Μουσικη

Spectacular Diagnostics: Ο χαρισματικός beatmaker της hip hop σκηνής του Σικάγο μιλάει στην ATHENS VOICE

Ο Robert Krums απαντά για τον παλιό του συμμαθητή Kanye West, τη συνεργασία του με τα παλληκάρια της Griselda, τον Kid Acne και τον εξαιρετικό καινούργιο δίσκο του «Raw Lessons»

giorgos-florakis.jpg
Γιώργος Φλωράκης
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Συνέντευξη Spectacular Diagnostics: Ο beamaker Robert Krums μιλάει για το άλμπουμ «Raw Lessons», τον συμμαθητή του Kanye West, το Σικάγο, τη hip hop σκηνή και τους rappers.

Συνέντευξη Spectacular Diagnostics: Ο beamaker Robert Krums μιλάει για το άλμπουμ «Raw Lessons», τον συμμαθητή του Kanye West, το Σικάγο, τη hip hop σκηνή και τους rappers.

Τα έφερνε ο διάβολος και έπεφτα για καιρό σ’ αυτόν εδώ τον τύπο. Για παράδειγμα, θεωρώ το «Null & Void» με τον Kid Acne σπουδαίο δίσκο. Επίσης, δεν θεωρώ καθόλου εύκολο αν δεν έρχεσαι από το Buffalo να βγάλεις άκρη με τύπους όπως ο Westside Gunn ή ο Conway. Τα samples που αρπάζει και τα beats που φτιάχνει ο Rob Krums είναι μ’ έναν άγριο τρόπο, πολύ γοητευτικά. Είχα σκεφτεί αρκετές φορές να τον προσεγγίσω αλλά ποτέ δεν καθόταν. Ακούγοντας όμως το «Raw Lessons» νιώθεις αμέσως ότι κάτι πολύ σημαντικό συμβαίνει εδώ. Όπως λέει κι εκείνος, πλέον τα πάντα είναι ένα μήνυμα μακριά στο Τwitter ή στο Instagram. Και να που βρεθήκαμε, στρογγυλοκαθίσαμε και μιλάμε…

Συνέντευξη Spectacular Diagnostics: Ο beamaker Robert Krums μιλάει για το άλμπουμ «Raw Lessons», τον συμμαθητή του Kanye West, το Σικάγο, τη hip hop σκηνή και τους rappers.

Δεν ξεκίνησες την καριέρα σου ως Spectacular Diagnostics. Ας πάμε πίσω στις μέρες του Earmint. Πόσο διαφορετικός ήσουν τότε;
Πολύ διαφορετικός. Πίστευα πολύ περισσότερο στον εαυτό μου ότι με κάποιον τρόπο θα ξεχωρίσει και θα πετύχει. Έχανα τη διασκέδαση του να φτιάχνω μουσική καθώς ανησυχούσα πολύ για το τι θα γινόταν μετά, πόση επιτυχία θα είχα και τέτοια. Τώρα που είμαι μεγαλύτερος, είμαι πιο ήρεμος με τα άλμπουμ μου κι έχω λιγότερο άγχος σε σχέση με το αν θα ασχοληθεί μαζί μου και πόσο ο Τύπος και αν οι δίσκοι μου θα πουλήσουν.

Πόσο διαφορετική ήταν η μουσική βιομηχανία στα early zeros;
Ήσουν πολύ εξαρτημένος από μια εταιρεία και τα χρήματα που θα διέθετε για σένα, τη διανομή και την ευρύτερη επιρροή της. Χωρίς εμπειρία στη μουσική βιομηχανία ήταν τρομακτικό να το κάνεις μόνος σου. Τώρα απλά χρειάζεσαι μια παρουσία στο bandcamp, ένα email και τη σωστή νοοτροπία για να μπορέσεις να προωθήσεις τη δουλειά σου.

