Πόσες φορές έχεις δει παράσταση και έχεις πει «συγκλονίστηκα»; Μάλλον, ελάχιστες ‒ μετρημένες στα δάχτυλα, ίσως και του ενός χεριού. Για το «Domino» των Vasistas ομολογώ το είπα. Είμαι υποχρεωμένος όμως, να κάνω μια διευκρίνιση. Παραστάσεις τόσο διαφορετικές (από τις βατές, με ηθοποιούς που παίζουν ρόλους) και κυρίως ιδιοσυγκρασιακές έχουν ένα προαπαιτούμενο: να βρεθεί από την αρχή στο ίδιο μήκος η συχνότητά σου με τη συχνότητα αυτού που βλέπεις. Για ένα και μοναδικό λόγο. Παλεύοντας να επικοινωνήσεις χάνεις το κουράγιο, αρχίζεις να αμφισβητείς τις «διανοητικές σου ικανότητες», έρχεται ο εκνευρισμός και το «τι ώρα είναι;» με αποτέλεσμα στο τέλος να φύγεις βρίζοντας για το χρόνο που έχασες.
Όχι, το «Domino» δεν έχει καμία απολύτως σχέση με δημιουργικό αυτισμό ‒ δεν έγινε για να μας δείξει πόσο εναλλακτική είναι η ομάδα, πόσο διαφορετική είναι ή, ας μου επιτραπεί να χρησιμοποιήσω μια παρεξηγημένη λέξη, κουλτουριάρικη. Έγινε για να μιλήσει κατευθείαν στην καρδιά του θεατή, όπως μιλάει ένα απλό τραγουδάκι, και αυτή να στείλει μήνυμα κατευθείαν στον εγκέφαλο «αυτό που βλέπεις είναι η ζωή μας. Και η ζωή μας είσαι εσύ και οι άλλοι. Βγες και δες πως μπορείς να τη χειριστείς και να τους χειριστείς καλύτερα».
Τα περισσότερα από τα (μετα)μοντέρνα θεάματα πάσχουν δραματουργικά. Εδώ, η παράσταση έχει γερές βάσεις. Το «Παιχνίδι της σφαγής» του Ιονέσκο. Η σκηνοθέτρια Αργυρώ Χιώτη με την ομάδα της πήραν τις σκηνές, τις έστυψαν, κράτησαν το ζουμί και μας τις σέρβιραν. Μιλάει για την απώλεια, το νόημα (και το φόβο) της ζωής, την ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Ε, λοιπόν με αυτή τη «βουβή χορογραφία», όπως την ονομάζει η ομάδα, η απώλεια έγινε κραυγή και προκάλεσε αύξηση παλμών. Αυτό σημαίνει πως πρέπει κάποιος να γνωρίζει το κείμενο για να επικοινωνήσει; Κάθετα, όχι. Γιατί το πιστόλι της έμπνευσης γεμίζει από μια απλή ιδέα: το φαινόμενο ντόμινο (domino effect) ‒ένα πούλι σπρώχνει το άλλο μέχρι να πέσει και το τελευταίο‒, που όλοι λίγο πολύ καταλαβαίνουμε πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μεταφορά.
Οι δεκατρείς ηθοποιοί ντυμένοι με «εργατικές φόρμες» (δες ταινία «Metropolis» του Φριτς Λαγκ) κυκλοφορούν σαν κοπάδι και κάθε φορά που κάποιος αντιδρά ‒ή προσπαθεί‒ προκαλεί αλληλεπίδραση. Αρχηγοί εναλλάσονται στο κοπάδι, δείχνουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να γεμίσουν με νόημα τη ζωή τους τα μέλη, να ξορκίσουν το φόβο του θανάτου. Δουλέψτε. Ερωτευθείτε. Θυμηθείτε. Διασκεδάστε. Πιστέψτε... Όμως το επαναλαμβανόμενο βάδισμά τους επί σκηνής, με βλέμμα κατά πρόσωπο στον θεατή, υπενθυμίζει πως ζούμε τη «Μέρα της Μαρμότας» ‒ η ταινία όπου ο πρωταγωνιστής (Μπιλ Μάρεϊ) ζει την ίδια ημέρα ξανά και ξανά.
Στην παράσταση οι ηθοποιοί δεν μιλούν• ανά δέκα περίπου λεπτά τραγουδούν play back ένα τραγούδι-σχόλιο (για την απώλεια, τη θρησκεία, τον έρωτα, την ομαδοποίηση...). Ίσως γι’ αυτό δεν πρέπει να μιλάμε για σκηνοθεσία αλλά για ενορχήστρωση. Τα τραγούδια (και η χορογραφία) χαλαρώνουν την ένταση της δράσης, αλλά, ενδεχομένως, υπονοούν και πως τα τραγούδια, η μουσική, η τέχνη γενικότερα δεν είναι τίποτα περισσότερο από χάδια στο πληγωμένο από αγώνα μποξ, παλαιστή-άνθρωπο. «Όταν είσαι στα σκατά ως το λαιμό, δεν μένει παρά να τραγουδάς» λέει ο Μπέκετ. (Τα βίντεο που συνοδεύουν το κείμενο είναι μερικά από τα τραγούδια της παράστασης).
Μόνο ένα κείμενο ακούγεται στο τέλος και είναι από το «Παιχνίδι της σφαγής» του Ιονέσκο. Αφορά την αγάπη και τη συντροφικότητα ως ‒ίσως‒ η μόνη παρηγοριά στη ζωή. Έρχεται να μας συμφιλιώσει καθώς ακούγεται ως αφήγηση εμπειριών δύο ηλικιωμένων (μη ηθοποιών) ‒ από τη μια ο πονεμένος σαρκασμός του άνδρα και από την άλλη η τρυφερότητα της γυναίκας.
Μην προσπαθήσετε να αποκωδικοποιήσετε κάθε «επεισόδιο», την ώρα που συμβαίνει. Η παράσταση, ύπουλα, κάνει τη δουλειά της και στέλνει το μήνυμα. Αρκεί, όπως είπαμε, να έχετε πατήσει στο on. Ναι, η ομάδα Vasistas και η Αργυρώ Χιώτη, με αυτή τη δουλειά τους, μας έχουν πείσει πως υπάρχει λόγος να είμαστε αισιόδοξοι.
Info: Ερμηνευτές: Ελένη Βεργέτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ευθύμης Θέου, Ματίνα Περγιουδάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Ρίτα Λυτού, Νατάσα Παπανδρέου, Αναστασία Ζαγκλή, Φιντέλ Ταλαμπούκας.
Για ώρες και ημέρες παραστάσεων εδώ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Επιλέξαμε έργα που είτε κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες είτε επαναλήψεις από προηγούμενη σεζόν που θα παίζονται για λίγο καιρό ακόμη
Η Ειρήνη Μουντράκη ανέλαβε τη διασκευή του λογοτεχνήματος του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε περιεκτικό δραματικό κείμενο
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.