Εικαστικα

Modern Love: Το ΕΜΣΤ «γκαζώνει» με νέα έκθεση. 50.000 επισκέπτες το τελευταίο εξάμηνο

Στο τέλος του 2022 ετοιμάζεται να υποδεχτεί τα 140 έργα της δωρεάς της συλλογής του Δ. Δασκαλόπουλου

62222-137653.jpg
A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Άποψη από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Η νέα έκθεση Modern Love, η δωρεά Δασκαλόπουλου και ο απολογισμός του τελευταίου εξαμήνου

Με 1.200 επισκέπτες μέσα σε μια μέρα ολοκληρώθηκε την Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022 ο πρώτος κύκλος περιοδικών εκθέσεων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κατερίνας Γρέγου. Στον απολογισμό του τελευταίου εξάμηνου μάλιστα οι εκθέσεις του συγκέντρωσαν 50.000 επισκέπτες, μια άνοδος στην επισκεψιμότητα της τάξης του 81,95%, σε σχέση με την ίδια χρονική περίοδο το 2021.

Εκτενής υπήρξε η κάλυψη της δραστηριότητας του μουσείου στα εγχώρια και διεθνή μέσα, με 922 άρθρα στον ελληνικό τύπο και 68 άρθρα στον διεθνή τύπο, μεταξύ άλλων σε έντυπα όπως οι New York Times (ΗΠΑ), οι Financial Times (Ηνωμένο Βασίλειο), το Les Echos (Γαλλία), η El País (Ισπανία) το Al Jazeera (Κατάρ), καθώς και σε εκδόσεις τέχνης και ντιζάιν, όπως τo Artforum, το Hyperallergic, το Conde Nast Traveller, το Artribune, το Wallpaper*, το Ideat και το περιοδικό της Art Basel. Με πάνω από 9.000 κοινοποιήσεις στα κοινωνικά δίκτυα τα άρθρα αυτά εκτιμάται ότι έχουν ένα δυνητικό διαδικτυακό αναγνωστικό κοινό 993 εκατομμυρίων με πάνω από 4,15 εκατομμύρια εκτιμώμενες προβολές κάλυψης.

Modern Love, Marge Monko, "I don't know you so I can't love you"
Modern Love, Marge Monko, "I don't know you so I can't love you"

ΕΜΣΤ: Η νέα έκθεση «Modern Love: Η αγάπη στα χρόνια των ψυχρών οικειοτήτων»

Κι ενώ αναμένουμε τις ανακοινώσεις της καλλιτεχνικής διεύθυνσης για το πρόγραμμα της νέας χρονιάς, στις 15 Δεκεμβρίου ανοίγει το αφιέρωμα με τίτλο «Modern Love: Η αγάπη στα χρόνια των ψυχρών οικειοτήτων». Η έκθεση είχε παρουσιαστεί κατά τη σεζόν 2020-21 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας και, όπως σημειώνει η Κατερίνα Γρέγου που την επιμελείται: «διερευνά την έννοια της αγάπης σήμερα καθώς και τη διαμόρφωση των πιο στενών ανθρωπίνων σχέσεων στην εποχή του Διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, του ύστερου καπιταλισμού και της παγκοσμιοποίησης – μια εποχή που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εποχή “ψυχρών οικειοτήτων”. Εξετάζει πώς η ψηφιακή τεχνολογία και ο νεοφιλελευθερισμός έχουν μεταμορφώσει την αγάπη και τις κοινωνικές σχέσεις και πώς η εμπειρία του εικονικού έχει καταλύσει όλο και περισσότερο τα όρια μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου. Καταδεικνύει την επίδραση αυτών στην επικοινωνία και τη διαμόρφωση των πιο κοντινών μας σχέσεων. Επισημάνει πώς το Διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα έχουν, από τη μία διευκολύνει την έκφραση διαφορετικών ταυτοτήτων, και εναλλακτικών τρόπων ύπαρξης και έκφρασης, από την άλλη πώς έχουν παίξει προβληματικό ρόλο στην καλλιέργεια παθολογιών όπως ο ναρκισσισμός, η εμμονή αυτοπροβολής, η ψηφιακή εξάρτηση και η εμπορευματοποίηση του συναισθήματος. Εξετάζει πώς η σύμπλεξη της πραγματικότητας, του εικονικού και της φαντασίας, δημιουργεί πολύπλοκες ψυχολογικές και σχεσιακές καταστάσεις/εμπλοκές. Τέλος, η έκθεση διερευνά τα κοινωνικά πρότυπα και τις προκλήσεις καθώς και τις δυνατότητες που παρουσιάζει το Διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα όσον αφορά τις πιο οικείες και κοντινές μας σχέσεις».

