- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Ανασκόπηση 2025 - Κινηματογράφος: Γελάστε γιατί χανόμαστε
Το χιούμορ ως νοητή γραμμή των περισσότερων φιλμ μιας μέτριας χρονιάς
Αν υπάρχει μια νοητή γραμμή που συνδέει τα περισσότερα φιλμ, τα οποία ξεχώρισαν από μια μέτρια χρονιά, σχετίζεται με το χιούμορ που επιστράτευσαν οι σκηνοθέτες τους προκειμένου να αφηγηθούν τις ιστορίες τους.
Η κινηματογραφική χρονιά άρχισε με το «Νοσφεράτου» του Ρόμπερτ Έγκερς που πόνταρε περισσότερο στην ερωτική ατμόσφαιρα παρά στο στοιχείο του τρόμου και τελειώνει με τον «Καποδίστρια» που στοχεύει στον υπέρμετρο πατριωτισμό κάποιων θεατών. Στη διάρκεια μιας μάλλον μέτριας σεζόν προβλήθηκαν στις αίθουσες περισσότερες από 330 ταινίες, όμως ελάχιστες ήταν εκείνες που άφησαν το στίγμα τους. Η νέα ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη» παρότι φωτογραφίζει μια άλλη εποχή (η μεγαλύτερη πλοκή της διαδραματίζεται στα 70ς και 80ς) στην πραγματικότητα αναφέρεται στο σήμερα.
Η Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ και του απροκάλυπτου εθνικισμού που ευδοκιμεί μεταξύ του ρατσισμού και του δόγματος του νέο-καπιταλισμού άνετα θα μπορούσε να ονομαστεί Διχασμένες Πολιτείες της Αμερικής. Ο Άντερσον δεν έχει καμία αμφιβολία περί τούτου, βάζοντας στο «Μια μάχη μετά την άλλη» έναν φευγάτο και μαστούρη τυχοδιώκτη (Λεονάρντο ντι Κάπριο) να δίνει τη δική του μάχη στη διεκδίκηση της καρδιάς της τσαμπουκαλεμένης ακτιβίστριας Τσέις Ινφίνιτι από τον τρομακτικό μιλιταριστή Σον Πεν. Αυτό το φιλμ, στο οποίο το χιούμορ απλώνεται σαν ένα βραδυφλεγές φυτίλι σε όλη σχεδόν τη διάρκεια των 3 περίπου ωρών, ήταν ότι καλύτερο είδαμε από τον αμερικανικό κινηματογράφο μέσα στο 2025, μαζί με το «Father Mother Sister Brother» του Τζιμ Τζάρμους. Στην αναμφισβήτητα πιο μελαγχολική και μεστή ταινία της καριέρας του ο ανεξάρτητος αμερικανός σκηνοθέτης μεγαλουργεί σε όλα τα επίπεδα και κατακτά το Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ Βενετίας. Με ένα αφοπλιστικό κοκτέιλ σπάνιας χαρμολύπης ο Τζάρμους βυθίζεται στις διαχρονικές παραβολές κάποιων δυσλειτουργικών οικογενειών -η ταινία είναι σπονδυλωτή και χωρισμένη σε τρία μέρη- για να εξυμνήσει το νόημα της ζωής που εντοπίζεται στην ουσιαστική ανθρώπινη επαφή και το λυτρωτικό χιούμορ.
Οι υπόλοιπες θετικές δημιουργίες που μας ήρθαν από την χώρα του Χόλιγουντ μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ο ηθοποιός –σκηνοθέτης Μπρέιντι Κορμπέ επιχείρησε με την εντυπωσιακή κατασκευή του «Brutalist» (υποψήφια για 10 όσκαρ) να μεταφέρει το άκαμπτο και σφριγηλό αρχιτεκτονικό κίνημα του τίτλου σε ένα απόλυτα μηδενιστικό και απαισιόδοξο σχόλιο πάνω στο μεταπολεμικό τραύμα και τη συναισθηματική κατάρρευση του εβραίου επιζήσαντα ήρωα του, ο οποίος ψάχνει να βρει στην Αμερική των 50ς το όνειρο μιας νέας ζωής αλλά το μόνο που ανακαλύπτει είναι οι απάνθρωπες συνέπειες ενός άγριου καπιταλισμού.