Γιατί σταμάτησες τότε ως Earmint;
Είχα καεί και είχα αρχίσει να μην απολαμβάνω να δημιουργώ όπως όταν ξεκίνησα. Σταμάτησα όταν ξεκίνησε η εποχή των blogs. Όταν η εταιρία με την οποία συνεργαζόμουν σταμάτησε να κυκλοφορεί μουσική, χάθηκα και δεν ήξερα πώς να διανείμω τους δίσκους μου έτσι όπως ήθελα.

Και γιατί άρχισες και πάλι πίσω στα μέσα των tens ως Spectacular Diagnostics;
Μου έλειψε πάρα πολύ, και ήθελα να κάνω μια καινούργια και καθαρή αρχή. Νέο όνομα, νέα σχέδια, νέες προκλήσεις. Προσπαθώ να έχω αρκετή αυτοπεποίθηση και να καταφέρνω να τα κάνω όλα μόνος μου.

Έχεις δουλέψει με σπουδαίους rappers όπως ο Vic Spencer και μερικά από τα παιδιά της Griselda, πριν γίνουν πραγματικά μεγάλοι (Conway, Westside Gunn etc.) Τι θυμάσαι από τις μέρες που δούλευες μαζί τους;
Πλέον είναι πολύ εύκολο να επικοινωνήσεις μέσω Twitter ή Instagram. Ο Gunn, ο Conway και ο Vic είναι όλοι πολύ σοβαροί επαγγελματίες. Δεν χασομεράνε. Συμφωνούν σε μια αμοιβή, διαλέγουν ένα beat και κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν. Χωρίς εκπτώσεις. Bάζουν την ψυχή τους σε όλα.

Τι γνώμη έχεις για το Kanye West και τον Common; Είναι από τα μέρη σου και οι δύο…
Ξέρεις, πήγαινα σε μια σχολή τέχνης για ένα εξάμηνο με τον Kanye. Καθόμασταν δίπλα-δίπλα σε ένα μάθημα ζωγραφικής. Ο κόσμος πιστεύει ότι ο Kanye παίζει θέατρο... δεν είναι καθόλου έτσι! Είναι τόσο δυναμικός, είναι έτσι όπως τον βλέπεις από τότε που ήταν 18-19 ετών. Ήταν παράξενο να τον βλέπω να ανεβαίνει έτσι όπως το έκανε. Βέβαια, έχουμε χάσει επαφή από τότε. Ο Common είναι τέλειος. Πάντα ήμουν οπαδός του, δεν τον έχω γνωρίσει ποτέ, αλλά είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του rap στο Chicago.

Τι γνώμη έχεις για την drill σκηνή στο Σικάγο στα tens;
Δεν ήταν η φάση μου. Αλλά δεν έχω τίποτα κακό να πω σχετικά με αυτό: Αν οι άνθρωποι είναι παθιασμένοι με τη μουσική, αυτό το νιώθουν οι ακροατές, και γι’ αυτό τελικά το drill τράβηξε αρκετό κόσμο.

Έχεις δουλέψει και με τον billy woods. Τι γνώμη έχεις γι’ αυτόν και την εταιρία του, την Backwoodz Studioz;
Ο billy woods είναι ένας από τους αγαπημένους μου rappers. Είναι πολύ καλό παιδί και απίστευτα ταλαντούχος. Αν δουλέψεις μαζί του, θα μελετήσει πραγματικά αυτό που θέλεις και θα δώσει τον καλύτερο εαυτό του.

