Μουσικη

Μωρά στη Φωτιά: «Μια νυχτιάτικη βόλτα στο κέντρο της πόλης» με τον Στέλιο Σαλβαδόρ

37 ξέφρενα χρόνια και μερικές ιστορίες πριν τη συναυλία τους στο Κύτταρο

Μπάμπης Καλογιάννης
Μπάμπης Καλογιάννης
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Μωρά στη Φωτιά: «Μια νυχτιάτικη βόλτα στο κέντρο της πόλης» με τον Στέλιο Σαλβαδόρ

Ο Στέλιος Σαλβαδόρ εξιστορεί την πορεία του γκρουπ Μωρά στη Φωτιά, με αφορμή την εμφάνισή τους στο Κύτταρο

Το δέσιμο με έναν καλλιτέχνη ή ένα συγκρότημα είναι συνάρτηση πολλών πραγμάτων και σίγουρα ένα από αυτά είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έρχεται κανείς πρώτη φορά σε επαφή μαζί του. Μια τυχαία ακρόαση, η προτροπή από κάποιον φίλο, ακόμα και η πιο απρόσμενη συνάντηση. Η παρατημένη κασέτα στην μπασκέτα του 1ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, δίπλα στον Άγιο Ελευθέριο στο Ντεπώ, με μια πιπίλα στο εξώφυλλο και την επιγραφή «Μωρά στη Φωτιά», ήταν μια εικόνα αρκετά παράξενη από μόνη της, αλλά το νεανικό αυτί πάντα διψά για νέες εμπειρίες. Το διαμορφωμένο από βρετανικό και γερμανικό «μέταλλο» αισθητήριό μου, θα χρειαζόταν καιρό για να αφομοιώσει αυτό που άκουγε, αλλά το ντεμπούτο του σχήματος του Στέλιου Σαλβαδόρ αποδείχτηκε σύντροφος ζωής. Ένα ξεχωριστό άλμπουμ, δέκα τραγούδια που συνδύαζαν ιδανικά το rock, το punk και το new wave, ιδιαίτεροι στίχοι και μελωδίες που συνόδευσαν ένα πολύ μεγάλο μέρος της νιότης μας. Το πρώτο άλμπουμ του γκρουπ κυκλοφόρησε το 1988 και μαζί με άλλες σπουδαίες δημιουργίες της εποχής, άνοιξαν τον δρόμο για αυτό που ονομάστηκε «ελληνικό ροκ» στα 90s, το οποίο μονοπώλησε τα ραδιόφωνα και τα στερεοφωνικά συστήματά μας.

Τα Μωρά στη Φωτιά ξεκίνησαν ως παρέα από τη Βέροια, προτού μετακομίσουν στη Θεσσαλονίκη ώστε να κυνηγήσουν τα μουσικά τους όνειρα. Πήραν το όνομά τους από το «Baby's On Fire» του Brian Eno, μίας από τις μεγαλύτερες επιρροές τους εκείνα τα χρόνια. Το άλμπουμ του 1988 μάλιστα, περιέχει και τη διασκευή στο «Third Uncle», τραγούδι του Eno από τον δεύτερο solo δίσκου του «Taking Tiger Mountain (By Strategy)». Το ομώνυμο ντεμπούτο θεωρείται σήμερα ένα ορόσημο της ροκ σκηνής για τη χώρα μας, ωστόσο το συγκρότημα θα χρειαστεί κάποια χρόνια ακόμα ώστε να αποκτήσει ένα ουσιαστικό momentum. Τα Μωρά στη Φωτιά θα επιστρέψουν θριαμβευτικά ύστερα από μια συναυλία στο Θέατρο Συκεών στη Θεσσαλονίκη, το καλοκαίρι του 1995. Μετά την κυκλοφορία του δεύτερου δίσκου τους, «Θεατρίνοι», το 1999, τα Μωρά στη Φωτιά θα δώσουν την πρώτη τους συναυλία στην Αθήνα και κάπως έτσι θα ξεκινήσει μια πορεία, η οποία διατηρείται μέχρι σήμερα μέσα από πολύ καλή δισκογραφική παρουσία και πολυάριθμες συναυλίες. Τα άλμπουμ τους άλλωστε κυκλοφορούν εδώ και πολλά χρόνια μέσω της δισκογραφικής εταιρείας του ίδιου του Σαλβαδόρ, Baby Records.

