες, περιοδικά, συνεντεύξεις, ντοκιμαντέρ και φυσικά απανωτές ακροάσεις. Στην παράσταση η μεταμόρφωσή της σε Yolanda Christina Gigliotti (κατά κόσμο Dalida) θα συμβεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το κοινό μέσω των τραγουδιών και των προσωπικών εξομολογήσεων να μυηθεί σε έναν απολογισμό ζωής και καριέρας, προκειμένου να αποκαταστηθεί όλη η αλήθεια. Η Dalida μας ξανασυστήνεται και η Κοτανίδη ξεδιπλώνει τη διττή της φύση που την ταλαιπώρησε, την απογείωσε καλλιτεχνικά αλλά και την εξουθένωσε. 

Η Εύα Κοτανίδη με τον Παντελή Μπενετάτο που τη συνοδεύει στο πιάνο στην παράσταση «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος».
Η Εύα Κοτανίδη με τον Παντελή Μπενετάτο που τη συνοδεύει στο πιάνο. © Patroklos Skafidas

Η Dalida ήταν μια μυθική ντίβα, μια μοναδική περφόρμερ, μια συγκλονιστική ερμηνεύτρια, ο ορισμός της femme fatale, μια επιτυχημένη, αισθησιακή και φωτεινή προσωπικότητα. Ξεκινώντας από την Αίγυπτο σε πολύ νεαρή ηλικία, βρέθηκε μοντέλο σε οίκο μόδας, στέφθηκε Μις Αίγυπτος και αναχωρώντας για το Παρίσι, προκειμένου να κάνει κινηματογραφική καριέρα, είδε τη ζωή να της χαμογελάει το 1956 με το τραγούδι «Bambino».

Σχετικα
Ρένος Χαραλαμπίδης: Τα «Τέσσερα Μαύρα Κουστούμια» ως μουσικό happening στο Μέγαρο
Ρένος Χαραλαμπίδης: Τα «Τέσσερα Μαύρα Κουστούμια» ως μουσικό happening στο Μέγαρο

«Είναι το σαρανταπεντάρι που απογείωσε την καριέρα της. Μόνο που το φάντασμα του πατέρα της, η απουσία του και οι απανωτές ερωτικές της ατυχίες στάθηκε αδύνατον να ξεπεραστούν. Εκτός από femme fatale, η Yolanda Christina Gigliotti ήταν μια γυναίκα τραυματισμένη, σκοτεινή, μοναχική, που υπέφερε. Και οι δύο συμβίωναν στο ίδιο κορμί, δίνοντας υπόσταση σε αυτό το πλάσμα που πούλησε εκατομμύρια δίσκους, που τραγούδησε σε πάνω από 7 γλώσσες, που έκανε εκατομμύρια κόσμου να τη λατρέψουν ανά την υφήλιο και άφησε έντονο το στίγμα της στη chanson française αλλά και στην pop διεθνή σκηνή της εποχής. Έτσι θα πάει: στη σκηνή θα ερμηνεύσω κάποια τραγούδια της υποτιτλισμένα, ώστε όλοι να κάνουν τον παραλληλισμό με αυτό που σου έλεγα προηγουμένως, ότι δηλαδή η Dalida ερμήνευε ρόλους. Πολύπαθους, πικρούς, που έμοιαζε να τους υπαγορεύει η ανταριασμένη ψυχοσύνθεσή της. Διαζύγια, αυτοκτονίες εραστών, αδυναμία τεκνοποίησης ώστε να καταφέρει να φτιάξει μια οικογένεια που τόσο πολύ επιδίωκε, ταξίδια αυτογνωσίας μέχρι και στην Ινδία, ώστε μέσω της εσωτερικής αναζήτησης να καταλαγιάσει το τραύμα και να επουλωθεί· εκτρώσεις, αναρρώσεις που ταχύτατα κατρακυλούσαν και πάλι σε καταθλιπτικά επεισόδια, μέχρι να συμβεί το μοιραίο· όλα θα ειπωθούν αλλά και θα τραγουδηθούν επί σκηνής».

Η Εύα Κοτανίδη ως Dalida
Η Εύα Κοτανίδη ως Dalida / © Patroklos Skafidas

Πιάνουμε να συζητάμε για το περίφημο «μαύρο» της ντίβας αλλά και το ίδιο χρώμα-συναίσθημα που κατακρήμνισε και άλλα είδωλα. «Ναι, δεν ήταν η μόνη που αδυνατούσε να διαχειριστεί την επιτυχία της λόγω ανεπούλωτων τραυμάτων. Από τη Μέριλιν και την Τζάνις Τζόπλιν ως τον Κερτ Κομπέιν και την Έιμι Γουάνχαουζ, υπάρχουν αξεπέραστες ζώνες πένθους που καμιά επιτυχία δεν μπορεί να τις φωτίσει». Μαύρο βαθύ, σχεδόν θάνατος, μέχρις ότου τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και τα δελτία της τηλεόρασης να τον ανακοινώσουν και επίσημα.

Παρασκευή απόγευμα, στο The Blind Beggar της στοάς Atrium. Μιλώντας για την παράστασή της «Τραγουδώντας μέχρι το τέλος», για τη Dalida, για τις αντιφάσεις της, για το φως και το σκοτάδι που υπήρχε μέσα της δημιουργώντας μία συγκλονιστική ερμηνεύτρια αλλά και οδηγώντας την σε ένα τραγικό τέλος, η αδημονία και η έξαψή μου ανεβαίνουν κατακόρυφα. Τριανταπέντε χρόνια μετά τον θάνατό της, η Εύα Κοτανίδη δεν θα επιτελέσει μια σκέτη αναπαράσταση των γεγονότων της ζωής της, με τραγούδια και ημερολογιακό συναξάρισμα, αλλά κάτι πολύ πιο δύσκολο: θα καταδυθεί στο μαύρο της Dalida με μια πρωτότυπη δραματουργική και μουσική επεξεργασία, που υπόσχεται μια απίστευτη μελωδική συγκίνηση.

«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος» (“En chantant jusqu’ au bout”) με την Εύα Κοτανίδη

«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»
Παραστάσεις: 27, 28, 29, 30 Δεκεμβρίου, 8:30 μ.μ.
Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας, Αθήνα)

Συντελεστές:
Ερμηνεύει: Εύα Κοτανίδη
στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος
Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτης: Χριστιάννα Μαριόλη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Πάνος Κούλης
Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας Μαντζούφα
Οργάνωση Παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου | Τέχνης Πολιτεία
Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα
Χορογράφος: Άννα Αθανασιάδη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή
Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης Music Art Lab
Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι
Με την υποστήριξη των Εκδόσεων Κάκτος
Με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού

Εισιτήρια: 18€, 14€ Μειωμένο | Για αγορά εισιτηρίων: online στο ticketservices.gr, τηλεφωνικά στο 2107234567 και στο εκδοτήριο της Ticket Services στην Πανεπιστημίου 39

Back to top

Προσεχως

«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
20.06.2022
«Επέστρεφε» Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη - Ατομική Εκθέση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5