- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Μια επετειακή χρονιά με μεγάλες καλλιτεχνικές στιγμές
273.000 θεατές, 107 παραγωγές, 3.000 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και εισπράξεις που έφτασαν τα 7,8 εκατομμύρια ευρώ
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραδίδει τη σκυτάλη στον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, Μιχαήλ Μαρμαρινό
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου γιόρτασε τα εβδομήντα του χρόνια με έναν απολογισμό που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: 273.000 θεατές, 107 παραγωγές, 3.000 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και εισπράξεις που έφτασαν τα 7,8 εκατομμύρια ευρώ. Μα πιο πολύ από όλα, μίλησε η αίσθηση ενός καλοκαιριού γεμάτου τέχνη, όπου οι ιστορικοί χώροι και οι σύγχρονες σκηνές έγιναν τόποι συνάντησης του ελληνικού και του διεθνούς πολιτισμού.
Ήταν το τελευταίο καλοκαίρι της Κατερίνας Ευαγγελάτου στο τιμόνι του Φεστιβάλ, μιας θητείας που άφησε έντονο αποτύπωμα με τολμηρές επιλογές και καλλιτεχνικά ρίσκα. Με αυτόν τον κύκλο να κλείνει, η σκυτάλη περνά στον Μιχαήλ Μαρμαρινό, ο οποίος από το 2026 καλείται να συνεχίσει την πορεία ενός θεσμού που δεν σταματά να ανανεώνεται.
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: Οι στιγμές που ξεχώρισαν
Η Επίδαυρος στο κέντρο της γιορτής
Το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου υποδέχτηκε φέτος κάποιες παραγωγές που έμειναν χαραγμένες στη μνήμη. Η «Αντιγόνη» του Ούλριχ Ράσε, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο, εγκαινίασε το πρόγραμμα με μια τολμηρή ματιά πάνω στην τραγωδία. Ο Θεόδωρος Κουρεντζής παρουσίασε έργα του Μάλερ σε μια συναυλία που έμοιαζε να αγγίζει τα όρια του θρύλου. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επισκέφτηκε 3 ραψωδίες της Οδύσσειας στην παράσταση «ζ-η-θ, ο Ξένος». Ο «Όρκος της Ευρώπης» του Ουαζντί Μουαουάντ, με την Ζιλιέτ Μπινός στο κέντρο της σκηνής, συγκίνησε και δίχασε, όπως συμβαίνει με τις παραστάσεις που αφήνουν αληθινό αποτύπωμα. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, τέλος, τόλμησε να προσεγγίσει τον «Οιδίποδα» ως ενιαία τραγωδία σε δύο μέρη, παραδίδοντας μια παράσταση που σχολιάστηκε όσο λίγες. Τα Επιδαύρια φέτος έκλεισαν με την επανάληψη της «Ορέστειας» σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου.
Συναυλίες και συναντήσεις στο Ηρώδειο
Το Ωδείο Ηρώδου Αττικού έγινε και φέτος τόπος μουσικής μυσταγωγίας. Το κοινό γέμισε το θέατρο για να ακούσει κορυφαίους σολίστ όπως η Hilary Hahn, η Yuja Wang, ο Daniil Trifonov και ο Emanuel Ax, αλλά και τον Max Richter σε μια βραδιά που ένωσε τη σύγχρονη σύνθεση με το κινηματογραφικό όνειρο. Η Φιλαρμονική του Μονάχου υπό τον Andrés Orozco-Estrada έδωσε μια από τις πιο εντυπωσιακές συναυλίες της χρονιάς, ενώ οι παραστάσεις του «Ιππόλυτου» της Ευαγγελάτου και του Sydney Dance Company πρόσθεσαν θεατρική και χορευτική λάμψη σε έναν χώρο που παραμένει εμβληματικός.
Η Πειραιώς 260 ως πεδίο πειραματισμού
Στην Πειραιώς 260, το Φεστιβάλ έδωσε για άλλη μια φορά χώρο στη διεθνή πρωτοπορία. Η Αριάν Μνουσκίν με το Θέατρο του Ήλιου παρουσίασε το Hic sunt Dracones, μια παράσταση που θύμιζε θεατρικό ταξίδι σε άγνωστα νερά. Ο William Kentridge, η Faye Driscoll, η Carolina Bianchi και η ομάδα Back to Back Theatre από την Αυστραλία πρόσφεραν παραστάσεις που συνδύαζαν την τόλμη με την ευαισθησία, ενώ νέες ελληνικές παραγωγές συστήθηκαν σε ένα κοινό πρόθυμο να δοκιμάσει το διαφορετικό.
Το Μικρό Θέατρο και η μουσική του Αυγούστου
Η Μικρή Επίδαυρος φιλοξένησε τον κύκλο Contemporary Ancients, που φέτος άνοιξε για πρώτη φορά και προς τον κινηματογράφο. Η ταινία «Ηλέκτρα 7», σε συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, έκανε πρεμιέρα και έδωσε τον τόνο μιας πολυφωνικής καλλιτεχνικής συνάντησης. Στα μουσικά του Αυγούστου, η Μαρία Φαραντούρη και ο Τάσσης Χριστογιαννόπουλος χάρισαν βραδιές γεμάτες συγκίνηση.
Subset Festival και νέες πρωτοβουλίες
Το Subset Festival στο Ωδείο Αθηνών έφερε σε επαφή το κοινό με καλλιτέχνες που κινούνται στα όρια της μουσικής και της ηχητικής τέχνης, από τον Ryoji Ikeda και τους Mouse on Mars μέχρι την Christina Vantzou και τον Δημήτρη Καμαρωτό. Παράλληλα, το Φεστιβάλ επέστρεψε στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού με συναυλίες που απευθύνθηκαν στη νέα γενιά, ενώ για πρώτη φορά κρατούμενοι από τον Ελεώνα Θηβών παρουσίασαν το δρώμενο Dog Tags, μια εμπειρία που συγκίνησε με την αλήθεια της. Ιδιαίτερη σημασία είχε και η επιλογή τεσσάρων καθολικά προσβάσιμων παραστάσεων, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα πραγματικά συμπεριληπτικό φεστιβάλ.
Επετειακές δράσεις
Η επέτειος των εβδομήντα χρόνων τιμήθηκε με πρωτοβουλίες που άφησαν παρακαταθήκη. Το νέο Pavilion στην Επίδαυρο, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, προστέθηκε στον πολιτιστικό χάρτη του χώρου. Το ντοκιμαντέρ «Μέσα από τα μάτια τους» ετοιμάζεται να ταξιδέψει σε φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ το επετειακό λεύκωμα σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου καταγράφει σελίδες ιστορίας και μνήμης. Στην Πειραιώς 260, η φωτεινή εγκατάσταση των Objects of Common Interest φώτισε κυριολεκτικά το παρόν και το μέλλον του θεσμού.
GRAPE και διεθνείς διασυνδέσεις
Η διεθνής πλατφόρμα GRAPE επιβεβαίωσε τον ρόλο της ως γέφυρα για τις ελληνικές παραστατικές τέχνες. Περισσότεροι από εβδομήντα διευθυντές και curators από σαράντα χώρες βρέθηκαν στην Αθήνα, γνωρίζοντας από κοντά το έργο οκτώ ταλαντούχων Ελλήνων δημιουργών. Παράλληλα, το Φεστιβάλ φιλοξένησε το Fearless Festivals Forum, μια συζήτηση για τον ρόλο και τις προκλήσεις των φεστιβάλ στη σύγχρονη εποχή.