Η δωρεά Δ. Δασκαλόπουλου φθάνει στο ΕΜΣΤ

Στο τέλος της χρονιάς, πάντως, το μουσείο ετοιμάζεται να υποδεχτεί τα 140 έργα της δωρεάς του γνωστού συλλέκτη, της σημαντικότερης στην ιστορία του μουσείου, μέρος της οποίας θα ενταχθεί στην έκθεσή του μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Σημειωτέον ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό της καλλιτεχνικής διευθύντριας η έκθεση της συλλογής του θα ανανεωθεί το προσεχές διάστημα.

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: ο απολογισμός του εξαμήνου Ιούνιος-Δεκέμβριος 2022

Κέντρο της εκθεσιακής δραστηριότητας για το διάστημα Ιούνιος-Δεκέμβριος 2022 υπήρξε η ομαδική έκθεση Statecraft: Διαμορφώνοντας το κράτος. Με τη συμμετοχή 39 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό είναι η μεγαλύτερη περιοδική έκθεση που έχει διοργανώσει ως τώρα το μουσείο στην έδρα του. Παράλληλα, στον χώρο έτρεξαν πέντε ακόμη εκθέσεις, συγκεκριμένα οι: Eιρήνη Βουρλούμη:Στον ίδιο χώρο, Aντώνης Πίττας: jaune, geel, gelb, yellow – Πράξεις μοντερνισμού με τον Theo van Doesburg, Lawrence Abu Hamdan: Ηχητικός ντετέκτιβ, Jennifer Nelson: Απόβλητα (Κληρονομιά): Μια δημόσιο πραγμάτευση του απωθημένου και Stephan Goldrajch: Το δέντρο της πλατείας.

Το ίδιο διάστημα ξεκίνησε ο νέος θεσμός του ΕΜΣΤ Extra Muros (καλλιτεχνικές δράσεις εκτός των τειχών του μουσείου) με την παρουσίαση της έκθεσης Αμαζόνιος του Δημήτρη Τσουμπλέκα στο εργαστήριο και το σπίτι των ιστορικών καλλιτεχνών Νίκου Κεσσανλή και Χρύσας Ρωμανού.

Παράλληλα, με εκκίνηση την έκθεση Statecraft, θεσμοθετήθηκε η παρουσία συνοδών (mediators) για τις περιοδικές εκθέσεις, οι οποίοι αναλαμβάνουν να ξεναγούν το κοινό και να διευκολύνουν τον διάλογο των επισκεπτών με τα έργα και το εννοιολογικό πλαίσιο των εκθέσεων.

Στη δράση του τελευταίου εξαμήνου συγκαταλέγονται η έκδοση 5 δίγλωσσων καταλόγων, εκ των οποίων οι δύο ψηφιακοί και η έναρξη του Δημοσίου Προγράμματος του ΕΜΣΤ με την διοργάνωση πάνω από 20 συμποσίων, συζητήσεων, παρουσιάσεων, προβολών και περφόρμανς. Επιπλέον, το Τμήμα Εκπαίδευσης εγκαινίασε την «Συντροφιά με τη σύγχρονη τέχνη», ένα πρόγραμμα που φέρνει σε επαφή με την τέχνη ηλικιωμένους συμπολίτες μας και άτομα με δυσκολίες μετακίνησης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