Μια ενδιαφέρουσα και φιλόδοξη ταυτόχρονα ταινία που φτιάχτηκε με σκοπό να συζητιέται για καιρό είναι το «Μετά το κυνήγι» του Λούκα Γκουαντανίνο. Ο ιταλός σκηνοθέτης του «Να με φωνάζεις με το όνομα σου» που εδώ και χρόνια κάνει καριέρα στο Χόλιγουντ, στην αρχή της χρονιάς παρουσίασε το τολμηρό αλλά και ανοικονόμητο «Queer» με τον Ντάνιελ Κρεγκ στο ρόλο του Γουίλιαμ Μπάροουζ, ενώ λίγους μήνες αργότερα πέτυχε καλύτερες επιδόσεις με την ταινία στην οποία πρωταγωνιστούν οι Τζούλια Ρόμπερτς και Άντριου Γκάρφιλντ. Το φιλμ «Μετά το κυνήγι» θίγει ζητήματα που σχετίζονται με το κίνημα #Me too ενώ στην καρδιά του είναι ένα ασφυκτικό θρίλερ χαρακτήρων που τονίζει με δηκτικό ύφος τα αδιέξοδα της σύγχρονης πολιτικής ορθότητας.
Οι υπερηρωικές ταινίες που βγήκαν από τα στούντιο («Superman», «Fantastic Four», «Captain America» κ.α.) επιβεβαίωσαν ότι ο κλάδος των σούπερ ηρώων περνάει βαθιά κρίση. Αντίθετα, τα animation και τα παιδικά φιλμ με το φωτεινό τους χιούμορ είχαν σαφέστατα καλύτερες επιδόσεις στα ταμεία. Αυτή τη στιγμή το «Ζωούπολη 2» σπάει σε λίγες μέρες το φράγμα των 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε παγκόσμια κλίμακα, ξεπερνώντας το «Lilo and Stich» (1,1 δις) και γίνεται το δεύτερο πιο πετυχημένο φιλμ της χρονιάς, πίσω από το κινέζικο animation «Ne Zha 2» που έχει σαρώσει με τα 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια, τα περισσότερα εκ των οποίων προήλθαν από την κινεζική αγορά. Το «Ne Zha 2» είναι πλέον η ταινία κινουμένων σχεδίων με τις υψηλότερες εισπράξεις παγκοσμίως, ξεπερνώντας το «Τα μυαλά που κουβαλάς νο 2», και αποτελεί επίσης την πρώτη μη χολιγουντιανή ταινία που εισέρχεται στο top 10 του παγκόσμιου box office όλων των εποχών, καταλαμβάνοντας την 5η θέση, πίσω μόνο από τα «Avatar, «Avatar: The Way of Water», «Avengers: Endgame» και τον «Τιτανικό». Φυσικά όλα αυτά θα δοκιμαστούν έντονα όταν βγει στις αίθουσες το νέο «Avatar: Φωτιά και στάχτη».
Στο τομέα του θρίλερ αν και τελευταία παρατηρείται ένας ανησυχητικός κορεσμός, τα νούμερα ευδοκιμούν για τους φαν του είδους. Το franchise του «Conjuring» έφτασε στο νούμερο 4 – χωρίς τα spin off, τα διπλανά εδάφια τρόμου και τους εξ αγχιστείας συγγενείς- για να μας δώσει τον ύστατο χαιρετισμό των Γουόρεν, ενώ το «Weapons» του Ζακ Κρέγκερ ήταν μια ανελέητα ευφυής ταινία που πυροβολούσε με το φορτωμένο από συμβολισμούς σενάριο της κατά κάθε μορφής μικροαστικού εφιάλτη. Οι άνευ ξεκάθαρης ταυτότητας «Αμαρτωλοί» του Ράιαν Κούγκλερ (κράμα βαμπιρικού θρίλερ και αντιρατσιστικού δράματος) ήταν η απρόσμενη επιτυχία που δεν ήρθε ακριβώς από το πουθενά αλλά κατάφερε να φτάσει παντού χάρη στις σκιές του παρελθόντος (ο αμερικανικός Νότος των 30ς) και το καθρέφτισμα τους στην εποχή της διακυβέρνησης Τραμπ.
Στην Γηραιά ήπειρο οι βασικές ταινίες ήταν δράματα που στοίχειωναν το θεατή είτε με την μηδενιστική τάση τους (ο σκληρός «Απρίλης» της γεωργιανής Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι κάνει τις ταινίες του Λεός Καράξ να μοιάζουν με χαρούμενα μιούζικαλ) είτε με το αποτύπωμα μιας αβάσταχτης πραγματικότητας («Το κορίτσι με τη βελόνα», «Αχινός») συχνά δοσμένης με ταξικούς διαχωρισμούς («Ασυνήθιστες φίλες»). Κι όμως παρότι στην Ευρώπη υπήρξε εμφανέστατο πρόβλημα στο πεδίο της έμπνευσης, κάτι που διαπιστώθηκε και στις βραβεύσεις των 3 μεγάλων φεστιβάλ – μόνη ευρωπαϊκή νίκη στο φεστιβάλ του Βερολίνου με το απλώς καλό «Dreams» του νορβηγού Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ- η κορυφαία ίσως ταινία της χρονιάς προήλθε από εδώ. Η γοητευτική «Συναισθηματική αξία» του Γιοακίμ Τρίερ με την παλίμψηστη σοφία της αδικήθηκε μεν στις Κάνες – πήρε το δεύτερο βραβείο αφού ο Χρυσός Φοίνικας δόθηκε στο «Ένα απλό ατύχημα» του Τζαφάρ Παναχί, ένα γουστόζικο, μπεκετικής απόχρωσης, πολιτικό δράμα φτιαγμένο με κωμικούς όρους- αλλά ίσως πάρει τη ρεβάνς σε λίγες βδομάδες όταν ανακοινωθούν οι οσκαρικές υποψηφιότητες.
Αρκετά σπουδαία φιλμ είχαν ασιατική υπογραφή. Το «Καμιά άλλη επιλογή» του Παρκ Τσαν Γουκ προκαλεί μεν ανάμικτα συναισθήματα με τον γκροτέσκο χαρακτήρα του καλοβολεμένου μάνατζερ που χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια του όταν απολύεται από την εταιρεία που εργαζόταν για 25 χρόνια, όμως αποζημιώνει και με το παραπάνω όταν η αυταπάτη μιας ζωής αποκαλύπεται με τον ακραία κωμικό και μακάβριο τρόπο , με τον οποίο ο νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης σκιαγραφεί τις βαθιές αγωνίες του ήρωα του. Μια νεαρή σκηνοθέτρια από την ινδία μας χάρισε μια τρυφερή και συμπονετική ταινία. Το «Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως» της Παγιάλ Καπάντια διαθέτει κομμάτια σπάνιας ευαισθησίας που δεν υπονομεύουν τον σκληρό ρεαλισμό στην ιστορία των τριών γυναικών που ζουν στο πολύβουο αλλά και γεμάτο χρώματα Μουμπάι. Το δράμα των παλαιστινίων στη Γάζα αποτυπώθηκε με δύο εξαίσια φιλμ («Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ», «Κράτα τη ψυχή στου στο χέρι και περπάτα») που είχαν ως βάση τους πραγματικά μεμονωμένα συμβάντα που αποδόθηκαν με ψυχραιμία και καλλιτεχνική αρτιότητα από τις σκηνοθέτριες τους – η τυνήσια Κάουτερ Μπεν Χάνια και η ιρανή Σεπιντέ Φαρσί αντίστοιχα- αλλά το ελληνικό κοινό δεν φάνηκε να συγκινείται ιδιαίτερα.
Η «Βουγονία» του Γιώργου Λάνθιμου επαναφέρει την γνώριμη προβληματική του σκηνοθέτη προς ένα σινεμά περισσότερο απαιτητικό, αμφίσημο και προσωπικό, παρότι το σενάριο δεν είναι δικό του -αποτελεί διασκευή του νοτιοκορεατικού b movie «Save the green planet» του 2003 . Μακριά από τη λογική της τακτοποιημένης υπερπαραγωγής και με όπλο μια αδάμαστη ροπή προς την ανυπακοή στους προβλέψιμους κανόνες της αφήγησης και της φόρμας, ο Λάνθιμος συνεχίζει το πετυχημένο σερί στις διεθνείς αγορές αν και όλα δείχνουν ότι βρίσκεται πλέον σε μια κρίσιμη καμπή. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι θα κάνει ένα διάλειμμα από το σινεμά και λογικά το επόμενο φιλμ του, όταν και όποτε το ολοκληρώσει, θα σώσει το στίγμα της νέας του πορείας.
Στις τηλεοπτικές παλτφόρμες, το Netflix είχε και πάλι την πρωτοκαθεδρία με το αξεπέραστο στυλ του «Frankenstein» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο να κλέβει την παράσταση. Όμως η πραγματικά σπουδαία ταινία του καναλιού που σχεδιάζει στους επόμενους μήνες να φέρει τα πάνω κάτω στο Χόλιγουντ με την εξαγορά της Warner bros ήταν το «Dream Train» του Κλιντ Μπέντλι. Ένα λεπτεπίλεπτο ελεγειακό μεταγουέστερν με αισθητική που θυμίζει Μάλικ αλλά και σαφώς περισσότερη διαύγεια και συνέπεια στις ρεαλιστικές του υποχρεώσεις. Η ιστορία ενός άντρα (τρομερή εσωτερική ερμηνεία από τον Τζόελ Έργκερτον) που μεγαλώνει στα βάθη της Αμερικής των αρχών του 20ου αιώνα δίνεται όχι με επικούς όρους αλλά με την ανάγκη κατανόησης ενός ονείρου που καταγράφει με οδύνη το χάσιμο ενός κόσμου, γεμάτου με τελετουργίες, σύμβολα και σκληρά μαθήματα επιβίωσης.
Στην εγχώρια αγορά είχαμε μια γεμάτη χρονιά με περισσότερες 30 νέες ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ να βγαίνουν στις αίθουσες. Η «Σπασμένη φλέβα» που βασίζεται στις αρχές της αρχαιοελληνικής τραγωδίας είναι μια ταινία για τη μοίρα, την ύβρι και την τιμωρία. Η νέα δημιουργία του Γιάννη Οικονομίδη - και μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία του καθώς έχει ξεπεράσει ήδη τα 120.000 εισιτήρια - παίζεται αυτή την εποχή στα σινεμά και αρέσει πολύ, όπως και τα γιορτινά «Κάλαντα των Χριστουγέννων». Η δημιουργία των Χρήστου Κανάκη και Λώρη Λοϊζίδη έχει σπάσει ήδη το φράγμα των 200.000 θεατών και θα αποτελέσει ισχυρό αντίπαλο για τον «Καποδίστρια» του Γιάννη Σμαραγδή που βγαίνει στις αίθουσες ανήμερα των Χριστουγέννων. Νωρίτερα στις αίθουσες είχαμε δει το «Αρκάντια» του Γιώργου Ζώη που ήταν ένα ιδιότυπο μεταφυσικό θρίλερ φτιαγμένο με όρους υπαρξιακού δράματος καθώς και το σκληρό νατουραλιστικό «Κρέας», το πετυχημένο ντεμπούτο του Δημήτρη Νάκου που αποτυπώνει τα αδιέξοδα της κλειστής ελληνικής επαρχίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το στοιχείο της περιπέτειας και η κωμωδία ενώνονται με τον αναπόφευκτο διδακτισμό και τα αλληγορικά τσιτάτα
Ένα πυκνογραμμένο δράμα, που πίσω από τις βαριές σιωπές και την ελλειπτική αφήγηση κρύβει την καρδιά ενός σκληρού θρίλερ με έντονο μυστήριο.
Ίσως το πιο αδύναμο από τα τρία φιλμ του franchise που εμπνεύστηκε ο Τζέιμς Κάμερον πριν από σχεδόν είκοσι χρόνια
Το φιλμ βλέπεται με σχετικό ενδιαφέρον χάρη στις ανατροπές και στο υποκριτικό ταίριασμα των πρωταγωνιστριών
Τι αποκάλυψε στην Τζένιφερ Λόρενς
Το χιούμορ ως νοητή γραμμή των περισσότερων φιλμ μιας μέτριας χρονιάς
Μπορεί η δημιουργικότητα και η δημοσιογραφι να επιβιώσει στους περιορισμούς της αγοράς και της δύναμης;
H επιλογή αποσκοπεί στη διεύρυνση της παγκόσμιας απήχησης του θεσμού
Η «Σπασμένη Φλέβα» έχει κόψει περισσότερα από 115.000 εισιτήρια. Τι συμβαίνει όμως πέρα από την επιτυχία και τους αριθμούς;
Ο ηθοποιός πέθανε από καρκίνο σε ηλικία 73 χρονών
Άνδρες με βαριές πανοπλίες, ένα αινιγματικό τέρας και το κεφάλι ενός μαρμάρινου αγάλματος που αποκόπτεται
Χάθαγουεϊ, Χόλαντ και Πάτινσον στο καστ
How to Shoot a Ghost: Η ταινία που στοιχειώνει την Αθήνα στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συμπρωταγωνιστεί η Αμάντα Σέιφριντ - Πρεμιέρα την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου
Διεκδικεί 9 βραβεία - Η πλήρης λίστα υποψηφίων
Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από την τηλεόραση, κυρίως τη δεκαετία του 1980
Από τον Μπαράκ Ομπάμα μέχρι τη Τζέιμι Λι Κέρτις, μηνύματα οδύνης για «έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες»
Το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο μεγάλου μήκους της διακεκριμένης Κύπριας σεναριογράφου – σκηνοθέτιδας
Επιβεβαιώνει ότι ο CR7 θα εμφανιστεί στο μεγάλο φινάλε της σειράς ταινιών
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Αμερικανίδας συγγραφέα Μάργκαρετ Μίτσελ που κυκλοφόρησε το 1936
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.