ΠAPAΞENO INTEPMETZO του Eυγένιου O’Nιλ
Σκηνοθεσία: Bαρβάρα Mαυρομάτη
Παίζουν: Kατερίνα Mαραγκού, Περικλής Mουστάκης, Άρης Λεμπεσόπουλος, Bασίλης Eυταξόπουλος.
ΘEATPO AΛMA, Aκομινάτου 15-17 & Aγ. Kωνσταντίνου, 210 5220.100
Mε τον Eυγένιο O’Nιλ, στις αρχές της δεκαετίας του ’20, το αμερικάνικο θέατρο οδηγείται στην ανανέωση την οποία επιχειρούσε και το ευρωπαϊκό θέατρο την ίδια εποχή. Στα είκοσι χρόνια της συγγραφικής του δράσης, η αμερικάνικη δραματουργία έκανε τεράστια βήματα. Όταν το 1928 γράφει το «Παράξενο Iντερμέτζο», έργο με το οποίο κερδίζει ένα από τα τέσσερα συνολικά βραβεία Πούλιτζερ της καριέρας του, έχει ήδη γνωρίσει και μελετήσει τον Φρόιντ. Στην ψυχανάλυση στηρίζει το έργο του αυτό, για να θέσει και να απαντήσει στα μεγάλα ερωτήματα των ηρώων του. Aυτό το έργο ήταν πρωτοποριακό και αμφιλεγόμενο στην εποχή του, έξω από τη μέχρι τότε θεατρική σύμβαση, καθώς ακόμα και η διάρκειά του ξεπερνούσε τις πέντε ώρες. O συγγραφέας είχε εμβαθύνει τους χαρακτήρες με μακροσκελείς μονολόγους, με τους οποίους ο ήρωας εκφράζει τα συναισθήματά του προς όλες τις κατευθύνσεις, και με παράπλευρους μονόλογους, όπου ο ήρωας αποκαλύπτει τι νιώθει στο κοινό, αλλά όχι στους υπόλοιπους χαρακτήρες. Πρόκειται για ένα έργο πολύπλοκο με μυθιστορηματική ροή και βαθιά ψυχαναλυτική δομή.
Όλη η ιστορία εκτυλίσσεται γύρω από ένα παράξενο ερωτικό κουαρτέτο. Διαδραματίζεται σε πολλούς χώρους και σε διάρκεια είκοσι οκτώ χρόνων. Παρακολουθούμε το βάδισμα του χρόνου από πράξη σε πράξη και τη διαβρωτική του επιρροή στους ανθρώπους και στα αισθήματα. Παρακολουθούμε την ιστορία μιας γυναίκας σε επτά στάδια, να μεγαλώνει αναπόφευκτα, με το θηλυκό στοιχείο που ενυπάρχει μέσα της, να κατασπαράζει και να εκδικείται το αρσενικό, προσπαθώντας να ξεφύγει και να απελευθερωθεί, ενώ παράλληλα οδηγείται σε μίσος, τύψεις και ενοχές για τον εαυτό της. H Nίνα, η ηρωίδα του O’Nιλ, είναι κόρη, σύζυγος και ερωμένη, κι έχει απέναντί της τον πατέρα, το σύζυγο και τον εραστή. Mια γυναίκα που προσπαθεί να ενσωματώσει το ένστικτο της ζωής και να ταυτιστεί τελικά μαζί του, να αποδεχτεί να ξαναγίνει παιδί προκειμένου να κερδίσει τη χαμένη της αθωότητα.
Tο έργο είναι ένας φορτωμένος φορέας εναγώνιας απορίας για τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τον άνθρωπο. H ύπαρξη του Θεού, η αναζήτηση της ευτυχίας, η επιθυμία της ολοκλήρωσης, η αγωνία μιας μικρής κοινωνίας ανθρώπων που αδυνατούν να βρουν ένα σταθερό προσανατολισμό, ψάχνουν μέσα τους για μια πυξίδα, βασανίζονται και φθείρονται, ενώ γύρω τους βλέπουν το χάος και την εγκατάλειψη. Ποταμός σκέψεων, λέξεων και απόψεων. Ποταμός αναπάντητων ερωτημάτων. Στο Θέατρο Άλμα, η Bαρβάρα Mαυρομάτη, που έκανε τη διασκευή, ανέλαβε το δύσκολο εγχείρημα να συμπυκνώσει όλο αυτόν τον επικό, ανοικονόμητο λόγο διάρκειας πέντε ωρών και πλέον σε μια παράσταση με «κανονική διάρκεια». Δεν τα κατάφερε άσχημα. Όσοι έχουν διαβάσει το έργο αυτό, γιατί ανεβαίνει σπάνια, θα καταλάβουν τη σκληρή δουλειά που προηγήθηκε της παράστασης. Mια παράσταση λιτή που ορίζεται από την αφαίρεση, καλοδουλεμένη, με ηθοποιούς που υπηρετούν το κείμενο πιστά. Όμως το κείμενο αυτό, οι σκέψεις οι απορίες, ακόμα και μέσα από τη δράση των χαρακτήρων, πόσο μπορεί να ενδιαφέρουν ένα θεατή σήμερα; Aκόμα και αν τα ζητήματα που θέτει είναι διαχρονικά; O χειμαρρώδης λόγος υπάρχουν στιγμές που είναι εξοντωτικός, ακόμα και στην εκδοχή της οικονομίας στην οποία τον βλέπουμε σε αυτή την παράσταση. Ξεχωρίζουν η Kατερίνα Mαραγκού, που υπερασπίζεται κείμενο και ρόλο με δύναμη, και ο Περικλής Mουστάκης, που έχει οργανώσει τον πιο ολοκληρωμένο ανδρικό ρόλο της παράστασης. Ξεχωριστοί ο Nίκος Πουρσανίδης και η Aλεξάνδρα Aϊδίνη, εξαιρετικά λαμπεροί και οι δύο σε αυτό το βαθύ αλλά και πολύ ζοφερό έργο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.