Με τον Kid Acne έχετε δουλέψει και συνεχίζετε να δουλεύετε πολύ, έτσι δεν είναι;
Eίμαι οπαδός της τέχνης του από τότε που πήγαινα στη Σχολή, οπότε είναι πολύ ωραίο να δουλεύω με κάποιον που θαύμαζα για πολύ καιρό. Επικοινώνησα μαζί του το 2016 επειδή ήθελα να φτιάξω κάποια προσχέδια για το άλμπουμ μου «Avant Raw». Αρχίσαμε να μιλάμε και αποφασίσαμε να φτιάξουμε μερικά τραγούδια μαζί. Τα μερικά τραγούδια μετατράπηκαν σε μια μεγάλη συνεργασία. Έχουμε ένα νέο albumστο οποίο βάζουμε τις τελευταίες πινελιές αυτή τη στιγμή. Ελπίζω να κυκλοφορήσει αργότερα μέσα στη χρονιά.

Το «Ancient Methods» ήταν καλό, το «Natural Mechanics» ήταν καλύτερο αλλά το «Raw Lessons» είναι αριστούργημα. Νιώθεις καθόλου έτσι;
Χαίρομαι πραγματικά όταν ακούω ευγενικά λόγια. Το «Raw Lessons» ήταν σίγουρα το αποτέλεσμα όσων έμαθα από τη δημιουργία του
«Ancient Methods» και του «Natural Mechanics». Ήταν κάπως σαν να αναμιγνύεις αυτά τα δύο άλμπουμ. Έχω MCs από Αμερική και Αγγλία όπως στο «Natural Mechanics» αλλά στη συνέχεια πρόσθεσα και αρκετή από την ωμότητα που είχε το «Ancient Methods».

Συνέντευξη Spectacular Diagnostics: Ο beamaker Robert Krums μιλάει για το άλμπουμ «Raw Lessons», τον συμμαθητή του Kanye West, το Σικάγο, τη hip hop σκηνή και τους rappers.

Ποια είναι για σένα η διαφορά μεταξύ αυτών των album;
To «Ancient Methods» ήταν ένα concept album. Μια δυστοπική ιστορία που επηρεάστηκε πολύ από δίσκους με αρκετή πρόζα, συνεχείς αλλαγές ρυθμών και περίεργα samples. Το «Natural Mechanics» ήταν πιο συμβατικό αλλά άφηνε τους ρυθμούς να ρέουν πιο ελεύθερα. Αλλά ξέρεις, δεν υπάρχει λόγος να σκέφτεται κανείς υπερβολικά ένα ωραίο ρυθμό, απλά στήνει μια καλή μελωδική λούπα και είναι χαρούμενος αν ακούγεται ευχάριστα.

Δεν έχω ακούσει ακόμα καλά το «Dimensions Of Dialogue» με τους PENPALS. Μπορείς να μου πεις λίγα λόγια για το άλμπουμ;
Είναι ένα αρκετά jazz άλμπουμ με πολλά διαστημικά ηχητικά εφέ. Ήταν πολύ διασκεδαστικό όταν το έφτιαχνα και νομίζω ότι αυτό φαίνεται όταν το ακούς. Οι PENPALS έχουν πολλές αναφορές στο undergroundόταν ραπάρουν, οπότε το να έχουν και περίεργους ρυθμούς ήταν το καλύτερο που θα μπορούσες να κάνεις. Ήμουν ενθουσιασμένος που η Chopped Herring κυκλοφόρησε το φυσικό προϊόν. Φανταστική εταιρεία!

Νιώθω ότι σου αρέσει να σαμπλάρεις jazz. Είναι αλήθεια; Γιατί;
Μου αρέσει το πόσο ρευστή είναι η jazz.Μπορείς να πάρεις μια λούπα ή έναν ήχο από έναν jazz δίσκο και να το μετατρέψεις σε κάτι πραγματικά καινούργιο καθώς το track από το οποίο παίρνεις το δείγμα σου έχει πολλά στοιχεία και δεν ταυτίζεται με το μέρος που εσύ πήρες. Δεν είναι σαν ένα pop τραγούδι όπου η κύρια μελωδία είναι μία και απόλυτα αναγνωρίσιμη. Λατρεύω επίσης την αίσθηση της δημιουργίας νέων jazz συνθέσεων από το συνδυασμό πολλών κομματιών από πολλούς δίσκους σε ένα νέο κομμάτι. Στο τέλος, ούτε εγώ δεν μπορώ να αναγνωρίσω τι πήρα και από πού.

