Εικαστικα

«Class Issues»: Τέχνη και ταξικά ζητήματα

Μια έκθεση στο Βερολίνο ρίχνει φως στις κοινωνικές τάξεις, δείχνοντας πώς οι ανισότητες, οικονομικές και κοινωνικές, επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζεται, πωλείται και εκτίθεται η τέχνη

378702-781477.jpg
Δέσποινα Κουτσομητροπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 852
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
«Class Issues» στην Berlinische Galerie
© Benjamin Renter / nGbK

Η έκθεση «Class Issues» στην Berlinische Galerie διερευνά με ποιο τρόπο η παραγωγή τέχνης εξαρτάται από το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό κεφάλαιο.

Όνομα καλλιτέχνη, ημερομηνία γέννησης, εθνικότητα. Οι τυπικές βιογραφικές πληροφορίες στις επιτοίχιες ετικέτες σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Αλλά σε μια νέα έκθεση στην Berlinische Galerie, οι επισκέπτες θα βρουν πιο αποκαλυπτικά στοιχεία: «Επαγγέλματα των γονέων», «Ώρες απλήρωτης εργασίας» ή «Ο μεγαλύτερος αριθμός ελεύθερων επαγγελματικών δραστηριοτήτων που γίνονταν  ταυτόχρονα». (Στην περίπτωση του καλλιτέχνη Norbert Witzgall, η απάντηση στο τελευταίο είναι 11). Στην έκθεση, η οποία ονομάζεται «Class Issues» και θα διαρκέσει έως τις 9 Ιανουαρίου 2023, πολλά από τα έργα τέχνης, τόσο σύγχρονα όσο και ιστορικά, αφορούν στην οικονομική και κοινωνική ανισότητα.

Πρέπει να έχεις πίσω σου ένα Trust fund για να γίνεις επιτυχημένος καλλιτέχνης; Κάτι σαν το δεν είμαι άσχημος, φτωχός είμαι; Οι ακραίες ταξικές διαφορές συγκρούονται στον τομέα της τέχνης. Πίσω από τη γοητευτική εικόνα του μποέμ καλλιτέχνη κρύβονται, πολλές φορές, η φτώχεια και οι σχέσεις εξάρτησης. Θέλουμε να μιλήσουμε –γράφουν οι curators– για το πόσο έντονα το κοινωνικό υπόβαθρο επηρεάζει την πρόσβαση και τη σταδιοδρομία και για το πώς η παραγωγή τέχνης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό κεφάλαιο. Τα έργα τέχνης ρίχνουν φως στα διαρθρωτικά μειονεκτήματα και διαπραγματεύονται τα ερωτήματα που προκύπτουν στον χώρο της τέχνης λόγω των επιπτώσεων του ταξισμού.

Η έκθεση «Class Issues» στην Berlinische Galerie συμπληρώνεται από ένα κινηματογραφικό πρόγραμμα στον χώρο βίντεο IBB, καθώς και από ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων και εργαστηρίου. Ο τομέας της τέχνης χαρακτηρίζεται από μια παράδοξη ταυτόχρονη παρουσία, όπως αναφέρεται στο booklet της έκθεσης. Ενώ ελπίζουν σε μια λαμπρή καριέρα στην αγορά της τέχνης, οι περισσότεροι καλλιτέχνες εργάζονται κάτω από επισφαλείς συνθήκες και χρηματοδοτούνται από δουλειές σε επίπεδο κατώτατου μισθού. Η φτώχεια διατηρείται στο απυρόβλητο και ταυτόχρονα μετατρέπεται σε φετίχ. Οι απατηλές ιστορίες «από τα κουρέλια στον πλούτο» συνεχίζουν να εκτυλίσσονται.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πώς εικονογράφοι από την Ελλάδα και το Εμιράτο της Σάρτζα δημιούργησαν μαζί έργα τέχνης
Πώς εικονογράφοι από την Ελλάδα και το Εμιράτο της Σάρτζα δημιούργησαν μαζί έργα τέχνης

Οι Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup), Βασίλης Γρίβας και Ντανιέλα Σταματιάδη δούλεψαν παρέα με τους Νάσσερ Νασράλλαχ, Ρασίντ Αλ Μούλλα και Άλια Αλ Χαμάντι σε κοινό εργαστήριο

Έκθεση: Ραδιόφωνα του μεσοπολέμου και της κατοχής
Ραδιόφωνα του μεσοπολέμου και της κατοχής «ξαναζωντανεύουν»  σε μια ξεχωριστή έκθεση

Τι μας είπε ο συλλέκτης και συντηρητής Νίκος Λαμπράκης για την έκθεση που περιλαμβάνει ραδιόφωνα και συσκευές τηλεπικοινωνιών από τα χρόνια του μεσοπολέμου ως τα πιο πρόσφατα χρόνια

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.