Η όπερα μέσα από τα μάτια ενός παιδιού
Γράφει η Κάτια Πάσχου, Σοπράνο
Όπερα; Πολύ ωραία ιδέα, φυσικά και θα έρθω» ήταν η αντίδραση της Βιολέττας, δεσποινίδας ετών 9, στην πρότασή μου να πάμε μαζί για να δούμε τον «Παπουτσωμένο Γάτο» που ανέβασε η Εθνική Λυρική Σκηνή.
Κυριακή πρωί, με τη Βιολέττα καθόμαστε στο θεωρείο. Μπροστά στο γοητευτικό θέαμα ξεχνά τον ποδαρόδρομο, το ψιλόβροχο και την ταλαιπωρία που υποστήκαμε λόγω Μαραθωνίου. Απορροφημένη από το σκηνικό, τη μουσική, τους τραγουδιστές, στέκεται στην άκρη του καθίσματός της, σχεδόν κρεμασμένη από το θεωρείο, σα να θέλει να μπει και η ίδια μέσα στο παραμύθι. Ταυτόχρονα σχολιάζει κάθε λεπτομέρεια με το αγοράκι στη διπλανή θέση.
Παρακολουθώ την παράσταση, αλλά και ταυτόχρονα το πώς βιώνουν τα παιδιά την εμπειρία της όπερας – δείχνουν με τα χέρια τους, γελούν και εντυπωσιάζονται με κάθε καινούργιο στοιχείο που κάνει την είσοδό του στη σκηνή, εκδηλώνουν τον ενθουσιασμό τους και ανταποκρίνονται στο κάλεσμα του γάτου να χτυπούν τα χέρια τους ρυθμικά στη μουσική.
Δεν χρειάζεται να σχολιάσω τις ευχάριστες για τα παιδιά μελωδίες, όσο σύντομες έπρεπε, αλλά και ολοκληρωμένες ώστε να δώσουν γεύση όπερας στα παιδιά. Δεν θα μιλήσω για τις υπέροχες φωνές, της Μάιρας, του Γιάννη, του Μπάμπη, του Πέτρου, του Δημήτρη, γιατί θα μου πείτε πως παινεύω τους φίλους μου και αγαπημένους μου συναδέλφους. Ούτε θα τολμούσα να γράψω για τη σκηνοθετική άποψη, θέλω να αποφύγω τον κίνδυνο να ακουστώ ως απόφοιτος Θεατρολογίας – και ξέρω ότι δε μου πάει… Όμως θα σταθώ στην ατμόσφαιρα και στην αισθητική, που φαίνεται να απευθύνεται σε μια άλλη, καινούργια, πιο «edgy» γενιά, η οποία διαφοροποιείται από τη μέχρι τώρα εικόνα της «ροζ τσιχλόφουσκας» που έχουν συνήθως οι γονείς μας στο μυαλό τους για την παιδικότητα.
Το σκηνικό και τα κοστούμια σε μια παλέτα άσπρου - μαύρου - κόκκινου, σε συνδυασμό με μια υπέροχη κινησιολογική γλώσσα των τραγουδιστών, περνούν μηνύματα διακριτικά μέσα από σύμβολα, την ίδια στιγμή που αποτυπώνουν την αλήθεια τού σήμερα, όπως τη βιώνουν τα παιδιά στην καθημερινότητά τους. Γι’ αυτό και κατορθώνει με τόσο εύστοχο τρόπο η παράσταση να τους συγκινεί χωρίς καν να καταλαβαίνουν το γιατί… «Τι σου άρεσε, Βιολέττα, στην παράσταση;» τη ρωτώ. «Μου άρεσε ο Γάτος που είπε στον Ζαν να πέσει στο ποτάμι και να κάνει ότι πνίγεται, που έκανε το δράκο ποντικό και τον έφαγε, και η πριγκίπισσα γιατί… είναι πριγκίπισσα!»
Όταν η αυλαία πέσει, η Βιολέττα λέει με παράπονο: «Αχ! Γιατί τελείωσε;». Εκεί ακριβώς κρύβεται η επιτυχία μιας παράστασης: να κάνει τους καλλιτέχνες να ζηλεύουν –το ομολογώ– και τους θεατές να θέλουν κι άλλο!
Info «Ο παπουτσωμένος γάτος» του Τσέζαρ Κουί. Σκην.: Θωμάς Μοσχόπουλος. Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, 210 3662.100, 210 3612.461
* Η Κάτια Πάσχου επιμελείται το Πρόγραμμα Συμμετοχικής Όπερας στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής B&M Θεοχαράκη, www.thf.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Επιλέξαμε έργα που είτε κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες είτε επαναλήψεις από προηγούμενη σεζόν που θα παίζονται για λίγο καιρό ακόμη
Η Ειρήνη Μουντράκη ανέλαβε τη διασκευή του λογοτεχνήματος του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε περιεκτικό δραματικό κείμενο
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.