Τι σου αρέσει να ακούς από τα πράγματα που υπάρχουν γύρω για να πάρεις samples;
Έχω μερικά μαγαζιά που πηγαίνω κάθε λίγες εβδομάδες και παίρνω καινούργιους δίσκους. Σπάνια ακούω κάτι πριν το αγοράσω, μου αρέσει να είναι απόλυτα τυχαίο. Αφήνω το εξώφυλλο, το label, τη χρονιά κυκλοφορίας και την τιμή να καθορίσει αν θα το πάρω. Οι φτηνοί δίσκοι είναι οι αγαπημένοι μου. Βρώμικοι παλιοί δίσκοι γεμάτοι σκρατς.

Συνέντευξη Spectacular Diagnostics: Ο beamaker Robert Krums μιλάει για το άλμπουμ «Raw Lessons», τον συμμαθητή του Kanye West, το Σικάγο, τη hip hop σκηνή και τους rappers.

Τι σου αρέσει να ακούς από τα πράγματα που κυκλοφορούν στον ελεύθερο χρόνο σου;
Ακούω τα πάντα από παλιό rap, νέο hip hop που κυκλοφορούν οι καλλιτέχνες με τους οποίους έχω δουλέψει, techno, house, οτιδήποτε πραγματικά. Η γυναίκα μου είναι πολύ ενημερωμένη  στις καινούργιες κυκλοφορίες, οπότε ακούμε αρκετά όταν είμαστε στο αυτοκίνητο. Ακούγαμε το καινούργιο των Everything But The Girl τις προάλλες. Είμαι αρκετά ανοιχτός στα πράγματα που ακούω.

Πώς είναι να ζεις στο Σικάγο αυτές τις μέρες; Είναι σημαντικός ο τόπος για τη μουσική που κάνεις; Εννοώ πόσο διαφορετική θα ήταν αν ζούσες στη Νέα Υόρκη ή στο Λος Άντζελες;
Δεν έχω ζήσει έξω από το Σικάγο ή έστω την περιφέρεια του Σικάγο, οπότε πραγματικά δεν ξέρω. Έχω ταξιδέψει αρκετά, αλλά δεν είναι το ίδιο. Το Σικάγο είναι το σπίτι μου, είναι επίσης μια καταπληκτική πόλη για να φάει κάποιος. Να σου πω την αλήθεια, ο καιρός και το φαγητό διαμορφώνουν την ημέρα μου. Όταν κάνει κρύο, θέλεις βαρύ φαγητό και κάθεσαι πολύ μέσα στο σπίτι και όταν είναι καλοκαίρι θέλεις να είσαι έξω και να τρως υπέροχα τάκος ή κεμπάμπ, απολαμβάνοντας το διάλειμμα από το κρύο. Ο καιρός επηρεάζει την μουσική μου. Οι ρυθμοί γίνονται βαρύτεροι ή πιο φωτεινοί ανάλογα με την εποχή, ανάλογα με το τι άλλο κάνω και τι μου αρέσει να ακούω.

Τι ακριβώς δουλεύεις τώρα;
Το καινούργιο Kid Acne. Προετοιμάζω το επόμενο solo album μου για την Group BraCil (μετά το «Natural Mechanics»), έρχονται και περισσότερα solo albums μέσα στο 2024, και πολλά singles με συνεργασίες που θα κυκλοφορούν όλο το χρόνο από τη Vin Dig. Είναι πολύ ωραίο να δουλεύεις beats συνεργατικά με άλλους καλλιτέχνες. Έχω απίστευτη καινούργια μουσική έτοιμη προς έκδοση, θα δούμε όμως τι θα καταλήξει να κυκλοφορήσει και πού.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