Το 2008, τα Μωρά στη Φωτιά έδωσαν ένα από τα σημαντικότερα live της καριέρας τους, κλείνοντας 20 χρόνια πορείας με ένα εορταστικό live στο Κύτταρο. Μέσα στα χρόνια, το venue της Οδού Ηπείρου έγινε ο φυσικός τους χώρος και κάπως έτσι, στις 7 Φεβρουαρίου θα ανέβουν ξανά στο οικείο σανίδι για μια ακόμα συναυλία με τους αγαπημένους τους ύμνους. Μαζί τους, ο Frank Panx των θρυλικών Panx Romana, με το νέο του συγκρότημα, τους Σαλταδόρους. Λίγο πριν την πολυαναμενόμενη εμφάνιση του γκρουπ Μωρά στη Φωτιά στο Κύτταρο, ο ηγέτης του γκρουπ, Στέλιος Σαλβαδόρ, μίλησε στην ATHENS VOICE για την ξέφρενη αυτή πορεία των 37 ετών από την κυκλοφορία του ιστορικού ντεμπούτου.

Μωρά στη Φωτιά: «Μια νυχτιάτικη βόλτα στο κέντρο της πόλης» με τον Στέλιο Σαλβαδόρ

1984 Βέροια, 1986 Θεσσαλονίκη, 1987 το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ. Στέλιο, πώς βλέπεις την πορεία των 40 και πλέον ετών με τα μάτια του σήμερα; Πόσο έχεις αλλάξει ως άνθρωπος και καλλιτέχνης και πού εντοπίζονται αυτές οι αλλαγές;
Η μουσική είναι μια ιδιότητα της ζωής μας, συνδέεται άμεσα με αυτήν και είναι πολύ ευχάριστο καταρχάς που μετά από τόσα χρόνια μπορούμε ακόμη να παίζουμε και να προχωράμε στη ζωή αλλά και στη μουσική. Μια συνεχής πορεία τόσων πολλών ετών, όπως συμβαίνει και στη ζωή, με τα πάνω και τα κάτω της, με τη δράση και τις παύσεις της, αλλά και με τραγούδια ευτυχώς επίκαιρα ακόμη. Παρ' όλο που εμείς προχωράμε μουσικά, αυτά τα τραγούδια έχουν ακόμη τη δική τους «αύρα» και δεν κουραστήκαμε να τα τραγουδάμε. Φυσικό είναι με την πάροδο του χρόνου να αλλάζουμε, όμως προχωράμε δημιουργικά, χωρίς ωστόσο να ακυρώνουμε κάτι από το παρελθόν μας. Ίσα ίσα που προστίθεται εμπειρία και γνώση.

Πες μας για τα δημοσιεύματα εκείνης της εποχής που μιλούσαν για τους «Παίδες εν Kαμίνω». Ήταν μια απόπειρα χιούμο ή υπήρχε συντηρητισμός και προκατάληψη εκείνη την εποχή;
Αυτό ήταν όντως μια απόπειρα χιούμορ. Ήταν πολύ παράξενο το 1986, να βλέπεις ένα κόκκινο φορτηγάκι και με μαύρα γράμματα πάνω του ένα «Μωρά στη Φωτιά», να περιφέρεται στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και γενικότερα στις πόλεις της Μακεδονίας, αλλά να που υπήρχε και το βιβλικό «Παίδες εν Kαμίνω» και κάποιος σκέφτηκε να τα συσχετίσει. Σίγουρα υπήρχε προκατάληψη, πάντα θα υπάρχει, αλλά και αρκετή δόση χιούμορ. Δεν είναι βουντού, είναι ένα ροκ συγκρότημα...

