Μουσικη

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν: Το Τριπλό Κοντσέρτο στο Μέγαρο Μουσικής

Ένα από τα πιο ξεχωριστά και στοχαστικά έργα του συνθέτη

Athens Voice
A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν: Το Τριπλό Κοντσέρτο στο Μέγαρο Μουσικής
Μέγαρο Μουσικής. Κρατική Ορχήστρα Αθηνών © Χάρης Ακριβιάδης / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν: Τρεις καταξιωμένοι σολίστες παρουσιάζουν το έργο με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Ένα από τα πιο ιδιαίτερα έργα του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, το Τριπλό Κοντσέρτο, έργο 56, παρουσιάζεται στις 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με αρχιμουσικό τον Finnegan Downie Dear, συμπράττει με τρεις καταξιωμένους σολίστες — τον Steven Isserlis (βιολοντσέλο), τον Maxim Vengerov (βιολί) και τη Θεοδοσία Ντόκου (πιάνο). Το πρόγραμμα δεν επιδιώκει να εντυπωσιάσει με υπερβολές· αντίθετα, προτείνει μια προσεκτική, ισορροπημένη ανάγνωση ενός έργου που απαιτεί συντονισμό, ευαισθησία και συλλογική ερμηνευτική προσέγγιση.

Μια εβδομάδα νωρίτερα, στη Λέσχη Κλασικής Μουσικής της Ομάδας Χωρίς Όνομα, ο γνωστός βιρτουόζος του πιάνου Βασίλης Βαρβαρέσος παρουσίασε τις βασικές συνιστώσες του έργου — τη φόρμα, τις σχέσεις των τριών σολιστικών οργάνων, καθώς και τις πρακτικές προκλήσεις που ,αντιμετωπίζουν οι ερμηνευτές. Η εισήγησή του άνοιξε τον δρόμο για μια ζωντανή συζήτηση, από την οποία προέκυψαν τα ακόλουθα σημεία ως μια μορφή ερμηνευτικού οδηγού, όχι οριστικού αλλά χρήσιμου για τον ακροατή.

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν: Το Τριπλό Κοντσέρτο στο Μέγαρο Μουσικής
Βασίλης Βαρβαρέσος © Χάρης Ακριβιάδης / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιατί αυτό το κοντσέρτο περισσότερο βιώνεται παρά «ακούγεται»

• Μια έναρξη που δημιουργεί προσδοκία
Η πρώτη φράση δεν λειτουργεί ως απλή εισαγωγή. Το ρυθμικό μοτίβο των χαμηλών εγχόρδων δίνει μια αίσθηση κίνησης, σχεδόν αναπνοής, δημιουργώντας μια ήπια αλλά σαφή ένταση. Η μουσική δεν σε αιφνιδιάζει· σε καλεί να μπεις στον κόσμο της.

• Δομή με καθαρότητα και συνέπεια
Κάθε μουσική ιδέα αναπτύσσεται με ακρίβεια. Οι παύσεις, οι επαναλήψεις, οι μετατοπίσεις μοτίβων έχουν λειτουργικό ρόλο. Το αποτέλεσμα δίνει την εντύπωση ενός έργου όπου η ισορροπία και η συνοχή είναι θεμελιώδεις.

• Ο Μπετόβεν ως στοχαστής της μορφής
Οι δομικές μονάδες — 2+2+4 μέτρα, μοτίβα α + α + β — δεν αποτελούν αυτοσκοπό. Αποκαλύπτουν έναν συνθέτη που χρησιμοποιεί τη φόρμα για να οργανώσει τη σκέψη του. Το έργο λειτουργεί ως διάλογος μεταξύ λογικής και έκφρασης.

• Η κατανόηση έρχεται μέσα από την εμπειρία
Η θεωρία μπορεί να εμπλουτίσει την ακρόαση, αλλά δεν είναι απαραίτητη για να αναγνωρίσει κανείς τον συναισθηματικό πυρήνα του έργου. Η μουσική προσεγγίζει τον ακροατή άμεσα, με τρόπο που άλλοτε είναι ήρεμος και άλλοτε πιο απαιτητικός.

• Εσωτερικότητα και ανάμνηση
Το Andante αποπνέει στοχασμό και μια σχεδόν οικεία ηρεμία, σαν εσωτερικός διάλογος. Στο φινάλε, το ρόντο επαναφέρει ζωντάνια και ρυθμική ευθυμία, σαν να ανοίγει ξανά ο ορίζοντας μετά από μια περίοδο περισυλλογής.
Το Τριπλό Κοντσέρτο δεν είναι απλώς μέρος ενός μουσικού προγράμματος. Αποτελεί μια ευκαιρία να προσεγγίσουμε τη μουσική του Μπετόβεν χωρίς προκαταλήψεις ή υπερβολικές προσδοκίες, αλλά με προσοχή και διάθεση για ακρόαση. Η σύμπραξη των Isserlis, Vengerov, Dokou και της Κρατικής Ορχήστρας υπό τον Downie Dear δίνει στο κοινό τη δυνατότητα να συμμετάσχει σε μια συλλογική εμπειρία: μια συνάντηση με το έργο που βασίζεται όχι στην επίδειξη δεξιοτεχνίας, αλλά στην ουσιαστική επικοινωνία.

Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου, 20:30, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY