- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Γιώργος Λάνθιμος στον Independent: «Δεν ξέρω πώς να γυρίζω μια 'κανονική' ταινία»
Η βρετανική εφημερίδα μίλησε με τον Έλληνα σκηνοθέτη για το «αυτόνομο σύμπαν» του
Κάθε νέος κόσμος του «δημιουργού» Γιώργου Λάνθιμου διέπεται από τους δικούς του κανόνες. Στον «Αστακό» (2015) ένας άνθρωπος εξαναγκάζεται να βάλει το χέρι του πάνω σε καυτή τοστιέρα. Στον «Κυνόδοντα» (2009) ένας πατέρας ξεσπά και δέρνει την κόρη του για μια βιντεοκασέτα. Όπου υπάρχει ανυπακοή, υπάρχει και τιμωρία. Ο Τζέικομπ Στολγουόρθι του βρετανικού Independent συζητά με τον βραβευμένο Έλληνα σκηνοθέτη για το «πρόβλημα» με τα κινηματογραφικά είδη και την πηγή έμπνευσης, την προέλευση των ευφάνταστων ιδεών και κόνσεπτ.
«Όταν υπάρχουν κανόνες υπάρχουν και οι άνθρωποι που τους παραβαίνουν. Και αυτό σημαίνει τιμωρία», λέει ο Έλληνας σκηνοθέτης και συμπληρώνει, «το ό,τι η τιμωρία είναι σημαντικό κομμάτι των ταινιών μου δεν ήταν μια συνειδητή απόφαση. Είναι το αποτέλεσμα της δομής των ταινιών».
Ο Βρετανός δημοσιογράφος γράφει: Ο Λάνθιμος δεν είναι από τους σκηνοθέτες που βάζει τον θεατή εύκολα στον κόσμο του. Στο ψυχολογικό θρίλερ «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τη ζωή ενός χαρισματικού καρδιοχειρουργού, του Στίβεν Μέρφι (Κόλιν Φάρελ), ο οποίος αναγκάζεται να κάνει μία μεγάλη θυσία, εξαιτίας ενός νεαρού, του Μάρτιν (Μπάρι Κιόγκαν), που έχει πάρει υπό την προστασία του, του οποίου η συμπεριφορά ξαφνικά αλλάζει και γίνεται σατανική. Το άνοιγμα της ταινίας είναι ίσως το πιο σοκαριστικό καρέ της χρονιάς σύμφωνα με τον Βρετανό δημοσιογράφο.
«Ο Λάνθιμος ανοίγει με το κοντινό πλάνο μιας καρδιάς που χτυπάει με τον ίδιο τρόπο που ένας πατέρας προσπαθεί να ταΐσει με το ζόρι το παιδί του», σχολιάζει. «Στο σενάριο περιγράφεται μια ολόκληρη χειρουργική επέμβαση, βλέπεις γιατρούς, τα εργαλεία τους, τον ασθενή. Το κοντινό καρέ της καρδιάς που χτυπάει ήταν το πρώτο που γυρίσαμε. Όταν το είδα αμέσως συνειδητοποίησα ότι δεν χρειαζόμασταν άλλο πλάνο. Αυτός ήταν μια καλή αρχή ταινίας».
Για τη σχέση με το κοινό ο Γιώργος Λάνθιμος είπε: «Προσωπικά θέλω να μπορεί ο κόσμος να συμμετέχει ενεργά στις ταινίες. Μου αρέσει οι ταινίες να έχουν μια δομή που να κάνει τον θεατή να αισθάνεται λίγο άβολα, αλλά και ταυτόχρονα να απολαμβάνει αυτό που βλέπει, να τον ιντριγκάρει, να προβληματιστεί κατά τη διάρκεια και ακόμη καλύτερα και μετά την ταινία».
Γεννηθείς το 1973 στην Αθήνα ο Λάνθιμος ανατράφηκε από τη μητέρα του. Την έχασε σε ηλικία 17 ετών. «Δεν ήμουν σινεφίλ», σχολιάζει ο σκηνοθέτης. «Έβλεπα Μπρους Λι, Ιντιάνα Τζόουνς και οι ταινίες του Τζον Χιουζ». Ο Αντρέι Ταρκόφκσι και ο Ρομπέρ Μπρεσόν «άλλαξαν» τον Λάνθιμο σταδιακά και τον οδήγησαν να γραφτεί σε σχολή κινηματογράφου στα 19. Κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι στην έβδομη Τέχνη. Ο Λάνθιμος έχει σκηνοθετήσει έξι ταινίες μεγάλου μήκους από το 2001. Γράφει τα σενάριά του μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου και μας εξηγεί πως προκύπτουν οι ιδέες και τα κόνσεπτ: «Δεν υπάρχει μία αρχή. Είναι ένα κομμάτι μιας ιστορίας ή μιας κατάστασης που έχουμε παρατηρήσει. Ξεκινούμε από εκεί το δουλεύουμε το χτίζουμε σιγά σιγά . Δύο χρόνια μετά έχω ξεχάσει από πού και πώς ξεκίνησαν όλα;».
Στην ερώτηση πώς θα κατηγοριοποιήσουμε τις ταινίες του ο Γιώργος Λάνθιμος απαντά: «Εννοείς από άποψη είδους. Το κόνσεπτ είναι ότι δεν ανήκουν κάπου. Θέλουμε οι ταινίες μας να είναι αυτόνομες και να μην ανήκουν σε κάποιο είδος. Δεν ξέρουμε να γυρίζουμε μια 'κανονική' κωμωδία με αρχή μέση και τέλος. Δεν ξέρουμε να δημιουργούμε κανονικά θρίλερ και ταινίες τρόμου. Αυτό που ξέρουμε να κάνουμε».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γίνεται η πρώτη μαύρη ηθοποιός με δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία μιούζικαλ/κωμωδίας
Ο ηγέτης των Rolling Stones σε ένα ιδιαίτερα προκλητικό φιλμ που αρχικά έμεινε εκτός διανομής
Frankenstein, Γκράντε, Ερίβο και «Adolescence» κλέβουν την παράσταση
Ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός του Ανόρα τοποθετείται
Η 91χρονη θρυλική ηθοποιός μιλά για την επιδείνωση της όρασης και της μνήμης της
Προάγγελος των Όσκαρ τα βραβεία της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Λος Άντζελες
Το αστικό δράμα του σκηνοθέτη «νίκησε» δύο κακοκαιρίες και το κοινό γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας
Η πρωτότυπη ταινία διαφέρει σε κάποια στοιχεία από την Ειδική Έκδοση του 1997
Η δύο φορές υποψήφια για Όσκαρ ηθοποιός διαπραγματεύεται τον ρόλο της στο πολυαναμενόμενο σίκουελ
Ίσως όμως η μεγαλύτερη ανησυχία να αφορά τη δημιουργικότητα
Στους κινηματογράφους 6 Μαρτίου 2026 - Πότε θα προβληθεί στο Netflix
Ο διάσημος σκηνοθέτης αποκάλυψε τη λίστα του - Το «Black Hawk Down» στην πρώτη θέση
Τι έγραψαν ηθοποιοί και σκηνοθέτες για την τοποθέτησή του
Η κακοκαιρία ανέβαλε την πολυαναμενόμενη παρουσία της διάσημης ηθοποιού στην ταινία για τη Μαρία Κάλλας
Το έργο του Μάικ Φλάναγκαν επαναφέρει στο νου συγκινητικές στιγμές του σινεμά
Οι δηλώσεις του προκάλεσαν αμέσως αντιδράσεις στα social media
Η διάσημη ηθοποιός θα παραστεί στην προβολή της διεθνούς παραγωγής «Μαρία Κάλλας – Μόνικα Μπελούτσι: Μια Συνάντηση» στο Παλλάς
Πρεμιέρα τον Απρίλιο του 2026
Ένα μινιμαλιστικό αλλά και άρτιο στις λεπτομέρειές του οικογενειακό δράμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.