Το ξεκίνημα των Μωρά στη Φωτιά είχε πολύ μεγάλες δόσεις από τη rock, punk και new wave σκηνή της εποχής, αλλά, όπως έχεις δηλώσει, είχε επίσης ποίηση και λογοτεχνία. Θέλεις να αναφέρεις συγκεκριμένα παραδείγματα επιρροών και ερεθισμάτων, τόσο στο μουσικό όσο και στο στιχουργικό κομμάτι;
Πολύ μεγάλος ο κατάλογος των ακουσμάτων. Ειδικά την πρώτη περίοδο, όταν ήμουν πολύ νέος, άκουγα όλη την ημέρα μουσική – σίγουρα new wave και punk που μου άρεσε πολύ. Άκουγα όμως τα πάντα, και εννοώ τα πάντα. Παρακολουθούσα «διψασμένος» κάθε τι καινούργιο που έβγαινε, από ωραίες εκπομπές που υπήρχαν τότε στο ραδιόφωνο (π.χ. Αργύρης Ζήλος στα 80s), περιοδικά, φίλους κ.λπ. Ό,τι κι αν έκανα στην καθημερινότητά μου συνοδευόταν από μουσική. Για τη λογοτεχνία έχω τόσα πολλά να πω… Με έχει σώσει σε απίστευτα δύσκολες εποχές, με την έννοια ότι μου έδωσε απαντήσεις για ερωτήματα που με απασχολούσαν για πολλά χρόνια. Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Διαβάζεις, κι εκεί που διαβάζεις, χωρίς να το καταλάβεις, έχεις βρει την απάντηση...

Τόσο με το όνομα του γκρουπ (Babys on Fire) όσο και με τη διασκευή του «Third Uncle», γίνεται φανερή η αγάπη σου για τον σπουδαίο Brian Eno. Ποιος είναι ο Brian Eno της παγκόσμιας μουσικής σκηνής; Έχει υποτιμηθεί η προσφορά του ή έχει αποτυπωθεί πλήρως;
Ένας φοβερός μουσικός, σπουδαίος παραγωγός σε απίστευτα υπέροχα άλμπουμ, πρωτοπόρος και της ambient μουσικής, μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική προσωπικότητα. Βέβαια, εμένα ουσιαστικά ένα συγκεκριμένο άλμπουμ του με επηρέασε περισσότερο, το «801 Live» (σ.σ.: 801 το πειραματικό γκρουπ των Eno και Phil Manzanera), το οποίο ακόμη και σήμερα θεωρώ κορυφαίο. Νομίζω ότι χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στον καλλιτεχνικό κόσμο, αν και ο ίδιος ενδιαφερόταν πάντα για περισσότερο «αντιεμπορικά» πράγματα. Με την έννοια ότι, πολύ σωστά, τον ενδιέφερε πρώτα η μουσική και το να έχει κάτι να πει με αυτήν, και μετά όλα τα άλλα. Επίσης, να πω ότι στον Eno χρωστώ και τη «γνωριμία» μου με το υπέροχο «Tomorrow Never Knows» των Beatles, το οποίο άκουσα πρώτα από το 801.

Μωρά στη Φωτιά: «Μια νυχτιάτικη βόλτα στο κέντρο της πόλης» με τον Στέλιο Σαλβαδόρ

Πάμε πίσω στα χρόνια του Ονείρου στη Θεσσαλονίκη, στα πέριξ του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου. Μίλησέ μας για τις εμφανίσεις με τον Παύλο Σιδηρόπουλο και τις συναντήσεις σας. Θυμάσαι άλλες σημαντικές αντίστοιχες επαφές από τα πρώτα χρόνια του γκρουπ;
Ήταν η χρονιά με τη μεγάλη κακοκαιρία στη Θεσσαλονίκη, Δεκέμβριος του 1988. Εμείς από την αρχή της σεζόν, αρχές Οκτωβρίου, σταθερά για τρεις τέσσερις ημέρες κάναμε εμφανίσεις στο Όνειρο, ήμασταν η μπάντα του μαγαζιού, με βασικό πρόγραμμα τον πρώτο μας δίσκο. Σε κάθε εμφάνιση ωστόσο, παρουσιάζαμε ένα καινούργιο τραγούδι. «Αδρεναλίνη», «Σαλονίκη», «Γυναίκα», «Φωλιά του Κούκου», «Θεατρίνοι» κ.λπ. Εκεί λοιπόν, έρχεται για μια εμφάνιση ο Παύλος Σιδηρόπουλος με τους Απροσάρμοστους και είχα την τύχη να τον γνωρίσω, να μιλήσουμε αλλά και να θαυμάσω την ερμηνεία του στη σκηνή. Μια άλλη γνωριμία εκείνης της εποχής ήταν η Κατερίνα Γώγου, την οποία γνώρισα ένα βράδυ έξω από το Berlin, όταν με πολύ ωραίο τρόπο με πλησίασε και μου μίλησε πρώτη εκείνη. Με ρώτησε για το συγκρότημα, μάλιστα στην αρχή δεν την αναγνώρισα κιόλας... Μόνο μετά τη συζήτησή μας μου είπε κάποιος φίλος ότι είναι η Κατερίνα Γώγου! Υπέροχος και τρυφερός άνθρωπος, ευαίσθητος.

Πώς ένα νεαρό παιδί από τη Βέροια έρχεται σε επαφή με τη ζωή ενός Καταλανού αναρχικού, σαν τον Σαλβαδόρ Πουτς Αντίκ; Τι σε γοήτευσε στην ιστορία του ώστε να υιοθετήσεις το εν λόγω ψευδώνυμο;
Την περίοδο που χρησιμοποίησα το ψευδώνυμο, ουσιαστικά για την κυκλοφορία του δίσκου, δεν γνώριζα πολλά πράγματα για τον Σαλβαδόρ. Ήξερα μόνο ότι επρόκειτο για την τελευταία καταδίκη σε θανατική ποινή στην Ευρώπη. Χρησιμοποίησα το όνομα, μόνο επειδή μου άρεσε ακουστικά και σαν αλληλεγγύη για αυτό που του είχε συμβεί. Στον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι, υπάρχει ένα σημείο όπου ο συγγραφέας περιγράφει την ψυχολογία και τις σκέψεις ενός μελλοθάνατου, λίγο πριν βρεθεί στο ικρίωμα –κάτι που συνέβη στον ίδιο τον Ντοστογιέφσκι–, αφού οδηγήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα. Και λίγο πριν την εντολή για το πυρ, του δόθηκε χάρη… Μια φορά να διαβάσεις το συγκεκριμένο απόσπασμα, είναι αρκετό για να καταλάβεις πως ό,τι μα ό,τι και να γίνει, η θανατική καταδίκη δεν θα πρέπει να επιτρέπεται σε καμία περίπτωση. Μετά από αρκετά χρόνια, έμαθα και την πλήρη ιστορία του, η οποία μάλιστα έγινε και ταινία το 2008.

Πώς είναι να έχει κάποιος δικό του label και να κυκλοφορεί τη δουλειά του μέσω αυτού; Ποια είναι τα υπέρ και τα κατά ενός τέτοιου εγχειρήματος;
Αν είσαι σε μια μεγάλη εταιρεία, η οποία σου φέρεται σαν να είσαι ένα μεγάλο συγκρότημα και σου κάνει τις παραγωγές όπως πρέπει να είναι, τότε γιατί να κάνεις δικό σου label; Είσαι σε studio και δουλεύεις πάρα πολύ επαγγελματικά, με τα videos, την προώθηση κ.λπ. Αλλά αν είναι να κάνεις όλη τη δουλειά εσύ και να μπαίνει στη μέση μια εταιρεία, η οποία δεν θα σε στηρίξει και τόσο πολύ, τότε κοιτάς να κάνεις αυτό που θέλεις, και έχεις και το κεφάλι σου ήσυχο. Σίγουρα βέβαια, έχει λίγο κόπο παραπάνω το δικό σου label.

Εδώ και μερικά χρόνια βρίσκεται στις τάξεις του γκρουπ ο Λάκης Ραγκαζάς, ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες κιθαρίστες, με σπουδαίες συνεργασίες (Mystic Prophecy, Paul DiAnno, Long Live κ.λπ.). Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία και τι προσφέρει η ίσως πιο classic rock «ματιά» του Λάκη στο γκρουπ;
Την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2014, άρχισα να σκέφτομαι να κινηθώ λίγο περισσότερο και προς το hard rock και το metal στα νέα τραγούδια που έγραφα τότε. Έτσι, σκέφτηκα να καλέσω τον Λάκη Ραγκαζά στο συγκρότημα, ο οποίος δέχτηκε αμέσως και εργάστηκε στα τραγούδια που του έδωσα, έγραψε πολύ ωραίες κιθάρες στα κομμάτια, και έτσι κυκλοφόρησε ο δίσκος «Στέλιος Σαλβαδόρ & Μωρά Στη Φωτιά - Το Χρυσό Κλειδί». Είναι ακόμη στις συναυλίες μαζί μας ο Λάκης και γενικά η συνεργασία μας είναι άψογη. Παρεμπιπτόντως, είναι και πολύ καλό παιδί, όχι μόνο καλός κιθαρίστας. Ένα από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια των τελευταίων χρόνων είναι ο «Παπαγάλος». Η ηχογράφηση έγινε στην Ελλάδα αλλά η μίξη και το mastering στο Λονδίνο.

Ο Παπαγάλος lyric video  Στέλιος Σαλβαδόρ - Μωρά στη Φωτιά

Το live της 7ης Φεβρουαρίου γίνεται ξανά στο Κύτταρο. Είναι το «σπίτι» των Μωρά στη Φωτιά; Τι σημαίνει αυτός ο χώρος για εσάς και την ελληνική μουσική γενικότερα;
Το Κύτταρο είναι ένας ιστορικός χώρος στα μουσικά πράγματα της Ελλάδας, με 50 και πλέον χρόνια ιστορίας, και συνεχίζει μια πολύ καλή πορεία. Για εμάς είναι ένας πολύ αγαπημένος χώρος, είναι λες και έχει δημιουργηθεί ειδικά για τη μουσική μας. Έχει το ανάλογο μέγεθος, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, έχει επαγγελματικό εξοπλισμό. Έχουμε περάσει μερικές από τις πιο δημιουργικές μας φάσεις εκεί, όπως η ζωντανή ηχογράφηση του 2008, που κυκλοφόρησε σε τετραπλό cd + dvd. Επίσης, έχουμε βιώσει μερικές από τις πιο δυνατές συναυλιακές μας στιγμές. Μπορώ να πω ότι όντως το αισθανόμαστε σαν το σπίτι μας. Έχει να κάνει βέβαια, και με τους ανθρώπους που διαχειρίζονται τον χώρο, είναι μια άψογη συνεργασία.

«Πώς σου φαίνεται λοιπόν φιλαράκο» που 40 και πλέον χρόνια μετά το ξεκίνημά σας ακόμα κόβουμε νυχτιατικές βόλτες όλοι μαζί; Τι να περιμένουμε στις 7 Φεβρουαρίου;
Είναι πολύ συγκινητικό που τόσα χρόνια μετά, ο κόσμος αγαπάει τα τραγούδια και το συγκρότημα. Μας δίνετε κουράγιο να συνεχίσουμε. Πραγματικά έχουμε πολλά να πούμε ακόμη. Σας περιμένουμε στο Κύτταρο για «rock n roll ως το τέλος…».

Info
Μωρά στη Φωτιά live στο Κύτταρο

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία στο City Guide της Athens Voice

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.